Бикер Bü 181 Бестман


Авион Бикер Bü 181 Бестман

Бикер Bü 181 Бестман / Bücker Bü 181 Bestmann  је немачки школски једномоторни, јенокрилни, нискокрилни, двоседи авион мешовите конструкције, који је служио за основну обуку пилота за време и непосредно после Другог светског рата.

Конструктор је био шведски инжењер Андерс Ј. Андерсон (Anders Ј. Andersson). Прототип је полетео фебруара месеца 1939. године. 

У току рата овај авион је користило ваздухопловствао НДХ а после рата Југословенско ратно ваздухопловство. 

Пројектовање и развој


Прототип авиона Бикер Bü 181  Бестман

Карл Клеменс Бикер (нем. Carl Clemens Bücker) је рођен 1895. године, у Првом светском рату бавио се хидро авионима да би се после рата преселио у Шведску где ради за потребе шведске ратне морнарице. У Штокхолму 1923. године оснива фирму за пројектовање и производњу авиона која ради до 1932. године када се враћа за Немачку. У шведској је сарађивао са шведским инжењером Андерс Ј. Андерсоном (Anders Ј. Andersson) кога је повео са собом у Немачку и када је 1933. године основао фирму Bücker Flugzeugbau GmbH инж. Андерсон је постао шеф конструкционог бироа и вођа пројеката свих авиона које је производила ова фирма.

У периоду од 1933. године до краја Другог светског рата у фирми Bücker Flugzeugbau GmbH је пројектовано и направљено 6 авиона: Bü 131 Јунгман (1934.); Bü 133 Јунгмајстер (1935.); Bü 134 Прототип (1936.); Bü 180 Студент (1937); Bü 182 Корнет (1938.) и Bü 181 Бестман (1939.). Од ових шест авиона три су постала светски позната Bü 131 Јунгман; Bü 133 Јунгмајстер и  Bü 181 Бестман

Авион Бикер Bü 181 Бестман је замишљен као спортски авион опште намене. Прототип је полетео фебруара месеца 1939. године и након фабричког испитивања авион је преузело на тестирање Министарство ваздухопловства Нацистичке Немачке. Након исцрпног тестирања овај авион је изабран за основну пилотску обуку у немачком ратном ваздухопловству. Када је Бикер Бестман уведен у употребу 1941. убрзо је постао веома популаран авион за обуку пилота. Разлог за то је што су инструктор и ученик седели раме уз раме, а не у тандему (један иза другог), што је раније био обичај. Ово је имало очигледне предности; ученик је  могао да види акције инструктора и да их понови, уместо да покушава да следи инструкције добијене преко интерфона.

У току рата Bü 181 Бестман се производио у Bücker Flugzeugbau GmbH Немачка, Фокеру у Холандији и Злин (Z-281) у Чехословачкој за потребе немачког ваздухопловства и у Шведској (Sk 25), за потребе шведског ваздухопловства,  у  Чехословачкој и Египту се овај авион производио после рата. Процењује се да је укупно произведено између 4500 до 5000 примерака овог авиона.

Технички опис


Костур авиона Бикер Bü 181 Бестман

Авион Бикер Bü 181 Бестман је једнокрили, нискокрилни, двоседи једномоторни авион мешовите конструкције. Труп му је правоугаоног попречног пресека, са полукружном горњом страном. Авион је најчешће био опремљен ваздухом хлађеним линијским четвороцилиндричним мотором, Hirth HM 500 снаге од 105 KS. Пошто су код ових мотора цилиндри били окренути на доле (висећи), нису заклањали поглед пилоту. Издувне цеви из цилиндара мотора су изведене кроз капотажу мотора на трбух авиона. На вратилу мотора је била причвршћена двокрака, вучна, дрвена елиса, непроменљивог корака и пречника 2,1 m.

Носећа структура трупа авиона је била направљена као заварена решеткаста конструкција од високо легираних хром молидбен челика високе чврстоће а надградња је била од дрвета. Носач мотора је био од заварених челичних цеви. Предњи део трупа где се налазио мотор, био је пресвучен алуминијумским лимом, а остатак трупа био је обложен дрвеном лепенком или импрегнираним платном. Приступ мотору је једноставан а његово расклапање и склапање врло лако. Главни резервоар за гориво капацитета 100 литара се налазио иза кабине пилота.

У трупу се налазила кабина са два седишта постављена једно поред другог. Кабина је била затворена покривена великом стакленом површином која је омогућавала изванредну видљивост околине авиона. Унутрашњост кабине је била опремљена системом за грејање. Кабина, горња обла површина авиона и под трупа су били од дрвета обложени дрвеном лепенком. 


Кокпити авиона Бикер Bü 181 Бестман

Авион је имао дупле команде, а јединствену инструмент таблу су користила оба пилота. Иза седишта инструктора постојао је простор за смештај опреме или пртљага чији се поклопац отварао споља. Од пилотског дела кабине овај простор је био раздвојен мрежом исплетеном од канапа. Са обе стране обе кабине су се налазила врата која су се отварала ка споља и служила су за улаз и излаз пилота из кабине. На вратима су се налазили шибер прозори који су омогућавали лако проветравање пилотске кабине.

Крила су била металне конструкције, трапезастог облика делимично обложена дрвеном лепенком а делом пресвучена импрегнираним платном, са две рамењаче. Оса крила је била управна на осу авиона. Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца су била направљена од металних цеви пресвучена платном.

Aвион је имао класичан неувлачећи стајни трап са два точка опремљена гумама ниског притиска (балон гуме) напред и клавирски гумени точак на репу авиона као трећу ослону тачку авиона. Предњи точкови су били опремљени механичким кочницама. Стајни орган је био направљен од заварених челичних цеви, класичан фиксан са независним ногама, у ногама стајног трапа су били уграђени уљни амортизери. На стајни орган се веома лако могу монтирати скије или пловци. 

Варијанте авиона Бикер Bü 181 Бестман

Авион Bü 181 је прављен у неколико варијанти:

  • Bu 181 V    -  Прототип.
  • Bü 181 B-0 -  пробна серијска производња са мотором Hirth HM 504 A-2
  • Bü 181 B-1 -  серијска производња са мотором Hirth HM 500 A
  • Bü 181 B-2 -  као B-1 али без електрике
  • Bü 181 B-3 -  (Јуришни авион): за ноћно узнемиравање побољшана верзија авиона B-1s и C-1s са инструментима за ноћно летење,                                                  наоружани бомбама укупне носивости 210 kg.
  • Bü 181 C-1 -  авион са повећаним радијусом и мотором Hirth HM 500B
  • Bü 181 C-2 -  као C-1 али без електрике
  • Bü 181 C-3  - (Ловац тенкова): авиони типа B-2 или C-2 модификовани за против тенковску борбу наоружани са 4 Panzerfaust 100, по два                                           на свако крило.
  • Sk -25                               - авион Bü 181 произведен у Шведској по лиценци Бикера
  • Zlín Z.181; Z.281; Z.381     - варијанте авиона Bü 181 произведене у Чешкој по лиценци Бикера
  • Gomhouria Mk 1 до Mk 6  - авиони произведени на основу авиона Злин Z.381  у Египту

 

Техничке карактеристике


Авион Бикер Bü 181 Бестман

Опште

име                   = Бикер Bü 181 Бестман

намена              = школски авион за основну обуку пилота

посада              = 2 члана (пилот и инструктор)

број путника      = 0

порекло             = Нацистичка Немачка

произвођач        = Bücker Flugzeugbau GmbH

први лет            =  фебруар 1939.

почетак производње  = 1940. - 1945.(Bücker Flugzeugbau GmbH)

уведен у употребу     = 1939.

повучен из употребе  = 

статус                   = активан

први корисник       =  Нацистичка Немачка

број примерака      =  преко 3.600

Димензије

дужина                  = 7,85 m

размах крила         = 10,60 m

висина                   = 2,06 m

површина крила     = 13,50 m2


Мотор Hirth HM 500 инсталиран на авионu Бикер Bü 181

Маса

маса празан           = 475 kg

маса полетна          = 800 kg

Погон

КЕМ                       = 1 × Hirth HM 500 / Walter Minor 4 (чешка верзија)

КЕМ снага              = 1 x 78 / 78 kW

КЕМ снагаКС          = 1 х 105 /105 KS

Перформансе

брзина максимална  =210 km/h

долет                        = 850 km

плафон лета              = 5.000 m

брзина пењања         =  165 m/min 

Наоружање


Авион Бестман "Ловац тенкова" 

Мада је ово био превасходно школски авион без наоружања, при крају рата, су због недостатка борбених авиона, неки од ових авиона модификовани и претворени у борбене авионе. Тако су настали "јуришни авион" и "ловац тенкова".

"Јуришни авион" (Bü 181 B-3) је био наоружан са бомбама различитог калибра и укупно је могао да понесе 210 kg убојитог материјала.

"Ловац тенкова" (Bü 181 C-3) је био авион модификован 1945. године наоружан са 4 панцерфауст лансера (против тенковско оружје), који су били монтирани на свако крило по један пар и то испод и изнад крила.

Земље које су користиле Авион Bü 181

  •  Египат

Мотор Walter Minor 4 на чешкој верзији авионa Bü 181 

 

Оперативно коришћење


Авион Sk-25 са скијама

Са појачаним мотором у односу на прототип, авион Бикер Bü 181 Бестман је прихватило немачко ратно ваздухопловство (Luftwaffe) као авион за основну обуку пилота. Због својих добрих карактеристика овај авион је у тој улози остао до краја рата 1945. године. Основни разлог успешности овог авиона је била у томе што су инструктор и пилот седели један поред другог а не један иза другог. На тај начин је обука пилота била много краћа нарочито за пилоте који су се обучавали за бомбардере и транспортне авионе тј. авионе код којих су пилоти удвојени.

Произведено је укупно преко 3600 примерака авиона Бикер Bü 181 Бестман. Утоку рата немачка фирма Bücker Flugzeugbau GmbH из Берлина, није била у стању да произведе потребне количине авиона за потребе Луфтвафе па је део производње уступљен холандском Фокеру и чешком Злину (Холандија и Чешка су тада биле под окупацијом Нацистичке Немачке). У Фокеру се овај авион производио као Bü 181 са Hirth-овим мотором, док се у Чешкој овај авион производио ка Злин Z.181 а касније и његове модификације Z.281; Z.381, ови авиони су погоњени моторима  Walter Minor 4 који су се такође производили у Чешкој. Авион Злин је наставио да се производи у Чехословачкој и после другог светског рата, све до 1951, а на основу модела Z.381 у Египту се после рата производио авион Gomhouria и после 1960.


Авион Bü 181 - Gomhouria

У Јуну месецу 1942. године Шведска је купила један Бикер Bü 181 Бестман ради тестирања. Пошто је била задовољна његовим карактеристикама почела је преговоре за куповину лиценце за производњу 120 примерака ових авиона. Од 1943 до 1946. у Шведској се одвијала производња овог авиона под ознаком Sk -25 који су дистрибуирани у шведске пилотске школе у којима су се користили од 1944 до 1954. године. После Другог светског рата шведски СААБ је произвео авион СААБ Сафир који је веома подсећао на Bü 181. Конструктор му је био инж. Андерс Ј. Андерсон који је у то време радио за СААБ.

Авион Bü 181 у Југославији

У ратно зракопловство квислиншке НДХ овај авион је уведен 1944. године и то 15 примерака који су коришћени за обуку пилота, извиђање  и везу.  

Сви преостали авиони из рата овог типа су коришћени после рата у Југословенском ратном ваздухопловству где је у употреби било око 8 примерака од 1945 до 1953, углавном су коришћени за везу и превоз високих официра Генералштаба Југословенске армије.

Види још

Литература

        1. Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
        2. Илић, Видосава (3/2004.). „Школе војног ваздухопловства Краљевине СХС/Југославије“. Лет - Flight (YU-Београд: Музеј југословенског ваздухопловства) 3: стр. 88-106. ISSN: 1450-684X.
        3. О. Петровић; Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део II: 1931 – 1941.), Лет 3/2004. Београд, 2004.
        4. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан; (2010) (на ((sr))). Век авијације у Србији 1910—2010, 225 значајних летелица. Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-0-2.
        5. В. Микић; Зракопловство НДХ 1941 - 1945, ВИИВЈ, Београд, 2000.
        6. Nowarra, Heinz J. (1993). Die Deutsche Luftrüstung 1933-1945: Band 1 Flugzeugtypen AEG - Dornier 1. Koblenz: Bernard & Graefe Verlag. p. 41. ISBN 3-7637-5465-2.
        7. Команда РВ и ПВО,Чувари нашег неба, Војноиздавачки завод, Београд, 1977.
        8. Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6
        9. Савић, Драган; Лет на другу страну, Лет - Flight (YU-Београд: Музеј југословенског ваздухопловства) 1: стр. 241-252. ISSN: 1450-684X.

Спољашње везе

      1. http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=19724.0
      2. http://www.airwar.ru/enc/other2/bu181.html
      3. http://www.aviastar.org/air/germany/bucker_bestmann.php
      4. http://www.luftfahrtmuseum.com/htmi/itf/bu181.htm
      5. http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Waffen/Bu181.htm
      6. http://www.buecker-museum.de/geschichte/bueckers_flugzeuge/bue181/bue181.htm
      7. http://buckerbu181.blog.cz/galerie/renovace-bu-181-drive-sk25-s-n-25016-d-ekyf#
      8. http://flyghistoria.se/bestmannE.html#top
      9. http://www.warbirdsresourcegroup.org/LRG/bu181.html
      10. http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_bu181_en.php
      11. http://www.deutsches-museum.de/en/flugwerft/collections/propeller-driven-aircrafts/buecker/