Раб-Каценштајн Kl.1 (ласта)

Авион Раб-Каценштајн Kl.1

Раб-Каценштајн Kl.1 (ласта) / Raab-Kacenštajn Kl.1 (lasta) (нем. Raab-Katzenstein Kl.1 Schwalbe) је немачки једномоторни, двоседи, двокрилни авион, који се користио као школски и акробатски авион, између два светска рата. Производила га је немачка фирма Раб-Каценштајн фабрика авиона (нем. Raab-Katzenstein-Flugzeugwerken GmbH). 

Пројектовање и развој

Двојица бивших пилота Антонијус Раб (Antonius Raab) и Курт Каценштајн (Kurt Katzenstein) су у новембру месецу 1925. године основали фирму за производњу авиона коју су назвали Раб-Каценштајн фабрика авиона (нем. Raab-Katzenstein-Flugzeugwerken GmbH). Пре оснивања властите фирме они су били запослени у фабрици Dietrich-Gobiet Flugzeugwerk AG, на основу чијег модела DP.XI су почели да пројектују свој школски авион кога су назвали Kl.1.

Авион су пројектовала два инжењера инж. Паул Ј. Хал и инж. Ерих фон Кнупфер. Инг. Хал је у Раб-Каценштајн дошао из Фокера и није био оптерећен искуством који су власници фирме донели из Dietrich-Gobiet-а па је конструкција новог авиона Kl.1 била много боља и модернија од авиона DP IIa који се пројектовао у исто време.

Дана 16.01.1926. године авион Раб-Каценштајн Kl.1 је направио први пробни лет. За управљачем авиона је био А.Раб. Авион се показао добрим и већ марта месеца исте године стигла је прва поруџбина.

Технички опис

Авион Раб-Каценштајн Kl.1

Авион је у току производње био опреман различитим моторима. У њега су уграђивани следећи мотори: ваздухом хлађени седмоцилиндрични радијални мотор Siemens Sh 11 снаге 100 KS; 9-о цилиндрични радијални мотор ваздухом хлађен Siemens Sh 12 снаге 110 KS; ваздухом хлађени седмоцилиндрични радијални мотор Siemens Sh 14 снаге 125 KS и ваздухом хлађени мотор Анзини. На вратило мотора се директно постављала двокрака дрвена елиса фиксног корака пречника 1,95 m.

Носећа конструкција трупа авиона је била потпуно направљена од челичних цеви а оплата од импрегнираног платна. Предњи део авиона (до прве кабине) је био обложен са алуминијумским лимом. Између мотора и прве кабине налазио се резервоар за гориво запремине 120 литара. Резервоар је противпожарним зидовима био одвојен од мотора и пилотске кабине. У трупу су се налазиле две кабине у тандем распореду (једна иза друге). Стандардна верзија авиона је имала дупле команде. Ивица кабине је била тапацирана кожом а испред оба кокпита налазио се стаклени ветробран који су штитили посаду од ветра. Труп је био правоугаоног попречног пресека са заобљеним ивицама.

Крила су била дрвене конструкције пресвучена импрегнираним платном релативно танког профила са две рамењаче. Могла су да поднесу оптерећење од 12,5 g што је одлична карактеристика за акробатске авионе. Крилца за управљање авионом су се налазила и на горњим и доњим крилима. Крилца за управљање су била међусобно повезана крутом полугом. Крила су између себе била повезана са једним паром металних упорница у облку ћириличног слова И. Затезачи су били од клавирске челичне жице. Оба крила су имала облик једнакокраког трапеза са полукружним завршетком, стим што је горње крило имало већи размах и било је померено према кљуну авиона у односу на доње. 

Оба крила су била управна на осу авиона. Горње крило је било прилично издигнуто у односу на труп авиона што је омогућавало пилоту бољу прегледност из кабине и лакше напуштање авиона у случају опасности. Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца и висине су била направљена од дрвета пресвучена платном. Хоризонтални стабилизатори су били подупрти упорницама које су се ослањале на труп авиона.

Aвион је имао класичан фиксни стајни трап са два точка опремљена гумама високог притиска напред и еластичну дрвену дрљачу на репу авиона. Стајни орган је био направљен од челичних цеви, класичан фиксан са осовином, у ногама стајног трапа су били уграђени амортизери.

Варијанте авиона Раб-Каценштајн Kl.1

  • Kl 1a - Основни модел са мотором Siemens Halske Sh 11 снаге 100 KS.
  • Kl 1b - Унапређена верзија, основног модела са мотором Siemens Halske Sh 12 снаге 110 KS.
  • Kl 1c - модел са мотором Siemens Halske Sh 12 или мотором Анзани. 
  • Kl 1d, 1e, 1f, 1g - ове верзије авиона су остале само на пројекту

Техничке карактеристике


Авион Раб-Каценштајн Kl.1 цртеж у три пројекције

Опште

име                   = Раб-Каценштајн Kl.1

намена              =  школски и акробатски авион

посада              = 1

број путника      = 1

порекло             = Немачка

произвођач        = Raab-Katzenstein-Flugzeugwerken

први лет            = 16. јануар 1926.

почетак производње  = 1927

уведен у употребу     = 1927

повучен из употребе  =  

статус                   = неактиван

први корисник       = приватни корисник 

број примерака      = 48 

Димензије

дужина                  = 6,25 m

размах крила         = 8,00 m

висина                   = 2,55 m

површина крила     = 17,10 m2

Маса


Мотор Siemens Halske Sh 11 инсталиран на авионu Kl.1

маса празан            = 490 kg

маса полетна          = 740 kg

Погон

КЕМ                       =  1 х Siemens Halske Sh 11 / Sh 12

КЕМ снага              = 75 / 80 kW

КЕМ снагаКС          = 100 / 110 KS

Перформансе

брзина максимална   = 152 km/h

долет                        = 560 km

плафон лета             = 3.500 m

брзина пењања         = 108 m/min 


Мотор Siemens Halske Sh 12 инсталиран на авионu Kl.1

Наоружање

Авион није био наоружан.

 

Земље које су користиле Авион Раб-Каценштајн Kl.1

Оперативно коришћење

Авион Kl.1 је био најпознатији производ фабрике авиона Раб-Каценштајн. У матичној фабрици Раб-Каценштајн је произведено око 50 примерака ових авиона а по лиценци у Аустрији, Грчкој и Естонији је направљено још 20 авиона Kl.1. Пилот Герхард Фиеселер са авионом Kl.1a регистарације D-1212 је 1928. године поставиo нови рекорд у повратном лету на немачком акробатском првенству. Други познати пилоти који су летели овом авионом су Луиса Хофман (авион D-1588) и Вера Бисинг (D-1742). Добар део производње ових авиона су купили ваздушни циркуси за извођење својих вратоломних програма на аеромитинзима.

Авион Раб-Каценштајн Kl.1 у Југославији

Октобра месеца 1929. године немачка фабрика авиона Раб-Каценштајн (скраћено Ра - Ка) је организовала промотивну посету својих авиона Краљевини Југославији. У екипи су била 4 авиона а предводио их је А.Раб сувласник фирме Ра-Ка. Од ова четири авиона три су била производ фирма Ра-Ка, Kl.1 Швалбе (ласта), RK.2 Пеликан, и RK.9a Грасмике а четврти авион је био Дитрих (Ditrich Gobit DP IIa) лични авион господина А.Раба.

Авион Kl.1 Швалбе (ласта) немачких регистарских ознака D-974, власништво фабрке Раб-Каценштајн је пао у близини Марибора 17. 11.1929. године при извођењу демонстрационог лета и при паду авион је потпуно уништен, при чему су погинули фабрички пилот Х.Милер и секретар ОО АК Марибор госп. И. Шестан. Ово је била прва катастрофа једног цивилног авиона у Краљевини Југославији. Након ове несреће сва три преостала авиона су презимела у Марибору.

У октобру месецу 1932. године, Аероклуб Краљевине Југославије купио је један спортски авион двосед, двокрилац мешовите конструкције типа Раб-Каценштајн Kl.1 са мотором Siemens Halske Sh 12 снаге 100 KS. Аероклуб је набавио овај авион за обуку пилота и извођење акробација на аеромитинзима у циљу популаризације ваздухопловства. 

По доласку у Југославију авион је 27.11. 1932. године регистрован домаћим ознакама  UN-PBG, да би на крају 1933. године при пререгистрацији добио ознаку YU-PBG. Овај авион је једно време био на коришћењу у Обласном одбору Удружења Резервних Авијатичара Загреба (ОО УРА) па је после извесног времена уступљен ОО АК Краљево који је надокнадио финансијске губирке загребачком ОО УРА. Авион је уништен у несрећи 19.09.1939. године.

Страствени ваздухопловац из Љубљане Драго Перкон купио је 1939. године у Немачкој један полован мало коришћен авион Ра-Ка, Kl.1 Швалбе (ласта) са мотором Siemens Halske Sh 11 снаге 80 KS. После поправке задњег дела трупа, крме висине, постављања противпожарног зида мотора, замене елисе и амортизера, авион је био завршен 1940. године. У очекивању званичне регистрације овај авион је коришћен са привременим ознакама YU-P све до почетка Априлског рата.

Види још

Литература

    1. Крунић Чедомир; Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије, Књига 2, Аутор, Београд,2013, ISBN 978-86-901623-4-5
    2. О. Петровић; Цивилни аероплани Краљевине СХС/Југославије 1925 до 1941, Лет 1. Београд, 2004.
    3. Stützer, Helmut; Die Deutschen Militärflugzeuge 1919-1934, Verlag E.S.Mittler & Sohn, Herford, 1994, ISBN 3-89350-693-4

Спољашње везе

    1. http://www.goldenyears.ukf.net/reg_YU-.htm
    2. http://www.airwar.ru/enc/other1/rk1.html
    3. http://histaviation.com/rk_kl1_schwalbe.html
    4. http://www.bungartz.nl/siemtuig_d.html
    5. http://histaviation.com/rk_kl1_production.html
    6. http://www.ninety-nines.de/wp-content/uploads/2014/05/Luise-Hoffmann.pdf
    7. http://www.goinwith.com/slideshows/view?query=Raab-Katzenstein
    8. http://www.gaestebuecher-schloss-neubeuern.de/biografien/Bissing_Vera_von.pdf