Злин Z-XII


Авион Злин Z-XII

Злин Z-XII / Zlin Z-XII  је чехословачки једномоторни, двоседи, једнокрилни нискокрилац, потпуно дрвене конструкције, са фиксним стајним трапом који се користио као лаки спортски авион између два светска рата и у току другог светског рата. Први пут је полетео 1935. године. Производила га је чехословачка фирма Zlínská Letecká Akciová Společnost (Zlín) из Отковица која је пословала у оквиру групе Бата. Укупно је произведено око 250 примерака ових авиона. Авион је био веома популаран па је продат у 20-так земаља. Мада замишљен као лаки спортски авион масовно се користио за обуку како спортских тако и војних пилота. Производња овог авиона је трајала и за време немачке окупације Чехословачке све до 1943. године. 

Пројектовање и развој


Прототип авиона Злин Z-XII рег. OK-BTB

Злин Z-XII је нискокрилни двоседи авион потпуно дрвене конструкције. Пројектовао га је инж. Јарослав Лонек. Истовремено су прављена два прототипа, са различитим моторима, први лет је обављен априла месеца 1935. године. Оба прототипа су подвргнута опсежном тестирању.

Прототип Z-XII регистрације OK-BAT је опремљен мотором Злин Перси I снаге 33 kW (44 KS) или мотором Злин Перси II снаге 47 kW (63 KS). Мотори Злин Перси су уствари мотори Continental A40-2 које је Злин производио по лиценци коју је купио 1935. године.

Други прототип је био авион регистрације OK-BTB опремљен ваздухом хлађеним линијским мотором Walter Mikron снаге 37 kW (50 KS). Као победник из тестова је изашао прототип OK-BAT са Злин Перси мотором. Авион Злин Z-XII је рађен са отвореним кокпитом или са покривеном кабином. Авион Злин Z-212 је био побољшана верзија авиона Злин Z-XII са мотором Walter Mikron, намењена извозу.

Технички опис


Авион Злин Z-XII са мотором Злин Перси

Авион је био нисококрилни једнокрилац са једним мотором, дрвеном двокраком елисом, са једним чланом посаде (пилот) и један путник / ученик. Авион је био опремљен са неколико врста мотора који су се уграђивали по поруџбини. То су пре свега били четвороцилиндрични ваздухом хлађени боксер мотори Злин Перси I снаге 33 kW (44 KS) или мотором Злин Перси II снаге 47 kW (63 KS). Код авиона са овим моторима капотажом је било прекривено тело мотора док су цилиндри били изван капотаже тако да су се хладили природном циркулацијом ваздуха и струјањем проузроковано дејством елисе. Ови мотори нису имали ауспухе него су издувни гасови излазили директно из цилиндра у атмосверу. Овако издувавање је било корисно за мотор (добијала се максимална снага) али у погледу буке је било неповољно. С обзиром да су ови мотори релативно мале снаге ова бука је била толерисана.

Код авиона у којима су уграђивани мотори Walter Mikron снаге 37 kW (50 KS), четвороцилиндрични линијски мотор са цилиндрима окренутим на доле, ваздух за хлађење мотора је улазио са предње стране капотаже опструјавао цилиндре мотора и излазио кроз прорезе отворене на капотажу испод трупа авиона. Ауспух је одводио издувне гасове испод трупа авиона са десне стране. 


Кокпит реплике авиона Злин Z-XII

Авион је дрвене конструкције, конструкција трупа је решеткаста дрвена конструкција, неправилног правоугаоног попречног пресека обложена дрвеном лепенком, док је моторни простор био обложен алуминијумским лимом. Носачи мотора су били направљени као решеткаста заварена конструкција од профилисаних носача и челичних цеви. У простору између мотора и кабине су се налазили резервоари за гориво и уље.

Кабина је била пространа у у њој су била смештена два седишта у тандем распореду једно иза другог. Авион је рађен у две подверзије са отвореним кокпитом где су пилот и путник (академац) били заштићени само ветробранским стаклом и друга где су оба кокпита имала поклопац од плексигласа. Отварање поклопца кабине је било помоћу шибера повлачењем дела поклопца уназад, или отварањем на горе. Улаз посаде у авион одвијао се преко крила које је у близини трупа авиона било прекривено гуменим тракама да би се крило заштитило од оштећења а посада обезбедила против клизања.

Авион се по поруђџбини радио и са дуплим командама тако да је успешно служио за почетну обуку пилота. Војска је за обуку војних пилота преферирала авионе са отвореним кокпитима.


Крило авиона Злин Z-XII

Крила су била дрвене конструкције, конзолна и самоносећа са две рамењаче, релативно дебелог профила, обложена делом дрвеном лепенком (нападна ивица, део горње површине крила као и део горње површине крила непосредно поред трупа авиона који се користи као газиште посаде при уласку у авион) а делом импрегнираним платном. Импрегнираним платном су обложени покретни делови крила. Крила су имала облик једнакостраничног трапеза и завршавала су се полукругом. Оса крила је била управна на осу авиона. Крила су се могла веома лако скинути са авиона у случају дужег смештаја у хангар или друмског транспорта.

Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца и висине су биле направљене као дрвене конструкције, стабилни делови (стабилизатори) су били пресвучени дрвеном лепенком и чинили су са трупом авиона једну целину, док су покретни делови кормила правца и висине били обложени импрегнираним платном.


Авион Злин Z-XII са скијама

Стајни трап је био фиксан потпуно направљен од металних (челичних) цеви са ниско притисним гумама (балонке). Троугласта виљушка предњих точкова стајног трапа је била зглобно везана за труп авиона а вертикални ослонац у коме је био уграђен уљни амортизер је био везан за крило. На репу авиона је била еластична метална дрљача која је била трећа ослона тачка авиона. На стајни трап се веома лако могу монтирати скије тако да авион може слетати и полетати и са снежних (неочишћених) полетно слетних стаза.

Варијанте авиона

  • Z-XII - авион са мотором Злин Перси I снаге 33 kW (44 KS) или мотором Злин Перси II снаге 47 kW (63 KS), подваријанте су авиони са отвореним или покривеним кокпитом.
  • Z-212 - авион са мотором Walter Mikron снаге 37 kW (50 KS).

Техничке карактеристике


Aвион Злин Z-XII цртеж

Опште

име                   = Злин Z-XII или Злин Z-212

намена              = спортски / авион за обуку 

посада              = 1

број путника      = 1

порекло             = Чехословачка

произвођач        = Zlínská Letecká Akciová Společnost

први лет            =  април 1935.

почетак производње  = 1936 до 1943.

уведен у употребу     = 1936.

повучен из употребе  = 1945. 

статус                   = неактиван

први корисник       = Бата 

број примерака      = 201 (Z-XII) и 58 (Z-212)

Димензије

дужина                  = 7,80 m

размах крила         = 10,00 m

висина                   =  2,10 m

површина крила     = 12,00 m2

Маса

маса празан           = 319 kg

маса полетна          = 520 kg

Погон

КЕМ                       =  1 х ZLIN Persy II

КЕМ снага              = 47 kW

КЕМ снагаКС          = 63 KS

Перформансе

брзина максимална   = 155 km/h

долет                        =  300 km

Мотор Zlin Persy II са авионa Злин Z-XII

плафон лета             =  3.800 m

брзина пењања         =  123 m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан.

 

Земље које су користиле Авион Злин XII

Мотор Walter Mikron са авионa Злин Z-XII

Оперативно коришћење


Авион Злин Z-XII у лету

Авиони Злин Z-XII и Злин Z-212 су се производили у Чехословачкој фирми ЗЛАС (Zlínská Letecká Akciová Společnost) из Отковица. Укупно је произведено 201 примерак авиона Z-XII и 58 примерака авиона Z-212, у периоду од 1936 до 1943. године. Производња се није прекидала ни за време немачке окупације Чехословачке. Поред овога ограничен број ових авиона је по лиценци произведен у Пољској за потребе пољског ратног ваздухопловства. 

Авиони Злин Z-XII су били веома популарни због својих добрих особина, били су веома економични, једноставни и јефтини за одржавање, лаки за летење и стабилни у лету. Продати су у преко 20 земаља пре свега аеро клубовима, приватним лицима и приватним фирмама. Када су се војске увериле у квалитет ових авиона почеле су га користити за основну обуку војних пилота. То се десило у Чехословачкој, Пољској, Немачкој, Словачкој и Југославији. Многи од ових авиона је коришћен за време Другог светског рата као авион за обуку пилота и авион за везу. Американци су заробили један авион Z-212 који је коришћен као "туристички" авион за разгледање. Авиони овога типа који су преживели рат коришћени су и после рата.

Сачуван је један примерак овог авиона који се налази у музеју Letecké muzeum Kbely а направљена је и једна реплика овог авиона.

Авион Злин XII у Југославији


Авион Злин Z-XII "БАТА" Борово YU-PFD

Фабрика обуће БАТА из Борова је за потребе пилотске школе Месног аероклуба у Борову набавила 1938. године један спортски двосед типа Злин Z-XII, нискокрилац дрвене конструкције произведен у чехословачкој фабрици авиона ЗЛАС (Zlínská Letecká Akciová Společnost) из Отковица. Авион је имао чехословачке ознаке OK-LZM а кад је регистрован у Југославији добио је регистрациону ознаку YU-PFD. 

Почетком 1939. године БАТА из Борова је набавио још три авиона Злин Z-XII. Први је имао чешку регистрацију OK-LZQ  па је добио југословенску YU-PFT, други је имао чешку регистрацију OK-LZG а добио југословенску YU-PFU, док је трећи авион имао чешку регистрацију OK-ZLZ, немачку D-CZLZ (тада је већ дошло до немачке окупације Чешке и Моравске па су брисане у регистрацијама националне ознаке Чехословачке ОК и уведене немачке ознаке D), и на крају југословенску YU-PFV.

Све ове авионе је у очи Априлског рата реквирирало Војно Ваздухопловство Краљевине Југославије (ВВКЈ) као и све остале приватне авионе и авионе Аероклубова и коришћени су као авиони за тренажу резервних војних пилота, и авиони за везу. Зна се да је авион Злин Z-XII регистрације YU-PFV уништен у Нишу 6.4.1941. године а остале авионе типа Злин Z-XII су заробили Немци при окупацији Југославије.

Види још

Литература

    1. Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
    2. Крунић Чедомир; Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије, Књига 2, Аутор, Београд,2013, ISBN 978-86-901623-4-5

Спољашње везе

      1. http://www.zlin.estranky.cz/clanky/pele-mele--odkazy/zlinske-letectvi_-zlinska-letecka-spolecnost.html
      2. http://www.leteckaskolarakusan.cz/%C4%8C%C3%ADml%C3%A9t%C3%A1me/ZlinXII.aspx
      3. http://www.zlinaircraft.eu/en/Company-en/History/
      4. http://1000aircraftphotos.com/Contributions/Braas/4258.htm
      5. http://avia.cofe.ru/Z/Zlin-aircraft-Samoletyi-Zlin
      6. http://forum.valka.cz/topic/view/8875/Zlin-Z-XII
      7. http://www.aviarmor.net/aww2/_photo_trainer/_pol/zlin212/zlin212_c2.jpg
      8. http://www.goldenyears.ukf.net/reg_YU-.htm
      9. http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=24953.0;wap2