Девоатин D.27



Авион Девоатин D.27

Девоатин D.27 / Dewoitine D.27 је француски ловачки авион развијен између два светска рата. Авион је први пут полетео 1928. године. Производио се од 1930 до 1932. године и то у швајцарској фирми EKW и по лиценцама у југословенској фирми Змај из Земуна. Авион је летео под заставом Француске, Швајцарске, Румуније, Шпаније и Југославије.

 

Пројектовање и развој

Захтев за пројектовање новог ловца Девоатин је примио 1926. године када се у Француској отписују стари авиони из Првог светског рата. У то време је Девоатин за Швајцарску пројектовао авион за ловачку обуку D-26. Користећи се позитивним искуствима са претходним ловачким авионима од Девоатин D.1 до Девоатин D.21, пројектован је нови авион Девоатин D.27. Са претходних авиона усвојена су стандардна решења: једнокрилни - висококрилац, отворена пилотска кабина, фиксни стајни трап конвенционалног типа, метална конструкција трупа и крила, труп обложен дуралуминијумским лимом а крила платном, по две челичне упорнице за свако крило. Авион је добио нови мотор Хиспано-Суиза 12Mc који је касније замењен поузданијим типом ХС 12MB. Хладњак мотора се налазио са предње стране испод мотора и могао се заклопити. Нос авиона и репни део авиона је више заобљен а репно пераје угаоног облика. Први лет авиона је обављен 1928. године а пробна серија од 5 комада је испоручена 1930. године. Авиони су се производили од 1930. до 1932. године.



Авион Девоатин D.27

Технички опис

Авион Девоатин D.27 је једнокрилни - висококрилац, једносед, металне конструкције, са по две косе упорнице на сваком крилу. Крило је било комбинованог (правоугаоног+трапезног) облика металне конструкције од дуралуминијума пресвучено платном. Труп авиона је такође био металне конструкције (дуралуминијумске цеви спојене закивцима) и обложен дуралуминијумским лимом. Иза крила у трупу авиона се налазила отворена пилотска кабина. Авион је у кљуну имао линијски течношћу хлађен мотор Хиспано-Суиза снаге 308kW/420КС. Покретала га је дрвена двокрака елиса фиксног корака. Авион је имао фиксни стајни трап конвенционалне конструкције са два предња точка постављана на осовину и еластичну дрљачу као трећу ослону тачку авиона испод репа авиона. У зимском периоду уместо точкова су на стајни трап монтиране скије. Амортизација стајног трапа је била помоћу гумених ужади (сандова). Нос авиона и репни део авиона је више заобљен а репно пераје угаоног облика.

Техничке карактеристике


Авион Девоатин D.27 цртеж

Опште

име                   = Девоатин D.27

намена              = ловачки авион

посада              = 1 члан

порекло             = Француска

произвођач        = Dewoitine Француска, ЕКБ Швајцарска и Змај Југославија 

први лет            = 1928. 

почетак производње  = 1930.

уведен у употребу     = 1930.

повучен из употребе  = 1944.

статус                   = неактиван

први корисник       =  Швајцарска и Француска

број примерака      = 83

Димензије

дужина                  = 6,56 m

размах крила         = 10,30 m

висина                   = 2,78 m

површина крила     = 17,55 m2


Мотор Хиспано-Суиза 12 авиона Девоатин D.27

Маса

маса празан           = 1.038 kg

маса полетна         = 1.415 kg

Погон

КЕМ                       = 1 x Hispano-Suiza 12Mc

КЕМ снага              = 1 x 367 kW

КЕМ снагаКС          = 1 х 500 KS

Перформансе

брзина максимална   = 312 km/h

долет                        = 425 km

плафон лета             = 8.300 m

брзина пењања         = 600 m/min 

Наоружање

Авион је био наоружан:

2 x митраљез Vickers 303, калибра 7,7mm (напред фиксни којима гађа пилот кроз обртно поље елисе) 

 

Корисници

Оперативно коришћење

У Швајцарској је произведено 60 ових авиона, у Француској 20 примерака у Југославији је произведено на основу лиценце 3 комада у фабрици Змај, а Румунији су Французи продали 3 комада. D-27 је у Швајцарској службовао до 1940. године када је замењен модернијим ловцима а они су пребачени у авио школе у којима су коришћени до 1944. године. У Француској су ови авиони углавном коришћени за разна тестирања а не за основну намену. Суштина код ових авиона је у томе што су концепцијски били застарели и пре него што су произведени, тако да су врло брзо замењени модерним ловачким авионима. Неколико ових авиона је летело и борило се на страни Шпанске републиканске армије у току Шпанског грађанског рата.

Оперативно коришћење у Војном ваздухопловству Краљевине Југославије

Авион Девоатин D.27 је први пут приказан јавности на 11. аеронаутичком салону у Паризу 1928. године и привукао велику пажњу посетилаца. Пошто је Југославија тада била заинтересована за замену дотрајалих ловачких авиона наслеђених још из Великог рата затражила је да се изврши демонстрација овог авиона у својој земљи. Овом захтеву је удовољено тако да је већ 23. октобра 1928. године на аеродрому у Новом Саду долетео један од два прототипова овог авиона. Тога дана је велики француски пилот акробата Марсел Доре приказао све акробатске способности овог авиона пред југословенском комисијом и војним аташеима акредитованим у Београду. 

Авион Девоатин D.27 је остао у Југославији цео новембар месец где је паралелно испитиван са чехословачким ловцем Авиа BH-33E. За све време боравка у Југославији Девоатин D.27 је носио југословенске ознаке на крилима и вертикалном стабилизатору. У том периоду овим авионом је летело око 40 пилота.

Југославија се одлучила да набави ловце Авиа BH-33E а од Девоатина је откупљена лиценца која је уступљена земунском Змају. У Змају је направљено свега три ова авиона иако ово са пословне стране није био неки значајан посао, за Змај је у технолошком смислу био веома значајан јер је то био први авион металне конструкције произведен у овој фабрици.

Ова три авиона су служила за попуну ловачких јединица које су у наоружању већ имала авионе Девоатин D.1 и  Девоатин D.9. Почетком септембра 1929. године сва три авиона Девоатин D.27 са три Авиа BH-33E су учествовали у утакмици земаља Мале Атанте и Пољске. Последње појављивање ових авиона у јавности је био 1937. године на аеромитингу у Земуну.

Види још

Литература

1. Лучић, Душан (1936) (на ((sr))). Основи практичне аеродинамике са описима аероплана. Нови Сад: Ваздухопловни гласник.

2. Јанић, Чедомир (2003) (на ((sr))). Век авијације : [илустрована хронологија]. Беочин: Ефект 1. (COBISS).

3. Петровић, Огњан (2000) (на ((sr))). Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део I : 1918 – 1930.). Београд: Музеј југословенског ваздухопловства, Лет 2/2000. ISSN: 1450-684X.

4. Петровић, Огњан (2004) (на ((sr))). Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део II: 1931 – 1941.). Београд: Музеј југословенског ваздухопловства, Лет 3/2004. ISSN: 1450-684X.

5. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан; (2010) (на ((sr))). Век авијације у Србији 1910—2010, 225 значајних летелица. Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-0-2.

6. Вељовић, Живојин (1972) (на ((sr))). Пет деценија Змаја. Земун: ИПМ Змај.

7. Микић, Сава (1933) (на ((sr))). Историја југословенског ваздухопловства. Београд: Штампарија Драг. Грегорић.

8. Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.

Спољашње везе

1. „Dewoitine D.27“ (на ((ru))). Уголок неба. 2004 

2. B. Parmentier. „Dewoitine D.27“ (на ((fr))). Авиафранс (www.aviafrance.com) 

3. B. Parmentier (7. 2. 1999). „Dewoitine D-27-III“ (на ((fr))). Авиафранс (www.aviafrance.com) 

4. B. Parmentier (7. 2. 1999). „Dewoitine D-27-IIIR“ (на ((fr))). Авиафранс (www.aviafrance.com) 

5. „Dewoitine D.27 Chasseur 1928“ (на ((fr))). www.aviafrance.com. 7. 2. 1999. 

6. „Dewoitine D-27 1928“ (на ((en))). www.aviastar.org. 7. 2. 1999.

7. „Golden Years of Aviation Aircraft-France“ (на ((en))). www.goldenyears.ukf.net 

8. „Yugoslavia Air Force“ (на ((en))). www.aeroflight.co.uk 

9. „EKW Dewoitine D.27 Fighter Plane“ (на ((en))). www.military-aircraft.org.uk 

10. „Dewoitine D27C1“ (на ((sr))). www.paluba.info