Де Хевиланд DH.82 Tiger Mot


Авион Де Хевиланд DH.82 Тигер Мот

Де Хевиланд DH.82 Тајгер Мот (енг. De Havilland DH.82 Tiger Moth) је двокрилни двоседи авион за основну летачку обуку пилота, мешовите je конструкције, претежно од дрвета и платна, са неувлачивим класичним стајним трапом. Производио се у Великој Британији у фабрици де Хевиланд еркрафт компани. Укупно је произведено 8.868 примерака. По лиценци са производио у неколико земаља у свету: Канада, Аустралија, Нови Зеланд, Норвешка, Португалија и Шведска. 

Пројектовање и развој

Авион Де Хавиланд DH 82 Тajгер Мот  је пројектовао Geoffrey de Havilland 1930. године. Пројектовн је на основу његовог претходника Де Хевиланд DH 60 Мот као једномоторни двокрилац са два члана посаде (инструктор и ученик) и намењен је основној обуци пилота. У РАФ-у (који је поставио Tактичко техничке услове за тај авион) он је служио као авион за основну обуку пилота све док га није заменио де Хeвиланд Ципмунк 1952. године.


Кабине авиона Де Хевиланд DH.82 Тигер Мот

После војне употребе вишкови Тајгера су распродати и тада почиње његов други живот као цивилни авион. Тајгер је нашао широку примену од обуке цивилних пилота у аеро клубовима, поштански и туристички авион, пољопривредни авион за запрашивање и прихрану усева, пословни авион па до авиона за акробације на аеро митинзима и популаризацију ваздухопловства.

Водећи се безбедносним разлозима РАФ је захтевао да авион за основну обуку пилота мора бити тако направљен да омогући лаку евакуацију члана посаде који се налази на првом седишту у авиону а то је обично ученик. С обзиром да пилот има на себи падобран потребно је доста простора и времена да поред стубова балдахина, горњег крила и релативно малог отвора кокпита пилот благовремено искочи из авиона. Због тога је Geoffrey de Havilland полазећи од провереног и поузданог авиона Де Хавилланд  DH.60 Мот, пројектовао авион коме је подигнуто горње крило (са резервоаром), померено горње крило ка носу авиона, направио бочна врата са обе стране оба кокпита и уградио дупле команде. На тај начин је у потпуности одговорио свим захтевима РАФ-а, а сачувао све добре особине DH.60 Мот, и добио нови авиона који је назван Де Хевиланд DH.82 Тајгер Мот, који је постао један од најбољих авиона за основну обуку пилота.

Технички опис


Труп авион Де Хевиланд DH.82А Тигер Мот

Авион Де Хевиланд DH.82 Тајгер Мот је двокрили двоседи једномоторни авион мешовите конструкције. Труп му је правоугаоног попречног пресека, са полукружном горњом страном. Авион је најчешће био опремљен ваздухом хлађеним линијским мотором, Де Хевиленд Џипси III до Џипси Мајор снаге од 90 до 108 kW. Пошто су код ових мотора цилиндри били окренути на доле и нису заклањали поглед пилоту. На вратилу мотора је била причвршћена двокрака, вучна, дрвена елиса, непроменљивог корака. Носач мотора је био од заварених челичних цеви. Главни резервоар за гориво се налазио између два горња крила мотора. Приступ мотору је једноставан а његово расклапање и склапање врло лако.

У трупу су била два седишта постављена у тандем редоследу (једно иза другог). Ученик је седео на првом месту у отвореном кокпиту а инструктор у другом, оба кокпита су била заштићена ветробранским стаклом. Ивице кабина су биле тапациране кожом што је смањивало број повреда пилота и инструктора. Код авиона DH.82С Тајгер Мот обе кабине су биле покривене поклопцом од плексигласа а унутрашњост кабине се загревала тако да пилоти нису морали да носе тешка кожна одела са грејачима. Предњи део трупа где се налазио мотор, био је пресвучен алуминијумским лимом, а остатак трупа био је обложен импрегнираним платном или дрвеном лепенком. Авион је имао дупле команде и идентичне инструмент табле у оба кокпита. Иза седишта инструктора постојао је простор за смештај опреме или пртљага чији се поклопац отварао споља. Са обе стране обе кабине су се налазила вратанца која су се отварала ка споља и то на доле што је знатно олакшавало улаз и излаз пилота из кабине.


Авион Де Хевиланд DH.82С Тигер Мот

Крила су била дрвене конструкције пресвучена импрегнираним платном релативно танког профила са две рамењаче. Крилца за управљање авионом су се налазила и на доњим крилима. Крила су између себе била повезана са једним паром дрвених упорница. Затезачи су били од клавирске челичне жице. Оба крила су имала облик правоугаоника истих димензија стим што је горње крило било померено према кљуну авиона у односу на доње. Оба крила су имала стреласти облик, тј. крајеви крила су била померена ка репу авиона у односу на корен. Горње крило је било прилично издигнуто у односу на труп авиона што је омогућавало пилоту бољу прегледност из кабине и лакше напуштање авиона у случају опасности. Крила су се могла преклопити у назад према репу авиона што је олакшало паркирање авиона у хангарима. Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца су била направљена од дрвета пресвучена платном.

Aвион је имао класичан стајни трап са два точка опремљена гумама ниског притиска напред и еластичну дрвену дрљачу на репу авиона. Стајни орган је био направљен од заварених челичних цеви, класичан фиксан са еластичном осовином, у ногама стајног трапа су били уграђени амортизери. На стајни орган се веома лако могу монтирати скије или пловци. Код авиона Де Хевиланд DH.82С Тајгер Мот уместо дрљаче на репу овај авион је имао клавирски гумени точак.

Варијанте авиона Де Хевиленд DH.82 Тајгер Мот

* DH.60T Moth Trainer/Tiger Moth - Војна верзија авиона за обука Де Хавилланд  DH.60 Мот . Први прототип осам авиона DH.60T Moth Trainer/Tiger Moth.82 названа су Тигер Мот. 

* DH.82 Tiger Moth (Tiger Moth I) - Авион за основну обуку са два седишта,  покретан клипним мотором  де Хавилланд Џипси  III, снаге 120 KS (89 kW); преименован у РАФ-у на Тигер Мот I.

* DH.82A Tiger Moth (Tiger Moth II) - Авион за основну обуку са два седишта,  покретан клипним мотором  де Хавилланд Џипси  Мајор, снаге 130 KS (97 kW), опремљен поклопцем преко кокпита за слепо (инструментално) летење,  преименован у РАФ-у на Тигер Мот II. 

* DH.82B Tiger Moth III - Побољшана варијанта са мотором Де Хавилланд Џипси Мајор III, имао је шири труп, први полетео 1. октобра 1939. израђен је само један примерак. 

* DH.82C Tiger Moth - Верзија која се производила у Канади и прилагођена је оштријим климатским условима. Опремљен са клизним акрилним поклопцем кокпита са грејањем, кочницама и репним точком. Покретан је клипним мотором  де Хавилланд Џипси  Мајор, снаге 145 KS (108 kW), направљено је 1.523 примерака овог авиона (укључујући подтипове DH.82C-2 Menasco Moth I, DH.82C-4 Menasco Moth I,  DH.82C-4 Menasco Moth II / Moth III са моторима Menasco услед недостатака мотора Џипси  и ПТ-24 направљен са САД).

DH.82 Queen Bee - Беспилотне радио-управљане летилице, израђено је 405 примерака.

* Thruxton Jackaroo - Авион двокрилац са кабином за 4 седишта, направљен од постојећих DH.82А ширењем трупа авиона. Модификовано је 19 авиона у Великој Британији.

* DH.83 Fox Moth - Путнички авиона развијен на бази Тајгер Мот-а, има затворену кабину за путнике и отворени кокпит за пилота. Производио се у Великој Британији пре Другог светског рата и у Канади након рата.

Техничке карактеристике


Авион Де Хевиланд DH.82 Тајгер Мот цртеж

Опште

име                   = Де Хевиланд DH.82 Тајгер Мот

намена              = школски/туристички авион

посада              = 2 члана

порекло             = Енглеска

произвођач        = де Хавиленд Еркрафт

први лет            = 26. октобра 1931.

почетак производње  = 1932. - 1952.

уведен у употребу     = 1932.

повучен из употребе  = 1970.

статус                   = неактиван

први корисник       =  Енглеска

број примерака      =  8.868

Димензије

дужина                  = 7,34 m

размах крила         = 8,94 m / 8,94 m

висина                   = 2,68 m

површина крила     = 22,20 m2


Мотор Де Хевиланд Џипси Мајџор 1 авиона DH.82 Тајгер Мот

Маса

маса празан           = 506 kg

маса полетна         = 828 kg

Погон

КЕМ                       = 1 × Де Хевиланд Џипси Мајор 1

КЕМ снага              = 1 x 100 kW

КЕМ снагаКС          = 1 х 130 KS

Перформансе

брзина максимална   = 175 km/h

долет                        = 486 km

плафон лета             = 4.145 m

брзина пењања         = 205 m/min 

Наоружање

Авион је био наоружан:

8 x 9 kg слободно падајућих бомби, подвешаних испод крила авиона. 

 

Земље које су користиле Авион Де Хевиленд DH.82 Тајгер Мот


Авион Де Хевиланд DH.82 Тајгер Мот пресек

Оперативно коришћење

Авион Де Хевиланд DH.82 Тајгер Мот се производио од 1932 до 1952. године. За тих 20 година укупно је произведено 8.868 примерака. У Великој Британији се производио у фабрици де Хевиланд еркрафт компани и Морис Мотор Лтд преко 7000 примерака.  По лиценци је произведено  у неколико земаља у свету: Канада (1548), Аустралија (1070), Нови Зеланд (133), Норвешка (38), Португалија (91) и Шведска (23).

Прва примена ових авиона у школовању борбених пилота почела је фебруара 1932. године у РАФ-овој Централној пилотској школи и пред почетак Другог светског рата за обуку пилота у британским пилотским школама је било 500 ових авиона. До Другог светског рата Тајгер Мот је постао стандард за обуку пилота у свим земљама Комонвелта а и шире, јер је коришћен у преко 40 земаља широм света.

Поред тога што је коришћен за обуку пилота Тајгер Мот је коришћен и за поморске патроле. Са тим патролама се почело у децембру месецу 1939. године, а ови авиони су се користили услед недостатка борбених авиона. У патроли су летели пар Тајгера и били су наоружани само сигналним пиштољима, а пошто нису имали радио везу, уколико би приметили непријатељски брод или подморницу један авион је остајао да кружи око објекта а други је летео да пронађе патролни брод који би се упутио у потеру. 

Тајгерима је била одређена и улога у анти инвазионином плану то је пре свега било бомбардовање инвазионих трупа као лаки бомбардери јер је могао испод крила да носи 8 бомби по 9 kg, затим као средство за борбу против ваздушног десанта и посипање инвазионих трупа отровом за пацове. На срећу по Британце до инвазије није дошло.

Авион Тајгер DH.82 Queen Bee је служио као беспилотна летилица са радио навођењем за вежбање против авионске артиљерије.

После рата Тајгери су до прве половине педесетих година служили за почетну обуку војних пилота па су као застарели били замењени модернијим авионима. У морнарици је њихова примена трајала све до 1970 године. После војне службе Тајгер је нашао широку примену од личне употребе, обуке цивилних пилота у аеро клубовима, поштански и туристички авион, пољопривредни авион за запрашивање и прихрану усева, пословни авион па до авиона за акробације на аеро митинзима, снимање филмова и популаризацију ваздухопловства.

Група ентузијаста је 1975. године основало клуб Де Хевиланд Мот који нуди техничку помоћ власницима ових авиона који и дан данас лете на свим странама света.

Коришћење авиона Де Хевиленд DH.82 Tajger Mot у Југославији


Авион Де Хевиланд DH.82 Тигер Мот у музеју у Београду

Мада је Војно ваздухопловство Краљевине Југославије планирало да набави 50 авиона Тајгер Мот за потребе својих пилотских школа а та испорука је требало да се деси септембра месеца 1940. године до те испоруке због наступајућег рата  није дошло.

Априла месеца 1945. године РАФ је Југословенској Армији као војну помоћ испоручио 20 авиона Де Хевиланд DH.82 Тајгер Мот произведени у фабрици Морис. Један од тих авиона је био авион за везу Врховног штаба а остали су коришћени за обуку и тренажу војних пилота.

Као не стандардни авион за обуку је у РВ коришћен од 1946 до 1948. године. Били су распоређени у Задру све до 1949. године, када је 16 преосталих апарата предато на употребу Ваздухопловном савезу Југославије и додељено аероклубовима за обуку спортских пилота и вучу једрилица.

Последњи Тајгер је брисан из Југословенског регистра цивилних авиона 1964. године. Један примерак овог авиона се налази у Музеју ваздухопловства на аеродрому "Никола Тесла" у Београду. Изложени примерак (фабрички број 86-470, евиденциони број 0902) добијен је од Енглеза 17. јануара 1945. године под ознаком NМ150. До маја 1947. године коришћен је у пилотским школама РВ а потом је предат ВСЈ где је добио цивилну регистрацију YU-CHX, а музеју је додељен од аероклуба „Утва” Панчево. Рестаурисан је у бојама и ознакама какве су биле док је коришћен у Задру.

Види још

Литература

  1. Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
  2. Јанић, Чедомир; Огњан Петровић (2010). Век авијације у Србији 1910—2010 225 значајних летелица. YU-Београд: Аерокомуникације. . ISBN 978-86-913973-0-2.
  3. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан (2011). Кратака историја ваздухопловства у Србији . Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-1-9
  4. Илић, Видосава (3/2004.). „Школе војног ваздухопловства Краљевине СХС/Југославије“ Лет - Flight (YU-Београд: Музеј југословенског ваздухопловства) стр. 88-106. ISSN: 1450-684X.
  5. Команда РВ и ПВО, Чувари нашег неба, Војноиздавачки завод, Београд, 1977.
  6. Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6

Спољашње везе

  1. http://www.airliners.net/aircraft-data/stats.main?id=183
  2. http://www.pilotfriend.com/aircraft%20performance/dehavilland/2.htm
  3.  http://www.johnjohn.co.uk/compare-tigermothflights/html/tigermoth_specs_00.html
  4.  http://www.warbirdalley.com/tiger.htm
  5.  http://www.fliegendes-museum.de/wordpress/de/flotte/dehavilland-tiger-moth-dh-82/#pics
  6.  http://www.warplane.com/vintage-aircraft-collection/aircraft-history.aspx?AircraftId=14
  7.  http://www.airplane-pictures.net/type.php?p=498
  8.  http://www.meiermotors.com/index.php/aircraft/dehavilland-d-h-82-tiger-moth-d-ectm
  9.  http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=533
  10.  http://www.boultbeeflightacademy.co.uk/#!tigermoth/ceum
  11.  http://www.cybermodeler.com/aircraft/tigermoth/tigermoth_walk.shtml
  12.  http://www.airwar.ru/enc/other1/dh82.html
  13.  http://www.muzejvazduhoplovstva.org.rs/eksponati.php?jez=sr&id=44