Клем L.25


Авион Клем L.25

Клем L.25 / Klem L.25 (нем. Klemm L.25) је немачки једномоторни, двоседи, нискокрилни авион, који се користио као спортски и авион за почетну обуку пилота, између два светска рата и за време Другог светског рата. Производила га је немачка фирма Клем (нем. Leichtflugzeugbau Klemm GmbH) а главни пројектант је био инж. Роберт Лузер (нем. Robert Lusser). Од 1929 до 1935. године произведено је 6 типова ових авиона у укупном броју од 600 примерака.  

Пројектовање и развој

Још 1919. године радећи за фирму Даимлер инж. Ханс Клем је конструисао успешан једнокрилац Даимлер L.15 са мотором од мотоцикла Харли Девидсон снаге 9 kW. Усавршавајући класу лаких спортских/школских авиона Х. Клем је 1924. године тестирао још успешнији једномоторни двоседи школски авион нискокрилац са самоносећим крилом Даимлер L.20 са боксер мотором Мерцедес F 7502 снаге 15kW.

Када 1926. године др. Ханс Клем оснива властито предузеће за производњу авиона Klemm Leichtflugzeugbau GmbH, на основу његових идеја и смерница инж. Роберт Лусер конструише авион L.25. Био је то једномоторни двоседи нискокрилац са конзолним самоносећим крилом потпуно дрвене конструкције са фиксним стајним трапом и мотором Daimler F 7502 снаге 22 KS. Авион је први пут полетео 1928. године.

Технички опис


Кокпит авиона Клем L.25

Авион је у току производње био опреман различитим моторима. У њега су уграђивани следећи мотори: ваздухом хлађени двоцилиндрични боксер мотор Mercedes F 7502 снаге 22 KS; 9-о цилиндрични радијални мотор ваздухом хлађен Salmson AD 9 снаге 40-45 KS; ваздухом хлађени четвороцилиндрични линијски мотор са висећим цилиндрима Argus As 8 снаге 95 KS; ваздухом хлађени петоцилиндрични радијални мотор BMW Х снаге 50 KS; ваздухом хлађени четвороцилиндрични линијски мотор са висећим цилиндрима Hirth HM 60 снаге 70 KS, или HM 60 R 80KS; ваздухом хлађени петоцилиндрични радијални мотор Siemens Sh 13a. На вратило мотора се директно постављала двокрака дрвена елиса фиксног корака пречника 1,95 m.

Труп авиона је био потпуно направљен од дрвета како носећа конструкција тако и оплата од шперплоче. Предњи део авиона (до прве кабине) је био обложен са алуминијумским лимом. Између мотора и прве кабине налазио се резервоар за гориво запремине 90 литара. Резервоар је противпожарним зидовима био одвојен од мотора и пилотске кабине. У трупу су се налазиле две кабине у тандем распореду (једна иза друге). Стандардна верзија авиона је имала дупле команде. Ивица кабине је била тапацирана кожом а испред оба кокпита налазио се стаклени ветробран који су штитили посаду од ветра.


Оплата авиона Клем L.25

Носећа конструкција крила је била од дрвета са две рамењаче. Највећи део крила је био обложен шперплочом изузев контролних површина и део крила од половине ка излазним ивицама које су биле обложене импрегнираним платном. Део крила уз труп је био целом својом ширином обложен шперплочом јер су се по тој површини посада пењала у кабине. На овај део крила је била залепљена гумена трака која је онемогућавала клизање посаде при пењању у авион и оштећивање крила. Облик крила је био трапезаст са заобљеним крајем крила. Нападна ивица крила је била скоро управна на осу авиона. Крила су се веома лако могла одвојити од трупа у циљу транспорта или паркирања авиона у хангар. Управљање авионом преко крилаца и кормила правца и висине обављао се уз помоћ сајли које су се кретале кроз труп и крила авиона преко ужетњача.

Стајни трап је био класичан фиксан са независним гуменим точковима релативно великог пречника који су толерисали неравне полетно слетне стазе. У вертикалним носачима стајног трапа били су уграђени амортизери. На крају репа авиона налазила се еластична дрљача као трећа ослона тачка авиона. Уместо точкова лако су се могле монтирати скије за коришћење авиона у зимским условима. Када се стајни трап замени пловцима настаје хидроавион. 

Варијанте авиона Клем L.25 

  • L 25 a: - авиони направљени 1927-1929, са мотором Mercedes F 7502 снаге 22 KS.
  • L 25 I до IW: - направљени 1928 - 1929, са радијалним мотором Salmson AD 9 снаге 40-45 KS.
  • L 25 b: - произведени 1931, са мотором Mercedes F 7502 снаге 22 KS.
  • L 25 b VII: - произведени 1931, са мотором  Hirth HM 60 снаге 60 KS.
  • L 25 d II: - произведени 1933, са мотором  Siemens Sh 13 a снаге 88 KS.
  • L 25 d VII R: - највише произвођена варијанта од 1934-35 са мотором Hirth HM 60 R снаге 80 KS.

Техничке карактеристике


Авион Клем L.25 цртеж у три пројекције

Опште

име                   = Клем L.25 l

намена              = школски авион за почетну обуку

посада              = 1

број путника      = 1

порекло             = Немачка

произвођач        = Leichtflugzeugbau Klemm GmbH

први лет            = 1926. 

почетак производње  = 1929. - 1935.

уведен у употребу     = 1929.

повучен из употребе  = 1943.

статус                   = неактиван

први корисник       = приватна лица 

број примерака      = око 600 

Димензије

дужина                  = 7,00 m

размах крила         = 13,00 m

висина                   = 2,68 m

површина крила     = 20,00 m2

Маса

маса празан            = 300 kg

Мотор Salmson AD 9 инсталиран на авионu Клем L.25

маса полетна          = 620 kg

Погон

КЕМ                       = 1 x Salmson AD 9 

КЕМ снага              = 30 kW

КЕМ снагаКС          = 40 KS

Перформансе

брзина максимална   =  130 km/h

долет                        =  630 km

плафон лета             =  3.000 m

брзина пењања         =  m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан.

Земље које су користиле Авион Клем L.25

Мотор Hirth HM-60 инсталиран на авионu Клем Л.25

Оперативно коришћење

Произведено је преко 600 примерака авиона Клем L.25 свих типова. Поред Немачке ови авиони су се производили по лиценци у Великој Британији и Сједињеним Америчким Државама. Ови авиони су извезени у око десетак земаља и углавном су коришћени за почетну обуку пилота. Одликовали су се економичношћу, једноставним и лаким управљањем и одржавањем а показао се изузетно стабилан у лету. Пошто је био нискокрилац пилот је имао изванредну прегледност у току лета као и пре полетању и слетању.

Авион Клем L.25 у Југославији

У октобру месецу 1929. године, загребачки предузетник господин Вид Кршловић купио је један спортски авион двосед, нискокрилац дрвене конструкције типа Клем L.25 I са мотором Salmson AD 9. Кршловић је набавио овај авион у намери да отвори школу за обуку пилота и обављања авио такси превоза. 

Авион је пре прелета у земљу имао немачке регистрационе ознаке D-1714. По доласку у Краљевину Срба, Хрвата и Словенаца авион је 30.10. 1929. године регистрован домаћим ознакама  UN-AVI. У периоду до 1933. године овај авион је носио и ознаке  UN-PAD, да би на крају 1933. године при пререгистрацији добио ознаку YU-PAD.

Види још

Литература

    1. Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
    2. Крунић Чедомир; Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије, Књига 2, Аутор, Београд,2013, ISBN 978-86-901623-4-5
    3. О. Петровић; Цивилни аероплани Краљевине СХС/Југославије 1925 до 1941, Лет 1. Београд, 2004.
    4. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан; (2010) . Век авијације у Србији 1910—2010, 225 значајних летелица. Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-0-2.
    5. Јанић Ч., Петровић О., (2011.), Кратка историја ваздухопловства у Србији, Београд, Аерокомуникације, ISBN 978-86-913973-1-9
    6. Janić, Čedomir; Ognjan Petrović (2011). The Century of Sport Aviation in Serbia. Beograd: Aerokomunikacije.
    7. Stützer, Helmut; Die Deutschen Militärflugzeuge 1919-1934, Verlag E.S.Mittler & Sohn, Herford, 1994, ISBN 3-89350-693-4
    8. The Klemm L.25 Monoplane, Motor Sport February 1930, p 39-40
    9. Heinz J. Nowarra: Die deutsche Luftrüstung 1933–1945. Bernard & Graefe Verlag, Koblenz 1993, ISBN 3-7637-5464-4.

Спољашње везе

    1. http://www.airwar.ru/enc/other1/l25.html
    2. http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_klemm_l25_dt.php
    3. http://www.klassiker-der-luftfahrt.de/geschichte/flugzeuge/das-ende-der-klemm-l-25/559768
    4. http://www.fliegermagazin.de/galerie/detail.php?objectID=9432&class=63
    5. http://www.deutscheluftwaffe.de/downloads/Bilder/Geratebretter/Original/gross/Klemm%2025/Klemm%2025.html
    6. http://www.deutsches-museum.de/sammlungen/verkehr/luftfahrt/propellerflugzeuge/ab-1918-bis-1945/klemm-l-25/
    7. http://www.luftfahrtfotografie.de/klemm_l_25.htm
    8. http://www.luftarchiv.de/index.htm?/flugzeuge/klemm/kl25.htm
    9. http://www.motorsportmagazine.com/archive/article/february-1930/39/klemm-l25-monoplane
    10. http://www.goldenyears.ukf.net/reg_YU-.htm
    11. http://www.warbirds.ru/samolety_klemm_hanns_klemm_flugzeugbau.html
    12. https://hannsklemm.wordpress.com/modelle-2/l25/