Кодрон C.27


Авион Кодрон С.27

Кодрон С.27 / Kodron C.27 (фра. Caudron C.27) је француски једномоторни, двоседи/троседи, двокрилни авион, који се користио као авион за обуку пилота или туристичке летове, између два светска рата. Производила га је француска фирма Кодрон (фра. Société des avions Caudron), (после 1937. године Renault-Caudron) у периоду од 1922.до 1927. године. Авион је дрвене конструкције а произведено је укупно 59 авиона.

Пројектовање и развој

Авион Кодрон С.27 је један из серије авиона за обуку која је почела са авионом Кодрон G.3 а завршава се са С.59 које је пројектовала и направила француска фирма Кодрон. Пројектовао га је инж. Пол Девиле (фра.Paul Deville) 1921. године, а прототип је завршен у првој половини 1922. године када је направљен и први лет. Исте године је приказан и на Салону аеронаутике у Паризу. Авион је замишљен као лаки туристички авион и авион за почетну обуку пилота.

Технички опис


Авион Кодрон С.27

Кодрон С.27 је двокрилни двоседи или троседи авион потпуно дрвене конструкције. У току производње био је опремљен ротативним мотором Le Rhone 9С снаге 60 kW и Clerget 9B снаге 130 KS (97 kW), и радијалним моторима: Anzani снаге 70-80 KS (52-60 kW), и Salmson 9AC снаге 120 KS (89 kW). Носач мотора је био од заварених челичних цеви. Мотор је био обложен алуминијумским лимом што је побољшало аеродинамику авиона а истовремено побољшало хлађење мотора. Авион је погонила вучна дрвена елиса фиксног корака.

Труп му је округлог попречног пресека, предњи део пресвучен лимом, а део трупа од кабине према репу је био правоугаоног попречног пресека пресвучен импрегнираним платном. Носећа конструкција трупа, вертикалног и хоризонталних стабилизатора као и кормило правца и висине су били од дрвета пресвучени импрегнираним платном У трупу су била смештена два или три кокпита у тандем распореду један иза другог. Посада је била заштићена ветробранским стаклом а ивице кокпита су биле тапациране кожом. Авион је имао удвојене команде.

Крила су била дрвене конструкције пресвучена импрегнираним платном релативно танког профила. Крилца за управљање авионом су се налазила само на горњим крилима. Доње крило је било истих димензија као и горње крило. Крила су била поравната по нападној ивици а између себе су била повезана са по два пара паралелних дрвених упорница. Затезачи су били од клавирске челичне жице. Крајеви крила су били равно одсечени (потпуно правоугаоног облика). Спојеви предњих са бочним ивица крила су полукружно изведени. Конструкција репних крила и вертикални стабилизатор су били направљени од дрвета пресвучени платном.

Стајни орган је био класичан фиксан са осовином на чијим се крајевима налазила два точка већег пречника, а на репном делу се налазила еластична дрвена дрљача.

Варијанте авиона Кодрон С.27 

  • C.27 - Оригинални авион са мотором Le Rhône 9C снаге 80 KS (60 kW) или са мотором Anzani снаге 70-80 KS (52-60 kW).
  • C.125 - Као C.27 / C.127 али са мотором Clerget 9B снаге 130 KS (97 kW)
  • C.127 - Rедизајниран oригинални тип C.27 са мањим изменама, мотор Le Rhône 9C.
  • C.128 - Као C.27 / C.127, али са мотором Salmson 9AC снаге 120 KS (89 kW) и већим распоном крила. Направљена је и троседа варијанта.

Техничке карактеристике


Авион Кодрон С.27 цртеж у три пројекције

Опште

име                   = Кодрон С.27 

намена              = школски 

посада              = 1 пилот

број путника      = 1 до 2 путника

порекло             = Француска

произвођач        = Société des avions Caudron

први лет            = прва половина 1922.

почетак производње  = 1923

уведен у употребу     = 1923

повучен из употребе  = 1937. 

статус                   = неактиван

први корисник       =  

број примерака      =  20

Димензије

дужина                  = 8,30 m

размах крила         = 12,00 m

висина                   = 2,83 m

површина крила     = 34,80 m2

Маса


Мотор Le Rhône 9C на авионu Кодрон С.27

маса празан           = 510 kg

маса полетна          = 794 kg

Погон

КЕМ                       = 1 х Le Rhône 9C /  1 х Anzani

КЕМ снага              = 60 kW

КЕМ снагаКС          = 80 KS

Перформансе

брзина максимална   = 132 km/h

долет                        =  km

плафон лета             =  4.000m

брзина пењања         =  m/min 

Наоружање

Мотор Clerget 9B на авионu Кодрон С.27

Авион није био наоружан.

Земље које су користиле Авион Кодрон С.27

Оперативно коришћење

Фабрика Кодрон је произвела више од 20 копија различитих верзија овог авиона. Поред Француске, С.27 се производио по лиценци у Турској. Од 1925 до 1927 година направљено је 39 авиона за турско ратно ваздухопловство. Авион Кодрон С.27 је у Турском ратном ваздухопловству коришћен за обуку војних пилота од 1924 до 1937. године. 

У Француској се овај авион углавном продавао приватним лицима, фирмама и аеро клубовима, док се у Белгији користио и у војни и цивилне сврхе. Иако је авион био веома економичан за употребу, имао изванредне акробатске способности, произведен је у скромном броју примерака. У историју ваздухопловства је ушао због обарања неколико рекорда:

  •  - Авион Кодрон С.27 са пилотом  Жилом Патин (Jules Patin) је 15.06.1924. године освојио Зенит куп.
  •  - Адријана Боланд је направила са овим авионом светски рекорд за жене у прављењу петљи направивши 212 за 73 минута.
  •  - У септембру 1928 пилоти Маулер и Бауд, са камерманом Кохенди прелетели су у етапама од око 350-400 километара пут од Париза до Рта  Добре наде преко обале западне Африке. Лет тамо и назад био је дуг око 35.000 километара што је показало издржљивост и поузданост овог  авиона.

Авион Кодрон С.27 у Југославији


Први цивилни авион у Југославији Кодрон С.27

Први цивилни авион и Краљевини Срба Хрвата и Словенаца (Краљевина Југославија) био је Кодрон С.27 са мотором Клерже (Clerget) снаге од 130 KS купљен 4.06.1925. године од француза Марсела Кретјена који је био предузимач радова на топографском снимању и триангулацији Катлановског блата и других мочвара у околини Скопља.

Финансирање куповине овог авиона је обавио Аероклуб "Наша Крила", а авион је додељен Главном одбору скопског аероклуба ради популаризације ваздухопловства у Јужној Србији. Са њим је пилот Михајло Јарошенко успешно пропагирао ваздухопловство све до удеса овог авиона почетком септембра 1927. године.

Види још

Литература

    1. Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
    2. Крунић Чедомир; Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије, Књига 2, Аутор, Београд,2013, ISBN 978-86-901623-4-5
    3. О. Петровић; Цивилни аероплани Краљевине СХС/Југославије 1925 до 1941, Лет 1. Београд, 2004.
    4. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан; (2010) . Век авијације у Србији 1910—2010, 225 значајних летелица. Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-0-2.
    5. Јанић Ч., Петровић О., (2011.), Кратка историја ваздухопловства у Србији, Београд, Аерокомуникације, ISBN 978-86-913973-1-9
    6. Janić, Čedomir; Ognjan Petrović (2011). The Century of Sport Aviation in Serbia. Beograd: Aerokomunikacije.

Спољашње везе

    1. http://www.aviafrance.com/caudron-c-27-aviation-france-9784.htm
    2. http://www.airwar.ru/enc/other1/c27.html
    3. http://www.aviastar.org/air/france/caudron_c-27.php
    4. http://www.ole-nikolajsen.com/TURKISH%20FORCES%202004/caudron%20fotos.pdf
    5. https://www.flightglobal.com/FlightPDFArchive/1923/1923%20-%200424.PDF
    6. http://passiondesavions.blogspot.rs/2014/07/adrienne-bolland-devant-son-caudron-c27.html
    7. http://1000aircraftphotos.com/Contributions/GermanPostcards/3295.htm
    8. http://fandavion.free.fr/caudron.htm