Румплер C


Авион Румплер C.IV

Румплер C (нем. Rumpler C) су једномоторни, двоседи, двокрилни авиони које је у току Првог светског рата производила немачка фирма Rumpler Flugzeug-Werke GmbH, Berlin-Johannisthal,  па су према скраћеном називу Rumpler ови авиони добили име. Пројектовао га је инжењер Едмунд Румплер  уједно и власник фабрике, поред фабрике Румплер на основу свог претходника авиона Румплер B.I. Aвионе ове породице је на основу лиценце производило још неколико фабрика у Немачкој. Они су били извиђачи а служили су и као лаки бомбардери јер су могли да понесу и одређену количину бомби. Први прототип полетео јуна 1915. године када почиње и серијска производња. У оперативној употреби у немачком, аустроугарском, турском и бугарском ваздухопловству је био до краја рата. После рата је летео у ваздухопловствина још неколико земаља а користио се и у цивилне сврхе. Овој фамилији авиона припадају авиони Румплер C.I до Румплер C.IX.

Пројектовање и развој

Мада се проблемима авиоградње бавио од 1906. године инж. Едмунд Румплер је почео да производи авионе 1908. године сарађујући са многим тадашњим авио конструкторима. На основу лиценцног права 1909 године производи авион Етрих Таубе. Непосредно пред Први светски рат 1914 године почиње производњу школског авиона двокрилца који добија ознаку B.I. На основу овог авиона развија нови извиђачки двоседи двокрилац са ознаком C.I, који је први пут полетео 1915. године. Укупно је развијено 9 авиона ове породице од којих су неки били успешни а неки мање успешни али нужни у развоју сваког производа. Овде ће се поменути само они najуспешниji авиони.

У 1915. је почела серијска производња наоружане извиђачке верзије Румплер C.I са мотором Мерцедес D.III (160 KS), Бенц Bz III (150 KS) или Маjбах (180 KS). Први авиони су били опремљени митраљезом Parabellum монтиран у кокпит осматрача, а затим jе наоружање ојачано уградњом једног фиксног синхроног митраљеза Spandau у кљуну авиона. Авион се лиценцно производио у многим немачким фирмама за производњу авиона. Било је произведено више од 1.000 примерака. Захваљујући добрим карактеристикама лета, авион је коришћен скоро до краја рата. На основу њега, развијен је хидроавион Румплер 4Б са пловцима, као и ненаоружани авион за обуку а са уграђеним дуплим командама. Тако је настао родоначелник породице авиона познате под називом Румплер C.

Румплер C.IV се производи од краја 1916. године. Покреће га мотор Мерцедес D.IVa (260 КС.). Авион је био двоседи дрвени двокрилац. У односу на претходнике, авиону је ојачана структура, поправљена аеродинамика трупа, редизајниране репне површине и крилца која су добила аеродинамички облик. Авион је достизао плафон лета преко 6.000 метара, а на фронту је имао репутацију као авион кога је веома тешко оборити. Коришћен је на свим ратиштима до краја рата. Произведен је и као опција даљински фото извиђач, а опремљен је фотографском опремом за континуално снимање терена. Поред производње у матичној фирми, произведио се под лиценцом у компанији Phalz (C.I). На бази овог авиона направљена је варијанта хидроавиона Румплер 6В2. Укупно је произведено око 1150 ових авиона.

Румплер С.VII је авион намењен висинском извиђању и био опремљен аутоматским камером за снимање терена. Мотор са комперсором Мајбах Mb IVa (245 KS), омогућаваo je авиону да достигне висину од 7300 м, где је био недоступан за ловце и против авионску артиљерију непријатеља. Посада авиона је имала опрему са кисеоником и комбинезон са електричним грејањем. Авион је био наоружан само једним покретним митраљезом. Са појавом овог авиона дошло је до промене технике далекометног извиђања. Било је произведено 400 авиона Румплер С.VII у току 1917-18. године.

Галерија цртежа авиона Румплер C

 Цртеж авиона Румплер C.I Цртеж авиона Румплер C.IV  Цртеж авиона Румплер C.VII

Технички опис


Труп aвионa Румплер C.IV

Породица авиона Румплер C има девет чланова и знатно већи број варијанти с обзиром да се производио на 8 различитих места (фирми). Због тога се овде даје технички опис авиона Румплер C.IV као најрепрезентативнији авион ове породице[1][2]. Авион Румплер C.IV је двокрили, двоседи, једномоторни авион претежно дрвене конструкције. Труп му је правоугаоног попречног пресека,  а носећа структура је решеткаста конструкција.

Предњи горњи део кљуна авиона, у коме је био смештен мотор је био обложен алуминијумским лимом. Лимом је такође био обложен и горњи део авиона где се налазе кокпити пилота и извиђача. Горњи део трупа и остали део трупа до пилотске кабине, дно авиона закључно са кабином стрелца (извиђача)  и реп авиона је био облепљен дрвеном лепенком. Остали део трупа авиона је био облепљен импрегнираним платном у циљу смањења тежине авиона. Иако четвртастог попречног пресека труп је направљен чистих аеродинамичких линија и витког облика.

Погонска група авион је био мотор течношћу хлађен, линијског распореда шест цилиндара, Mercedes D IVa снаге 260 KS. Хладњак за воду, полукружног облика се налазио испод горњег крила. На вратилу мотора је била причвршћена двокрака, вучна, дрвена елиса, непроменљивог корака. Носач мотора као и критични део решеткасте конструкције авиона су били од дрвета појачани челичним цевима и челичним оковима. Поља дрвене решеткасте конструкције авиона је унакрсно укрућена затезачима од челичне жице.


Доње крило aвионa Румплер C.IV

Пилот је седео у отвореном кокпиту. Прегледност из пилотске кабине је била задовољавајућа иако су поглед пилоту ометали цилиндри мотора, издувне цеви, цеви система за водено хлађење и хладњак мотора. Авион је био добро наоружан. Имао је два митраљеза калибра 7,92 mm. Предњи митраљез Шпандау је био синхронизован са елисом јер је гађао кроз обртно поље елисе. Овим митраљезом је гађао пилот авиона. Извиђач је седео на другој позицији, на његовом кокпиту је била постављена рундела за постављање митраљеза Парабелум која је омогућавала, извиђачу који је уједно био и стрелац, прецизније гађање. Улога овог митраљеза је била заштита задње сфере авиона. На поду кабине извиђача прорезан је отвор кроз кога је објектив фото камере снимао предео преко кога је авион прелетао. У случајевима када је била инсталирана камера у авиону тада је обично демонтиран митраљез стрелца. Резервоар за гориво је био смештен на поду кабине пилота и у простору између пилота и извиђача. Авион је носио количину горива која му је омогућавала аутономију лета између 3,5 и 4 сата.

Крила су била дрвене конструкције са две рамењаче, пресвучена импрегнираним платном релативно танког профила. Крилца за управљање авионом су се налазила само на горњим крилима. Крила су између себе била повезана са четири пара упорница. Упорнице су биле паралелно постављене  гледајући авион са предње стране.


Змај aвионa Румплер C.IV

Затезачи су били од клавирске челичне жице. Код авиона Румплер C.IV крила су имала правоугаони облик са полукружним завршетком, с тим што је доње крило било нешто уже од горњег, а пошто су крила била поравната за задњим ивицама упорнице између крила су биле нагнуте ка кљуну авиона, гледајући авион се бока. Предња ивица крила је била под правим углом у односу на осу авиона. Конструкције репних крила, вертикалног стабилизатора као и кормила правца су била направљена од челичних танкозидих цеви заварених међусобно и пресвучена платном. Репна крила су косим упорницама била везана за труп авиона.

Стајни орган је био класичан фиксан са крутом осовином и амортизацијом помоћу гумених ужади. На осовини су се налазила два велика точка који су олакпшавали полетање и слетање на лоше припремљеним полетно слетним стазама. На репном делу се налазила еластична дрвена дрљача. Конструкција стајног органа је била од заварених челичних цеви.

Варијанте авиона Румплер C

  • Румплер C.I - извиђач, бомбардер, школски двосед, двокрилац, 1915. год, са моторима Benz Bz III 150 KS или Mercedes D.III 160 KS
  • Румплер C.Iа - исто као C.I са моторима Argus AS III и 180 KS
  • Румплер C.III - артиљеријски и фото извиђач двосед, двокрилац, 1916. год. смањена ширина доњег крила, без вертикалног стабилизатора са моторима Benz Bz IV 220 KS
  • Румплер C.IV - артиљеријски и фото извиђач, двосед, двокрилац, 1917. год. као C.III, измењен реп са вертикалним стабилизатором, и моторима Mercedes D IVa 260 KS
  • Румплер C.V - исто као C.IV са моторима Mercedes D IVa 260 KS
  • Румплер C.VI - исто као C.IV са моторима Mercedes D IVa 260 KS
  • Румплер C.VII - даљински и фото извиђач, двосед, двокрилац, 1917-18. без митраљеза за стрелца са моторима Maybach MbIVa са компресором снаге 245 KS
  • Румплер C.VIII - исто као C.IV 1917-18., крила као код C.I, са моторима Argus AS III и 180 KS
  • Румплер C.IX - исто као C.VII 1917-18. са моторима Maybach MbIVa са компресором снаге 245 KS
File:Rumpler C.VII side view c1918.jpg
Авион Румплер C.VII  снимљен 1918. године

Авиони породице Румплер су се поред матичне фирме Rumpler Flugzugwerke GmbH из Берлина производили још на основу лиценцних уговора у следећим фабрикама:

  • Bayerische Rumpler-Werke, из Аугсбурга
  • Germania Flugzeugwerke,
  • Märkische Flugzeugwerke,
  • Hannoversche Waggonfabrik,
  • Albert Rinne Flugzeugwerke,
  • Hansa Brandenburg,
  • Pfalc Flugzeugwerke,

Галерија мотора авиона Румплер C

 Мотор Argus AS III  Мотор Benz BZ IV  Мотор Mercedes D IVa Мотор Maybach Mb IVa

Техничке карактеристике породице авиона Румплер C

КарактеристикеРумплер C.IРумплер C.IаРумплер C.IIIРумплер C.IVРумплер C.VРумплер C.VIРумплер C.VIIРумплер C.VIIIРумплер C.IX
Врста авиона извиђач извиђач извиђач извиђач извиђач извиђач извиђач извиђач извиђач
Година 1915 1915 1916 1917 1917 1917 1917-18 1917-18 1917-18
Број произв. авиона C.I+C.Ia=1000  исто  75  1150       400   20
6-цилиндрични линијски мотор Benz Bz III Argus AS III Benz Bz IV Mercedes D IVa Mercedes D IVa Mercedes D IVa Maybach MbIVa Argus As III Maybach MbIVa
Снага 110 kW (150 KS) 132 kW (180 KS) 162 kW (220 KS) 191 kW (260 KS) 191 kW (260 KS) 191 kW (260 KS) 180 kW (245 KS) 132 kW (180 KS) 180 kW (245 KS)
Размах крила 12,50 m 12,50 m 12,66 m 12,66 m 12,66 m 12,66 m 12,66 m 12,22 m 12,66m
Дужина 7,85 m 7,85 m 8,20 m 8,40 m 8,20 m 8,20 m 8,20 m 8,02 m 8,20m
Висина 3,06 m 3,06 m 3,25 m 3,20 m 3,20 m 3,20 m 3,20 m 3,20m 3,20m
Површина крила 35,70 m² 35,70 m² 34,80 m² 34,80 m² 34,80 m² 34,80 m² 34,80 m² 35,70 m² 34,80m²
Маса празног авиона 797 kg 815 kg 839 kg 1050 kg 1153 kg kg 1050 kg 874 kg kg
Полетна маса 1337 kg 1355 kg 1264 kg 1630 kg 1966 kg kg 1485 kg 1374 kg kg
Највећа брзина 150 km/h 155 km/h 136 km/h 171 km/h 170 km/h 170 km/h 175 km/h 170 km/h 170 km/h
Време пењања на 1km       3 min 45 sec     2 min 18 sec 4 min 25 sec  
Време пењања на 2km       8 min           
Време пењања на 3km       16 Min 16 Min        
Време пењања на 4km               35 min 5 sec  
Време пењања на 5km       30 Min     21min 30sec    
Плафон 5000 m 5200 m 4000 m 6800 m 6100 m 6100 m 7300 m 5000 m 7300 m
Радијус 600 km 600 km 480 km 585 km 585 km 585 km 585 km 600 km 585 km
Наоружање 1 MG 1 MG 2 MG 2 MG 2 MG 2 MG 2 MG 2 MG 2 MG
Посада 2 2 2 2 2 2 2 2 2
Трајање лета 4,5 h 4,5 h 3,5 h 4 h 4 h 4 h 4 h 4 h 4 h

Корисници

  • Немачко царство
  • Аустроугарска
  • Бугарска
  • Турска
  • Румунија (после рата)
  • Мађарска (после рата)
  • Финска (после рата)
  • Пољска (после рата)
  • Русија (после рата)
  • Летонија (после рата)
  • Швајцарска (после рата)
  • Југославија (после рата)

Оперативно коришћење


Aвион Румплер C.IV  немачког ваздухопловства 1918.

Сама чињеница да је у току Првог светског рата произведено преко 2000 авиона који су припадали овој породици, уз изузетно јакој конкуренцији произвођача и конструктора авиона у Немачкој тог доба, говори да је ово био у сваком погледу изузетан авион. Коришћен је на западном и источном фронту, у Италији, Палестини и Солунском фронту. На самом почетку рата авион Румплер C.I је био искључиво извиђачки авион, али захваљујући својим изванредним летним способностима временом је добијао и друге функције. Прво је захваљујући наоружању бомбама постао извиђач-лаки бомбардер. Када је поред митраљеза којим је био наоружан извиђач у другој кабини авиона, авион наоружан синхоним митраљезом Spandau којим је гађао пилот авиона, авион је постао извиђач-ловац. Тако су на основу овог авиона настале две верзије једноседа хидроавиона-ловца Румплер 6B1 и 6B2[3]. Ислужени авиони који нису били за војну употребу, служили су за курирске послове а и прерађивали су се додавањем дуплих команди у авионе за обуку пилота (школске авионе).

У току Првог светског рата искристалисали су се тактичко технички захтеви за све врсте авиона па и извиђачке. Од извиђача се захтевало да имају што већи плафон лета, да лете што брже и да имају велику аутономију лета (радијус или долет) како би били ван домашаја против авионске артиљерије и да би могли да умакну противничким ловцима. Авиони ове породице су увек били у самом врху кад су ови захтеви били у питању. Да би задовољили потребе војске Румплер је развијао две гране извиђачких авиона, једна је била артиљериски и фото извиђач (типичан представник је авион Румплер C.IV) који је имао задатак непосредног, тактичког извиђања и корикцију артиљеријске ватре, а друга је била дањински (или далекометни) фото извиђач (Румплер C.VII) који је вршио извиђање и фото снимање далеко у позадини непријатеља.

За време рата Немачка је својим савезницима Аустроугарској, Бугарској и Турској стављала на располагање ове авионе све са посадама за обављање одређених задатака, а после рата ови авиони су се користили у Пољској[4], Естонији, Латвија, Мађарској, Румунији, Русији, Турској, Швајцарској и Краљевини СХС/Југославији[5].

Авиони ове породице су се у току експлоатације показали као веома добри тако да су многи авиони Румплер C.I произведени 1915-16. године дочекали крај рата у оперативном стању.


Авион Румплер C.IV из састава ВВ КСХС/Југославије

По завршетку рата неки од ових авиона су се користили у комерцијалне сврхе, аерофото снимање, превоз поште и путника. За путнички превоз кокпит извиђача-стрелца био је адаптиран у путнички кабину. Ови авиони су се користили све до друге половине двадесетих година двадесетог века. 

Коришћење авиона породице Румплер C у Краљевини СХС/Југославији

У току ратних операција и након ступања примирја на снагу 1918. на аеродромима у нашој земљи су заробљена два авиона Румплер C.IV и један Румплер C.VII док је један Румплер C.I 1919. године прелетео и Мађарске совјетске републике у Краљевину СХС/Југославију. Румплер C.I је био стациониран и летео је у Новом Саду, док су два Румплер C.IV били у саставу 32. ескадриле стациониране на аеродрому у Скопљу. Постоје писани трагови да су авиони Румплер коришћени у току 1923. године на захтев Министарства пољопривреде за снимање речних токова у циљу утврђивања речних обала. Мало података има о коришпћењу авиона Румплер C.VII код нас, не зна се тачно да ли је коришћен један или два комада[6].

У жаргону Војног ваздухопловства Краљевине Југославије ови авиони су имали следеће називе Румплер C.I се звао Румплер 160 КС, Румплер C.IV се звао Румплер 260 КС, док је Румплер C.VII називан Румплер 240 КС.

Сачувани авиони породице Румплер C


Авион Румплер C.IV у Немачком музеју у Минхену

Само два од преко 2.000 укупно направљених авиона Румплер су до данас сачувана. Један од њих је Румплер C.IV, oпремљен мотором Даимлер D.IVа (190 kW) произвела га је фирма Бајерише-Румплер-Верке АГ (Bayerischen Rumpler-Werke AG (Bayru) in Augsburg) из Аугсбурга 1917. године. Овај авион је обновљен 1977 у фабрици авиона Месершмит-Болков-Блом (Messerschmitt-Bölkow-Blohm, Ottobrunn-München) и сада се налази као изложбени експонат у Немачком музеју (Deutsches Museum) у Минхену[7].

Види још

Референце

  1. [1.] http://www.craftlab.at/index.php?id=12&L=1
  2. [2.] G.Kroschel, H.Stutzer; Die Deutschen Militärflugzeuge 1910-1918.Herford, Verlag E.S.Mittler&Sohn,1994, ISBN 3-89350-693-4
  3. [3.] http://www.vazduhoplovnetradicijesrbije.rs/index.php/istorija/264-rupler-6b
  4. [4.] http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/2552/126/Rumpler-C-IV-Rubild
  5. [5.] Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
  6. [6.] О. Петровић; Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део I : 1918 – 1930.), Лет 2/2000. Београд, 2000.
  7. [7.] http://www.deutsches-museum.de/de/sammlungen/verkehr/luftfahrt/propellerflugzeuge/bis-1918/rumpler-c-iv/

Литература

1. Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.

2. Микић, Сава (1933) (на ((sr))). Историја југословенског ваздухопловства. YU-Београд: Штампарија Д. Грегорић.

3. Angelucci, Enzo; Paolo Matricardi (1976) , Flugzeuge von den Anfängen bis zum Ersten Weltkrieg. Wiesbaden: Falken-Verlag E. Sicker. стр. 319. ISBN 3-8068-0391-9.

4. Keimel, Reinhard (1981). Österreichs Luftfahrzeuge-Geschichte der Luftfahrt von den Anfängen bis Ende 1918. AT-Graz: H.Weishaupt Verlag. ISBN 3-900310-03-3.

5. Keimel Reinhard, Luftfahrzeugbau in Österreich / Enzyklopädie: Von den Anfängen bis zur Gegenwart. AVIATIC VERLAG GmbH, Oberhaching, ISBN 3-925505-78-4

6. Hauke, Ervin; Walter Schreder, Bernhard Tötschinger (1988) (на ((de))). Die Flugzeuge der k.u.k. Luftfahrtruppe und Seeflieger 1914-1918. AT-Graz: H.Weishaupt Verlag. ISBN 3-900310-46-7.

7. G.Kroschel, H.Stutzer; Die Deutschen Militärflugzeuge 1910-1918.Herford, Verlag E.S.Mittler&Sohn,1994, ISBN 3-89350-693-4

8. О. Петровић; Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део I : 1918 – 1930.), Лет 2/2000. Београд, 2000.

9. Wernfried Haberfellner, Walter Schroeder: Wiener-Neustädter Flugzeugwerke Gesellschaft m. b. H. (Entstehung, Aufbau und Niedergang eines Flugzeugwerkes). 3. Auflage. Weishaupt, Graz 1999, ISBN 3-7059-0000-5.

10. Paunović, M.; Svetska Avijacija 1783 - 1930. godine, Sportska Knjiga, Beograd, 1981.

11. Murphy,Justin D., Military aircraft, origins to 1918:an ilustrated history of their impact, ABC-Clio Inc. Santa Barbara, 2005., ISBN 1-85109-488-1

12. Frederiksen, John C., International warbirds: an ilustrated guide to word military aircraft 1914-2000., ABC-Clio Inc. Santa Barbara,2001., ISBN 1-57607-364-5

13. Word War I: a student enciklopedia, ABC-Clio Inc. Santa Barbara,2006., ISBN 1-85109-879-8

14. Guttman Jon., SPAD XII/XIII Aces of Word War I, Osprey, Oxford, 2002., ISBN 1-84176-316-0

15. Mehtidis, Alexis, Italian and Austro-Hungarian Military Aviation on the Italian fron in World War One, 2008.

16. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан; (2010.). Век авијације у Србији 1910-2010, 225 значајних летелица. Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-0-2.

Спољашње везе

1. http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=1002 

2. http://flyingmachines.ru/Site2/Crafts/Craft25591.htm 

3. http://www.theaerodrome.com/aircraft/germany/rumpler_ci.php 

4. http://www.theaerodrome.com/aircraft/germany/rumpler_civ.php

5. http://avioni.net/vvkj/index.php?str=avioni&av=77 

6. http://avioni.net/vvkj/index.php?str=avioni&av=78 

7. http://avioni.net/vvkj/index.php?str=avioni&av=79 

8. http://www.airwar.ru/enc/other1/rumplerc4.html 

9. http://www.airliners.net/photo/Germany---Air/Rumpler-C.IV/2404636/&sid=8b16415bb82202a9e9b05d777daf12c9 

10. https://www.flickr.com/photos/sdasmarchives/8573159100/in/photostream/ 

11. http://www.pilotfriend.com/photo_albums/timeline/Rumpler%20C.IV%20VII.htm Rumpler 

12. http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_rumpler_civ_en.php 

13. http://www.luftfahrtarchiv.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=113:rumpler-c-iv&catid=34:germ-planes&Itemid=55 

14. http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=34319

15. http://www.ww2aircraft.net/forum/album/member-galleries/p13912-rumpler-civ.html