Браћа Кодрон - Caudron (Француска)


Браћа Кодрон

Браћа Кодрон: 

               АЛФОНС - ALPHONS,  (1882 – 1915.)   (звани  Alphons Gaston )

               РЕНE      - RENE,         (1884 – 1959.)

су заузели значајно место у историји авијације као и Блерио, Фарман, Воазен и други...

Алфонс и Рене  су основали 1909. године једно од раних предузећа у Француској за израду авиона. За кратко време предузеће „Societe des avions Codron“ постаће велика и позната фабрика која је израдила више типова авиона до рата 1914-1918. и нарочито за потребе војске за време Великог рата. 

Доприноси

Почели су рано са радом на развоју авијације. Још на породичном имању, на северу Француске, близу Ламанша, направили су прву једрилицу, која ће имати коњску вучу, и са којом ће правити скокове и кратке летове, из чега ће настати њихова легенда. Врло брзо су набавили једам мотор „Анзани“ и тако је почео њихов развојни пут.  Постаће одлични и познати авијатичари. Пуни наде и вере у будућност  ваздухопловства и у свој рад, у своју судбину, да би показали чиме се баве, они су одмах своје занимање, своју радионицу, назвали „Авиони браће Кодрон“.


Гастон Кодрон

У пионирским годинама пре Првог светског рата они су произвели око 15 типова авиона и четири  хидроплана, са којима су имали много успеха на разним такмичењима, нарочито у Европској трци 1912. као и 1913. на митинзима у Ремсу и Довилу. Необично за оно време, њиховим се авионима врло лако пилотирало, па је настао  израз у авијацији: „лети лако  као „Кодрон“, и за друге авионе којима су пилоти управљали без напора.

У свом родном крају основали су једну од првих школа за пилоте, која је убрзо постала позната и у коју је министарство рата 1913. године упутило 30 кандидата за војне авијатичаре.

Мобилисани су на почетку рата 1914. и били упућени у своју фабрику да производе авионе за војску. Због опасности од немачке инвазије та фабрика је била пребачена у Лион. Овде је Алфонс-Гастон у току пробних летова погинуо 10. децембра 1915. на једном „Кодрону R4“.

После је Рене сам водио фабрику. Произвели су осам нових типова ратних авиона, од којих су  били најпознатији двомоторни бомбардери „Кодрон“  тип „G IV“ и тип „R II“. Ови авиони били су у служби и у италијанској војсци у Првом светском рату.

После 1915. служили су као  извиђачки авиони. Фабрика у Лиону  произвела је у току рата преко 4.000 авиона више типова. Основни типови били су рађени у десетинама модификација и варијанти.


Рене Кодрон

Предузеће је радило до 1933. године под својим именом, а те године постало је „Друштво Кодрон – Рено“, када се спојило  са фабриком Рено која је правила моторе за њихове авионе. 

Види још

Литература

 

Спљашње везе

  1. www.hydroretro.net/.../hydravionscaudron.pdf
  2. http://www.futura-sciences.com/magazines/voyage/infos/dossiers/d/geographie-decouvertes-baie-somme-729/page/5/
  3. http://www.rue-baiedesomme.com/aviation-caudron/
  4. http://www.lemonde.fr/idees/article/2011/09/19/le-reve-d-icare-des-freres-caudron_1574163_3232.html
  5. http://www.janinetissot.fdaf.org/jt_caudron.htm
  6. http://www.mairie-ponthoile.fr/lescaudron/

Београд, 2013.                                                                                                                                    Владимир Лепојевић