Потез 630

Авион Потез 631

Потез 630 / Potez 630 (фра. Potez 630) је фамилија француских вишенаменских двомоторних авиона, са три члана посаде, развијен за француско ратно ваздухопловство на основу спецификације из 1934. године, првенствено као тешки ловац разарач. По својим карактеристикама је био сличан британском Бристол Бленим (бомбардер) и немачком Месершмит Bf 110 (ловац). Пројектовала га је француска фирма Потез а конструктори су били инжењери Luis Coroller и Andre Delaruelle. Производила их је француска фирма SNCAN од 1937. до 1942. године. Први пут је полетео 1936. године у оперативну употребу је уведен 1938. а повучен је из употребе 1942. године. Био је француски авион који је произведен у највећем броју примерака уочи Другог светског рата.

Пројектовање и развој

Авион Потез 63.11 у лету

Као последица Douhet-ове доктрине (италијански генерал Giulio Douhet) који је зговарао масовне бомбардерске акције далеко у унутрашњости непријатељске позадине, тридесетих година двадесетог века у усвету је пробана концепција двомоторног вишеседог ловца, који би имао улогу разарача непријатељских формација бомбардера. То су били тешки ловци добро наоружани са великим радијусом дејства који су били у стању да пресретну и униште бомбардере далеко од планираног циља.

Авион фамилије Потез 63 је настао на основу захтева француског министарства ваздухоплоства из 1934. године за израду двомоторног лаког одбрамбеног вишеседа, поучени позитивним искуством у примени тешког ловца Бреге 690. На основу тога  Потез-ови (Avions Henry Potez) инжењери Luis Coroller и Andre Delaruelle су конструисала двомоторни двосед или тросед, вишеструке намене, али у основи ловац. Први лет је био 25 априла 1936. год. сада са ознаком  Потез 630. Овај авион је имао мотор Hispano-Suiza 14Ab 01/02 од 640 KS. Исте године је извршена национализација француске ваздухопловне индустрије и између осталих створен је и концерн SNCAN (Societe Nacionale Constructions Aeronautiqeus du Nord) који је објединио 5 фабрика укључујући и Потезов погон у Меолту. На челу овог концерна био је Анри Потез који је наставио рад на развоју фамилије авиона Потез 63.

На почетку рата је овај авион коришћен као ловац али се показало да је спор и да су мотори преслаби, па је повучен из прве борбене линије. Овај мотор је угађен у првих 48 авиона, а у остале из прве серије је уграђиван мотор Gnome-Rhône 14 Ab 10/11 сличне снаге.

Зато су на следећим Потез 631 уграђивани мотори Gnome-Rhône 14M. Поред тога развијено је још неколико варијанти овог авиона за следеће намене: дневно-ноћни ловац једносед за напад на бомбарере (C3), као двосед дневни ловац–бомбардер (C2) и као двосед ноћни ловац (CN2)

Рађене су касније и друге варијанте 632-обрушавајући бомбардер за морнарицу, 633-лаки бомбардер, 837 -тросед извиђач, 63.11 извиђач-бомбардер, којих је и највише направљено. Било је још неких подваријанти и екперименталних авиона. До почетка рата многе јединице у француском ратном ваздухопловству су имале неку од варијанти овог авиона.

 

Технички опис


Шематски приказ авиона Потез 630

Потез 630 је двомоторни, нискокрилац, са увлачећим стајним трапом потпуно металне конструкције двосед или тросед (у зависности од намене) са чистим аеродинамичним линијама и удвојеним вертикалним стабилизаторима и кормилима правца. Труп му је елиптичног попречног пресека, направљен од алуминијума. Дуги застаклени поклопац кабине у коју се могло комотно сместити три члана посаде било је места за пилота и стрелца који је користио покретан лаки митрраљез за одбрану од напада авиона са задње сфере. У варијантама  извиђач или лаки бомбардер у средини кабине између пилота и стрелца седео је извиђач (уједно и радио оператер) или бомбардер нишанђија.

Прва серија авиона из фамилије Потез 63 био је авион Потез 630. Он је имао два радијална ваздухом хлађена мотора са два реда цилиндара по седам у звезди укупно 14 цилиндара, производње Hispano-Suiza 14Ab. Мотор је имао максималну снагу 501 kW  (671KS). С обзиром да се мотор прегрејавао у току експлоатације већ у другој серије код авиона Потез 631 ови мотори су замењени моторима Гноме-Рон (Gnome-Rhone 14M 4/5) мксималне снаге 522 kW (700 KS). Овај мотор је такође био радијални ваздухом хлађени мотор са 14 цилиндара распоређених у две звезде са по 7 цилиндара. Оба ова мотора су имала компресоре. На вратила мотора су биле постављене трокраке металне вучне елисе променљивог корака.


Авион Потез 63.11

Крила су била металне конструкције, трапезастог облика са две рамењаче обложена дуралуминијумским лимом, а завршавала су се полукругом. Оса крила је била управна на осу авиона. Крила су била дебелог профила па се у њих могли сместити резервоари за гориво и митраљези са складиштем муниције. Нападна ивица крила је између трупа и мотора била управна на осу авиона а од мотора ка крајевима крила је била благо закошена ка репу авиона. Резервоари за гориво су се налазили у делу крила између трупа авиона и мотора. Авион је имао два вертикална репна стабилизатора и два кормила правца. Хоризонтални репни стабилизатори и кормила висине су према трупу авиона имали положај у облику латиничног слова V.

Авион је имао класичан увлачећи стајни трап са два точка опремљена гумама ниског притиска (балон гуме) напред и клавирски гумени точак на репу авиона као трећу ослону тачку авиона, који се у току лета није увлачио у труп авиона. Предњи точкови су били опремљени кочницама. Стајни орган је био класичан са независним ногама, у ногама стајног трапа су били уграђени уљни амортизери. У току лета, стајни органи су се увлачили уназад у празан простор гондоле иза мотора. Увлачење ногу стајног органа се остваривао помоћу хидрауличног уређаја. На ногама стајног органа је био причвршћен део оплате који је затварао простор гондоле када су ноге стајног органа увучене. При слетању када је стајни орган извучен онда је ова оплата на ногама стајног органа служила као аеродинамичка кочница.

Варијанте авиона Потез 630

Поред мноштва прототипова који су развијени у овој породици авиона, овде са наводе само они типови фамилије Потез 63 који су били у серијској производњи.

Авион Потез 631
  • 630        - први производни модел авиона фамилије Потез 63 са                                    моторима Hispano-Suiza 14Ab
  • 631        - други производни модел са моторима Gnome-Rhone 14M 4/5,
  • 631 Ins  - авион за обуку и тренажу пилота,
  • 63.11     - извиђачка варијанта авиона фамилије Потез 63,
  • 633 B2   - лаки бомбардер фамилије Потез 63,
  • 634        - модернизовани авион за обуку пилота,
  • 635 CN2 - ноћни ловац,
  • 671        - тешки ловац (разарач)

Техничке карактеристике

Опште

име                   = Потез 631

намена              =  вишенаменски авион (ловац,извиђач,лаки бомбардер)

посада              = 3 члана

број путника      = 0

порекло             = Француска

произвођач        = SNCAN

први лет            =  25.04.1936.

почетак производње  = 1937

уведен у употребу     = октобар 1938.

повучен из употребе  =  1942.

статус                   = неактиван

први корисник       =  Француско ратно ваздухопловство

број примерака      =  око 1.200

Мотор HS 14AB инсталиран на авионu Потез 631

Димензије

дужина                  = 10,93 m

размах крила         =  16,00 m

висина                   =  3,08 m

површина крила     =  32,70 m2

Маса

маса празан            =  3.135 kg

маса полетна          =  4.530 kg

Погон

КЕМ                       = 2 х Gnome-Rhone 14M 4/5 

КЕМ снага              = 2 x 522 kW

КЕМ снагаКС          = 2 x 700 KS

Перформансе

брзина максимална   = 425 km/h

долет                        =  1.500 km

МоторGnome-Rhone 14M инсталиран на авионu Потез 631

плафон лета             =  8.500 m

брзина пењања         =  504 m/min 

Наоружање

Авион је био наоружан са:

Стрељачко наоружање:

4 x митраљеза MAC 1934 калибра 7,5 mm фиксни смештени у крилима

1 x митраљез MAC 1934 калибра 7,5 mm покретни у кабини авиона за одбрану задње сфере авиона.

2 х топ HS 404 калибра 20 mm фиксни смештени испод трупа авиона са по 650 граната сваки.

Бомбардерско наоружање:

4 х 50 kg бомби подвешаних испод крила

 

Земље које су користиле Авион Потез 630

Оперативно коришћење

Од 1936. до маја месеца 1938. интензивно се ради на развоју авиона из фамилије Потез 63. У том периоду је развијено и направљено 10 прототипова и више верзија ових авиона. Маја месеца 1938. године почиње производња прве серије авиона Р.630 С3. Први авион је предат француском ратном ваздухоплвству почетком августа месеца 1938. године. Иако једноставан по својој конструкцији за серијску производњу, производња није текла глатко због недостатка мотора, металних елиса и топова HS 404. Авион Потез 63 је био најбројнији француски авион произвођен пред Други светски рат. До капитулације Француске, француско ратно ваздухопловство је користило 1115 ових авиона.


Румунски авиони Потез 633 B2 су коришћени у II светском рату

Током 1937 и почетком 1938. године владало је велико интересовања страних земаља за овај авион, тако да је SNCAN имала чврсте поруџбине за 77 авиона ове фамилије од 5 земаља. То су биле: Кина, Југославија, Румунија, Грчка и Швајцарска док је Чехословачка фирма Авиа откупила лиценцу за производњу ових авиона која није остварена јер је у међувремену Немачка окупирала Чехословачку. Већина ових поруџбина није или је делимично остварена, пошто је француска војска због непосредне или ратне опасности, реквирирала све произведене авионе у француским фабрикама, тако да је извезено свега 39 примерака ових авиона.

Иако добар авион Потез 630 због слабих мотора није имао перформансе које су имали његови такмаци (пре свега Месершмит Bf 110). Због тога а и због инфериорности у односу на ловац Bf 109 није одиграо значајнију улогу као ловац или лаки бомбардер у Другом светском рату. Употребљен је у току ратних операција између Републике Француске и Нацистичке Немачке са ограниченим успехом. Његова сличност са Месершмитом Bf 110 је довела до тога да су многи страдали од пријатељске ватре јер су их противавионци сматрали непријатељским авионима. Након распада Републике Француске овај авион се нашао у саставу ваздухопловства Вишијевске Француске, Слободне француске а заробљене авионе су користили и Италијани и Немци.


Потез 630 са ознакама Нацистичке Немачке

Немци су заробљене авионе Потез углавном користили као авионе за везу или обуку пилота. Производња авиона Потез је настављена под немачком контролом и након Немачке окупације окупације Француске.

Грчка је добила девет авиона Потез 633 који су коришћени у ратним операцијама када су Италијани напали Грчку. Ови авиони су успешно коришћени као бомбардери за нападе на линије снабдевања италијанских снага, нажалост због недостатка резервних делова и проблема са одржавањем дошло је до повлачења ових авиона.

Од 20 авиона Потез 633 B2 који су 1939. године испоручени Румунији 17 их је дочекало почетак рата. Три ова авиона су изгубљена првог дана рата а после битке за Одесу у којој су ови авиони интензивно коришћени остало је само 5 исправних авиона Потез, седам је изгубљено а остали су оштећени. У Битци за Стаљинград румунски авиони Потез су коришћени као авиони за даљинска извиђања а бомбардерску улогу су преузели бомбардери Ју 88. При крају рата румунски авиони Потез су коришћени за обуку пилота и као ноћни ловци.

Пољска је имала намеру да купи авионе Потез уочи рата па је групу својих пилота послала у Француску на обуку. Умеђувремену је избио Други светски рат нападом Немачке на Пољску тако да су се пољски пилоти затечени у Француској придружили француском ратном ваздухопловству и узели учешће у рату на страни савезника.

Један мали број авиона Потез 633 који су били намењени Кини затечени су и коришћени у Индокуни за време Тајландско - Француског рата 1941. године.

Авион Потез 630 у Југославији

Авион Потез 630 C3 са француским ознакама на земунском аеродрому

Војно ваздухопловство Краљевине Југославије (ВВКЈ) наручило је три примерка од фирме SNCAN 31.12.1937. године. Прво је требало да стигну два троседа P630 C3, од тога један са дуплим командама No 04 DC, међутим  авионе  је преузела  француска војска. Уместо њега послат је авион означен као P.630 No1Y, који је имао моторе Hispano-Suiza 14Ab 01/02 од 640 KS, а у Југославију је стигао априла 1939 год.

Он није прављен за војну употребу, већ као брзи поштански авион P 63 No 1. Направљена су два оваква авиона за компанију Air Blue 1939 год. Овај, послат  у Југославију је имао ознаку F-AREY, а у регистру Војног ваздухопловства Краљевине Југославије је носио ознаку P63 Бр 2071. Стигао је ненаоружан, и на брзину преправљен за потребе војног ваздухопловства, на срећу, имао је дупле команде, па је могао да служи за обуку и тренажу пилота.

Примопредаја авиона Потез 630 C3 на земунском аеродрому

Као трећи авион из фамилије Потез 63 је требало да стигне P.631No2 Y. Он је имао мотор Gnome-Rhône GR 14 M3/M4 од 670 KS. сличан оном који се производио у ИАМ Раковици по лиценци истог произвођача. Међутим приликом испитивања тог авиона у Француској,  9 јануара 1940 г, он је разбијен. Због тога је у Југославију послат P631 C3 (са француском ознаком No 3Y – трећи авион за Југославију) са истим  моторима као и овај слупани, са трокраким металним елисама промењивог корака типа Ratier.

У регистру Војног Ваздухопловства Краљевине Југославије уписан је као Потез 63, Ев.број 2072. Овај авион је имао два фиксна топа HS.404 од 20 mm, испод предњег дела трупа са по 650 граната и митраљез Darne од 7,7 mm на окретници у задњем делу кабине. 

Оба Потеза 63 (како су их звали у југословенском ваздухопловству) су прво били у опитној групи, а затим у 6 ваздухопловно-ловачком пуку. У његовом саставу су летели, или један, или оба, на маневрима и летњим логоровањима. У случају рата 6. ловачки пук је требало да прелети на ратни аеродром код Великих Радинаца. Уочи напада 6 априла 1941. год. авиони 6. пука су прелетели, а са њима су требали да иду и Потези. Али авион Бр 2072 није могао да полети јер мотори нису могли да прораде. Авион је остао на аеродрому у Земуну, и прилком напада Немаца је оштећен и онеспособљен за лет.

Други авион је у првом нападу остао неоштећен и искористивши затишје измедју два напада, посада, пилот Попов и механичар Бранко Чупина (који је био задужен овим авионом), полеће са Земунског аеродрома и после петнаестак минута лета слеће на ратно летелиште Велики Радинци. Сутрадан, одмах по сванућу, иста посада се са авионом враћа на земунски аеродром. Међутим на аеродрому је био хаос, био је потпуно закрчен са остављеним  оштећеним и исправним авионима. Док је пилот покушавао да пронађе слободан простор за слетање, толико је успорио, да је авион са висине од 50 m нагло пропао. Авион је оштећен при паду на земљу, али је посада била  лакше повређена. На тај начин су оба Потеза била онеспособљена за ратна дејства. Све време рата авиони Потез су били на земунском аеродрому и нема података да ли су их Немци користили у току рата.

Априла 1944. године приликом савезничког бомбардовања оштећен је авион са Ев. бр. 2071, док је други уништен. При ослобођењу земунског аеродрома, јединице НОВЈ су заплениле оштећени авион Потез који није поправљан нити је коришћен после рата.

Види још

Литература

  1. Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
  2. О. Петровић; Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део II: 1931 – 1941.), Лет 3/2004. Београд, 2004.
  3. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан; (2010) . Век авијације у Србији 1910—2010, 225 значајних летелица. Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-0-2.
  4. Златко Рендулић, Ваздухопловне доктрине - Гледишта и технике, Београд, Војноиздавачки завод, 1974. 

Спољашње везе

  1. http://avioni.net/vvkj/index.php?str=avioni&av=64
  2. http://www.airwar.ru/enc/fww2/p630.html
  3. http://www.airwar.ru/enc/fww2/p631.html
  4. http://www.aviastar.org/air/france/potez-630.php
  5. http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=613
  6. http://www.historyofwar.org/articles/weapons_potez_63_series.html
  7. http://www.avionslegendaires.net/avion-militaire/potez-630-631/
  8. http://ww2db.com/aircraft_spec.php?aircraft_model_id=474
  9. http://les-avions-de-legende.e-monsite.com/pages/les-chasseurs/les-chasseurs-francais/potez-631.html
  10. http://pro-samolet.ru/aircraft-ww2-france/fighters/967-heavy-fighter-potez-630
  11. http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/2198/126/Potez-632
  12. http://www.aviafrance.com/potez-630-aviation-france-112.htm
  13. http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=21562.0;wap2
  14. http://experten60.free.fr/Mod.ailes.histoires/Potez_631.html
  15. http://www.worldwar2.ro/arr/?article=406