Оперативна употреба авиона F-16

F-16 фајтинг фалкон је првенствено национални борбени авион Сједињених Америчких Држава, у оперативној употреби је њиховог ратног ваздухопловства. Поред САД, Фалкон је масовни борбени авион и у НАТО алијанси. Коришћен је као масовни вишенаменски ловачки авион, у великом броју мисија широм света, а највише на Блиском истоку (посебно у Ираку).

У априлу 1981. године, израелски пилот је, са авионом F-16 оборио сиријски хеликоптер Ми-8 са топовском ватром, изнад долине Бека. То је прва победа остварена са авионом F-16.

Више од 4.450 примерака F-16 је испоручено широм света од почетка програма пре више од 30 година - укључујући 53 накнадних купљених од 14 земаља.

Америчке ловачке ескадриле, наоружане су комбиновано, са F-16 и F-15

Борбена употреба у Ираку

У Заливском рату 1991. године, 249 америчких авиона F-16, извело је 13.340 летова у нападима против Ирака. Фалкони су најчешће били наоружани са ракетама земља-земља Маверик AGM-65 (до шест), или по две бомбе Мк84 (на средњим подтрупним носачима), два резервоара за гориво од (1.400 литара), две ракете Сајдвиндер AIM-9 и са контејнерима за електронске контра мере. Двоседи F-16D су коришћени као помоћни авиони, за претраживање ракетних система земља-ваздух и јединица националне гарде Ирака. Они су били наоружани са до шест Mk82, касетним бомбама и са контејнером са извиђачком опремом. У тим акцијама изгубљено је седам авиона F-16 са дејством ракета земља-ваздух, у периоду од 16. јануара до 28. фебруара.

Формирана је борбена група од 72 авиона F-16, за дејства против циљева у центру Багдада 19. јануара. Тада су оборени, ракетама земља-ваздух, капетан Мајк Робертс (енгл. Mike Roberts) и мајор Тице (енгл. Tice). Обојица су се успешно катапултирали и пали су у ратно заробљеништво. Та оперативна мисија је обележена као највећа до данас, реализована са авионима F-16.

Авиони F-16 су коришћени и за уништавање земаљских радарских система са дејством са противрадарским ракетама AGM-88 HARM, заједно са F-4 Фантомима.

Од краја Заливског рата до инвазије Ирака од стране коалиционих снага 2003. године, амерички и британски авиони су патролирали ваздушним простором забрањене зоне лета. У тој мисији је 27. децембра 1992. године амерички F-16D оборио ирачки МиГ-25, у јужном делу ваздушног простора са ракетом AIM-120 AMRAAM. Ово је била прва ваздушна победа Фалкона са овом ракетом. Амерички F-16C је 17. јануара 1993. године оборио ирачки МиГ-23 са ракетом AIM-120 AMRAAM, то је друга победа у ваздушном  простору у историји Фалкона.

Амерички F-16 су учествовали и у инвазији Ирака 2003. године.

  • Током ове офанзиве срушио се један F-16CG у близини Багдада 12. јуна 2003. године, због нестанка горива.
  • Један амерички F-16C је грешком лансирао противрадарску ракету AGM-88 HARM, на амерички радарски систем MIM-104 патриот.
  • Два америчка F-16 одбацили су навођене („паметне“) бомбе на положаје Ал Каиде, 7. јуна 2006. године, тада је и усмрћен један од лидера Абу Мусаб Ал-Заркавија.
  • Један F-16 је уништен 27. новембра 2006. године, близу Фалуџе.
  • Амерички F-16 је 25. фебруара 2009. године, оборио је иранску беспилотну летелицу, која је ушла у ирачки ваздушни простор.
  • У септембру 2010. године, амерички је F-16 бомбардовао са две бомбе на побуњенике, пружајући ваздушну подршку ирачкој армији, при успостављању реда и мира.
Операција „Опера“

Арапско-израелски сукоби

После „ватреног крштења“ у чину обарања сиријског хеликоптера Ми-8, 7. јуна 1981. године, десила се Операција Опера прва значајнија акција бомбардовања, у којој је осам израелских F-16, у пратњи авиона F-15 игл, уништило недовршени нуклеарни реактор Осирак, поред Багдада, чиме је прекинут програм развоја нуклеарног оружја под вођством режима Садама Хусеина.

Следеће године, током Операције Мир за Галилеју, израелски F-16 су се сукобили са сиријским авионима у једној од највећих битака у ваздушном простору, са авионима са турбомлазним погоном, која је почела 9. јуна 1982. године и непрекидно је трајала два дана. Израелско ваздухопловство је масовно користило авионе F-16, који су изашли као победници у великом броју борби ваздух-ваздух, објављено је 44 победе без губитака. Сиријски оборени авиони, првенствено су били МиГ-21 и МиГ-23. Током сукоба у Либану коришћени су F-16 и за нападе на циљеве на земљи. Израелски F-16, учествовали су у рату у Либану 2006. и током напада у Појасу Газе, у децембру 2008. године.

Сиријски и совјетски извори нуде другачије податке, тврдећи да је оборено током борби у Либану, од 6. до 11. јуна 1982. године пет авиона F-16A.

Авганистан и Пакистан

Током рата у Авганистану, у периоду од маја 1986. до јануара 1989. године, Пакистански F-16 бранили су од уљеза из Авганистана, а изгубили су један F-16 од авганистанских снаага. Совјетски МиГ-23МЛД авион је оборио пакистански F-16А, који је ушао у авганистански ваздушни простор.

Током рата у Авганистану, F-16 пакистанског ратног ваздухопловства, оборили су најмање 10 противничких авиона, који су повредили пакистански ваздушни простор. У четири обарања се радило о авганистанским бомбардерима Су-22, три су била транспортни авиони (2 Ан-26 и 1 Ан-24), док је један био совјетски бомбардер Су-25. Већина их је оборена ракетом Сајдвиндер AIM–9, док је Су-22 оборен са топом, а Ан-24 је након пресретања био присиљен на слетање, при чему се срушио.

Пакистанско ваздухопловство је користило своје F-16 у разним страним и унутрашњим војним вежбама, као што су „Индус Виперс“ вежби у 2008. године, спровене заједно са Турском. Од маја 2009. године, Пакистанско ваздухопловство је такође користило свој F-16 флоту да нападну милитантне положаје и подржавају операције пакистанске војске у северозападној Пакистану против побуне талибана. Од новембра 2011. године, пакистански F-16 су извели 5.500 операционих летова. Више од 80% од све одбачених експлозивних средстава су ласерски вођене бомбе.

Пакистански F-16 су патролирали границом са Индијоме током „Каргил сукоба“ током 2008. године, за све време тензија са Индијом.

Босна и Херцеговина

НАТО операција у оквиру одлуке Уједињених нација, у функцији заштите зоне забрањеног лета изнад Босне и Херцеговине, започета је 12. априла 1993. године. Касније је ова акција проширена на нападе на српске копнене положаје, све до 20. децембра 1995. године, са укупно 100.420 борбених летова. У оквиру ове борбене операције највише су коришћени авиони F-16. Сви амерички авиони, па и F-16, масовно су користили муницију са осиромашеним уранијумом.

Прва већа акција F-16 је била у околини Бањалуке, 28. фебруара 1994. године, приликом спречавања српских јуришних авиона типа J-21 јастреб и J-22 орао да бомбардују погоне војне индустрије у Новом Травнику. Том приликом су од шест српских авиона четири оборена, а два су прелетела у Српску Републику у Хрватску. Од четири оборена српска авиона три су са ракетама Сајдвиндер AIM-9, а један са ракетом средњег домета.

Делови репа и поклопац кабине од
обореног авиона F-16CG, изложени у
Музеју ваздухопловства на Аеродрому
Никола Тесла у Београду.

У околини Мркоњић града српске снаге су обориле један F-16, 2. јуна 1995. године, ракетним системом 2К12 куб (по НАТО номенклатури SA-6), видео снимак.

Савезна Република Југославија

Једнострано НАТО бомбардовање СРЈ, извршено је у периоду од марта до јуна 1999. године, без одлуке Уједињених нација и Савета безбедности. Против мале земље, ослабљене дуготрајним санкцијама ангажован је читав НАТО пакт, са многобројном најсавременијом авијацијом. У оквиру те авијације, учествовало је и 126 борбених авиона F-16, са најсавременијим наоружањем, у оквиру чега и масовна употреба муниције са осиромашеним уранијумом.

Изнад подручја Мачве против-авионским ракетним системом „Нева“ оборен је F-16, 2. маја 1999. године. Остаци тога авиона, приказани су на слици десно.

Холандски F-16, са ракетом AIM-120, оборио је југословенски МиГ-29 № 18111, са пилотом мајором Небојшом Николићем, у близини Титела. Пилот се катапултирао и спасао се. То се сматра првом победом Фалкона у борби у ваздушном простору Европе.

Број авиона F-16 фајтинг фалкон, са којима су чланице НАТО учествовале
у бомбардовању СРЈ
ЗемљаСАДБелгијаДанскаНорвешкаХоландијаПортугалијаТурска\sum
№ авиона 78 16 6 6 6 3 11 126

Корисници

Корисници авиона F-16
Подаци

World operators of F-16 2007.png

   Карта корисника авиона F-16.
Santiagopolis 141.jpg 050618 - F-16 - 01.jpg
Чилеански F-16.
Дански F-16.
F-16Isufa002.jpg F-16 Solo Display Team Radom 2009 b.JPG
Израелски F-16.
Холандски F-16 MLU
F-16e block60.jpg F-16 Fighting Falcons above New York City.jpg
F-16Eфајтинг фалкон,
Уједињених Арапских Емирата.
Формација F-16 изнад Њујорка.
Земља
Уговорено
N.º
Употреба
(до 2010)
N.º
САД 2.270 1.441
Бахреин 22 21
Белгија 160 108
Чиле 46 46
Јужна Кореја 180 169
Данска 77 67
Египат 240 202
Уједињени Арапски Емирати 80 79
Грчка 170 159
Индонезија 12 10
Израел 362 334
Италија 34 28
Јордан 55 53
Мароко 24 0
Норвешка 74 56
Оман 12 12
Холандија 213 128
Пакистан 101 62
Пољска 48 48
Португалија 45 42
Сингапур 70 67
Тајланд 61 59
Тајван 150 144
Турска 270 216
Венецуела 24 21
\sum
4.800 3.572
Пилот америчког ратног ваздухопловства
катапултирао се из F-16, непосредно пред
удар авиона у земљу, 14. септембра 2003.

Удеси

  • У оквиру припреме за демонстрационе летове за Париски салон авиона, 8. маја 1975. године, при увежбавању заокрета са убрзањем од 9g, са прототипом YF-16 № 72-1568, дошло је до локалне деформације структуре и заглављивања једне главне ноге стајних органа. Пробни пилот, Нил Андерсон морао је принудно слетети и одлучио је да то учини на травнату стазу, у нади да ће се минимизирати штета и да ће се избећи повређивање присутних на аеродрому. Авион се незнатно оштетио и то највише уводник ваздуха. Због овога удеса, на изложбу је послат први прототип № 72-1567.
  • Холандски F-16 се срушио 11. фебруара 1992. године, у граду Хенгело. Фалкону је отказао мотор, убрзо после полетања, а пилот је покушао да се врати у оближњу ваздухопловну базу Твенте, али није успео. Пилот се катапултирао и безбедно се спустио на кров једне зграде. Авион се срушио између кућа, без икакве допунске штете на терену.
  • У току заједничке вежбе у Северној Каролини, 23. марта 1994. године, F-16D № 88-0171, при симулирању отказа мотора, сударио се у ваздуху са C-130E. Чланови посаде су се катапултирали, али је њихов авион наставио своју путању кретања и сударио се са десантним авионом C-141, пуним падобранаца. Ово је довело до погибије 24 особе и најмање 80 рањених.
  • Израелски F-16D-30F срушио се 27. марта 2000. године, у Средоземно море, током тренажног лета, удаљено 31 km од приморског села Атлит, на северу Израела. Пилот, мајор Ионатан Бегин, био је унук бившег израелског премијера Менахем Бегина. Ни он ни његов копилот, поручник Лиор Харари, нису ништа јавили контроли летења о неким проблемима.
  • Амерички F-16C, срушио се 15. септембра 2003. године, на аеро-митингу. Капетан Кристофер Стриклин покушао је извести показни маневар, али је имао погрешне податке о надморској висини аеродрома. Увео је авион у вертикални маневар на мањој висини од потребне. Када је схватио да ће ударити у земљу, прибрано је авион усмерио од гледалаца и катапултирао се непосредно пре контакта са земљом. Пилот је преживео удес само са мањим повредама, а авион је потпуно уништен.
  • Израелски F-16A срушио се 13. септембар 2009. године, изнад јужног дела брда Хеброна, у току тренажног лета. Пилот Асаф Рамон је погинуо. Иначе је био син Илана Рамона, такође пилота авиона F-16 и првог астранаута Израела.
  • Два грчка авиона F-16, сударили су се у ваздуху 26. августа 2010. године, изнад југозападне обале Крита. Један пилот је погинуо, а двојица су повређени.

Види још

  • F-16 фајтинг фалкон
  • Варијанте F-16 фајтинг фалкон
  • МиГ-29
  • JAS 39 грипен
  • F/A-18 хорнет
  • Нови авион

Извори