СПАД S.XIII


Aвион СПАД S.ХIII

СПАД S.XIII је француски двокрилац ловац, авион из  Првог светског рата , кога је пројектовао СПАД (Société Pour L'Aviation et ses Dérivésна основу раније веома успешног авиона СПАД S.VII. То је био један од најспособнијих ловаца Првог светског рата, и један од највише произведених авиона у то време, са 8.472 примерака, мада је поручено око 10.000 али су отказани због примирја.

Пројектовање и развој

Авион СПАД S.XIII је имао исту концепцију као СПАД S.VII, био је једномоторни двокрилац дрвене конструкције, са оплатом углавном од тканине. У односу на свог претходника био је већи и тежи. Наоружан је био са два Вицкерс митраљези са по 400 метака по митраљезу.  Погонска група му је била мотор Хиспано-Суиза 8Ba са 200 KS (150 kW), али касније повећањем степена компресије добијени мотори 8Bc или 8Be са снагом 220 KS (160 kW).  Збир тих побољшања авион је имао приметна побољшања у лету и борбене перформансе. Био је бржи од својих главних конкурената, британског Sopwith Camel и немачког Fokker D.VII , а без обзира на његове релативно велике димензије, имао је добру брзину пењања. СПАД S.XIII је био познат по својој брзини и могућности понирања, иако су му маневарске могућности биле лошије. Тешко га је било контролисати на ниским брзинама па му је брзина слетања била већа што је захтевало дуже слетне стазе.

Мотори са повећаним степеном компресије се у току експлоатације нису показали добро, због лошијег подмазивања често су се кварили па је велики проценат приземљења био проузрокован кваром мотора.

Технички опис


Aвион СПАД S.ХIII

СПАД S.XIII је двокрилни једноседи авион потпуно дрвене конструкције. Труп му је заобљеног попречног пресека, предњи део пресвучен лимом, а репни део трупа пресвучен платном. Био је опремљен водом хлађеним, линијским осмоцилиндричним мотором са V распоредом цилиндара, Hispano-Suiza 8Ba (8Bc и 8Be) снаге 150/160 kW. На вратилу мотора је била причвршћена двокрака, вучна, дрвена елиса, фиксног корака, чије су нападне ивице биле оковане металним лимом. Носач мотора је био од заварених челичних цеви. 

Пилот је седео у отвореном кокпиту и био је заштићен малим ветробранским стаклом, а имао је и заштитник/наслон за главу. Прегледност из кабине је била добра јер је било довољно простора између трупа и горњег крила.

Крила су била дрвене конструкције пресвучена импрегнираним платном релативно танког профила. Крилца за управљање авионом су се налазила само на горњим крилима. Крила су између себе била повезана са четири пара дрвених упорница. Затезачи су били од клавирске челичне жице. Укрштање затезача налазило на средњим упорницама, тако да се на тај начин елиминисало вибрирање затезача у току лета и тиме смањивао отпор ваздуха и повећавала брзина авиона. Крајеви крила су били скоро заобљени. Спојеви предњих и задњих са бочним ивица крила су полукружно изведени. Структура крила и авиона СПАД S.XIII је била добро изведена тако да се код њега нису испољавале мањкавости (одлепљивљало платно на крилима) које су имали авиони произвођача Нијепор. Ово је омогућавало веће оптерећење авиона што је за ловачке авионе представља битну предност. Конструкција репних крила и вертикални стабилизатор су били направљени од дрвета пресвучени платном. 

Стајни орган је био класичан фиксан са осовином, а на репном делу се налазила еластична дрвена дрљача. Авион је био наоружан са два митраљеза Викерс калибра 7,7 mm који су био постављени испред пилота и гађали су кроз обртно поље елисе. На тај начин је повећана ватрена моћ што је била мањкавост код његовог претходника авиона СПАД S.VII.

Техничке карактеристике


цртеж авиона СПАД S.XIII

име                   = СПАД S.XIII

намена              = ловачки авион

посада              = 1 члан

порекло             = Француска

произвођач        = СПАД (Société Pour L'Aviation et ses Dérivés)

први лет            = 4. април 1917.

почетак производње  = мај 1917.

уведен у употребу     = лето 1917.

повучен из употребе  = 1930.

статус                   = неактиван

први корисник       =  Aéronautique Militaire

број примерака      = 8.472

дужина                  = 6,30 m

размах крила         = 8,20 m

висина                   = 2,42 m

површина крила     = 20,20 m2

маса празан           = 660 kg

маса полетна          = 920 kg

мотор Hispano-Suiza авиона СПАД S.XIII

КЕМ                       = 1 х Hispano-Suiza 8Ba (8Bc и 8Be)

КЕМ снага              = 1 x 150/160 kW

КЕМ снагаКС          = 1 х 200/220 KS

Перформансе

брзина крстарења    = 208 km/h

брзина максимална  = 222 km/h

радијус кретања       = 210 km

долет                        = 420 km

плафон лета              = 6.650 m

брзина пењања         = 375 до 434 m/min 

Наоружање

Авион је био наоружан:

2 x митраљеза Викерс калибра 7,7 mm,

Корисници


Aвион СПАД S.ХIII из састава америчког корпуса

 Аргентина                                 Србија

 Белгија                                     СССР

 Бразил                                     Тајланд

 Чехословачка                           Шпанија

 Финска                                     Турска

 Француска                               Велика Британија

 Грчка                                       САД

 Италија                                    Уругвај

 Јапан                                       Краљевина Југославија

 Пољска                                    Царска Русија 

                            

Оперативно коришћење

Испорука ловаца  СПАД S.XIII C1 западном фронту отпочела је месец дана након тестирања прототипа. Овако скраћена процедура била је проузрокована напором да се одржи предност која је постигнута у ваздуху и страх од појаве новог немачког Фокера. С обзиром да је СПАД S.XIII C1 био у ствари побољшана верзија авиона СПАД S.VII, са провереним техничким решењима (побољшано наоружање и повећана снага мотора) мислило се да ће замена дотрајалих авиона СПАД S.VII и Нијепора бити ефикаснија, нажалост проблеми у производњи довели су до приличног кашњења у испоруци нових авиона. Ови авиони су испоручивани фронтовима све до ступања на снагу примирја. Поред француске војске ове авионе су користили још и Британски експедициони корпус, Ваздухопловство САД у Европи, Војска Белгије и Холандије а после рата ови авиони су извезени у Грчку, Србију, Чехословачку, Пољску и Јапан. У погледу ловачке авијације може се слободно рећи да је овај авион окончао Први светски рат. У оперативној служби Француског ваздухопловства овај авион се као ловац задржао до 1923. године а у осталим земљама знатно дуже.

авион СПАД S.VII на Солунском фронту 1918.

Коришћење авиона СПАД S.XIII у Србији и Краљевини СХС/Југославији

Претпоставља се да је од укупно 32 СПАД авиона око 11 ловачких авиона ВВКСХС (Војног ваздухопловства Краљевства Срба,Хрвата и Словенаца) било варијанте СПАД S.XIII C1. који су добијени 1919. године од Аеронаутике Угарске војске (француске јединице). Погонску групу S.XIII C1 је покретао мотор Хиспано-Суиза 8Бе снаге 220 КС, док 1928. није извршена модификација преосталих S.XIII C1 уградњом мотора Хиспано-Суиза 8Аб (мотори Хиспано-Суиза 8Бе су се показали као веома непоуздани). То су били основни ловци ВКСХС до појаве Девоатине половином двадесетих, након чега су кориштени у школским јединицама до коначног повлачења из употребе почетком тридесетих.[1][2][3]  

Види још

Референце

[1] Димитријевић, Бојан; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.

[2] Борис Циглић, Крила Србије Ваздухопловна команда и авијатика српске војске, Београд, 2009. Инфинитас д.о.о, ISBN: 978-86-6045-005-2.

[3] Јанић Ч., Петровић О., (2011.), Кратка историја ваздухопловства у Србији, Београд, Аерокомуникације, ISBN 978-86-913973-1-9

[4] Лучић, Душан (1936.) Основи практичне аеродинамике са описима аероплана. YU-Нови Сад: Ваздухопловни Гласник.

[5] Шавров, В.Б., История конструкиҋ самолетов в СССР до 1938 г.,Москва 2002., Машиностроение, ISBN 5-217-03112-3

Литература

1. Munson, Kenneth. Fighters 1914-19 Attack and Training Aircraft. Poole, Doorset: Bladford Press, 1976

2. Mike Spick,William Green,Gordon SwanboroughIllustrated Anatomy of the World's FightersZenith Press, 2001, ISBN 978-07-6031-124-0

3. Bordes, Gerard. "SPAD." Mach 1, L'encyclopédie de l'Aviation, Volume 8. Paris: Atlas, 1981, pp. 2173-2187.

4. Bruce, J.M. "The First Fighting SPADs". Air Enthusiast, Issue 26, April - July 1981. Bromley, Kent: Pilot Press, p. 59, p. 61-62. ISSN 0143-5450.

5. Connors, John F., Don Greer and Perry Manley. "SPAD Fighters in Action" (Aircraft in Action No. 93). Carrollton, Texas: Squadron-Signal Publications, 1989.     ISBN 0-89747-217-9.

6. Crosby, Francis. "A Handbook of Fighter Aircraft". London: Hermes House, 2003. ISBN 1-84309-444-4.

7. Sharpe, Michael. "Biplanes, Triplanes, and Seaplanes". London: Friedman/Fairfax Books, 2000, p. 270. ISBN 1-58663-300-7.

8. "United States Air Force Museum Guidebook". Wright-Patterson AFB, Ohio: Air Force Museum Foundation, 1975, p. 9.

9.  Antolucci, Enzo; Matricardi, Paolo: Flugzeuge von den Anfängen bis zum 1. Weltkrieg, Falken-Verlag Wiesbaden 1975, ISBN 3806803919

10. Fredriksen,John C., International warbirds: An ilustrated guide to world military aircraft 1914 - 2000., ABC-CLIO Inc., 2001., Santa Barbara,California, ISBN 1-57607-364-5, Str.302

11. Ilustrovana istorija vazduhoplovstva - Ratna krila, V.Karadžić i Službeni list SFRJ, Beograd 1987, ISBN 86-307-0085-8

Спољашње везе

1. http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=12786.0;wap2 Spad S.XIII

2. http://wingsovereurope.com/spad_s.XIII_C1.html SPAD S.XIII C1  "WW I FIGHTER"

3. http://www.wwiaviation.com/gallery-spad-xiii.html SPAD S.XIII C1

4. http://www.airliners.net/photo/France---Air/SPAD-S-XIII-C1/1288429/L/&sid=6715779ca8bac3dcdfbdd56a4d96e909 SPAD S-XIII C1 aircraft

5. http://www.belgian-wings.be/webpages/navigator/Photos/MilltaryPics/ww1_precurseurs/spad_sxiii.htm SPAD S.XIII C1 

6. http://airserbia.com/vvkj/index.php?str=avioni&av=84 SPAD S.VII C1/ S.XIII C1

7. http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_spadsxiii_en.php SPAD S.XIII Biplane

8. http://www.airwar.ru/enc/fww1/spads13.html SPAD S.XIII

9. http://www.flickr.com/photos/58619319@N08/5814889879/in/photostream/ Spad: S-XIII C.I

10. http://www.worldwar1.com/dbc/spadxiii.htm SPAD S.XIII

11. http://www.aviafrance.com/aviafrance1.php?ID=526&ID_CONSTRUCTEUR=1231&ANNEE=0&ID_MISSION=0&MOTCLEF=