Браћа Воазен - Voisin (Француска)


Браћа Габријел и Шарл Воазен

Браћа:

           Габриел -  Gabriel,   1880-1973.

           Шарл      -  Charles,   1882 -1912.

Воазен су основали једно од првих француских аеронаутичких предузећа већ 1906. године!

Габриел је у то рано време ваздухопловства сарађивао са великим пиониром Лујем Блериом са којим је имао фирму Блерио – Воазен. Он је крајем 1906. године откупио Блериово предузеће и основао фирму „Браћа Воазен“. То је било тада прво предузеће у Европи за изградњу авиона, вероватно и у свету... Шарл је погинуо 1912. у аутомобилској несрећи и од тада је фирма гласила на Габриела Воазена.

Допринос

Први авиони били су једноседи  Блериовог система, али жељени успех предузећа је изостао... 

У 1907. години један од првих пионира, Леон Делагранж, који је већ имао неке покушаје, наручио је код браће Воазен да му израде  авион за његове потребе. Тај авион, назван „Делагранж I“, је први Воазенов авион нове концепције -  двокрилац, са мотором Антоанет, и постаће марка њиховог предузећа. Тим авионом  прве пробе  извешће Габриел Воазен 28. фебруара 1907. године. После разних побољшања и више проба, које су обављали и Габриел и Шарл, Делагранж је први покушај, први  лет на њему, направио 2. новембра 1907. године.

Фирма Воазен је затим направила „Делагранж II“, тј. „Воазен II“, и то ће бити први авион у Европи са којим је направљен, на самом почетку 1908. године, прелет од једног километра (1 км ) у времену 1 минут и 28 сек., и то у затвореном кругу, што значи да је слетео на исто место са којега је био полетео. Ово је био и почетак технике управљања авионом, почетак пилотаже.Тај велики успех остварио је Анри Фарман и тиме освојио награду Grand Prix. 


Шарл Воазен и Анри Фарман 1907.

 Авионима из Воазенове радионице рекорд даљине у 1908. години поправљаће се неколико пута:

  1,0 км         Анри Фарман             13. 01. 1908.              Париз                     авион Воазен

  2,4 км         Анри Фарман             21. 03. 1908.              Париз                               Воазен

  3,9 км         Л. Делагранж             11. 04. 1908.              Париз                               Воазен

12,7 км         Л. Делагранж             30. 05. 1908.              Италија                             Воазен

24,1 км         Л. Делагранж             16. О9.1908.               Париз                              Воазен

Те исте године ове рекорде убедљиво ће оборити Вилбур Рајт, који је почео да лети на свом авиону у Ле Ману недалеко од Париза, са 66,6 км у септембру, затим 99,8 км 18. децембра, и  најуспешнији од 124,7 км дана 31. децембра, пред преселење у јужну Француску. Година 1908. била је изузетно значајна и велика за развој европског и светског ваздухопловства!


Фабрика Воазен 1908. године

У 1910. години предузеће је направило један пробни авион за војне сврхе, али он није ушао у производњу. У то време направили су више аероплана  „Канар Воазен“, врста хидроплана који је био врло популарани са којим се вежбало на Сени у запрези са брзим чамцима...

У 1912. развили су свој модел „Воазен I“ за потребе француске војске. Око 70 ових авиона направљено је у Француској и мањи број у Русији по лиценци.. Затим су развили модел „Воазен III“,  у време пред почетак Првог светског рата... Забележено је да је прва у свету победа у ваздуху, у рату, постигнута на „Воазену“ 15.10. 1914. када је његова двочлана посада оборила један (први) немачки авион.



Авион Воазен I

Око сто авиона  „Воазен VII“ произведено је 1916. године. Најуспешнији се показао модел „Воазен VIII“, који се користио 1916-1917. као главни француски авион за ноћна и далека бомбардовања и који је направљен у преко хиљаду примерака. На авионима „Воазен“ летели су и српски пилоти у саставу француских ескадрила 1916. на Солунском фронту.

По завршетку Светског рата Габриел је напустио ваздухопловну индустрију и посветио се изради врло успешних модела аутомобила – сви  су носили његову омиљену ознаку „Авиони Воазен“! 

Види још

Литература

  • С. Микић; Историја југословенског ваздухопловства, Шт. Д. Грегорић, Београд,1933.
  •  О.Петровић, Н.Ђокић, Авиони и балони краљевине Србије, Српска Авијатика 1912-1918.,МЈВ, Београд,1993., ISBN 86-901403-1-X,

Спољашње везе

  •  http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/voisin.html
  •  http://www.mycity-military.com/Ostalo-3/Mihailo-Marinkovic-i-prvo-obaranje-aviona-avionskim-topom.html
  •  http://cdg.pagesperso-orange.fr/BorSuj03.html

Београд, 2013.                                                                                                                      Владимир Лепојевић