Вести

Емисија "Наш аеропут''

 

Емисија "Наш аеропут'' (14.11.2017.)

Гост: Сава Пустиња, последњи 12. директор ВТИ, помоћник МО за војно-привредну делатност.

Аутор и водитељ: Велибор Вукашиновић.

Промоција књиге "Ваздухопловна технологија СФРЈ уочи распада државе"

У понедељак 27.03.2017. године у 12 сати одржаће се у просторијама клуба Ваздухопловног Савеза Србије. Београд, Узун Миркова  4/1 промоција књиге Саве Пустиње Ваздухопловна технологија СФРЈ уочи распада државе. Позивате се да присуствујете овом догађају.

ПВО систем С-500 прометеј

Нови руски ПВО систем С-500 прометеј вероватно ће бити оперативан до краја 2016. године. Реч је о најсавременијем оружју те намене у свету. Министарство одбране Русије тренутно планира да набави и уведе у оперативну употребу пет комплета ових система, који су способни да пресретну и униште балистичке хиперсоничне пројектиле са нуклеарним главама.

С-500 прометеј ће бити способан да истовремено пресреће и уништи десет циљева, са брзином својих ракета од 7 km/s, што је приближно брзини с којом интерконтиналне балистичке ракете са нуклеарним главама улазе у простор атмосфере, када се обрушавају на циљ.

Предпоставља се и да је у плану уништавање и сателита са орбитама на висиби до 200 km.мапа сателитских орбита

Домет ракета, овога система, је 600 km, а плафон лета 200 km.ВИДЕО

Прва поруџбина од пет комплета, планира се да буду уведена у систем ПВО Москве, до 2020. године, у комбинацији са С-400. ИЗВОР

Кина је представила „невидљивог“ ловца Ј-20
Кинески „невидљивог“ ловац Ј-20

Кина је закорачила у производњу „невидљивог“ ловца (смањењене уочљивости) пете генерације, Ј-20. У последњих пет година, од првог појављивања ловца Ј-20, државна ваздухопловна корпорација Ченгду направила је девет прототипова.

Први прототип овог авиона је полетео у 2011. години, а очекује се да ће цели кинески програм „невидљивог“ авиона бити брзо завршен и летелица ће бити оперативна у 2018. години. Американцима је требало 20 година за F-35, а цео програм кошта 400 милијарди долара, што је најскупљи амерички војни пројекат.

Ово је огромна предност развоја кинеских авиона Ј-20 и Ј-31 (летео је први пут у 2012. години) у односу на америчке F-35 и F-22 (који се више не производи), али се и они и даље широко користе у операцијама на Блиском истоку.

Иако је Кина је имала „помоћ“ у припреми развоја својих ловаца (у то се укључује и наводни хакерски напади и крађе пројеката ова два авиона, а нарочито софтвера за F-35). Одлучено је да се наоружају ракетама кратког и дугог домета које могу бити коришћене као универзалне варијанте ваздух-ваздух и ваздух-тло, а да, у будућности, буде и беспилотна летелица.

У блиској будућности Кина, са овим авионима, стиче предност над својим азијским суседима, а држи се и одређени корак степена развоја, у односу на Америку.

НЕ СМЕ ДА СЕ ЗАБОРАВИ

ДАО ЖИВОТ У ОДБРАНИ ОТАЏБИНЕ
Пуковник Миленко Павловић (Горње Црниљево, 5. октобар 1959. — Ваљево, 4. мај 1999.) је био пилот Војске Југославије и командант 204. ловачко-авијацијског пука. Погинуо је у борби са НАТО агресорима, изнад Ваљева 4. маја 1999. током њихове агресије. Један од његових сабораца дежурних пилота, на основу објаве напада, добио је наредбу за борбено полетање. Међутим, командант пуковник Павловић је телефонском везом наредио да се дотични пилот задржи. Пришао је авиону и рекао: „Мајку вам дечију, нећете ви да гинете, ја ћу!" Извукао је из кабине младог пилота и уместо њега је он полетео у правцу Ваљева, пут родног краја, авионом МиГ-29 № 18109. Био је свестан да је то лет у смрт и баш тога је определило да он има ту судбину уместо свог подчињеног млађег колеге. Убрзо се нашао у делу ваздушног простора Србије, испод кога је рођен и где је провео детињство. Пилот Павловић се упустио у неравноправну битку против 16 НАТО авиона, успео је да их збуни и чак натера у бекство смелим својим наступом, али је убрзо, око 12:45, био погођен са три ракете, испаљене од стране холандских пилота са авиона F-16, који су дејствовали из правца запада од Тузле, те их он није ни приметио. Погинуо је још у ваздуху. Остаци његовог авиона су пали у село Бујачић.
У једном тренутку из оперативног центра Миленка су упитали да ли види непријатељске авионе?
„Видим их, али виде и они мене!"
Завладао је тајац, а пре него што је ишчезао са радара његове последње речи, биле су :"Имају ме!"
Сахрањен је 6. маја 1999. на Бежанијском гробљу у Београду. Иза њега су остали супруга и два сина.
Пилот пуковник Павловић се својим херојским делом прикључио српским војницима легендама одбране слободе, које српски народ доживљава као ликове Обилића, Војводу Мишића и многе друге истакнуте хероје родољубе. Он за своја дела никада није званично проглашен херојем. Постхумно је одликован Орденом за храброст и Златном летачком значком.

Снимљен је и документарни филм о пилоту Миленку Павловићу, „Лет у смрт" аутора Слађане Зарић.

У родном селу Миленка Павловића, Горњем Црниљеву, направљен је спомен комплекс који обухвата:
  • Спомен чесму са плочама пилоту Павловићу и мајору Александру Стефановићу (погинулом 1991. код Товарника) као и војницима изгинулим у ратовима за ослобођење 1912—1918. На спомен чесми се налази крило са авиона МиГ-29 пилота Павловића
  • Ловачки спомен-дом Пилот Миленко Павловић
  • Авион типа Г-2 галеб
  • Топ са Цера, могући учесник Церске битке

Извор

КЊИГА ЈЕ УСВОЈЕНА ЗА ЗБИРКУ БИБЛИОТЕКЕ САНУ

 Књига ВАЗДУХОПЛОВНА ТЕХНОЛОГИЈА СФРЈ УОЧИ РАСПАДА ДРЖАВЕ је понуђена библиотеци САНУ, прихватили су је да прође кроз њихову комисијску процедуру одлучивања, о избору у своју збирку. Приложеном захвалницом је потврђено да је прихваћена и постала је саставни део збирке.

Народној библиотеци Србије је поклоњено шест примерака. Библиотеци Београда и Земуна по један примерак. 

Осамнаест година од НАТО бомбардовања

Осамнаест година од НАТО бомбардовања Низом манифестација обележена је 18. годишњица почетка НАТО бомбардовања СРЈ, када је током 78 дана злочиначке ваздухопловне кампање, убијено најмање 2.500 људи, а рањено и повређено више од 12.500. Погинуло је, или нестало, 1.008 припадника војске и полиције. Теже и лакше је рањено око 6.000 цивила, међу њима 2.700 деце.

Први су били и дали своје животе, у неравноправној борби са најмодернијем ваздухопловством алијансе, наши хероји ваздухопловци. Њихове колеге, припадници ваздухопловства и ваздухопловних организација су положили венце на споменик испред команде РВ и одали пошту страдалоим херојима, 24. марта 2017. године.

Припадници Удружења за неговање ваздухопловних традиција су одали пошту и положили венац на споменик палих ваздухопловаца, сећајући се храбрих дела и жртвовања својих хероја.

Пилот потпуковник Миленко Павловић је био Командант ловачког пука и на овом задатку је погинуо, 4. маја 1999. године, са авионом МиГ-29 № 18109

Pavlovic Milenko.jpg
НЕ СМЕ ДА СЕ ЗАБОРАВИ
Пуковник Миленко Павловић (Горње Црниљево, 5. октобар 1959. — Ваљево, 4. мај 1999.) је био пилот Војске Југославије и командант 204. ловачко-авијацијског пука. Погинуо је у борби са НАТО агресорима, изнад Ваљева 4. маја 1999. током њихове агресије. Један од његових сабораца дежурних пилота, на основу објаве напада, добио је наредбу за борбено полетање. Међутим, командант пуковник Павловић је телефонском везом наредио да се дотични пилот задржи. Пришао је авиону и рекао: „Мајку вам дечију, нећете ви да гинете, ја ћу!" Извукао је из кабине младог пилота и уместо њега је он полетео у правцу Ваљева, пут родног краја, авионом МиГ-29 № 18109. Био је свестан да је то лет у смрт и баш тога је определило да он има ту судбину уместо свог подчињеног млађег колеге. Убрзо се нашао у делу ваздушног простора Србије, испод кога је рођен и где је провео детињство. Пилот Павловић се упустио у неравноправну битку против 16 НАТО авиона, успео је да их збуни и чак натера у бекство смелим својим наступом, али је убрзо, око 12:45, био погођен са три ракете, испаљене од стране холандских пилота са авиона F-16, који су дејствовали из правца запада од Тузле, те их он није ни приметио. Погинуо је још у ваздуху. Остаци његовог авиона су пали у село Бујачић.
У једном тренутку из оперативног центра Миленка су упитали да ли види непријатељске авионе?
„Видим их, али виде и они мене!"
Завладао је тајац, а пре него што је ишчезао са радара његове последње речи, биле су :"Имају ме!"
Сахрањен је 6. маја 1999. на Бежанијском гробљу у Београду. Иза њега су остали супруга и два сина.
Пилот пуковник Павловић се својим херојским делом прикључио српским војницима легендама одбране слободе, које српски народ доживљава као ликове Обилића, Војводу Мишића и многе друге истакнуте хероје родољубе. Он за своја дела никада није званично проглашен херојем. Постхумно је одликован Орденом за храброст и Златном летачком значком.
Снимљен је и документарни филм о пилоту Миленку Павловићу, „Лет у смрт" аутора Слађане Зарић.
У родном селу Миленка Павловића, Горњем Црниљеву, направљен је спомен комплекс који обухвата:
  • Спомен чесму са плочама пилоту Павловићу и мајору Александру Стефановићу (погинулом 1991. код Товарника) као и војницима изгинулим у ратовима за ослобођење 1912—1918. На спомен чесми се налази крило са авиона МиГ-29 пилота Павловића
  • Ловачки спомен-дом Пилот Миленко Павловић
  • Авион типа Г-2 галеб
  • Топ са Цера, могући учесник Церске битке

Извор

75 година од бомбардовања Београда у Другом светском рату

У среду 6. априла 2016. године обележене су 75 године од како је 6. априла 1941. фашистичка Немачка бомбардовала Београд главни град Краљевине Југославије и тиме отпочела рат на овом подручју. Тим поводом испред споменика пилотима палим у одбрани Београда на земунском кеју су се искупили поштоваоци да одају пошту палим пилотима. Да подсетимо, да се не заборави у одбрани Београда погинули су следећи пилоти: Милош Жунић, Михо Клавора, Јован Капешић, Бранислав Тодоровић, Душан Борчић, Карло Штребенк, Милутин Петров, Миливоје Бошковић, Владимир Горуп, Добрица Новаковић и Живица Митровић.

Венце на споменик су положили представници државе Србије, војске, друштвено политичких организације, друштава  и удружења и општине Земун. Међу онима који су положили венце на споменик палим пилотима били су и представници Ваздухопловног савеза Србије, Аероклуба "Наша Крила" и Удружења за неговање ваздухопловних традиција Србије.

Војна парада, поводом 70. година од победе над фашизмом

Величанствена војна парада, у Москви, 9. маја 2015. године.

Изглед Црвеног трга у Москви, на почетку војне параде

 

Мигови симулирају пасивну одбрану IC мамцима

 

 

План и програм рада Удружења за НВТ Србије за март 2015. године

16. 3. 2015.--Редовна 746. седница

   Чедомир Крунић--Пад авиона Бичкрафт Кингер 26. фебруара 2004.и погибија председника Македоније Бориса Трајковског

   23. 3. 2015.--Редовна 747. седница

   Слободан Штава--Ђорше Рош, ваздухопловац, родољуб и добротвор

    30. 3. 2015.--Редовна 748. седница

 

     Александар Гавриловић-- Тачан назив теме биће дат на састанку Удружења 16. 3. 2015.

 

Прослава слободе

На паради, поводом 70 година од ослобођења Београда, учествоваће и чувена руска акробатска група авиона МиГ-29 «Стрижи». То је једна од најпознатијих акробатских група авиона у свету, по својим атрактивним летовима.

Драган Шалер Aviation Artwork Corner

Bleriot_XI_Genie_036.jpgMF_11_194_03.jpgBleriot_XI_Artllerie_105.jpgBleriot_XI_Genie_073.jpgNi_27_5773_Branko_Vukosavljevic_Novi_Sad_1919.jpgBleriot_XI_Genie_062.jpgSPAD_VII_Tomic_Nis_1919.jpgBleriot_XI_Genie_003.jpgBleriot_XI_Genie_006.jpgFarman_HF_VII_02.jpgDuks_biplan_102.jpgBleriot_XI_Genie_077.jpgBleriot_XI_Genie_002.jpgF-40_Papagaj_005.jpgBleriot_XI_Genie_005.jpgHF_20_CC_08.jpgBleriot_XI_Militaire_122.jpgBleriot_XI_Genie_071.jpgVoisin_de_Catar_002.jpgBleriot_XI_Genie_004.jpgBleriot_XI_Genie_120.jpgCaudron_G_III_009.jpgREP_F_105.jpgNi_24N__4408_Miodrag_Tomic_Solunski_front_1918.jpgSPAD_VII__Solun_septembar_1918.jpgMF_11_199_01.jpgVoisin_de_Catar_024.jpgBleriot_XI_Genie_001.jpgBleriot_XI_Genie_033.jpgF-40_3386_006.jpgF-40_PI_009.jpgBleriot_XI_Genie_102.jpgBleriot_XI_Genie_116.jpgNi_11_N_1483_Milorad_Jevremovic_Solunski_front_1916.jpgCaudron_G_III_993_04.jpgFarman_HF_20_03.jpg

Aviatic C1

aviatic_C1_11.jpgaviatic_C1_4.jpgaviatic_C1_01.jpgaviatic_C1_3.jpgaviatic_C1_10.jpgaviatic_C1_8.jpgaviatic_C1_9.jpgaviatic_C1_6.jpgaviatic_C1_5.jpgaviatic_C1_15.jpgaviatic_C1_13.jpgaviatic_C1_7.jpgaviatic_C1_14.jpgaviatic_C1_12.jpg

Bleriot XI

bleriot_XI_22.jpgbleriot_XI_27.jpgbleriot_XI_25.jpgbleriot_XI_18.jpgbleriot_XI_32.jpgbleriot_XI_19.jpgbleriot_XI_20.jpgbleriot_XI_26.jpgbleriot_XI_28.jpgbleriot_XI_24.jpgbleriot_XI_33.jpgbleriot_XI_29.jpgbleriot_XI_21.jpgbleriot_XI_30.jpgbleriot_XI_31.jpgbleriot_XI_17.jpgbleriot_XI_23.jpgbleriot_XI_18a.jpg

Farman HF20

framan_HF20_59.jpgframan_HF20_100.jpgframan_HF20_91.jpgframan_HF20_89.jpgframan_HF20_68.jpgframan_HF20_69.jpgframan_HF20_58.jpgframan_HF20_92.jpgframan_HF20_88.jpgframan_HF20_80.jpgframan_HF20_101.jpgframan_HF20_76.jpgframan_HF20_61.jpgframan_HF20_84.jpgframan_HF20_78.jpgframan_HF20_82.jpgframan_HF20_81.jpgframan_HF20_77.jpgframan_HF20_65.jpgframan_HF20_87.jpgframan_HF20_75.jpgframan_HF20_62.jpgframan_HF20_70.jpgframan_HF20_63.jpgframan_HF20_94.jpgframan_HF20_99.jpgframan_HF20_90.jpgframan_HF20_66.jpgframan_HF20_83.jpgframan_HF20_96.jpgframan_HF20_64.jpgframan_HF20_85.jpgframan_HF20_97.jpgframan_HF20_67.jpgframan_HF20_93.jpgframan_HF20_98.jpgframan_HF20_73.jpgframan_HF20_60.jpgframan_HF20_71.jpgframan_HF20_86.jpg

Farman MF7

diapo_145.jpgdiapo_149.jpgdiapo_152.jpgdiapo_148.jpgdiapo_146.jpgdiapo_150.jpgdiapo_151.jpgdiapo_147.jpg

Nieuport 23

Nieuport_23_108.jpgNieuport_23_105.jpgNieuport_23_109.jpgNieuport_23_112.jpgNieuport_23_110.jpgNieuport_23_107.jpgNieuport_23_111.jpgNieuport_23_102.jpgNieuport_23_106.jpgNieuport_23_57.jpg

Душан Шарић Aviation 3D models

novi_avion_3d_01.JPGnovi_avion_3d_10.JPGnovi_avion_3d_20.JPGnovi_avion_3d_04.JPGnovi_avion_3d_08.JPGnovi_avion_3d_19.JPGnovi_avion_3d_14.JPGnovi_avion_3d_15.JPGnovi_avion_3d_07.JPGnovi_avion_3d_13.JPGnovi_avion_3d_11.JPGnovi_avion_3d_16.JPGnovi_avion_3d_12.JPGnovi_avion_3d_09.JPGnovi_avion_3d_03.JPGnovi_avion_3d_02.jpgnovi_avion_3d_05.jpgnovi_avion_3d_21.JPGnovi_avion_3d_18.JPGnovi_avion_3d_06.JPGnovi_avion_3d_17.JPG

Yak 131-039.jpgYak 131-041.jpgYak 131-043.jpgYak 131-045.jpgYak_131-034.pngYak_131-032.pngYak 131-040.jpgYak 131-044.jpgYak_131-033.jpgYak 131-042.jpg

Огњан М. Петровић Aviation Artwork Corner

ГАЛЕРИЈА И ПОТПИСИ ЦРТЕЖА у Огњан М. Петровић AVIATION ARTWORK CORNER

GALLERY AND ARTWORK TITLES in Ognjan M. Petrovic AVIATION ARTWORK CORNER

Rogozarski_Brucos_cn_1_No98.jpgBreguet_14A2_No4690_beli_4_No124.jpgBucker_Utva_Bu-131D-2_Jungman_br.147_No140.jpgSop_1A2_No37_No215rev.jpgPotez_29_X-SEBC_No478.jpgDouglas_DC-3_YU-ABJ_No479.jpgJocic-sin_Resava_No1_No495.jpgJocic-sin_Resava_No1_YU-PAY_No496.jpgCaproni_Ca.310bis_No15_No501.jpgMcDonnell-Douglas_DC-10-30_YU-AMB_No512.jpgBrege-Loren_400_KS_No73_beli_4_No519.jpgJakovljev-Ikarus_Ujak-9_br._1124_beli_24_No523.jpg

  1. No98
    • Рогожарски (Ненадовић-Митровић) Бруцош (НМ-С) c/n 1, Ваздухопловна опитна група (ВОГ), ВВ, септембар 1940. године
    • Rogožarski (Nenadovitch-Mitrovitch) Brucoš (NM-S) c/n 1, Flight Test Group, VV, September 1940
    • објављено у / publiched in: AERO magazin br. 1, oktobar 1990 (naslovna korica); Ч. Јанић, О. Петровић, Кратка историја авијације у Србији, 2011 (т5/с43); Č. Janić, O. Petrović, Short History of aviation in Serbia, 2011 (t5/p43);
  2. No124
    • Бреге-Рено 300 КС (Breguet Bre 14A2) №4690 бели 4, 1. српска ескадрила (АР.521), Српска авијатика, Јужна Србија, октобар 1918. године
    • Breguet-Renault 300 CH (Breguet Bre 14A2) №4690 White 4, 1st Serbian Escadrille (AR.521), Serbian Aeronautics, Southern Serbia, October 1918
    • објављено у / publiched in: Српска авиајтика, 1992 (т4); Ч. Јанић, О. Петровић, Кратка историја авијације у Србији, 2011 (т2/с15); Č. Janić, O. Petrović, Short History of aviation in Serbia, 2011 (t2/p15)
  3. No140rev
    • Бикер Јунгман (Bücker Bü-131D-2 Jungmann) бр. 427 бели 27, 1. пилотска школа, ВВ, a. Панчево, 1940. године
    • Bücker Jungmann (Bücker Bü-131D-2 Jungmann) No 427 White 27, 1st Pilot School, VV, a. Pančevo airfield, 1940
    • објављено у / publiched in: AERO magazin spec. izd. 2-3/91 (mart-jun) poster; Весник 38/2011 (с110); Ч. Јанић, О. Петровић, Кратка историја авијације у Србији, 2011 (т3/с23); Č. Janić, O. Petrović, Short History of aviation in Serbia, 2011 (t3/p23)
  4. No215rev
    • Сопвит Биплас (Sopwith/Liore-Olivier Sop 1 A2, Sop Biplace) №37, Њепорско одељење, Ескадрила Ф.382, Српска авијатика, а. Микра/Вертекоп. 12-16. мај 1917, пилот кап Б. Вукосављевић, осматрач пор Т. Сондермајер
    • Sopvit Biplas (Sopwith/Liore-Olivier Sop 1 A2, Sop Biplace) №37, Njeporsko odeljenje (Nieuport Detachment), Escadrille F.382, Serbian Aeronautics, Mikra/Vertekop airfields, May 12-16, 1917; pilot cap B. Vukosavljevitch, observer lt T. Sondermayer
    • објављено у / publiched in: Српска авијатика, 1992 (T7 без посебних ознака)
  5. No478
    • Потез 29 (Potez 29-2) c/n 1217 X-SEBC, крштен БЕОГРАД, Друштво за ваздушни саобраћај Аеропут, Београд, 1928. године
    • Potez 29 (Potez 29-2) c/n 1217 X-SEBC, baptised as BEOGRAD (BELGRADE), Društvo za vazdušni saobraćaj Aeroput (Air Traffic Company Aeroput), Belgrade, 1928
    • објављено у / publiched in: JAT knjiga; Air-Britain Archive Summer 2009 (front cover); enlarged JAT kalendar (3/2010); Ч. Јанић, О. Петровић, Кратка историја авијације у Србији, 2011 (4/25); Č. Janić, O. Petrović, Short History of aviation in Serbia, 2011 (t4/p25);
  6. No479
    • Даглас ДЦ-3 c/n 12823 (модификовани ex Douglas C-47A Skytrain s/n 42-92964, ex RAF KG501, ex JRV 7306) YU-ABJ, JAT, Београд, 1949. године
    • Douglas DC-3 c/n 12823 (modified ex Douglas C-47A Skytrain s/n 42-92964, ex RAF KG501, ex JRV 7306) YU-ABJ, JAT, Belgrade, 1949
    • објављено у / publiched in: JAT knjiga; Air-Britain Archive Summer 2010 (back cover); Ч. Јанић, О. Петровић, Кратка историја авијације у Србији, 2011 (т9/с79); Č. Janić, O. Petrović, Short History of aviation in Serbia, 2011 (t9/p79)
  7. No495
    • Jоцић & син (Жученко) Жученко-Валтер (РЕСАВА) c/n 1, Рудник „Ресава“, а. „Београд“, Земун, децембар 1931. године
    • Jotzitch & son (Zhuchenko) Zhuchenko-Walter (RESSAVA) c/n 1, aerodrome “Belgrade”, Zemun, December 1931
    • објављено у / publiched in:
  8. No496
    • Јоцић & син (Жученко) Жученко-Валтер (РЕСАВА) c/n 1 UN-PAY, Обласни одбор Краљево, Аероклуб Краљевине Југославије, а. Краљево, почетком 1933. године
    • Jotzitch & son (Zhuchenko) Zhuchenko-Walter (RESAVA) c/n 1 UN-PAY, Kraljevo District Board, Aero Club of Kingdom of Yugoslavia, Kraljevo air base, the beginning of 1933
    • објављено у / publiched in: Air-Britain Archive Summer 2009 (p052); Č. Janić, O. Petrović, Sport Aviation in Serbia, 2011 (p11); Ч. Јанић, О. Петровић, Кратка историја авијације у Србији, 2011 (т4/с31); Č. Janić, O. Petrović, Short History of aviation in Serbia, 2011 (t4/p31);
  9. No501
    • Капрони Ка-310бис (Caproni Ca.310bis) No15, 603. тренажна ескадрила, Позадинско ваздухопловство, ВВ, a. Ортијеш (Мостар) и р/л Граб, април 1941. године
    • Kaproni Ka-310bis (Caproni Ca.310bis) No 15, 603rd Training Escadrille, Rear-Echelon Air Force, VV, Ortiješ airfield (near Mostar) and Grab war runway, April 1941
    • објављено у / publiched in: Весник 36/2009 (с.97); Ч. Јанић, О. Петровић, Кратка историја авијације у Србији, 2011 (т3/с23); Č. Janić, O. Petrović, Short History of aviation in Serbia, 2011 (t3/p23);
  10. No512
    • Даглас ДЦ-10 (McDonnell Douglas DC-10-30) c/n 46988/278 YU-AMB, Yugoslav Airlines (JAT), 1996. године
    • Douglas DC-10 (McDonnell Douglas DC-10-30) c/n 46988/278 YU-AMB, Yugoslav Airlines (JAT), 1996
    • објављено у / publiched in: JAT kalendar (11/2010); Ч. Јанић, О. Петровић, Кратка историја авијације у Србији, 2011 (t9/s85); Č. Janić, O. Petrović, Short History of aviation in Serbia, 2011 (t9/p85); Air-Britain Archive Spring 2012 (p5)
  11. No519
    • Бреге-Лорен 400 КС (Breguet Bre 19A2) №73 бели 4, 201. бомбардерска група, 7. ВП, В КСХС, a. Мостар, март 1927. године
    • Breguet-Lorraine 400 CH (Breguet Bre 19A2) №73 White 4, 201st Bomber Group, 7th AR, V KSHS, Mostar аirfield, March 1927
    • објављено у / publiched in: Ч. Јанић, О. Петровић, Кратка историја авијације у Србији, 2011 (t3/с17); Č. Janić, O. Petrović, Short History of aviation in Serbia, 2011 (t3/p17); AERO Magazin 90/2012 s.7
  12. No523
    • Јаковљев-Икарус Ујак-9 (модификовани Јаковљев Јак-9) c/n 1047 (ех ЈРВ бр. 2505) бр. 1124 бели 24, 101. пук, ЈРВ, а. Титоград, 26. 06. 1950. године
    • Jakovljev (Ikarus mod) Ujak-9 (Yakovlev Yak-9 conversion) c/n 1047 (ех ЈРВ Yak-9 s/n 2505) s/n 1124 White 24, 101st AR, JRV, Titograd (now Podgorica), June 26th, 1950
    • објављено у / publiched in: Ч. Јанић, О. Петровић, Кратка историја авијације у Србији, 2011 (т8/с76); Č. Janić, O. Petrović, Short History of aviation in Serbia, 2011 (t8/p76);

ГАЛЕРИЈА И ПОТПИСИ ЦРТЕЖА у Огњан М. Петровић AVIATION ARTWORK CORNER (2)

GALLERY AND ARTWORK TITLES in Ognjan M. Petrovic AVIATION ARTWORK CORNER (2)

Lockheed_TT-33A_br._10055_No457rev.jpgPhoenix_D.IIa_422.40_No25.jpgSE.210_Caravelle_VIN_YU-AHB_No508.jpgRogozarski_SIM_X_BR.1_beli_24_No421rev.jpgOeffag_C.I_Mali_Efag_No493.jpgRepublic_F-47D_13095_No43.jpgNieuport_24C1_N4408_No135.jpgSupermarine_Spitfire_Mk.Vc_EP439-K_No522.jpgNA_F-86D_Sabre_br._14105_Sharkmouth_No464rev.jpgSavoia-Marchetti_SM-79_br._3706_Black_10_No150.jpgUfag_C.I_br._161.143_No31.jpgZlin_XII_YU-PFU_cn_218_No488.jpg

  1. №25
    • Феникс-Хиеро 230 КС (Phönix D.IIa) бр. 422.40, В КСХС, средином 20-их година
    • Phönix-Hiero 230 HP (Phönix D.IIa) s/n 422.40, V KofSCS (Aeronautics of the Kingdom of Serbs, Croats and Slovenes), mid twenties
    • објављено у / publiched in: није објaвљивано/not pubished yet
  2. №31
    • Уфаг УЦИ (Ufag C.I) бр. 161.143, ВКСХС, почетком 20-их година
    • Ufag UCI (Ufag C.I) s/n 161.143, V KofSCS, early twenties
    • објављено у / publiched in: није објaвљивано/not pubished yet
  3. №43
    • Рипаблик Ф-47Д Тандерболт (Republic F-47D Thunderbolt) c/n 399-55934 (ex s/n 45-49395) бр. 13095 црни 095, 81. лбап, 29. лбад, ЈРВ, а. Ниш, 1958. године (сада у МВ)
    • Republic F-47D Thunderbolt c/n 399-55934 (ex s/n 45-49395) No 13095 Black 095, 81st FBAR, 29th FBAD, JRV (Yugoslav AF), Niš ab, 1958 (now in MV exposition)
    • објављено у / publiched in: Aeroplan YUVAM 4/89 (maj-jun) naslovna stranica; Kratka istorija 2011 (8/77); Short History 2011 (8/77)
  4. №135
    • Њепор-120 КС (Nieuport Type 24 или Nie 24 C1 ране производње) N4408, Ловачка ескадрила Врховне команде Српске војске (Escadrille N.523), СА, a. Вертекоп, Солунски фронт, лето 1918; пор M. Tомић
    • Nieuport-120 KS (Nieuport Type 24 or Nie 24 C1 early) N4408, Fighter Escadrille of Supreme Command of Serbian Army (Escadrille N.523), SA, Vertekop airfield, Macedonian Front, summer 1918; lt M. Tomitch
    • објављено у / publiched in: SA (T8); Kratka istorija 2011 (2/12); Short History 2011 (2/12)
  5. №150
    • Савоја СМ-79 (SIAI SM.79I (Iugoslavo) serie XXI Sparviero) c/n 382, ММ 21995, БР. 3706 црни 10, 81. самостална ВГ, ВВ, а. Ортијеш, Мостар, април 1941. године
    • Savoia SM-79 (SIAI SM.79I (Iugoslavo) serie XXI Sparviero) c/n 382, MM21995, No 3706 Black 10, 81st Independent Bomber Air Group, VV, Ortiješ airfield near Mostar, April 1941
    • објављено у / publiched in: AERO magazin spec. izd. 2-3/91 (mart-jun) poster; Vesnik 36, 09/2009, s.102; Kratka istorija 2011 (3/19); Short History 2011 (3/19);
  6. №421
    • Рогожарски СИМ X (Милутиновић) или Сим-Валтер бр. 1 бели 24, 1. ПШ, ПозВ, ВВ, a. Панчево, 1938. године
    • Rogožarski SIM X (Miloutinovitch) or Sim-Walter No 1 White 24, 1st Pilot School, Rear-Echelon AF, VV, Pančevo ab, 1938
    • објављено у / publiched in: Kratka istorija 2011 (5/43); Short History 2011 (5/43);
  7. №457
    • Локид ТТ-33А или Т-33А-ТМ (Lockheed T-33A-1-LO mod) c/n 580-7302 (ex s/n 51-9248, ex Белгијско РВ FT-14), бр. 10055 црни 055, 525. тае, Команда РВ и ПВО, а. Батајница, 1981. године
    • Lockheed TT-33A оr T-33A-AM (Lockheed T-33A-1-LO mod) c/n 580-7302 (ex s/n 51-9248, ex Belgian AF FT-14), No 10055 Black 055, 525th Training Aviation Escadrille, Headquarters of RV i PVO, Batajnica ab, 1981
    • објављено у / publiched in: Kratka istorija 2011 (8/77); Short History 2011 (8/77);
  8. №464
    • Норт Америкен Ф-86Д Сејбр (North American F-86D Sabre Dog) c/n 190-752 (ex s/n 52-10027A) бр. 14105 црни 105 („ајкулини зуби“), Ваздухопловно-наставни центар (ВНЦ), РВ и ПВО, a. Сомбор, почетком 70-тих година
    • North American F-86D Sabre Dog c/n 190-752 (ex s/n 52-10027A) No 14105 Black 105 („Sharmouth“), VNC (Vazduhoplovno-nastavni centar ie Aviation Training Center), RV i PVO, Sombor ab, early seventies
    • објављено у / publiched in: Kratka istorija 2011 (8/77); Short History 2011 (8/77);
  9. №488
    • Злин XII (ZLAS Zlin Z-XII) c/n 218 YU-PFU, ПозВ, ВВ, а. Ниш, 6. април 1941. године (мобилисани авион фабрике „Бата“ из Борова)
    • Zlin XII (ZLAS Zlin Z-XII) c/n 218 YU-PFU, Rear-Echelon AF, VV, Nish ab, April 6th, 1941 (Borovo-based Bata company owned machine, impressed by VV)
    • објављено у / publiched in: Air-Britain Archive Autumn 2009 p. 100; Sport Aviation 2011 (11); Kratka istorija 2011 (4/31); Short History 2011 (4/31);
  10. №493
    • Mali Efag (Oeffag C.I Ba.51), В КСХС, а. Јасенице, Мостар, 1919-1920. године
    • Mali Efag or Little Efag (Oeffag C.I Ba.51), V KofSCS, Jasenice airfield near Mostar, 1919-1920
    • објављено у / publiched in: није објaвљивано/not pubished yet
  11. №508
    • Каравела (Sud Aviation SE.210 Caravelle Series VI-N) c/n 135 YU-AHB крштен БЛЕД, Yugoslav Airlines (JAT), 1963. године
    • Caravelle (Sud Aviation SE.210 Caravelle Series VI-N) c/n 135 YU-AHB baptised as BLED, Yugoslav Airlines (JAT), 1963
    • објављено у / publiched in: JAT kalendar 8/2010; A-B Archive Spring Issue March 2011 p. 042; Kratka istorija 2011 (9/80); Short History 2011 (9/80);
  12. №522
    • Супермарин Спитфaјер-5 (Supermarine Spitfire Mk.Vc) EP439 бели K, 1. eскадрила НОВЈ (No 352 (Yug) Sqn RAF), Balkan Air Force, RAF, лето 1944. године
    • Supermarine Spitfire-5 (Spitfire Mk.Vc) EP439 White K, 1st Escadrille of Yugoslav National Liberation Army (No 352 (Yug) Sqn RAF), Balkan Air Force, RAF, summer 1944
    • објављено у / publiched in: Kratka istorija 2011 (6/53); Short History 2011 (6/53);