Вести

ПВО систем С-500 прометеј

Нови руски ПВО систем С-500 прометеј вероватно ће бити оперативан до краја 2016. године. Реч је о најсавременијем оружју те намене у свету. Министарство одбране Русије тренутно планира да набави и уведе у оперативну употребу пет комплета ових система, који су способни да пресретну и униште балистичке хиперсоничне пројектиле са нуклеарним главама.

С-500 прометеј ће бити способан да истовремено пресреће и уништи десет циљева, са брзином својих ракета од 7 km/s, што је приближно брзини с којом интерконтиналне балистичке ракете са нуклеарним главама улазе у простор атмосфере, када се обрушавају на циљ.

Предпоставља се и да је у плану уништавање и сателита са орбитама на висиби до 200 km.мапа сателитских орбита

Домет ракета, овога система, је 600 km, а плафон лета 200 km.ВИДЕО

Прва поруџбина од пет комплета, планира се да буду уведена у систем ПВО Москве, до 2020. године, у комбинацији са С-400. ИЗВОР

Кина је представила „невидљивог“ ловца Ј-20
Кинески „невидљивог“ ловац Ј-20

Кина је закорачила у производњу „невидљивог“ ловца (смањењене уочљивости) пете генерације, Ј-20. У последњих пет година, од првог појављивања ловца Ј-20, државна ваздухопловна корпорација Ченгду направила је девет прототипова.

Први прототип овог авиона је полетео у 2011. години, а очекује се да ће цели кинески програм „невидљивог“ авиона бити брзо завршен и летелица ће бити оперативна у 2018. години. Американцима је требало 20 година за F-35, а цео програм кошта 400 милијарди долара, што је најскупљи амерички војни пројекат.

Ово је огромна предност развоја кинеских авиона Ј-20 и Ј-31 (летео је први пут у 2012. години) у односу на америчке F-35 и F-22 (који се више не производи), али се и они и даље широко користе у операцијама на Блиском истоку.

Иако је Кина је имала „помоћ“ у припреми развоја својих ловаца (у то се укључује и наводни хакерски напади и крађе пројеката ова два авиона, а нарочито софтвера за F-35). Одлучено је да се наоружају ракетама кратког и дугог домета које могу бити коришћене као универзалне варијанте ваздух-ваздух и ваздух-тло, а да, у будућности, буде и беспилотна летелица.

У блиској будућности Кина, са овим авионима, стиче предност над својим азијским суседима, а држи се и одређени корак степена развоја, у односу на Америку.

Русија испитује супер веспилотну летелицу која развија брзину до 800 km/č

У Русији је у току испитивање беспилотне летелице (БЛ), која лети брзином до 800 километара на сат, саопштио је извор руске војне индустрије. Летелица је вишенаменска, може да врши шпијунске и ударне задатке ваздух-земља . Испитивање ове летелице је у завршној фази, може да носи 250 килограма корисног терета, додао је извор. На крају одржаног колегијума војног ресора, министар одбране Русије Сергеј Шојгу, изјавио је да је искуство извршавања борбених задатака у Сирији је показало да су БЛ незаменљиве, током борбених акција.

У 2011. години у Оружаним снагама Русије је било само 180 система, а сада имају 1.729 савремених борбених летелица, навео је министар Шојгу.

Извор: Русија испитује супер БЛ

Флота руских транспортера носиће 400 тенкова било где на планети

Руска војска планира да направи флоту тешких транспортних авиона који ће моћи да пребаце стратешку јединицу са 400 тенкова са муницијом у сваки кутак планете. И све то при надзвучним брзинама, што ће омогућити Русији да војно реагује било где у свету.


Спецификације новог пројекта који је представљен у Војно индустријској комисији у Москви показују транспортну летелицу, названу ПАК ТА, која ће летети надзвучним брзинама до 2.000 километара на сат.

Носиће чак 200 тона терета, са долетом од најмање 7.000 километара.

ПАК ТА програм предвиђа изградњу 80 таквих транспортних авиона до 2024. године. Уколико се замисао оствари, то ће значити да ће Руска централна команда моћи да распореди оклопну армију било где на планети.

Главна замисао је да флота ПАК ТА у сваком тренутку може, где год затреба, да пренесе велики број тенкова, као и других војних оруђа, попут самоходних артиљерија, ракетних ПВО система, тактичких и вишецевних ракетних бацача.

ПАК ТА ће бити високо аутоматизовани имаће могућност достављања терета из ваздуха. Према нацрту, флота од неколико десетина ПАК ТА моћи ће да понесе 400 тенкова или око 900 лаких оклопних возила. „Са развојем мреже војних база на Блиском истоку, Латинској Америци и југоисточној Азији, које ће бити завршене до 2024. године, очигледно је да се Русија спрема за потпуну војну конфронтацију на транскониненталном нивоу, наводи извор који је присуствовао састанку, изјавивши да је био шокиран захтевима војске. Према његовим речима, пројекат ПАК ТА је већ неколико година у развоју, а планира се да замени постојеће транспортне авионе.

Речено је „први пут постоји циљ стварања оперативних капацитета Русије како би пренели целу војну групацију на било које жељено место на планети. То значи да транспорт оружаних снага величине оних које су НАТО и САД имали у Ираку, на било који континент за само неколико сати“, истакао је извор.
Преноси

План и програм рада Удружења за неговање ваздухопловних традиција за прво полугође 2016. године

  • Удружење за неговање ваздухопловних традиција Србије. Редовне седнице Удружења се одржавају понедељком у 12,15 у просторијама дома Аероклуба, Београд, Узун Миркова бр. 4/1.
  • Програм рада Удружења, за период Април-Јуни 2016.
  • 4.04.2016. Тема 1. Почетак и стварање српског ваздухопловства - током балканских ратова против Турског царства крајем 1912. и почетком 1913. године. Формирање ваздухопловне команде, пристизање првих авиона из Француске и школовање првих пилота. Предавач: Ч. Крстић
  • 11.04.2016. Тема 2. Први ратни задаци формираног ваздухопловног корпуса и прва жртва српског ваздухопловства у извиђачкој мисији изнад турских положаја код опсаде Скадра. Предавач: Ч. Крстић
  • 18.04.2016. Тема 3.Пионири југословенског ваздухопловства, њихове конструкције авиона, резултати успешности конструкција, демонстрације летења, утврђивање способности авиона и прве жртве демонстрације конструкција авиона. Предавач:
  • 25.04.2016. Тема 4.Развој авијације у Југославији пред Други светски рат, авиони: ШБ-1; Потез 25; Ик-1; Ик-2; Ик-3. Бристол Бленим Мк-1; Икарус Оркан; Рогожарски Р-313, Змај Р-1; као и други авиони рађени по страној лиценци или сопствене конструкције авиона. Предавач:
  • 9.05.2016. Тема 5.Развој домаће ваздухопловне моторске индустрије у Раковици крај Београда С.Влајковић и комп. прави моторе Walter NZ 120 KS а Индрустрија Аеропланских Мотора А.Д. (ИАМ) производи моторе по француској лиценци Gnome&Rhone: Jupiter 420 KS; K-7 450KS; K-9 600KS; i K-14 od 800KS. Предавач:
  • 16.05.2016. Тема 6.Операција "Казнена одмазда" - бомбардовање Београда и одбрана 6 априла. Улога команданата Драгутина Рупчића и пуковника Франце Пирца који су командовали 2. ловачким пуком са 19 Ме-109 Е и 15 Хокер Харикена Мк-1. Прве жртве међу пилотима браниоцима Београда као и уништавање Југословенског Ваздухопловства на аеродромима код Куманова, скопског Петровца, Шарлинци код Лесковца, Велике Горице крај Загреба, Церкље и Љубљана. Предавач:
  • 23.05.2016. Тема 7.Стварање новог Југословенског ваздухопловства. Предавач:
  • Надаље редовни састанци сваког понедељка у 12,15 у Дому АК са програмом који ће предложити председник Удружења инж. Душан Бошковић.

План и програм рада Удружења за НВТ Србије за март 2015. године

16. 3. 2015.--Редовна 746. седница

   Чедомир Крунић--Пад авиона Бичкрафт Кингер 26. фебруара 2004.и погибија председника Македоније Бориса Трајковског

   23. 3. 2015.--Редовна 747. седница

   Слободан Штава--Ђорше Рош, ваздухопловац, родољуб и добротвор

    30. 3. 2015.--Редовна 748. седница

     Александар Гавриловић-- Тачан назив теме биће дат на састанку Удружења 16. 3. 2015.

Захвалница


Захвалница 

Завичајно Удружење "Михаило Петровић" из Влакче је дана 14.06.2014. године доделило захвалницу Удружењу за неговање ваздухопловних традиција Србије.

У име нашег Удружења Захвалницу је примио председник Удружења Душан Бошковић дипл. инж.

73 године од бомбардовања Београда

У недељу 6. априла 2014. године обележене су 73 године од како је 6. априла 1941. фашистичка Немачка бомбардовала Београд главни град Краљевине Југославије и тиме отпочела рат на овом подручју. Тим поводом испред споменика пилотима палим у одбрани Београда на земунском кеју су се искупили поштоваоци да одају пошту палим пилотима. Да подсетимо, да се не заборави у одбрани београда погинули су следећи пилоти: Милош Жунић, Михо Клавора, Јован Капешић, Бранислав Тодоровић, Душан Борчић, Карло Штребенк, Милутин Петров, Миливоје Бошковић, Владимир Горуп, Добрица Новаковић и Живица Митровић.

Венце на споменик су положили представници државе Србије, војске, друштвено политичких организације, друштава  и удружења и општине Земун. Међу онима који су положили венце на споменик палим пилотима били су и представници Ваздухопловног савеза Србије, Аероклуба "Наша Крила" и Удружења за неговање ваздухопловних традиција Србије.

План и програм рада Удружења за неговање ваздухопловних традиција за прво полугође 2014. године

30. 12. 2013.—10. 3. 2014.  Зимски и празнични одмор

8.2. 2014.—Необавезан састанак чланова Удружења поводом годишњице оснивања ( 22. годишњица ) у 11 часова у ресторану Аероклуба ( ако не ради, онда у ресторану '' Парк ''. )

15. 2. 2014.—Празник Сретење, Дан државности Србије, Дан војске Србије, Слава Музеја ваздухопловства, Слава друштва за неговање традиција ослободилачких ратова Србије

10. 3. 2014.—Редовна 719. седница Удружења—Почетак рада и договор о будућем раду

17. 3. 2014. – Редовна 720. седница Удружења—Слободан Штава—Чарлс Тејлор, механичар браће Рајт и градитељ мотора.

20.3. 2014. Сећање на пилота Михаила Петровића. Обилазак гробова ваздухопловаца са представницима Завичајног удружења Михаило Петровић из Влакче.

24. 3. 2014.—Редовна 721. седница Удружења—Владимир Лепојевић—Куманово 1941. године—Сећање пилота Богдана Рашића

31. 3. 2014.—Редовна 722. седница Удружења-Чедомир Крунић—Судбина цивилних авиона у време распада Југославије ( 1991- 2000 )

7.04.2014. - Редовна 723. седница Удружења; Сава Пустиња, Тема: Разлози за скупе авионе 5. и 6. генерације поред моћних ракетних система?

 Надаље редовни састанци сваког понедељка у 12.15 у Дому АК, са програмом који ће предложити председник Удружења инж. Душан Бошковић.

План и програм рада Удружења за неговање ваздухопловних традиција за прво полугође 2013. године

  • 24.12.2012. - 4.03.2013.   Зимски и празнични одмор,
  • 8.02.2013. Необавезан састанак чланова Удружења поводом годишњице оснивања (21. годишњица), у 11 часова у ресторану "Аероклуб" (ако не ради, тада у ресторану "Парк")
  • 15.02.2013. Празник Сретење, Дан државности Србије, Дан војске Србије, Слава Музеја ваздухопловства, Слава Друштва за неговање традиција ослободилачких ратова Србије.
  • 4.03.2013. Редовна 691. седница Удружења у 12,15 у просторијама дома Аероклуба,
  • 11.03.2013. Редовна 692. седница Удружења,
  • 18.03.2013. Редовна 693. седница Удружења,
  • 20.03.2013. Сећање на пилота Михајла Петровића. Обилазак гробова ваздухопловаца са члановима УПБЛПЈ и представницима Завичајног удружења Михајло Петровић из Влачке.
  • 25.03.2013. Редовна 694. седница Удружења.
  • Програм рада Удружења, за период Април-Јуни 2013.
  • 22.04.2013. Крунић - тема: Безбедност саобрачајних авиона у Југославији. први део.
  • 29.04.2013. Крунић - тема: Безбедност саобрачајних авиона у Југославији други део.
  • 13.05.2013. Алексић - Шашовић - тема: Управљање путничким авионима - техника летења -контрола летења.
  • 20.05.2013. Алексић - Шашовић - тема: Управљање путничким авионима - техника летења -контрола летења, наставак предавања
  • 27.05.2013. M.Петрић - тема: Програм "Л А С Т А"
  • 3.06.2013. В.Лепојевић - тема: Навигација и мерни системи
  • Надаље редовни састанци сваког понедељка у 12,15 у Дому АК са програмом који ће предложити председник Удружења инж. Душан Бошковић.

Чедомир Чеда Јанић (1934-2013)

У четвртак 3.1.2013. премину је наш члан Чедомир Јанић директор Музеја ваздухопловства - Београд у пензији.

У петак 4. јануара 2013. године у Музеју ваздухопловства - Београд биће у 13 сати одржана Комеморација Чедомиру Јанићу оснивачу и првом директору Музеја.

Сахрана је на београдском Новом гробљу у суботу, 5. јануара 2013. године у 12 сати.

Саопштење удружења – Документарни филм - Век одважних

Документарни филм поводом 100 година српског војног ваздухопловства „Век одважних“,  снимљен у копродукцији РТС-а и „Застава филма“, под покровитељством Министарства одбране.

Сви смо поносни на вредан јубилеј и значајну традицију, која нам је и велика обавеза да је наставимо и да будемо достојни наследници генерација које су је стварали. Очекивали смо и од овог филма да нас о томе обавести, усмери и мотивише. Нажалост, филм није на прави начин промовисао нашу ваздухопловну традицију, стваралаштво и жртвовање наших славних ваздухопловаца. У њему је тежиште пребачено на промоцију појединаца, учесника у филму, изабраних по непознатом критеријуму. Очекивали смо да филм буде уједначен и избалансиран времоплов века нашег славног војног ваздухопловства, умешно вођен од професионалних водитеља, са пажљиво и одговорно сроченим пратећим текстом. Међутим, „водитељи“ су се хаотично смењивали са неумешним и неуједначеним својим личним интерпретацијама и схватањима догађаја, технологија и процеса, током сто година војног ваздухопловства. Ти коментари су, у већем делу, њихова лична импресија и виђење, а нису сведочења учесника. Поред тога што је много тога изостављено и прећутано, погрешно и лично интерпретирано, изнети су и многи неприхватљиви ставови. Један од најтежих примера је тврда констатација „...да је правило да су наши развоји авиона, скупи, неквалитетни, дуги и са сталним кашњењем.....“. Овај произвољан и неутемељен закњучак свакако нам не краси ваздухопловну традицију и као таквог га наше удружење не прихвата. То подлеже лаком оспоравању са веома јаким противаргументима, али филм није био округли сто и прилика за то. Из тих разлога није смео бити ни злоупотребљен као трибина за изношење једностраних личних ставова.

Друштво за неговање ваздухопловних традиција замера одговорнима што су направљени озбиљни пропусти у филму, а посебно на дискутабилним личним ставовима појединаца, учесника изабраних по несхватљивом критеријуму.

 

 

Посета Војнотехничком институту, Жарково - Београд

Удужења за неговање ваздухопловних традиција и чланови управног одбора Националног аероклуба „Наша крила“ посетили су Војнотехнички институт у Жаркову, 30. октобра, текуће године. Ову посету је уговорио Председних Друштва г. Душан Бошковић, са директором ВТИ-а пуковником доц. др Зораном Рајићем дипл. инж.

Чланове Друштва, на челу са председником Душаном Бошковићем, примио је директор ВТИ-а пуковник Рајић, заједно са Помоћником директора г. Исаковићем. Директор је пожелео топлу и присну добродошлицу гостима, на чему му се захвалио Председник друштва Бошковић. Институт је гостима учинио част и уважавање реализацијом посете, пријемом и указаном пажњом.

Излагања Директора и његових сарадника, односили су се на упознавање структуре овог и значајног Института, о његовим активностима и резултатима у научноистраживачком и развојном раду. Домаћини су упознали госте са реализацијом развоја авиона „Ласта“, ракетних и других система наоружања и војне опреме. Директор је указао и на неке тешкоће, али и на напоре Института да опреми и побољша рад постојећих лабораторија, као и на проширењу делатности у научноистраживачкој делатности. Институт тренутно ради на више развојних, истраживачких и функционалних задатака.

Говорило се о више пројеката који су у развоју или се припремају да се предају на завршна испитивања, као што су беспилотне летелице „Врабац“ и „Пегаз“, затим школски авион Ласта 75, противоклопни ракетни систем „Бумбар“, модернизовани модуларни систем „Морава“ са инерцијалним навигационим системом који је заштићен од ометања, резултат развоја ВТИ-а. Неки од ових система, из програма развоја Института, приказани су гостима.

Гости су обишли трисонични аеродинамички тунел и имали су прилику да присуствују текућем испитивању. Такође су обишли и лабораторију за статичка испитивања структура летелица. На свим местима спремно и љубазно су домаћини дочекали и предусретљиво објашњавали проблематику из области делатности ВТИ-а. Гости су љубазно и свеобухватно добили одговоре, на сва постављена питања.

Гости, чланови друштва, посебно су почаствовани овим топлим пријемом у ВТИ-у, на чему су веома захвални.

Душан Бошковић

Новембра 2012.

Саопштење удружења

Поштована господо,

Удружење за неговање ваздухопловних традиција Србије, протестује због произвољног, нестручног и необјективног писања у појединим новинским издањима, у вези са удесом авиона „ЛАСТА“, РВ и ПВО. Произвољно окарактерисати авион, да је „убица пилота“ или „промашена конструкција“ као и низ других ретроградних натписа на рачун српске ваздухопловне струке, науке и преко 100 година, богате традиције, без аргумената и без званичног извештаја надлежних стручних служби, није ништа друго до субверзивна пропаганда у корист оних који би желели да виде Србију на коленима и који не бирају средства да све у њој сруше. Намерно „пљувати“ по струци и науци велике и богате традиције, која је високо вреднована на светском нивоу је срамно, а са коришћеним начином, залази и у кривичну зону. Та непринципијелна и неаргументована новинарска „хајка“ је са потпуним одсуством људске и новинарске етике. Нападати једну уважену и доказану професију, на тако непрофесионалан начин је крајње неприхватљиво, посебно од оних који се боре за „слободу новинарства“. Та слобода не може бити непоштовање ниједне вредности, законитости и научне егзактности у друштву. Тражимо од УНС-а да предузме потребне мере и да се јавно огради и осуди те натписе. При томе, да и покрену одговорност тих новинара и уредника за таква срамна и произвољна писања и за њихово самовољно постављење за судије у ваздухопловној струци и технологији, а да при томе не располажу ни са једним валидним аргументом и елементарном стручном анализом, а што је основно пре извештаја надлежне комисије. Тај безобзиран сензационализам вређа трагично изгубљен живот припадника РВ и ПВО, све припаднике тога вида Војске Србије и све оне који су провели свој радни век у њему. Која је то непрофесионалност да новинари потпуно дилетантски образлажу ваздухопловна стручна питања, која још нису расправили ни професионални стручњаци?

Ми, који смо чланови Удружења за неговање ваздухопловних традиција Србије и који смо провели радни век у ваздухопловству, радом и знањем смо допринели тој традицији, згражавамо се на такво писање, безобзирност и на толику новинарску непрофесионалност. С поштовањем и вером у Вас, очекујемо да ће те се јавно и професионално одредити у односу на овај проблем, уважавајући наш захтев.

Унапред хвала