Фарман F.40

авион Фарман F.40 

Фарман F.40  је вишенаменски француски авион из периода Првог светског рата. Намена му је била извиђач и лаки бомбардер. Заједно су га  пројектовала браћа  Анри и Марсел Фарман у току 1914. године а производила га је заједничка фирма (Société Anonyme des Usines Farman). То је била побољшана верзија авиона Фарман HF.30[7] коју су браћа Фарман заједнички пројектовала за Русију. Авион је заменио превазиђене авионе серије Фарман МF.11 и Фарман HF.20. 

Пројектовање и развој

Морис Фарман F.40 популарно назван "Хорације Фарман" је првобитно пројектован као ловац 1915. То је био други заједнички пројект браће Мориса и Анриа Фарман а жеља им је била да направе авион који би објединио добре особине Морисовог Фарман MF.11 и Анријевог Фарман HF.22 (а варијанта HF.20 са Gnome Lambde мотором). Авион је био двокрилац са неједнаким крилима са 12 упорница. Иако замишљен као ловац, овај авион је своје место под сунцем нашао тако што је заменио авионе на основу којих је пројектован. Служио је као извиђач, лаки бомбардер и авион за обуку пилота. Од ловачких задатака ефикасно је коришћен за борбу против извиђачких балона користећи Le Prieur ракете. 

Технички опис

Фарман F.40Р наоружан ракетама

Фарман МF.40 је био једномоторни двокрилац са неједнаким крилима (доња крила су била краћа од горњих), која су међусобно била повезана упорницама и затежућим клавирским жицама. Труп авиона чине две решеткасте конструкције које се у репу спајају и чине троугао. На крају репа су постављени вертикални и хоризонтални стабилизатори који су направљени од дрвене конструкције пресвучене импрегнираним платном. Крила су такође дрвене конструкције пресвучене импрегнираним платном. Крилца су се налазила само на горњим крилима. 

Кабина у облику гондоле, елипсастог попречног пресека, налазила се између горњег и доњег крила, била је довољно пространа да има простора за смештај две особе. У односу на своје претходнике гондола на овом авиону је имала знатно повољнији аеродинамички облик. Авион је био наоружан митраљезом, стрелац је седео у носу авиона а пилот под крилом. Испред првог члана посаде на гондоли се налазио мали ветробран направљен од плексигласа. Мотор авиона је постављен у задњем делу трупа (гондоле) и био опремљен са потисном, дрвеном, двокраком елисом фиксног корака. У авионе серије Фарман F.40 су уграђивани Ренови линијски ваздухом/водом хлађени мотори V распореда цилиндара са  V 8 и V 12 цилиндара, и опсегу снага од  80 до 160 KS. Најчешће је коришћен мотор снаге 130 KS, док је за тип авиона F.41 који је намењен обуци полота, коришћен мотор од 80 KS.

хидроавион Фарман F.40

Стајни орган авиона је био класичног типа, напред је имао две фиксне ноге направљене од дрвета у облику санки (што је смањивало ризик од превртање авиона на нос при слетању) са удвојеним бициклистичким точковима на свакој од скија, а испод репа се налазиле две дрвене дрљаче, као трећа ослона тачка. Удвојени точкови су трпели лошије припремљене писте и толерисале грешке пилота при слетању. 

Варијанте авиона Фарман F.40

Фарман F.40 - оригинална верзија са мотором 130 KS.

Фарман F.40P - верзија као оригинални авион са мотором 130 KS и наоружана ракетама Le Prieur.

Фарман F.40 Hidroplan - верзија авиона са пловцима и мотором 160 KS.

Фарман F.41 - верзија са смањеним размахом крила (размах=16,32 m) и мотором 80 KS.

Фарман F.56 - верзија са мотором 170 KS

Фарман F.60 - бомбардер са мотором снаге 190 KS

Фарман F.61 - верзија настала комбинацијом варијанти F.41 и F.60 са смањеним размахом крила и мотором 190 KS

 

Техничке карактеристике

авион Фарман F.40 crtež 

име                   = Фарман МF.40[4]

намена              = извиђачки/лаки бомбардер/школски

посада              = 2 члана

порекло             = Француска

произвођач        = Société Anonyme des Usines Farman

први лет            = 1915.

производња      = 1915 до 1917.

уведен у употребу     = 1915.

повучен из употребе  = 1922.

статус                   = неактиван

први корисник       =  Aéronautique Militaire

број примерака      = непознат

дужина                  = 9,24 m

V8 мотор Рено 80 KS Фарманa F.41

размах крила         = 17,62 m

висина                   = 3,89 m

површина крила     = 52,00 m2

маса празан           = 620 kg

маса полетна          = 1.120kg

КЕМ                       = 1 х Рено (Renault)  V8/V12  цилиндара

КЕМснага               = 1 x 96/117 kW

КЕМснагаКС           = 1 х 130/160 KS

 

Перформансе

V12 мотор Рено 130 KS Фарманa F.40

брзина крстарења    =   122 km/h

брзина максимална  =  135 km/h

радијус кретања      =   170 km

долет                       =   340 km

плафон лета             =   4.000 m

брзина пењања        =   120 m/min 

Наоружање

Авион је био наоружан:

1 или 2 x митраљезом калибра 7,62 mm,

V12 мотор Рено водом хлађен

10  Le Prieur ракета и

бомби до 100 kg.

Корисници

Белгија                             Португалија

Бразил                              Румунија

Колумбија                         Русија

Француска                        Србија

Грчка                                СССР

Италија                              Велика Британија     

Холандија                          Венецуела

Норвешка                        

Оперативно коришћење

авион Фарман F.40 Српска авијатика 1916. 

Авион Фарман F.40 се користио на Западном фронту почев од 1915. године, где је заменио превазиђене типове авиона из серије Фарман МF.11. и Фарман HF.20. Коришћен је за извиђање и бомбардовање мада није могао да понесе више од 100 kg бомби. Авиони Фарман F.40P наоружан ракетама eфикасно је коришћен за уништавање осматрачких балона. Авион Фарман F.40 је коришћен у преко 15 земаља у току Првог светског рата а коришћење је настављено и после рата све до половине двадесетих година двадесетог века. Авиони серије Фарман F.40 су се производили у Француској, Италији и Русији.[2][6]

Коришћење авиона Фарман F.40 у Србији и Краљевини СХС/Југославији

После доласка српске војске у Солун и формирања Солунског фронта извршена је реорганизација војске у којој је априла 1916. формирана Српска Авијатика. Непосредно после тога извршено је обнављање ваздухопловног парка новим авионима. У оквиру тога добијено је од Француске 24 авиона Фарман F.40, 6 ловаца Нијепор N.12 и 21 авион Нијепор N.21. Већ у августу месецу 1916. године Српска авијатика је почела да дејствује на фронту. Највише су извршавани задаци извиђања, бомбардовања и коректуре артиљеријске ватре, а повремено су вођене и борбе са непријатељским авионима. Авиони Фарман F.40 су у првим линијама фронта коришћени све до друге половине 1917. године када су их заменили авиони типа Доран. После повлачења ових авиона са прве борбене линије они су служили за споредне задатке и обуку пилота. Укупно је у Српској авијатици коришћено око 50 авиона Фарман F.40 и Фарман F.41. По ослобођењу земље преостали авиони овог типа су коришћени у ваздухопловству новонастале државе Краљевству СХС. [1][3][5]

Галерија (аутор Драган Шалер)

авион Фарман F.40  авион Фарман F.40 (папагај)  авион Фарман F.40

Види још

Референце

[1] Димитријевић, Бојан; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.

[2] Janić  Čedomir, (1988.), Začetnici avijacije - Ilustrovana istorija vazduhoplovstva, Beograd, Vuk Karadžić, ISBN 978-86-307008-7-3.

[3] Драган А. Лазић; Развој Југословенсњког ваздухопловства од 1918. до 1939. године, Београд, Војно Дело, лето/2012,

[4] http://www.aviafrance.com/aviafrance1.php?ID=6530&ID_CONSTRUCTEUR=501&ANNEE=0&ID_MISSION=0&MOTCLEF=

[5] Јанић Ч., Петровић О., (2011.), Кратка историја ваздухопловства у Србији, Београд, Аерокомуникације, ISBN 978-86-913973-1-9

[6] Шавров, В.Б., История конструкиҋ самолетов в СССР до 1938 г.,Москва 2002., Машиностроение, ISBN 5-217-03112-3

[7] http://www.aviafrance.com/aviafrance1.php?ID=9237&ID_CONSTRUCTEUR=501&ANNEE=0&ID_MISSION=0&MOTCLEF=

 

Литература

1. Јанић, Чедомир; Огњан Петровић (2010.), Век авијације у Србији 1910-2010 225 значајних летилица. YU-Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-0-2.

2. С. Микић; Историја југословенског ваздухопловства, Шт. Д. Грегорић, Београд,1933.

3. Јанић Ч., Петровић О., (2011.), Кратка историја ваздухопловства у Србији, Београд, Аерокомуникације, ISBN 978-86-913973-1-9

4. Димитријевић, Бојан; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.

5. Драган А. Лазић; Развој Југословенсњког ваздухопловства од 1918. до 1939. године, Београд, Војно Дело, лето/2012,

6. Јанић, Чедомир (2003.),Век авијације - [илустрована хронологија]. Беочин: Ефект 1. (COBISS)

7. Angelucci, Enzo; Paolo Matricardi (1976.), Flugzeuge von den Anfängen bis zum Ersten Weltkrieg. Falken, Wiesbaden. ISBN 3-8068-0391-9.

8. Janić  Čedomir, (1988.), Začetnici avijacije - Ilustrovana istorija vazduhoplovstva, Beograd, Vuk Karadžić, ISBN 978-86-307008-7-3.

9. Taylor, Michael J H. "Jane's Encyclopedia of Aviation".  Portland House, 1989. ISBN 0-517-69186-8

10. Jackson, Robert, "The Encyclopedia of Military Aircraft", Paragon, 2002. ISBN 0-75258-130-9

 

Спољашње везе

1. http://www.gutenberg.org/files/34815/34815-h/34815-h.htm#Page_92  JANE'S ALL THE WORLD'S AIRCRAFT 1913

2. http://www.hydroretro.net/etudegh/premiersfarman.pdf  Les premiers FARMAN

3. http://www.theaerodrome.com/aircraft/france/farman_f40.php Maurice Farman F.40 

4. http://www.belgian-wings.be/webpages/navigator/Photos/MilltaryPics/ww1_precurseurs/Farman%20F40/Farman%20F.40-F.41%20frontpage.html

5. http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Maurice_Farman_F.40 Farman F.40

6. http://www.airwar.ru/enc_e/other1/mff40.html FARMAN F.40 HORACE

7. http://flyingmachines.ru/Site2/Crafts/Craft25570.htm Farman F.30/40/41/56/60/61