Аеропут ММС-3

Авион Аеропут ММС-3

Аеропут ММС-3 / Aeroput MMS-3 је југословенски двомоторни, вишеседи, једнокрилни авион, дрвене конструкције који се користио као туристички, транспортни и авиотакси, између два светска рата. Произвела га је југословенска фирма Аеропут за своје потребе у својој радионици за одржавање авиона. Конструктор авиона је био инж. Миленко Митровић - Спирта технички директор Аеропута АД. Авион је први пут је полетео почетком 1936. године а већ у септембру месецу исте године добио је пловидбену дозволу, а летео је све до Априлског рата 1941. године. Због своје интересантне конструкције у то доба, побудио је велико интересовање стручне јавности. Пројектант авиона је имао идеју да се гондола авиона заједно са посадом и путницима у случају несреће падобраном спусти на земљу али ова идеја није остверена.

Пројектовање и развој


Модел авиона Аеропут ММС-3

Крајем 1933. године инж.Миленко Митровић - Спирта је понудио Аеропуту АД у коме је радио као шеф техничке службе пројект авиона који је радио у свом слободном времену без накнаде под условом да се направи у радионици Аеропута. Радило се то о пројекту једномоторног једнокрилног авиона троседа дрвене конструкције са мотором Џипси Мајор од 130 KS, максималне масе на полетању од 390 kg, максималном брзином од 230 km/h намењен туристичким летовима и аеро таксију што је Аеропуту било преко потребно. На седници управног одбора од 5.12.1933 прихваћена је понуда инж. Митровића и почела је реализација тог пројекта. Међутим у току рада на пројекту Инж. Митровић је одступио од првобитног решења и предложио боље решење двомоторног авиона.

Рад на пројектовању авиона Аеропут ММС-3 је обављен 1934. године, пројектант је био ваздухопловни инжењер Миленко Митровић - Спирта, по чијим иницијалима је авион добио ознаку ММС (такав је тада био обичај међу консртукторима југословенских авиона). Бројна ознака 3 представља троседи авион за пилота и 2 путника. Макета авиона је у марту месецу 1934. године тестирана у Ајфеловом аеротунелу у Паризу, а Аеропут у својој радионици за поправку авиона направио прототип авиона у току 1935. године, који је полетео јануара месеца 1936. године. Пробни лет и тестирање авиона је извршио пилот Владимир Стрижевски шеф саобраћајних пилота Аеропута. С обзиром да је авион показао добре карактеристике већ исте сезоне 1936. године укључен је у саобраћај.

Технички опис


Авион Аеропут ММС-3 на ваздухопловној изложби

Авион ММС-3 је двомоторни висококрилац, са структуром од дрвета, труп је обложен шпером а крила са платном, намењен првенствено за авионско таксирање. Имао је два енглеска радијална 7-мо цилиндрична, ваздухом хлађена, мотора Побџој Нијагара II (енгл. Pobjoy Niagara II) снаге 66 кW (90 КС). Ове моторе је карактерисала ниска потрошња горива и веома тих рад што је омогућило већу удобност путника. Авион су покретале две двокраке дрвене елисе фиксног корака.

Дрвенo крило jе имало две рамењаче а нападна ивица крила је била направљена од брезовог дрвета. Остатак крила је прекривен дрвеном лепенком и импрегнираним платном. На крилима су били монтирани мотори у чијем продужетку су се налазиле дрвене греде које су се завршавале репом авиона. Један вертикални репни стабилизатор је централно постављен на хоризонталном репном стабилизатору који је спајао крајеве греда. Вертикални репни стабилизатор је затезачама био додатно учвршћен за греде репа. Резервоари за гориво су се налазиле у крилу између два мотора са капацитетом горива 265 l (70 US Gal.). Са доње стране крила била је причвршћена у облику гондоле кабина.

Део трупа, укључујући пилотско / путничку кабину има у облику "капље" заокружен аеродинамични облик почев од носа до репа. У кабини су била три седишта постављена у ред једно иза другог са двоје врата на свакој страни која су се отварала нагоре. Кабина је имала велике прозоре који су омогућавали одличну видљивост пилоту и путницима. То га је чинило изузетним авионом за панорамске летове.

Авион је имао фиксни стајни трап конвенционалног типа, репни точак је био смештен на задњем делу трупа гондоле док су главни точкови били причвршћени са једне стране за труп гондоле троугластом виљушком а са горње стране вертикалним носачем за носач мотора. У вертикалном носачу стајног трапа био је уграђен уљни амортизер удара. Главни точкови су имали нископритисне (балон) гуме и аеродинамичке блатобране који су смањивали аеродинамички отпор авиона у лету.

Техничке карактеристике


Авион Аеропут ММС-3 цртеж

Опште

име                   = Аеропут ММС-3

намена              = путнички, аеротакси, за обуку и везу 

посада              = 1

број путника      = 2

порекло             = Југославија

произвођач        = Аеропут  Југославија

први лет            = јануар 1936 

почетак производње  = 1935.

уведен у употребу     = 1936.

повучен из употребе  =  1941.

статус                   = неактиван

први корисник       = Аеропут Југославија 

број примерака      =  1

Димензије

дужина                  = 7,42 m

размах крила         = 11,56 m

висина                   = 2,25 m

површина крила     = 16,00 m2

Маса

маса празан           = 630 kg

маса полетна          = 1.030 kg

Погон

КЕМ                       =  2 х Pobjoy Niagara

КЕМ снага              = 2 х 66 kW

КЕМ снагаКС          = 2 х 90 KS

Перформансе

брзина максимална   = 235 km/h

долет                        = 600 km

плафон лета             =  6.000 m


Мотор Pobjoy Niagara авиона ММС-3

брзина пењања         =  390 m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан.

 

Земље које су користиле Авион Аеропут ММС-3

Оперативно коришћење

У лето 1936. ММС-3 добио сертификат и био је регистрован као YU-SAR. Коришћен је на путничким линијама од Београда до Сарајева, Подгорице и Скопља, такође je преносио пошту и новине. Током лета на линији Београду - Подујево - Скопље, 15. септембра 1936. авион је принудно слетео због квара мотора и био је незнатно оштећен. Оштећења су поправљена, тако да је до краја 1937. године авион имао 65 сати летења, 1938 - 79 сата, 1939 - 102 сати. Поред тога, коришћен је и за тренажу пилота Аеропута. Такође је коришћен за популаризацију ваздухопловства у Југославији, на аеро митинзима авион је превозио посетиоце митинга са минималним ценама. Путничка седишта су се могла лако уклонити из кабине авиона и авион би био претворен у теретни авион у први југословенски теретни (карго) авион.

Авион Аеропут ММС-3 са предњим точком

Године 1940, ММС-3 је коришћен за тестирање трупа са предњим точком. У то време инжењер Митровић и проф. Др. инг. Мирослав Ненадовић заједно су радили на пројекту двомоторног лаког бомбардера који је радно назван НеМи (Ненадовић - Митровић), и који је требао да има сличан распоред који се користио у аеродинамци ММС-3, али са трупом који је имао стајни трап система трицикл са предњим точком. Овај пројекат никада није реализован.

Својом појавом авион Аеропут ММС-3, због својих изванредних аеродинамичких особина, изазвао је велико интересовање у Француској, Великој Британији, Немачкој и Чехословачкој. Вођени су прелиминарни преговори за продају лиценце, али нажалост до тога није дошло. Остало се само на овом једном прототипском примерку.

Непосредно пре Априлског рата 1941. године авион је коришћен у 603-ој ескадрили 201. ваздухопловне групе Војног ваздухопловства Краљевине Југославије (ВВКЈ) као авион за везу. Капитулацију војске Краљевине Југославије овај авион је дочекао на аеродрому Граб код Требиња, приликом повлачења са аеродрома авион је запаљен да не падне у руке непријатеља.

Види још

Литература

    1. Јанић, Чедомир; Симишић, Јово (2007). Више од летења - Осам деценија Аеропута и ЈАТ-а. Београд. ISBN 978-86-7086-004-9.
    2. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан (2010). Век авијације у Србији 1910-2010, 225 значајних летелица. Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-0-2.
    3. JAT, -ov (2009). JAT Kalendar za 2010. godinu. Београд: JAT.
    4. Janić, Čedomir; Ognjan Petrović (2011). The Century of Sport Aviation in Serbia. Beograd: Aerokomunikacije.
    5. Tonković, Radmila; Aeroput (drugi deo), Naša Krila br.37,2003.Beograd ISSN 0354-5121
    6. Крунић Чедомир; Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије, Књига 1, Аутор, Београд,2010, ISBN 978-86-901623-3-8 

Спољашње везе

    1. http://www.letletlet-warplanes.com/2011/09/18/the-mitrovich-mms-3/
    2. http://www.airwar.ru/enc/cw1/mms3.html
    3. http://1000aircraftphotos.com/Contributions/Braas/12027.htm
    4. http://all-aero.com/index.php/44-planes-a-b-c/13747-aeroput-mms-3
    5. http://alternathistory.org.ua/aeroput-mms-3-samolet-v-stile-modern
    6. http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=13897.30
    7. http://beyondthesprues.com/Forum/index.php?topic=3740.30