Дитрих Гобит DP II


Авион Дитрих Гобит DP II

Дитрих Гобит DP II (мишар) / Ditrih Gobit DP II (mišar) (нем. Diеtrich Gobit DP II Bussard) је немачки једномоторни, двоседи, двокрилни авион, мешовите конструкције који се користио као школски авион за почетну обуку пилота, између два светска рата. Производила га је немачка фирма Дитрих-Гобит из Касела Немачка (нем. Dietrich-Gobiet Flugzeugwerke AG iz Kassel-a). Авион је добио додатни назив Bussard што у преводу значи "мишар". Обичај да се авионима дају имена птица користиле су у то време фирме Кодрон, Дитрих и Раб-Каценштајн. Авион је први пут полетео 1923. године.

Пројектовање и развој

Р. Дитрих (нем. Richard Dietrich) је основао 1922. године у Манхајму фабрику авиона заједно са белгијским Гобиет који је финансирао производњу. Касније су се из Манхајма преселили у Касел. Пошто је пре оснивања властите фирме Р. Дитрих радио као конструктор авиона код Фокера, његови авиони су неодољиво подсечали на Фокерове ловачке авионе. 

Ново основана фирма је градила искључиво школске и спортске авионе, од којих су неки, као DP IIa био нарочито успешан. Овај авион је пројектован на бази Фокера D VII, користећи све његове добре особине. Прототип је завршен 1923. године када је направљен први успешан пробни лет. Након одвајања od Гобиет-a, Дитрих се преселио у погоне некадашње фирме "Северни лет" у Берлин-Телтов-у. Међутим, 1928. године фабрика је била затворена због недостатка посла (време велике економске кризе). 

Технички опис


Авион Дитрих Гобит DP II

Само у прототип авиона DP II је уграђен петоцилиндрични радијални ваздухом хлађен мотор Siemens-Halske Sh4 снаге 54 KS, док су у авионе серијске производње DP IIa уграђивани седмоцилиндрични радијални ваздухом хлађени мотори Siemens-Halske Sh5 снаге 84 KS. На вратило мотора се директно постављала двокрака дрвена елиса фиксног корака пречника 1,95 m.

Носећа конструкција трупа авиона је била потпуно направљена од челичних цеви а оплата од импрегнираног платна. Предњи део авиона (до прве кабине) је био обложен са алуминијумским лимом. У трупу су се налазиле две кабине у тандем распореду (једна иза друге). Стандардна верзија авиона је имала дупле команде. Ивица кабине је била тапацирана кожом а испред оба кокпита налазио се стаклени ветробран који су штитили посаду од ветра. Труп је био правоугаоног попречног пресека.

Крила су била дрвене конструкције пресвучена импрегнираним платном релативно танког профила са две рамењаче. Крилца за управљање авионом су се налазила само на горњим крилима. Крила су између себе била повезана са једним паром металних упорница у облку латиничног слова N. Затезачи су били од клавирске челичне жице. Оба крила су имала облик правоугаоника са благим полукружним завршетком, стим што је горње крило имало већи размах и било је померено према кљуну авиона у односу на доње. 


Авиони Дитрих Гобит DP II а аеродрому 1925. год

Оба крила су била управна на осу авиона. Горње крило је било прилично издигнуто у односу на труп авиона што је омогућавало пилоту бољу прегледност из кабине и лакше напуштање авиона у случају опасности. Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца и висине су била направљена од дрвета пресвучена платном. Хоризонтални стабилизатори су са доње стране били подупрти упорницама које су се ослањале на труп авиона а са горње стране су затезачима била везана за вертикални стабилизатор.

Aвион је имао класичан фиксни стајни трап са крутом осовином и два точка опремљена гумама високог притиска напред и еластичну дрвену дрљачу на репу авиона. Стајни орган је био направљен од челичних цеви, а амортизери су били од гумених ужади.

Варијанте авиона Дитрих Гобит DP II 

  • DP II  - Прототипска верзија са петоцилиндричним радијалним мотором Siemens-Halske Sh4 снаге 54 KS.
  • DP IIa - Производна верзија са седмоцилиндричним радијалним мотором Siemens-Halske Sh5 снаге 84 KS.

Авион Дитрих Гобит DP IIа

Техничке карактеристике

Опште

име                   = Дитрих Гобит DP II / DP IIа

намена              =  школски - спортски авион

посада              = 1

број путника      = 1

порекло             = Немачка

произвођач        = Dietrich-Gobiet Flugzeugwerke AG

први лет            = 1923 

почетак производње  = 1923.

уведен у употребу     = 1923.

повучен из употребе  =  

статус                   = неактиван

први корисник       = приватни корисници 

број примерака      = 1 / 53 

Димензије

дужина                  = 5,90 / 5,97 m

размах крила         = 7,20 / 7,76 m

висина                   = 2,50 / 2,88 m

површина крила     = 15,5 / 16,32 m2

Маса

маса празан           = 340 / 420 kg

маса полетна          = 560 / 660 kg

Погон

КЕМ                       = 1 х Siemens - Halske Sh4 / Sh5 

КЕМ снага              = 40 / 62 kW

КЕМ снагаКС          = 54 / 84 KS


Мотор Siemens-Halske Sh5 авионa DP IIа

Перформансе

брзина максимална   = 130 / 160 km/h

долет                        = 450 / 500 km

плафон лета             = 2.800 / 3.200 m

брзина пењања         = 144 / 125 m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан.

Земље које су користиле Авион Дитрих Гобит DP II

    • Застава Аустрије Аустрија
    • Застава Југославије Краљевина Југославија
    • Застава Немачке Нацистичка Немачка
    •  Шведска
    • Застава Швајцарске Швајцарска

Мотор Siemens-Halske Sh4 авионa DP II

Оперативно коришћење

Укупно је произведено 54 авиона, од тога 1 тип DP II а остали (53) су били тип DP IIa. Они су углавном продавани приватним авио школама, аеро клубовима

Авион Дитрих Гобит DP II у Југославији

Октобра месеца 1929. године немачка фабрика авиона Раб-Каценштајн (скраћено Ра - Ка) је организовала промотивну посету својих авиона Краљевини Југославији. У екипи су била 4 авиона а предводио их је А.Раб сувласник фирме Ра-Ка. Од ова четири авиона три су била производ фирма Ра-Ка, Kl.1 Швалбе (ласта), RK.2 Пеликан, и RK.9a Грасмике (црноглавка) а четврти авион је био Дитрих (Ditrich Gobit DP IIa) лични авион господина А.Раба. 

Због отказа мотора на авиону DP IIa, регистарских ознака D-589, он је остао да презими у Марибору. У међувремену фирма Раб-Каценштајн је банкротирала а финансијске власти Краљевине Југославије su запленилe овај авион у јуну месецу 1930. године због царинског прекршаја. Убрзо затим држава је продала овај авион Обласном одбору Аеро Клуба у Љубљани а он га је регистровао под ознаком UN-SLA. Ово је био једини авион овог типа који је летео у Југославији.

Види још

Литература

    1. Крунић Чедомир; Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије, Књига 2, Аутор, Београд,2013, ISBN 978-86-901623-4-5
    2. О. Петровић; Цивилни аероплани Краљевине СХС/Југославије 1925 до 1941, Лет 1. Београд, 2004.
    3. Stützer, Helmut; Die Deutschen Militärflugzeuge 1919-1934, Verlag E.S.Mittler & Sohn, Herford, 1994, ISBN 3-89350-693-4

Спољашње везе

    1. http://www.goldenyears.ukf.net/reg_YU-.htm
    2. http://www.airwar.ru/enc/law1/dp2.html
    3. http://www.bungartz.nl/siemtuig_d.html