Божидар Петровић


пилот Б.Петровић

Божидар Бошко Петровић (Бела Паланка 1911 - Брунета Шпанија 1937.) је био дипломирани правник, фудбалер, дипломирани пилот, добровољац у шпанском грађанском рату и поручник Шпанске републиканске армије. Њему се приписују 5 самосталних ваздушних победа и 3 заједничке у којима је укупно оборено 8 противничких авиона. Захваљујући томе понео је ласкаву титулу АСА Шпанског републиканског ваздухопловства. У авионе које је оборио Бошко Петровића налазе се: Fiat CR.32, Heinkel He 51, Dornier Do 17, Messerschmitt Bf 109 и Heinkel He 111, најсавременији борбени авиони тога времена. 

Биографија

Божидар Петровић је рођен близу Беле Паланке, у источној Србији, 7. априла 1911. Након завршене основне и средње школе, уписао је Правни факултет Универзитета у Београду. Уместо да ради као адвокат, после дипломирања на Правном факултету, уписао је пилотску школу Првог ваздухопловног пука у Новом Саду као кадет 16. класе. Дипломирао је као пилот априла месеца 1936. године са бројем пилотске значке 1103. У току пилотске обуке летео је на разним авионима, поред школских авиона који су се тада користили у Југословенском војном ваздухопловству Бошко је летео и на ловцима Gourdou et Lesseure GL.2, Avia BH-33 i Hawker Fury. За време боравка у Шпанији Бошко је летео на авионима Бреге 19, Dewoitine D.27, Совјетском бомбардеру СБ и Совјетском ловцу Поликарпов И-15 "Чајка".

Након почетка Шпанског грађанског рата, он је одлучио да се придружи Републиканској армији као добровољац, а Комунистичка партија Југославије му је обезбедила лажни пасош са шпанском именом Фернандез Гарсија, стигао је у Шпанији са својим пријатељем такође пилотом Сретеном Дудић 25. децембра 1936. Обојица су послати у пилотску школу у Албацете Мурсија, где су имали обуку од 26 дана. Након тога они су били распоређени у Групу Андре Малраук наоружану авионима Бреге 19С чији је задатак био да брани сектор базе Валенциа-Манисес. Авиони Бреге 19 су у то време већ били застарели и спори авиони који су били лак плен за брзе ловце па су се користили тактиком ниског лета пратећи контуру терена а то је са друге стране доводило до рањивости од противавионске артиљерије. Тако су већ 14. фебруара 1937., пилот Петровић и извиђач Дудић доживели несрећу у којој је Дудић погинуо, а Петровић, који је управљао авионом Бреге 19 био рањен у колено. Иако рањен Петровић је успео да спусти авион. После краћег боравка у болници, у марту 1937., Петровића је пребачен у ескадрилу опремљену савременим совјетским бомбардера Тупољев СБ, где је извео неколико летова као пилот бомбардера.

Летење на бомбардерима није одговарало Петровићевом темпераменту па је тражио од команде Републиканског ваздухопловства да га пребаце у ловачку јединицу јер је Петровић још у Југословенском ВВ био школован за пилота ловца. Када је дошло до смене руских пилота у првој ескадрили ловачких авиона наоружаних Совјетским ловцима Поликарпов И-15, Команда је изашла у сусрет Петровићевим жељама и пребацила га у ловачку ескадрилу. Ова ескадрила је била мешовитог састава поред руских пилота у њој су летели још и Шпанци, два Аустријанца, два Американца и Петровић као Југословен. Командант ове ескадриле је био совјетски капетан Иван Јеременко. Петровићева преобука на авионе И-15 "Чајка" је трајала до каја месеца маја 1937. године након чега је Петровић узео активно учешће у борбеним дејствима. До своје погибије (постоје према изворима два датума 12 и 18. јули 1937.) Петровић је самостално оборио 5 противничких авиона и добио титулу АСА, а у заједништву са друговима из ескадриле је оборио још 3 авиона.

Божидар Бошко Петровић је погинуо 18. јула 1937, када је имао само 26 година (рођен је 11. априла, 1911), а постоје две верзије његове смрти. Совјетски војни извори тврде да је оборен у борби са два непријатељска ловца, док други извор наводи да је борећи се са једним Фиат ЦР.32, Петровић вероватно посумњао да непријатељски пилот покушава да избегне битку обрушавајући се ка земљи па се и он дао у потеру за њим. Када се уверио да се Фиат заиста срушио, Петровић покушава да извуче свој авион из обрушавања, али нажалост структура ваздухоплова није могла да издржи. Он је безуспешно покушао да поврати контролу и срушио се у близини. Судбина његовог тела и даље је непозната, али се претпоставља да је вероватно  сахрањен у масовној гробници код Брунете. 

 

Галерија (авиона на којима је летео Бошко Петровић)

авион Арно HD-320 авион Гурду Лесер GLb авион Avia BH-33 авион Хокер фјури
авион Бреге 19 авион Dewoitine D-27 авион Тупољев СБ-2 авион И-15 "Чајка"

Спортска биографија


Б.Петровић СК Војводина

Још као студент Бошко Петровић је играо фудбал. Као десни халф и десно крило играо је у подмладку београдских клубова БАСК и БУСК, а када је стасао за први тим играо је професионално за СК "Војводина" из Новог Сада (1932 - 1934.), а за спортски клуб "Југославија" из Београда је играо у периоду од 1934 до 1936. године.

За селекцију Београда је одиграо једну утакмицу као и једну за репрезентацију Југославије то је било 16.12.1934 против Француске у Паризу (резултат Француска : Југославија 3:2).

Гостујући са екипом БСК-а, у Паризу 1936. године, остао је у Француској где је завршио кратку војну обуку и са лажним идентитетом отишао у Шпанију да се бори на страни Републиканске војске. 

 

Признања

- Фудбалски савез Југославије је 23.05.1959. године на стадиону ЈНА у Београду поставио спомен плочу овом спостисти и шпанском борцу.

- По једна улица у Београду, Новом Саду и Ивањици (одакле су Бошкови родитељи) носе његово име.

Галерија (авиона које је оборио Бошко Петровић)

     
авион Fiat CR.32 авион Dornier Do 17. авион Messerschmitt Bf 109 авион Heinkel He 111

Види још

Литература:

  1. Јанић, Чедомир (2003.),Век авијације - [илустрована хронологија]. Беочин: Ефект 1. (COBISS)
  2. Ћировић, Душан (1970.), Ваздухопловне жртве 1913 - 1945, Земун, Ауторско издање, стр. 37.
  3. Жирохов, Михаил Александрович - Гордельянов, И.: Единственный югославский ас [Божко Петрович], in Авиация и Время, №4, 2001.
  4. Ries, Karl - Ring, Hans: The Legion Condor, A History of the Luftwaffe in the Spanish Civil War 1936-1939, Schiffer Military History, 1992.
  5. Žirochov, Michail: Bozhko Petrovich - The Yugoslavian Ace of the Spanish Civil War, WWII Ace Stories, http://www.elknet.pl/acestory/petrovich/petrovich.htm
  6.  http://aces.safarikovi.org/victories/victories-yugoslavia-1937-1945.pdf
  7. http://forum.krstarica.com/showthread.php/366834-Bo%C5%A1ko-Petrovi%C4%87-Jugoslovenski-AS-%C5%A0panskog-rata

    8. Castells Peig, Andreu. Las brigadas internacionales de la guerra de España. Ariel, 1974. ISBN 8434424606, p. 246