Рогожарски RWD-8


Авион Рогожарски RWD-8

Рогожарски RWD-8 / Rogožarski RWD-8  је пољски школски једномоторни двоседи авион мешовите конструкције, који се по лиценци правио у југословенској фабрици авиона Рогожарски из Београда.

 

Пројектовање и развој

Група конструктора авиона пољске фабрике авиона ДВЛ (пољ. DWL(Doswiadczalne Warsztaty Lotnicze)) из Варшаве у саставу Станислав Рогалски (пољ. Stanislaw Rogalski), Станислав Вигура (пољ. Stanislaw Wigura) и Јержи Држевиецки (пољ. Jerzy Derzewiecki), која је заједнички радила од 1927. године а авионе ове групе конструктора означавала се скраченицом РВД од почетних слова њихових презимена (РВД тј. RWD), На конкурсу војног ваздухопловства Пољске за школски авион намењен основној обуци војних пилота, ова група је победила са својим пројектом двоседи висококрилац РВД-8. У току 1932. године направљена су два прототипа, а први прототип је полетео 1933. У исто време почела је и пробна серија од 5 авиона са различитим моторима: Cirrus ”Hermes II”, DH ”Gipsy III”, Walter ”Junior 4” i Skoda G-594. Најбоље резултате је показао мотор Walter ”Junior 4”, и он је усвојен за стандардни мотор овог авиона.

Технички опис


Авион RWD-8

Авион је био висококрилни једнокрилац (парасол) са једним мотором, дрвеном двокраком елисом, са два члана посаде пилот и инструктор. Авион је био опремљен ваздухом хлађеним линијски мотор Валтер Јуниор 4 снаге 110 KS. Носач мотора је био од метала. Авион је претежно дрвене конструкције. 

Труп му је правоугаоног попречног пресека, са полукружном горњом страном у целости израђен од дрвета обложен шпером и платном. Предњи део трупа где се налазио мотор, био је пресвучен алуминијумским лимом. Главни резервоар за гориво капацитета 75 / 85 литара се налазио између мотора и прве кабине. У трупу су била два седишта постављена у тандем редоследу (једно иза другог). Ученик је седео на првом месту у отвореном кокпиту а инструктор у другом, оба кокпита су била заштићена ветробранским стакломИвице кабина су биле тапациране кожом што је смањивало број повреда пилота и инструктора. Авион је имао дупле команде и идентичне инструмент табле у оба кокпита. Иза другог седишта се налазио простор који се затварао поклопцем за смештај пртљага и прибора. Између трупа и крила било је доста простора што је омогућавало пилоту добру прегледност из кабине.


Кокпити авиона RWD-8

Носећа конструкција крила је била од дрвета обложена платном, стреластог облика са заобљеним крајевима. Са сваке стране, крила су подупрта са по једном косом троугластом упорница које су се ослањале на труп авиона у једној тачки а друге две ослоне тачке су била на крилу. Крило је на месту изнад кабина било прилично исећено што је омогућавало лакше улажење и евакуацију посаде из кабина. Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца су била направљена од дрвета пресвучена платном. 

Стајни трап је био фиксан потпуно направљен од металних профила. Точкови су имали независно вешање у облику троугласте виљушке причвршћене за труп авиона. У стубу који је повезивао рукавац точка и труп авиона је био уграђен амортизер. Авион је био опремљен нископритисним гумама. На репу авиона се налазила дрвена еластична дрљача као трећа ослона тачка авиона.

Варијанте авиона Рогожарски RWD-8

Авион RWD-8 је прављен у две варијанте:

  • RWD-8 - птототип авиона,
  • RWD-8S - серијска варијанта авиона RWD-8.
  • RWD-8а - серијска варијанта авиона RWD-8 са повећаним резервоарима и долетом.

 

Техничке карактеристике


Аvion Рогожарски RWD-8

Опште

име                   = Рогожарски RWD-8

намена              = школски авион за основну обуку пилота

посада              = 2 члана (пилот и инструктор)

број путника      = 0

порекло             = Пољска, Југославија

произвођач        = DWL, Рогожарски

први лет            =  1935.

почетак производње  = 1935. - 1938.

уведен у употребу     = 1935.

повучен из употребе  = 1947.

статус                   = неактиван

први корисник       =  Пољска

број примерака      =  око 270

Димензије

дужина                  = 8,00 m

размах крила         = 11,00 m

висина                   = 2,30 m

површина крила     = 19,54 m2


Мотор Walter Junior 4 инсталиран на авион РВД-8

Маса

маса празан           = 500 kg

маса полетна          = 748 kg

Погон

КЕМ                       = 1 × Walter NZ-120 / Walter Junior 4

КЕМ снага              = 1 x 88 / 95 kW

КЕМ снагаКС          = 1 х 120 / 127 KS

Перформансе

брзина максимална  = 170 km/h

долет                        = 500 km

плафон лета              = 4.200 m

брзина пењања         =   m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан.

 

Земље које су користиле Авион RWD-8


Мотор Walter NZ-120 авионa Рогожарски РВД-8

 

Оперативно коришћење

Пољска фабрика ДВЛ је од 1934 до 1938. године произвела укупно 270 примерака RWD-8 авиона. Тај авион је био најмасовнији школски авион Пољског ваздухопловства. Од 1936. године производи се варијанта опремљена за инструментално „слепо“ летење. Варијанта за падобранске скокове је произведена 1938. године. Авион РВД-8 је коришћен за основну обуку војних пилота, за извиђање, за везу и превоз (транспорт) људи и материјала. У цивилне сврхе авион је коришћен за обуку и тренажу спортских пилота, бацање падобранаца, вучу једрилица и као туристички авион.

Авион РВД-8 је продат у Палестини (3), Шпанији, Мароку и Бразилу по један комад. Лиценце за производњу овог авиона су продате Естонији (произведен је један примерак) и Југославији произведено је 3 примерка.

У току рата известан број авиона су заробили Немци и Руси и наставили да их користе углавном за тренажу и курирску службу. Авиони овог типа који су пребегли у Литванију (40), Мађарску (2) и Румунију (57) реквирирани су и коришћени све време рата. На жалост до данас није сачуван ни један примерак овог авиона.


Авион Рогожарски RWD -8

Коришћење авиона RWD-8 у Југославији

На основу уговора о лиценци у југословенској фабрици авиона Рогожарски направљено је 1935. године 3 примерка авиона РВД-8. Сва три авиона Рогожарског су имали чехословачке радијалне моторе Валтер NZ-120 снаге 88 kW, који су се по лиценци производили у Југославији. Војно ваздухопловство Краљевине Југославије је тестирало ове авионе али они нису задовољили критеријуме које је ВВ поставило за школске авионе. Због тога није дошло до серијске производње ових авиона у нас. Три произведена РДВ-8 су понуђена Аероклубу који их је откупио за своје потребе.

Авиони РВД-8 су коришћени у Аеро-клубу за обуку спортских пилота и носили су цивилне ознаке YU-PCY, YU-PCZ i YU-PDM. Авион регистрације YU-PCY је додељен обласном одбору Ниш.

Авион РВД-8 регистрације YU-PCZ био је додељен Обласном Одбору аероклуба "Наша Крила" из Скопља (Месни одбор Призрен), и на крштењу је добио име "Призрен". Након једног пада, маја месеца 1939. године, овај авион је био отписан због немогућности поправке.

Авион РВД-8 регистрације YU-PDM је био додељен обласном одбору Нови Сад Аеро-клуба "Наша Крила" а на крштењу је добио име "Витез". Преостала два авиона РВД-8 су летела до почетка рата априла 1941. године, даља судбина им је непозната.

Види још

Литература

  1. Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
  2. Микић, Сава (1933) (на ((sr))). Историја југословенског ваздухопловства. YU-Београд: Штампарија Д. Грегорић.
  3. О. Петровић; Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део II: 1931 – 1941.), Лет 3/2004. Београд, 2004.
  4. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан; (2010) (на ((sr))). Век авијације у Србији 1910—2010, 225 значајних летелица. Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-0-2.
  5. В. Микић; Зракопловство НДХ 1941 - 1945, ВИИВЈ, Београд, 2000.

Спољашње везе

  1. http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=21507.0;imode
  2. http://www.airwar.ru/enc/other2/rwd8.html
  3. http://modelingmadness.com/scott/allies/previews/mirage/485002.htm
  4. http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/2571/126/RWD-82
  5. http://www.dobroni.pl/rekonstrukcje,rwd-8,14341
  6. http://www.airhistory.org.uk/gy/reg_YU-.html
  7. http://www.aprj.com.br/index.php?option=com_content&view=article&id=744:rwd-8-pws-mirage-148&catid=50:aviacao-wwii&Itemid=53