Анрио HD-320


Анрио HD-320 / Hanriot HD.320

Анрио HD-320 / Hanriot HD.320 (фр. Hanriot HD.320) је француски двоседи школски авион, једномоторни двокрилац који се производио 20.-тих година 20. века у француској фирми Авиони Анрио и у Југославији Фабрика аероплана и хидроавиона Змај.[1][2]

Пројектовање и развој

Авион Анрио HD-320 је један од типова авиона H-32 који је настао унапређењем верзије авиона Анрио HD-14. Први авион је направљен 1924. године када је извршен и први пробни лет. Укупно је направљено три типа ових авиона:

Варијанте авиона



Анрио H-4S / Hanriot H-4S - санитет

H-32 - двоседа варијанта школски авион/авион за обуку, основна верзија са мотором Роне 9С (направљено 1 примерак 1924. god),

H-320 - верзија са Салмсон 9Ас мотором (направљено 12 примерака 1927.god. + 45 примерка направљено по лиценци у земунском Змају 1928. год.),

H-321 - верзија са Клергет 9В (фр. Clerget 9B) снаге 100kW мотором (направљено 20 примерака 1928. god. + 8 modifikacija HD-141),

H-40S - Санитетска верзија са Салмсон мотором снаге 88 kW мотором (направљено 12 примерака 1926. god. + коришћен у Војном ваздухопловству Краљевине Југославије (ВВKJ) од 1926 до 1936. год,),

Технички опис

Авион је једномоторни двокрилац са четвртастим крилима са по два пара упорница са сваке стране и притегнута затезницама од челичних ужади, крилца за управљање има и на горњим и доњим крилима. Потпуно је дрвене конструкције труп и крила су пресвучени платном а предњи део трупа на кога је причвршћен радијални ваздухом хлађени мотор је обложен лимом. Елиса која покреће авион је двокрака, дрвена непроменљивог корака. Труп авиона је правоугаоног попречног пресека. Стајни трап је конвенционалног типа, фиксан са осовином, а амортизација је помоћу гуменог ужета (сандова). На репу авиона као трећа ослона тачка авиона је еластична дрљача [3][4][5]



Мотор Салмсон 9Ас авиона HD-320 

Техничке карактеристике

Опште

Намена                      = авион за обуку

Посада                      = 2

Произвођач                = Француска Авиони Анрио и Југославија Змај Земун

Први лет                     = 1924

Почетак производње   = 1924

Димензије

Дужина                      = 7,25 m

Размах крила             = 9,20 m

Висина                       = 3,05 m



Мотор Siemens Sh12 авиона HD-320

Површина крила         = 31,30 m²

Маса

Празан                        = 611 kg

Нормална полетна       = 870 kg

Погон

Клипно-елисни мотор   = Салмсон 9Ас

Снага                          = 88 kW

Перформансе

Макс. брзина на Hopt  = 100 km/h

Макс. брзина на H=0   = 128 km/h

Долет                          = 260 km

Плафон лета                = 4.200 m

Мотор Walter NZ 120 авиона HD 320

Брзина пењања           = 600 m/min

Оперативно коришћење

Авион Анрио HD-320 је поред коришћења у Француској још коришћен у Јапану (где су на основу њега развијали своје школске авионе), Парагвају и Југославији. Основне намена му је била почетна обука пилота у авио школама.

Коришћење авиона Анрио HD-320 у југословенском ваздухопловству

У Југословенском краљевском војном ваздухопловству овај авион је популарно зван Ханрио 320, било их је укупно 57 примерака, 12 примерака је било оригиналних француских H.320 Model 1926 испоручених током 1927. године, а 45 примерака је произведено у земунском Змају у току 1928. и 1929. године H.320 Model 1928. У ВВ овај авион је био у употреби између два рата до друге половине 30. тих година замењен је школским авионима Физир ФН.

На авионима Анрио HD-320 произведених у Змају након истека ресурса моторима Салмсон 9Ас вршена је конверзија ових мотора моторима Siemens Sh12 снаге 110 KS. Прва замена је извршена 1929. године. Авион са Сименсовим мотором је популарно је у нашем ваздухопловству назван Анрио-Сименс. Након 1933. године када су ови авиони полако замењивани новим школским авионима Физир ФН, ислужени авиони Анрио HD-320 су уступани Аероклубу где су служили за обуку и тренажу спортских пилота..[6][7][8] Када је код ових авиона дошло до истека ресурса, мотори су замењени моторима Валтер 120 KS, који су се по чехословачкој лиценци радили у фабрици авио мотора Влајковић из Раковице. Ови авиони су се популарно звали Анрио-Валтер, конверзија је урађена у земунском Змају а тачан број овако модификованих авиона није познат[9]. Оперативну употребу у ВВКЈ окончали су крајем тридесетих година прошлог века. Претходно је између 1933 и 1937 ВВКЈ 27 авиона Анрио 320 уступило Краљевском Аероклубу за цивилну употребу.  Nō Mod.1926: 1 – 12 и Mod.1928: 1001 - 1045.[8].



Производња авиона Анрио HD-320  у Змају

Земље које су користиле овај авион

Француска

Јапан: (1 авион)

Парагвај: (3 авиона)

Југославија: (12 оригинала + 45 авиона произведена на основу лиценце)

Види још

Референце

[1]. Лучић, Душан (1936.). Основи практичне аеродинамике са описима аероплана (на ((sr))). YU-Нови Сад: Ваздухопловни Гласник.

[2]. Вељовић, Живан (1972.). Пет деценија Змаја (на ((sr))). YU-Београд: ИПМ Змај Земун.

[3]. Лучић, Душан (1936.) (на ((sr))). Основи практичне аеродинамике са описима аероплана. YU-Нови Сад: Ваздухопловни Гласник.

[4]. „Hanriot HD-320“ (на ((fr))). www.aviafrance.com Приступљено 6. 6. 2010.

[5]. „HD-32(H-19)“ (на ((ru))). Уголок неба. 2004 Приступљено 6. 6. 2010...

[6]. Илић, Видосава (3/2004.). „Школе војног ваздухопловства Краљевине СХС/Југославије“. Лет - Flight 3: стр. 88-106. ISSN: 1450-684X.

[7]. „Golden Years of Aviation - Civil Aircraft Register - Yugoslavia“ (на ((en))). www.goldenyears.ukf.net/reg_YU Приступљено 6. 6. 2010..

[8]. Janić, Čedomir; Ognjan Petrović (2011). The Century of Sport Aviation in Serbia (на ((en))). Beograd: Aerokomunikacije.

[9]. Петровић, Огњан М. (2/2000.). „Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део I : 1918 – 1930.)". Лет - Flight 2: стр. 21-84. ISSN: 1450-684X.

Литература

  1. Вељовић, Живан (1972) (на ((sr))). Пет деценија Змаја. YU-Београд: ИПМ Змај Земун.
  2. Микић, Сава (1933) (на ((sr))). Историја југословенског ваздухопловства. YU-Београд: Штампарија Д. Грегорић.
  3. Лучић, Душан (1936) (на ((sr))). Основи практичне аеродинамике са описима аероплана. YU-Нови Сад: Ваздухопловни Гласник.
  4. 4. Јанић, Чедомир; Симишић Ј. (2007) (на ((sr))). Више од летења - Осам деценија Аеропута и ЈАТ-а. YU-Београд: ЈАТ. ISBN 978-86-7086-004-9.
  5. Јанић, Чедомир (2003) (на ((sr))). Век авијације - [илустрована хронологија]. Беочин: Ефект 1. (COBISS).
  6. Јанић, Чедомир; О. Петровић (2010) (на ((sr))). Век авијације у Србији 1910—2010 225 значајних летелица. Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-0-2.
  7. Janić, Čedomir; Ognjan Petrović (2011) (на ((en))). The Century of Sport Aviation in Serbia. Beograd: Aerokomunikacije.
  8. Оштрић, Шиме; М. Мицевски (14-27. септембра 2007.) (на ((sr))). Летећи Чунови: Чамци који лете - летјелице које плове. SRB-Београд: Галерија '73.
  9. Петровић, Огњан М. (2/2000.). „Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део I : 1918 – 1930.)“ (на ((sr))). Лет - Flight (YU-Београд: Музеј југословенског ваздухопловства) 2: стр. 21-84. ISSN: 1450-684X.
  10. Петровић, Огњан М. (3/2004.). „Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део II: 1931 – 1941.)“ (на ((sr))). Лет - Flight (YU-Београд: Музеј југословенског ваздухопловства) 3: стр. 30-87. ISSN: 1450-684X.
  11. Илић, Видосава (3/2004.). „Школе војног ваздухопловства Краљевине СХС/Југославије“ (на ((sr))). Лет - Flight (YU-Београд: Музеј југословенског ваздухопловства) 3: стр. 88-106. ISSN: 1450-684X.
  12. Узелац, Милан (3/2004.). „Мемоар о организацији ваздухопловства у Краљевству Срба, Хрвата и Словенаца“ (на ((sr))). Лет - Flight (YU-Београд: Музеј југословенског ваздухопловства) 3: стр. 139-157. ISSN: 1450-684X.

Спољашње везе

  1. http://www.aviafrance.com/aviafrance1.php?ID=708&ID_CONSTRUCTEUR=616&ANNEE=0&ID_MISSION=0&MOTCLEF=
  2. http://www.airwar.ru/enc/other1/hd32.html
  3. http://www.aeroflight.co.uk/waf/yugo/af2/types/ikarus.htm
  4. http://www.goldenyears.ukf.net/ac_F.htm
  5. http://www.goldenyears.ukf.net/reg_UN-.htm
  6. http://avioni.net/vvkj/index.php?str=avioni&av=36#