Утва 56/60


Авион Утва 56

Авион Утва 56/60  је једномоторни висококрилац са фиксним стајним трапом намењен за коришћење у привредно туристичке сврхе. Био је металне конструкције израђен у фабрици авиона УТВА у Панчеву Југославија. Пројектантски радови на овом авиону су отпочети 1956. године а завршени 1959. Први пробни лет је обавио фабрички пробни пилот Лазар Вукобратовић 22.04.1959. године. Пројектантски тим су чинили инжењери: Бранислав Николић, Драгослав Петковић, Јован Чубрило и Никола  Димитријевић. Битно је разјаснити да се овде ради о "једном" авиону, пројект авиона се звао Утва 56 а његова серијска производња, нормално са одговарајућим изменама и побољшањима која су направљена у току тестирања авиона назван је Утва 60.

 

Пројектовање и развој

Када је фабрика УТВА искључена из списка фабрика наменске производње, почела је њена пре оријентација на цивилни програм, који је обухватио производњу алуминијумске столарије, производњу фабрика сточне хране, производњу транспортних средстава, производњу опреме за силосе, док је погон за производњу авиона остао без производног програма.

Појачано укључивање ваздухоплова у службу привреде инспирисала је групу конструктора фабрике авиона Утва: инж. Бранислава Николића, Драгослава Петковића, Јована Чубрило и Николу Димитријевића, да отпочну конструисање једног универзалног авиона који би по својим особинама задовољио потребе вишеструке намене. Тако су 1956. г. отпочели радови на пројектовању авиона Утва 56 намењеног за потребе туризма, пољопривреде, такси службе, санитета, спорта итд. Исте године фабрика Утва је припремила и отпочела израду прототипа овог авиона, јер су прорачуни обећавали да ће он задовољити основну намену. У ствари, у почетку су планирана два прототипа, један са мотором Лајкоминг од 260 КС и други са мотором Прага Дорис од 240 КС, али је на крају израђен само онај са мотором Лајкоминг.


Цртеж авион Утва 56

Технички опис

Труп авиона Утва 56/60 је металне семи-монокок конструкције. Он је био први авион Утвине производње који је направљен потпуно од метала. Кабина је била пространа и омогућавала је добру видљивост.  У њу су се комотно могле сместити четири одрасле особе (пилот и три путника). У варијанти санитета, овај авион је могао да превезе два болесника/рањеника на носилима уз једног пратиоца. Уношење и изношење носила са пацијентом у авион, обављао се преко задњег поклопца на кабини. Пољопривредна варијанта овог авиона  је уместо задњих седишта у кабини имао резервоар запремине 500 литара. Пуњење резевоара се такође обављало преко задњег поклопца кабине. Овај авион је био опремљен са атомизерима за распрскавање хемикалија који су били причвршћени на крајевима крила. За растурање вештачког ђубрива авион је имао посебан уређај "гранулатор" који је био монтиран испод трупа авиона.

Мотор се налазио у носу авиона причвршћен за змај авиона помоћу носача мотора направљеног од заварених челичних цеву. Између мотора и кабине је постављен против пожарни зид. Сви мотори су били шестоцилиндрични ваздухом хлађени боксер мотори.  Авион Утва 56 је био опремљен америчким мотором Lycoming GO-435 C2B2 снаге 260 КС, Утва 60 нешто јачим мотором Lycoming GO-480 B1A1 снаге 270 КС, а хидро авион Утва 60H је имао још јачи мотор Lycoming GO-480 снаге 295 КС. Ваздушно хлађење се регулише отварањен и затварањем жалузина на доњем делу оплате мотора. Сви авиони су имали двокраку вучну елису фиксног корака америчког произвођача Hartzell HC.

Авион је висококрилац тако да је крило уједно и било кров кабине, оно је са обе стране било подупрто са танком упорницом. Аеропрофил крила је био NACA 4412, виткост крила је 7,19 а релативна дебљина 12%. Крило је четвртасто до упорница а онда до крајева крила трапезастог облика. На правоугаоном делу крила су угрђена закрилца а на трапезастом делу крила су уграђена крилца. У правоугаоном делу крила између две рамењаче су смештена два резервоара за гориво.

Хоризонтални и вертикални стабилизатори су трапезастог облика, имају по једну рамењачу и неколико уздужница. Све репне површине су израђене од метала. Крма висине и крма правца су обложене таласастим лимом.

Стајни трап авиона је класичан фискан трицикл, са две слободно носеће предње ноге, а испод репа авиона налази се трећи точак. Све три ноге авиона су неувлачеће. Предње ноге стајног трапа су направљене као заварена конструкција сачињена од лима легираног челика. Ноге стајног трапа су аеродинамичког облика у циљу смањења отпора ваздуха при лету авиона. Амортизери предњих ногу су направљени од гумених колача. Амортизација репне ноге стајног трапа је такође вршена гуменим дисковим, одвојени лимовима који су били смештени у дуралуминијумски цилиндар. На свим ногама су се налазили точкови са нископритисним (балонским) гумама и хидрауличним кочницама. Код хидроавиона овог типа, уместо стајног трапа на авион је монтиран пар пловака властите конструкције са депласманом од 1600 литара сваки. Монтажа пловака уместо класичног стајног трапа са точковима траје око два сата.

Варијанте авиона Утва 56/60[1][2]

Утва 56  - са моторoм Lycoming GO-435 снаге 260 КС

Утва 60 (V-50) са моторoм Lycoming GO-480 снаге 270 КС

Утва 60 АТ1 - основна варијанта авиона, општа намена, такси, падобранци,

Утва 60 АТ2 - спортска варијанта са дуплим командама, као АТ1 + обука пилота

Утва 60 АG -  авион за пољопривредну авијацију

Утва 60 AM - амбулантна верзија за превоз болесних и рањеника

Утва 60 AF - верзија авиона за аерофото снимање

Утва 60H EDO - хидро авион са ЕДО пловцима и моторoм Lycoming GO-480 снаге 270 КС

Утва 60H BIN/P - хидро авион са БИН пловцима и моторoм Lycoming GO-480 снаге 295 КС

Утва 60H BIN/ČS (V-50) - серијски хидро авион са БИН пловцима и моторoм Lycoming GO-480 снаге 295 КС

Техничке карактеристике

мотор Lycoming GO-480 авиона Утва 60

име                   = Утва 56/60 [1]

намена              = Привредно туристички авион

посада              = 1 пилот + 3 путника

порекло             = Југославија

произвођач        = Утва Панчево

први лет            = 1959.

почетак производње  = 1960.

уведен у употребу     = .

повучен из употребе  = .

статус                   = неактиван

први корисник       =  Утва Панчево

број примерака      = 37

дужина                  =  8,2 до (8,81)* m

размах крила         = 11,40 m

висина                   =  2,67 до 4,36 m

површина крила     = 18,08 m2

маса празан           =  1.030  (1.360) kg

маса полетна          =  1.540  (1.830) kg


мотор Lycoming GO-435 авиона Утва 56

КЕМ                       = 1 х Lycoming GO-435 (Lycoming GO-480) 

КЕМ снага              = 1 x 200  (220) kW

КЕМ снагаКС          = 1 х 270  (295) KS

Перформансе

брзина крстарења    =   200 (170) km/h

брзина максимална  =  233  (205) km/h

радијус кретања       =  340 (260) km

долет                        =  686 (526) km

плафон лета              =  4.400 (3.140) m

брзина пењања        =  258 (174) m/min 

*Вредности у заградама се односе на хидро авион Утва 60H BIN/ČS док се остали подаци односе на авион Утва 60.

Корисници

Југославија

Хрватска

Република Српска

Камбоџа

Оперативно коришћење

Укупно са прототиповима је произведено 37 примерака свих типова ових авиона (Утва 56: 1примерак а Утва 60: 36 примерака).  Шест хидроавиона Утва 60H је купила Југословенска ратна морнарица, три авоиона Утва 60 AF је купило Ратно ваздухопловство за потребе Војног географског завода. Пољопривредни авион Утва 60AG је купила Привредна Авијација Осјек 10 примерака а по два примерка  привредне авијације из Сомбора, Панчева и Загреба. Основни модел Утве 60АТ  је купила Пан Адрија 4 примерка а остали су још купили 6 авиона овог типа.

Авиони типа Утва 56/60 су се дуго користили и са њима није било неких великих проблема, био је поуздан и економичан авион, не зна се да ли је сачуван и један примерак овог авиона. На бази доброг искуства и репутације коју је створио овај авион приступило се пројектовању његовог наследника авиона Утва 66 који је пројектован за потреба Југословенског ратног ваздухопловства. За саму фабрику Утва овај авион је веома значајан јер јој је помогао да преброди кризу и настави ваздухопловну производњу.

Производња

Осим мотора и елисе који су били производи чувених америчких фирми Лајкоминг и Хартцел све остало са за овај тип авиона производило у нашој земљи:

     - Дуралуминијумске лимове и профиле је производио "Борис Кидрич" из Шибеника,

     - легиране челичне цеви је производила фабрика цеви из Куманова,

     - авионске инструменте је производио "Телеоптик" из Земуна,

     - радио станицу и радио компас је правио "Руди Чајавец" из Бања Луке,

     - хидраулику је производила "Прва Петољетка" из Трстеника а

     - бандаже за точкове је испоручивала ливница обојених метала из Горњег Милановца.

Зато се може слободно рећи да је овај авион стварно био југословенски производ, јер је пројектован домаћим знањем и направњен у домаћој индустрији.

Галерија

Авион Утва 56 изглед са бока   Авион Утва 60 изглед са бока  Авион Утва 60H   
Авион Утва 60 АТ2 кабина са удвојеним командама   Авион Утва 60 АG варијанта за пољопривреду  Авион Утва 60 АМ  санитет  

Види још

Референце

[1]. Branislav Nikolić, Na sopstvenim krilima, Štamparija Topalović, Valjevo,2009., ISBN 978-86-912401-0-3

[2]. Zlatko Rendulić, Avioni domaće konstrukcije poslije Drugog svjetkog rata, Beograd 1996.

Литература

  1. Branislav Nikolić, Na sopstvenim krilima, Štamparija Topalović, Valjevo,2009., ISBN 978-86-912401-0-3
  2. Patentni spis: YU 24551, "Privredno turistički avion UTVA 56", Savezni zavod za patente Beograd SFR Jugoslavija, 10.09.1960.
  3.  Чедомир Јанић, Годишњак српског ваздухопловства -2007., Аерокомуникације, Београд 2007, стр.100-103, ISSN 1820-9122
  4.  Donald, David (ed.) ''The Encyclopedia of World Aircraft''. Leicester, UK: Blitz Editions, 1997. ISBN 1-85605-375-X.
  5.  Grandolini, Albert. "L'Aviation Royale Khmere: The first 15 years of Cambodian military aviation". ''[[Air Enthusiast]]'', Thirty-seven, September-December 1988. Bromley, UK:Fine Scroll. issn 0143-5450. pp. 39–47 .
  6. Taylor, John W. R. ''Jane's All The World's Aircraft 1965-66''. London: Samson Low, Marston, 1965.
  7.  Heinz A. F. Schmidt (Hrsg.):Flugzeuge aus aller Welt: UTVA-60. In:Flieger-Jahrbuch 1967. Transpress, Berlin, 1966, S. 136.
  8. Jane's All The World's Aircraft 1965-66 Taylor 1965, pp. 344–345.
  9. Команда РВ и ПВО,Чувари нашег неба, Војноиздавачки завод, Београд, 1977.
  10. Zlatko Rendulić, Avioni domaće konstrukcije poslije Drugog svjetkog rata, Institut Lola, Beograd 1996.
  11. Команда РВ и ПВО,Чувари нашег неба, Војноиздавачки завод, Београд, 1977.
  12. Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6

Спољашње везе

  1. http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=12246.0
  2.  http://www.airwar.ru/enc/la/utva60.html
  3.  http://www.probertencyclopaedia.com/cgi-bin/res.pl?keyword=UTVA-56&offset=0
  4.  http://www.buyplanesforsale.com/aircraft/utva/56-60/2360/
  5.  http://1000aircraftphotos.com/HistoryBriefs/UTVA66.htm
  6.  http://airserbia.com/forum/viewtopic.php?f=20&t=1254
  7.  http://www.pilotfriend.com/aircraft%20performance/utva.htm 
  8.  http://www.aeroflight.co.uk/waf/yugo/af2/types/utva-60.htm