Авиатик Берг C


Авион Авиатик Берг C.I

Авиатик Берг C су једномоторни двокрилни авиони које је у току Првог светског рата производила аустријска филијала у Бечу немачке фирме Авиатик, а пројектовао их је инж. Јулијус фон Берг па су према њему ови авиони добили други део имена Берг. Авиони ове серије су били извиђачи који су носили ознаку C.I и C.II.

Пројектовање и развој

Фирма Авиатик је 1914. године уочи Првог светског рата произвела извиђачки авиона Авиатик B.II, двокрилац са два члана посаде (пилот и извиђач) и снагом мотора 88 kW (120 KS). Већ 1915. године овај авион је побољшан како у аеродинамичком погледу тако и у снази мотора. Тај авион је добио ознаку Авиатик B.III, и имао је мотор од 118 kW (160 KS). Трка у наоружавању захтевала је од произвођача и пројектаната авиона све боље, снажније, брже и покретљивије авионе, због тога се инж. Берг прихватио 1916. године да пројектује нови извиђачки авион, са снажнијим мотором који је имао већу брзину и плафон лета. Касније је тај авион добио назив Авиатик Берг C.I. Паралелно са овим авионом пројектован је и израђен ловачки авион Авиатик Берг D.I који је био веома сличан авиону C.I стим што је био једносед.

Марта месеца 1918. године на основу позитивних искустава са авионом Авиатик Берг C.I, направљена су два прототипа авиона Авиатик Берг C.II један је имао мотор Хиро (нем. Hiero) од 230 KS а други са мотором од 250 KS. До серијске производње овог авиона није дошло јер се приближавао крај рата са многим ограничавајућим околностима.

Технички опис

Авиатик Берг C.I је двокрили двоседи авион потпуно дрвене конструкције. Труп му је правоугаоног попречног пресека, решеткасте конструкције. Предњи део, у коме је био смештен мотор је био обложен алуминијумским лимом, на коме су се налазили отвори за излазак топлог ваздуха из моторског простора, а остали део трупа је био облепљен платном. Труп овог авиона се истицао чистом аеродинамичном линијом. Био је опремљен течношћу хлађеним линијским мотором, Аустро-Даимлер АD.6 снаге 185 или 200 KS. Хладњак за воду се налазио испо горњег крила. На вратилу мотора је била причвршћена двокрака, вучна, дрвена елиса, непроменљивог корака. Носач мотора је био од дрвета појачан челичним цевима и челичном конструкцијом.

Пилот је седео у отвореном кокпиту. Прегледност из пилотске кабине није била добра јер су поглед пилоту ометали цилиндри мотора, издувна цев и цеви система за водено хлађење и хладњак мотора, као и то што је извиђач тј. стрелац са митраљезима седео (или за време борбе стајао) испред њега [2][3][4]

Крила су била дрвене конструкције пресвучена импрегнираним платном релативно танког профила. Крилца за управљање авионом су се налазила само на горњим крилима. Крила су између себе била повезана са четири пара паралелних упорница. Затезачи су били од клавирске челичне жице. Оба крила су имала правоугаони облик, с тим што је доње крило било нешто краће од горњег. Спојеви предње ивице са бочним ивица крила су полукружно изведени. Доње и горње крило су се поклапала по својим осама. Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца су била направљена од дрвета пресвучена платном.

Стајни орган је био класичан фиксан са осовином, а на репном делу се налазила еластична дрвена дрљача. Авион је био наоружан са два митраљеза Schwarzlose M 16 калибра 8 mm који су били постављени на боковима авиона и имали су јако ограничено поље гађања.

У току експлоатације овог авиона вршена су разна побољшања. Тако је хладњак мотора са позиције испод горњег крила пребачен испред мотора а иза елисе. Ово је поред бољег хлађења довело до тога да је смањена могућност да врела вода ошури посаду кад дође до пробијања хладњака, побољшана је такође прегледност пилоту а повећано је поље дејства митраљеза. Замењена су места пилота и стрелца тако да је стрелац дошао на другу позицију где је био постављен митраљез за одбрану задње сфере авиона. Врло брзо се уместо фиксно постављеног митраљеза он уграђивао на полуобртну рунделу што је омогућило стрелцу прецизније и безбедније гађање. Код неких авиона је постављен други митраљез изнад горњег крила који је гађао напред, изнад поља елисе. Овим митраљезом је руковао пилот авиона[5][6][7] .

Варијанте авиона Авиатик Берг серије C


Мотор Аустро-Daimler АD6 који се уграђивао у авионе Авиатик Берг

Цртеж немачког авиона Авиатик Берг C.I у три пројекције

Цртеж немачког извиђачког авиона Авиатик Берг C.I

Авион Авиатик Берг D.I из састава ВВ КСХС/Југославије
  • Авиатик Берг C.I - извиђач, двосед, двокрилац, јесен 1916. год, са моторима AD 185 и 200 KS
  • Авиатик Берг C.II - извиђач, двосед, двокрилац, март 1918. направљена су два прототипа са моторима Hiero 230 и 250 KS

Ови авиони, Авиатик Берг C.I су се производили и у Аустроугарској и то у следећим фирмама:

  • Österreichische Aviatik (серија: 37, 137.)
  • W.K.F. (Wiener Karosserie Fabrik) (серија: 83)
  • M.A.G. (Magyar Általános Gépgyár)(серија: 91)
  • Lohner (серија: 114, 214)
  • Ungarische Lloyd (серија: 47)

Чињеница је била, да су се авиони овог типа, а различитих произвођача међусобно разликовали не само по снази и произвођачу мотора него и по осталим елементима који су проистицали из технолошких особености произвођача као и због иновација које су стручњаци сваког од ових произвођача уносили у свој авион.

Техничке карактеристике авиона Авиатик Берг C

КарактеристикеБерг C.IБерг C.II
Врста авиона извиђач извиђач
Година 1916 1918
6-цилиндрични линијски мотор Austro-Daimler Hiero
Снага 185 KS и 200 KS 230 KS и 250 KS
Размах крила 8,38 m 11,20 m
Дужина 7,18 m 7,55 m
Висина 2,97 m 3,55 m
Површина крила 24,80 m² 34,50 m²
Маса празног авиона 645 kg 832 kg
Полетна маса 860 kg 1.282 kg
Највећа брзина 180 km/h 175 km/h
Време пењања на 1.000 m 3 Min 30 Sek 1 Min 20 Sek
Време пењања на 3.000 m 28 Min 0 Sek  
Време пењања на 5.000 m   31 Min 0 Sek
Плафон 6400 m 6.500 m
Радијус 700 km 400 km
Наоружање 2 MG 2 MG
Посада 2 2
Трајање лета 4 h 30 min 2 h 30 min

Корисници

  • Немачко царство
  • Аустроугарска
  • Румунија(после рата)
  • Аустрија (после рата)
  • Мађарска (после рата)
  • Швајцарска
  • Краљевина СХС/Југославија (после рата)
  • Турска (после рата)

 Оперативно коришћење

Извиђачки авион Авиатик Берг C.I је пројектован да у Аустроугарском ваздухопловству (k.u.k. Luftfahrtruppen) замени извиђачки авион Ханза Бранденбург C.I. Коришћен је на источном и италијанском фронту и на Балканском ратишту. Због своје поузданости, лаке управљивости и високог плафона лета био је цењен код посаде. У наоружање је уведен почетком 1917. године а пошто је у току своје експлоатације непрекидно модернизован, његова употреба је трајала до краја рата. Пред сам крај рата 1918. године направљен је нешто већи и јачи извиђачки авион који је носио ознаку Авиатик Берг C.II али до његове производње није дошло него је остало само на прототипу.

Коришћење авиона Авиатик Берг C у Краљевини Југославији

Као ратни плен после распада Аустроугарске монархије Војно ваздухопловство Краљевине СХС је дошло у посед четири авиона типа Авиатик Берг C.I. Према попису ваздухопловног материјала осталог иза LFT (нем.Luftfahrtruppe) од 24.05.1919. два авиона овог типа била су у Љубљани а два у Новом Саду. Авиони стационирани у Љубљани су били извиђачки а ови из Новог Сада су служили у пилотској школи 1. ваздухопловног пука као школски авиони. У ВВ КСХС ови авиони су се називали према броју седишта у авиону, називу конструктора и снази мотора: двосед Берг 185КС и двосед Берг 200КС. Користили су се до 30.-тих година двадесетог века [8] [9].

Галерија

Види још

Референце

  1. ↑ Keimel Reinhard, Luftfahrzeugbau in Österreich / Enzyklopädie: Von den Anfängen bis zur Gegenwart. AVIATIC VERLAG GmbH, Oberhaching, 
  2. ↑ http://vazduhoplovnetradicijesrbije.rs/index.php/dragansaler
  3. ↑ Angelucci, Enzo; Paolo Matricardi (1976), Flugzeuge von den Anfängen bis zum Ersten Weltkrieg. Wiesbaden: Falken-Verlag E. Sicker. стр. 319. 
  4. ↑ G.Kroschel, H.Stutzer; Die Deutschen Militärflugzeuge 1910-1918.Herford, Verlag E.S.Mittler&Sohn,1994, ISBN 3-89350-693-4
  5. ↑ Keimel Reinhard, Luftfahrzeugbau in Österreich / Enzyklopädie: Von den Anfängen bis zur Gegenwart. AVIATIC VERLAG GmbH, Oberhaching, ISBN 3-925505-78-4
  6. ↑ Hauke, Ervin; Walter Schreder, Bernhard Tötschinger (1988) (на ((de))). Die Flugzeuge der k.u.k. Luftfahrtruppe und Seeflieger 1914-1918. AT-Graz: H.Weishaupt Verlag. ISBN 3-900310-46-7
  7. ↑ http://www.airwar.ru/enc/other1/aviatc1.html
  8. ↑ Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8
  9. ↑ О. Петровић; Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део I : 1918 – 1930.), Лет 2/2000. Београд, 2000

Литература

  1. Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
  2. Микић, Сава (1933) (на ((sr))). Историја југословенског ваздухопловства. YU-Београд: Штампарија Д. Грегорић.
  3. Angelucci, Enzo; Paolo Matricardi (1976) , Flugzeuge von den Anfängen bis zum Ersten Weltkrieg. Wiesbaden: Falken-Verlag E. Sicker. стр. 319. ISBN 3-8068-0391-9.
  4. Keimel, Reinhard (1981). Österreichs Luftfahrzeuge-Geschichte der Luftfahrt von den Anfängen bis Ende 1918. AT-Graz: H.Weishaupt Verlag. ISBN 3-900310-03-3.
  5. Keimel Reinhard, Luftfahrzeugbau in Österreich / Enzyklopädie: Von den Anfängen bis zur Gegenwart. AVIATIC VERLAG GmbH, Oberhaching, ISBN 3-925505-78-4
  6. Hauke, Ervin; Walter Schreder, Bernhard Tötschinger (1988) (на ((de))). Die Flugzeuge der k.u.k. Luftfahrtruppe und Seeflieger 1914-1918. AT-Graz: H.Weishaupt Verlag. ISBN 3-900310-46-7.
  7. G.Kroschel, H.Stutzer; Die Deutschen Militärflugzeuge 1910-1918.Herford, Verlag E.S.Mittler&Sohn,1994, ISBN 3-89350-693-4
  8. О. Петровић; Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део I : 1918 – 1930.), Лет 2/2000. Београд, 2000.
  9. Nowarra, Heinz: Die Entwicklung der Flugzeuge 1914-18, München 1959
  10. Paunović, M.; Svetska Avijacija 1783 - 1930. godine, Sportska Knjiga, Beograd, 1981.
  11. http://vazduhoplovnetradicijesrbije.rs/index.php/dragansaler Aviatic C.I
  12. http://www.wwiaviation.com/austrian_2seaters1917.html
  13. http://www.airwar.ru/enc/other1/aviatc1.html
  14. http://www.theaerodrome.com/aircraft/germany/aviatik_ci.php
  15. http://www.theaerodrome.com/aircraft/austrhun/aviatik_di.php
  16. http://www.wwiaviation.com/gallery-aviatik.html
  17. http://www.wwiaviation.com/experimentals_austrian.html
  18. http://flyingmachines.ru/Site2/Crafts/Craft25502.htm
  19. http://avioni.net/vvkj/index.php?str=avioni&av=28