Дорније Do 22


Авион Дорније Do 22

Дорније Do 22  (нем. Dornier Do 22) је висококрилни (парасол) једномоторни, једнокрилац, тросед а намена му је била лаки бомбардер извиђач. Развијен је у Немачкој као хидроавион 1930. Упркос добрим перформансама, произведен је само у малом броју примерака и то у потпуности за извозно тржиште. Авион је продат Грчкој, Југославији и Финској на чијим је странама учествовао у Другом светском рату. Пред сам рат је направљена и варијанта овог авиона са точковима уместо пловака Do 22L али је направљен само прототип.

Пројектовање и развој

Године 1934., у швајцарској подружници Дорнијеа је пројектован и направљен једномоторни хидроавион са три седишта. Авион је означен ознаком Do C3, a направљена су два прототипа овог авиона. Ово се дешавало стога што је тада Немачкој било забрањено да производи авионе и авио моторе. Готово све немачке фирме које су производиле авионе су отвориле филијале у САД-у, Италији, Шведској, Швајцарској и СССР-у, и наставиле да развијају и производе авионе.


Авион Дорније Do 22 при полетању

Дорније је имао своје филијале у САД-у Италији и Швајцарској где се производња несметано одвијала. Филијала у Швајцарској је била веома погодна с обзиром да се налазила на језеру на коме се са Немачке стране налазио Фридрихсхафен где је била централа Дорнијеа а преко пута на језеру са швајцарске стране њихова филијала. Пошто је Немачка предњачила у авијацији, земље у којима су отваране филијале немачке авио индустрије имале су вишеструке користи, због чега су прећутно прелазиле преко војних програма тих фабрика.

Када је 1938. године донета одлука да се произведе хидроавион Do 22 у Фридрихсхафену (централи Дорнијеа) и понуди Луфтвафе-у он је скопљен од делова направљених у Швајцарској. Луфтвафе није била заинтересована за овај авион, па су на основу авиона Do C3 направљене варијанте Do 22Kg - за Грчку, Do 22Kj - за Југославију и Do 22Kl - за Летонију. 

У марти месецу 1939. године направљен је прототип авиона са конвенционалним стајним трапом (са точковима) који је успешно завршио тестирање али није ушао у производњу. Ова варијанта је добила ознаку Дорније Do 22L

Технички опис



Авион Дорније Do 22 L са грчким ознакама

Авион Дорније Do 22 је био једномоторни висококрилац са три члана посаде. Носећа структура авиона је била метална (челичне танкозиде цеви спојене заваривањем), док је предњи део трупа у коме је смештен мотор био обложен дуралуминијумским лимом остали део трупа, репна крила, вертикални стабилизатор кормило правца и кормила висине су били обложен импрегнираним платном. Попречни пресек трупа је био елипсаст и у њему су се налазила три кокпита за три члана посаде: пилота, радио оператера и стрелца. Кабине посаде су биле постављене у трупу авиона једна иза друге у тандем распореду. Пилот и стрелац су били у отвореним кокпитима, додуше пилот је био заштићен ветробранским стаклом, док је радио оператер био у кокпиту који је имао поклопац од плексигласа. Стрелац је на рундели имао монтиран митраљез који је могао да буде и удвојен а постојала је могућност монтирања митраљеза у поду авиона.

Авион Do C3 је био опремљен фрацуским мотором Hispano-Suiza 12Ybrs снаге 860 KS. Мотор је течношћу хлађен имао је 12 цилиндара у V распореду. Серијски авион  Do 22 Кј је био опремљен мотором Hispano-Suiza 12Y 21 снаге 910 KS. Елиса му је била трокрака метална.

Крила су такође била металне конструкције обложена платном. Она су била правоугаоног облика, исте ширине по целој дужини крила са заобљеним крајевима. Нападна ивица крила је била под углом (нагнута) у односу на осу авиона,тј. крила имају благи облик стреле (стреласта крила). 

Варијанте авиона Дорније Do 22

* Do C3      - Прототипови Do 22, направљено је два примерка (један примерак је купила Ратна морнарица Југославије)

* Do 22 Kg - Извозна верзија за Грчку, 12 примерака.

* Do 22 Kj - Извозна верзија за Југославију, 12 примерака.

* Do 22 Kl - Извозна верзија за Летонију. Није испоручен, али је на крају продат Финској, 4 примерка.

* Do 22 L  - Класичан авион са конвенционалним стајним трапом са точковима. направљен само један прототип (продат Грчкој).

Техничке карактеристике


Авион Дорније Dо 22  цртеж

Опште

име                   = Дорније Do 22

намена              = торпедни / бомбардер / извиђачки авион

посада              = 3 члана (пилот, стрелац, радиооператер)

порекло             = Немачка

произвођач        = Dornijer Flugzugwerke

први лет            = 15. jul 1938.

почетак производње  = 1934. - 1940.

уведен у употребу     = 1938.

повучен из употребе  = 1952.

статус                   = неактиван

први корисник       =  Jugoslavija, Грчка

број примерака      =  око 30

Димензије

дужина                  = 13,12 m

размах крила         = 16,20 m 

висина                   = 4,85 m

површина крила     = 45,00 m2


Мотор Hispano-Suiza 12Ybrs авиона Dо 22

Маса

маса празан           = 2.600 kg

маса полетна          = 4.000 kg

Погон

КЕМ                       = 1 × Hispano-Suiza 12Ybrs

КЕМ снага              = 1 x 461 kW

КЕМ снагаКС          = 1 х 860 KS

Перформансе

брзина максимална  = 310 km/h

долет                        = 2.300 km

плафон лета              = 9.000 m

брзина пењања         =  385 m/min 

Наоружање


Авион Дорније Do 22 приправан за акцију 2.СР

Авион је био наоружан:

1 x мираљез фиксни у носу авиона калибра 7.92 mm,

2 x митраљеза на позицији стрелца калибра 7.92 mm,

1 х 800 kg торпедо или 4 х 50 kg бомби

 

Земље које су користиле авион Дорније Do 22

Оперативно коришћење



Авион Дорније Do 22L и састава Финског ваздухопловства 1944.

Укупно је произведено 30 авиона Do 22 од два прототипа Do C3 један је 1935. године купила Ратна морнарица Краљевине Југославије и серију од 12 авиона 1938. године. Негде у исто време и Ратна морнарица Грчке је купила 12 авиона Do 22. Када је направљен и испитан конвенционалан авион Do 22L (авион са точковима), Грчка је купила овај авион и користила га као извиђача. Авион Do 22L је највероватније направљен од другог прототипа Do C3.

Влада Литваније је поручила 4 авиона Do 22 негде баш у време испоруке ових авиона, Совјетски Савез је окупирао Литванију па је Немачка стопирала испоруку ових авиона. Како је Финска преузела на себе одбрану дела Балтичког мора Немачка је подржала те напоре и 1942. године 4 авиона Do 22 која су била намењена Литванији продала Финској. Поред тога Финској су продата 3 авиона заробљена у Југославији и 1 авион заробљен у Грчкој (највероватније онај са точковима). На тај начин је финска Ратна морнарица опремљена са 8 авиона који су патролирали Балтиком и нападали совјетске подморнице које су имале задатак да деблокирају Лењинград и ослободе пловне путеве на Балтику. Фински авиони Do 22 су били активни на балтику од 1942. до 18. октобра 1944. године.

У току Грчко - Италијанског рата од 12 авиона Do 22 преживело је 10. Када су Немци напали Грчку априла 1941. године само 4 ова авиона су преостала. Један од ових авиона је прелетео за Египат и тамо се као и југословенски авиони истог типа прикључио РАФ-у, један авион су заробили Немци (и то вероватно онај са точковима) а преостала два су нестала у ратном вихору.



Авион Дорније Do 22 из састава 2. Југословенске ескадриле РАФ

Коришћење авиона Дорније Do 22 у Краљевини Југославији

Поморско Ваздухопловство Краљевине Југославије је 1935. набавило прототип хидроплана на пловке Do 22 (Do C3) са мотором Хиспано-Суиза 12Yдрс снаге 860 KS. Овај авион је носио ознаку Бр.301, летео је од 1935 до 1941. године, и за разлику од авиона Дорније Do D показао се као веома добар. На основу тога је током 1937. уговорена испорука 12 серијских Do 22Кј, са моторима Хиспано-Суиза 12Y-21 снаге 910 KS. Два примерка су испоручена крајем следеће године, а остали почетком 1939.

Крајем Априлског рата 1941. године, осам Do 22Кј успело је да прелети за Египат, где су формирали 2. Југославенску ескадрилу и борбено деловали у саставу РАФ годину дана, на патролирању Медитераном.  Престанак коришћења ових авиона је проузрокован недостатком резервних делова. Италијани су запленили преостала три хидроплана и предали их Немцима, који су их продали Финској. Бр. 301; 302; 313. (сем 301 остали авиони су били готово нови, испоручени крајем1938 и 1939. године, а добро одржавани.)

Види још

Литература

  • Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
  • Јанић, Чедомир; Огњан Петровић (2010) (на ((sr))). Век авијације у Србији 1910—2010 225 значајних летелица. YU-Београд: Аерокомуникације. . ISBN 978-86-913973-0-2.
  • С. Микић; Историја југословенског ваздухопловства, Шт. Д. Грегорић, Београд,1933.
  • Ш. Оштрић и М. Мицевски.; Летећи Чунови: Чамци који лете — летелице које плове, Изложба фотографија, Галерија '73, Београд, 14-27. септембра 2007. год.
  • Isaić, Vladimir; Danijel Frka (2010) (на ((hr))). Pomorsko zrakoplovstvo na istočnoj obali Jadrana 1918-1941. (prvi dio). Zagreb: Tko zna zna d.o.o.. ISBN 978-953-97564-6-6.
  • Nowarra, Heinz J. Die Deutsche Luftrüstung 1933-1945, Band 1: Flugzeugtypen AEG-Dornier. Bernard & Graefe Verlag, Koblenz 1993. ISBN 3-7637-5465-2. 

Спољашње везе

    1. http://www.warbirdsresourcegroup.org/LRG/do22.html

    2. http://wp.scn.ru/en/ww2/h/381/9/0

    3. http://forum.warthunder.com/index.php?/topic/157253-dornier-do-22-german-low-tier-premium-suggestion/

    4. http://www.histaviation.com/Dornier_Do_22.html

    5. http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=607

    6. http://www.aviastar.org/air/germany/dorn_do-22.php

    7. http://avioni.net/vvkj/index.php?str=avioni&av=22

    8. http://latvianaviation.com/PNR_Dornier.html

    9. http://greek-war-equipment.blogspot.com/2009/06/dornier-do22kg.html

    10. http://www.airwar.ru/enc/sww2/do22.html

    11. http://www.luftarchiv.de/index.htm?/flugzeuge/dornier/do22.htm

    12. http://www.dornierseaplane.com/content/specifications