Де Хевиланд ДХ.80А Пус Мот


Авион Де Хевиланд DH.80 Пус Мот

Де Хевиланд ДХ.80А Пус Мот (енг. de Havilland DH.80 Puss Moth) је британски троседи висококрилни једнокрилац пројектован и произведен у фирми де Хевиланд Еркрафт (енг. de Havilland Aircraft Company) између 1929. и 1933. године. Развијен је као моноплан са кабином у циљу пружања већег конфора путницима, него што су то пружали авиони са отвореним кабинама који су се производили у то време. Економични и поуздани мотори су такође допринели комерцијалном успеху овог авиона.

Пројектовање и развој

Авион DH.80 је први пут полетео 9. септембра 1929. године, а пројектован је као авион потпуно дрвене конструкције са мотором de Heviland Džipsi III (енг. Gipsy III) снаге 90 kW (120 KS). Намена му је била да задовољи нарастајућу тражњу на тржишту лаких авиона за пословну и приватну употребу (туристички, спортски и авиотакси). У то време се авион де Хевиланд DH.60 Mot производио у количинама 3 авиона дневно.


Авион Де Хевиланд DH.80 Пус Мот

Након тестирања авион је редизајниран тако да је труп авиона направљен од челичних цеви пресвучен платном и добио је нову ознаку де Хевиланд DH.80A Pus Mot. Пилотска и путничка кабина чине једну целину. Код већине авиона DH.80A уграђивани су мотори Џипси Мајџор (енг. Gipsy Major), снаге 100 kW (130 KS). Крила авиона су се склапала уназад тако да авион заузима мало простора у хангару. Овај авион је престао да се производи 1933. године, наследио га је авион де Хевиленд DH.85, чија је челична конструкција трупа била обложена шпером уместо текстилом па је стога био и лакши. 

Технички опис

Мотори којима је био опремљен овај авион (Gipsy III и Gipsy Major) су имали цилиндре окренуте на доле тако да се побољшао поглед пилота из кабине, уједно издувне цеви из мотора су заједничком цеви одведене испод трупа авиона тако да је избегнуто прљање кабинских прозора издувним гасовима и уљем из мотора а и смањена је бука и повећан конфор путника у кабини авиона.



Хидроавион Де Хевиланд DH.80 Пус Мот

Труп авиона је био правоугаоног попречног пресека. Имао је пространу кабину са равним зидовима и великим прозорима. Са сваке стране кабине су постојала врата која су омогућавала лак улаз и излаз путника у и из кабине. Пилот је седео на првом седишту а путницима су на располагању стајала два седишта једно поред другог у другом реду. Носећа конструкција авиона је била метална а облога кабине је од дрвеног шпера.

Крила авиона су дрвене конструкције са две рамењаче пресвучена су импрегнираним платном и са сваке стране су подупрта са два метална подупирача у облику слова V. Подупирачи се кореном ослањају на труп авиона а крајеви су причвршћени за крила. Крила су правоугаоног облика а завршавају се полукружно. Веома лако се крила при паркирању авиона могу склопити уназад према репу авиона тако да паркирани авион заузме што мање места. Ово је веома практично и при транспорту авиона.

Стајни трап је био фиксан, класичан, са два предња точка и један клавирски точак на репу авиона као трећа ослона тачка. Стајни трап је направљен од заварених челичних цеви. У предње цеви стајног трапа су уграђени амортизери. Точкови су били од алуминијумског лива са нископритисним гумама. 

Варијанте авиона 

* De Havilland DH.80 - Прототип са мотором Gipsy III, снаге 120 KS (89 kW).

* De Havilland DH.80A Puss Moth - Дво или троседи лаки транспортни авион са мотором Gipsy Major, снаге 130 KS (97 kW).

* De Havilland DH.80A Puss Moth хидроавион - Авион који је уместо точкова имао пловке 

Техничке карактеристике


Авион Де Хевиланд DH.80 Puss Moth цртеж

Опште

име                   = Де Хевиланд DH.80A Puss Moth

намена              = транспортни/туристички/авиотакси авион

посада              = 1 члан + 2 путника

порекло             = Енглеска

произвођач        = де Хевиланд Еркрафт

први лет            = 9.09.1929.

почетак производње  = 1930. - 1933.

уведен у употребу     = 1931.

повучен из употребе  = 1950.

статус                   = неактиван

први корисник       =  Енглеска

број примерака      =  284

Димензије

дужина                  = 7,60 m

размах крила         = 11,2 m 

висина                   = 2,1 m

површина крила     = 20,60 m2


Мотор Де Хевиланд Џипси 3 авиона DH.80 Pus Мот

Маса

маса празан           = 575 kg

маса полетна          = 937 kg

Погон

КЕМ                       = 1 × Де Хевиланд Џипси III / Де Хевиланд Џипси Мајџор

КЕМ снага              = 1 x 88 / 100 kW

КЕМ снагаКС          = 1 х 120  / 136 KS

Перформансе

брзина максимална  = 196 / 220 km/h

долет                        = 483 km

плафон лета              = 5.335 m

брзина пењања         =  192 m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан.

 

Земље које су користиле Авион Де Хевиленд DH.80 Puss Moth


Мотор Де Хевиланд Џипси Мајџор авиона DH.80 Pus Мот
  • Застава Аустралије Аустралија
  •  Белгиски Конго 
  • Застава Јужноафричке Републике Јужна Африка
  • Застава Канаде Канада
  • Независна држава Хрватска
  • Застава Новог Зеланда Нови Зеланд
  • Индиа
  • Ирак
  • Застава Шпаније Шпанија - Републиканско ратно ваздухопловство
  • Застава Шпаније Шпанија - Ратно ваздухопловство
  • Уједињено Краљевство Велика Британија - РАФ
  • Застава Немачке Немачка Трећи рајх - Луфтвафе (мањи број)
  • САД
  • Застава Југославије Југославија

 

Оперативно коришћење



Авион Де Хевиланд DH.80А Пус Мот

Авион DH.80A је произведен у 284 примерка у периоду од 1929. до 1933. године. Коришћен је углавном у путничком саобраћају као авиотакси или за приватну и пословну употребу. Војна варијанта се користила за курирску службу. Ови авиони су продати: Аустралији, Новом Зеланду, Јужној Африци, Шпанији, Немачкој, Великој Британији и Југославији.

Претпоставља се да у свету има осам сачуваних примерака који се чувају као музејски примерци или у колекцијама.

Коришћење авиона Де Хевиленд DH.80 Puss Mot у Краљевини Југославији

У Југославији између два рата летела су 3 авиона овог типа. Један је био у власништву Аеро Клуба (ОО Загреб) авион је крштен као "Бjели орао", регистрован је 24.06.1931. године и добио ознаку YU-PAI, уништен је у Априлском рату 4.1941. Други је био у поседу фабрике обуће „Бата“, први пут је регистрован у регистру цивилних авиона 18.08.1931. продат је октобра месеца 1936. а носио је цивилну ознаку YU-PAX. а трећи је био у власништву Аеропута. Аеропут је овај авион користио као авиотакси само једну годину од 1931. до 1932. године, пошто није у потпуности могао да испуни све захтеве Аеропута био је уз доплату замењен за модернији де Хевиланд DH.83 Фокс Мот. 

Види још

Литература

  1. Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
  2. Микић, Сава (1933) (на ((sr))). Историја југословенског ваздухопловства. YU-Београд: Штампарија Д. Грегорић.
  3. Ч. Јанић и Ј. Симишић: Више од летења - Осам деценија Аеропута и ЈАТ-а; Београд. 2007. ISBN 978-86-7086-004-9.
  4. Крунић Чедомир; Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије, Књига 1, Аутор, Београд,2010, ISBN 978-86-901623-3-8
  5. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан (2011). Кратака историја ваздухопловства у Србији . Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-1-9

Спољашње везе

  1.  http://www.aviastar.org/air/england/havilland_dh-80.php 
  2.  http://www.goldenyears.ukf.net/reg_YU-.htm 
  3.  http://www.rampantscotland.com/visit/blvisit_museum09.htm
  4. http://jetphotos.net/showphotos.php?aircraft=De%20Havilland%20DH-80A%20Puss%20Moth 
  5. http://casmuseum.techno-science.ca/en/collection-research/artifact-de-havilland-puss-moth.php
  6. http://www.dehavilland.co.za/DH80A_Puss_Moth.html
  7. http://www.pilotfriend.com/aircraft%20performance/dehavilland/1.htm
  8. http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_dh60_en.php
  9. http://www.dehavilland.co.za/DH60G_Gipsy_Moth.html
  10. http://www.airwar.ru/enc/law1/dh60.html
  11. http://www.airvectors.net/avmoth.html#m1