Авиатик B II


Авион Авиатик B II

Авиатик B II / Aviatik B II (нем. Aviatic B II) је Немачко - Аустроугарски двокрилни једномоторни авион са два члана посаде који се користио као извиђач и авион за обуку непосредно пре и првих година Првог светског рата. Производила га је фирма Automobil und Aviatikwerke AG из Лајпцига и њена филијала из Беча. Главни конструктор oвог авиона је био инжењер Robert Wild.

Пројектовање и развој

Пре Првог светског рата фирма Automobil und Aviatikwerke AG основана 1910. године, тада са седиштем у Милхаусену је производила авионе по француским лиценцама Hanriot i Farman да би главни конструктор, швајцарски инжењер Robert Wild, у бироу који је он водио пројектовао неколико оригиналних конструкција авиона. Ови авиони су носили фабричке ознаке P.13 (1912.), P.14 (1913.) и P.15 (1914.), они су се комерцијално производили и коришћени су у пилотским школама и код приватних корисника. Немачко ратно ваздухопловство је било заинтересовано и тестирало је модел P.15. Уз уважене примедбе овај авион је модификован, добио је војну ознаку Aviatik B II и испоручен немачком војном ваздухопловству као извиђач.

Технички опис


Авион Авиатик B II

Авион Авиатик B II је двокрили двоседи једномоторни авион потпуно дрвене конструкције. Труп му је правоугаоног попречног пресека. Кљун авиона (моторни део) је обложен лимом, дрвеном лепенком део трупа у коме се налазе кабине за посаду, и импрегнираним платном остатак дела трупа и реп авиона. Носећа структура трупа авиона је просторна дрвена решеткаста конструкција. Авион је најчешће био опремљен течношћу хлађеним линијским мотором са 6 цилиндара Аустро-Дајмлер AD6 (аустријска варијанта), Мерцедес D II (немачка варијанта),  снага од 88 до 110 kW. На вратилу мотора је била причвршћена двокрака, вучна, дрвена елиса, непроменљивог корака. Хладњаци за расхладну течност су се налазили са обе стране трупа авиона. Носач мотора и стајни трап су били од заварених челичних цеви. У трупу авиона су се налазила два отворена кокпита у тандем распореду (један иза другог). Авиони овог типа који су били намењени обуци имали су дупле команде.

Крила су била дрвене конструкције танког профила, пресвучена импрегнираним платном са две рамењаче. Крилца за управљање авионом су се налазила на горњим крилима. Крила су била правоугаоног облика и доста великог размаха. Доња крила су била мањих размаха од горњих крила. Крила су између себе била повезана са четири пара дрвених упорница. Затезачи су били од клавирске челичне жице.

Стајни трап је био класичан фиксни са два точка напред и еластичном дрљачом позади. Точкови са гумама високог притиска су били насађени на круту осовину.

Варијанте авиона Авиатик B II

Авион Авиатик B II се производио у две варијанте:

  • Серија 32 - модел са мотором Аустро-Даимлер AD6 снаге 120 KS.
  • Серија 34 - модел са мотором Аустро-Даимлер AD6 снаге 150 KS.

Техничке карактеристике


Авион Авиатик B II цртеж у три пројекције

Опште

име                          =Авиатик B II

намена                     =извиђач и школски

посада                      =2 

порекло                     =Аустро-Угарска

произвођач                =Automobil und Aviatikwerke AG

први лет                    =1914.

почетак производње  =1914.

уведен у употребу     =1914. 

повучен из употребе  =1917.

статус                       =неактиван

први корисник            =Аустроугарско и немачко ваздухопловство

број примерака          =246 (Немачка) + 135 (Аустроугарска)

Димензије

дужина                  =8,63 m

размах крила        =14,00 / 10,54 m

висина                   =3,15 m 

површина крила     =45,00 m2

Маса

празан               =825 kg

полетна             =1.250 kg

Погон


Мотор Аустро Даимлер AD6

КЕМ                  =1 х Austro-Daimler AD6 / Austro-Daimler AD6

КЕМснага          =1 x 88 / 110 kW

КЕМснага_КС    =1 x 120 / 150 KS

Перформансе

брзина крстарења  =90 km/h

брзина                   =110 km/h

долет                    =400 km

плафон лета         =6.100 m

брзина пењања     =97 m/min

Земље које су користиле Авион Авиатик B II

 

Оперативно коришћење

Немачка је авион Авиатик B II користила као извиђач на западном фронту у Првом светском рату а када је фирма Automobil und Aviatikwerke AG 1914. године основала ћерка фирму Aviatic у Бечу, почела је производња и коришћење ових авиона и у аустроугарском ратном ваздухопловству. Аустроугарско ратно ваздухопловство је користило овај авион као извиђач на Источном и Балканском ратишту. У Немачкој је укупно произведено 246 авиона типа B, а у Аустроугарској 135 авиона Авиатик B II. Када су у току 1916. године почели да пристижу снажнији, бржи извиђачки авион са већим долетом и снажнијим наоружањем, Авиатик B II је повучен са прве линије и коришћен је за обуку пилота или као авион за везу.

Авион Авиатик B II у Краљевини Србији

У току ратних операција 1914 - 1915. године српска војска је заробила два авиона Авиатик (један је био Авиатик B.II а за други никад није поуздано утврђен тип али се претпоставља да је и он био B.II) која су припадала аустроугарском ваздухопловству које је оперисало на балканском ратишту. То су били ненаоружани авиони који су служили као извиђачи. 

Види још

Литература

  1. Keimel Reinhard, Luftfahrzeugbau in Österreich / Enzyklopädie: Von den Anfängen bis zur Gegenwart. AVIATIC VERLAG GmbH, Oberhaching. ISBN 978-3-925505-78-2.
  2. Keimel, Reinhard (1981). Österreichs Luftfahrzeuge-Geschichte der Luftfahrt von den Anfängen bis Ende 1918. AT-Graz: H.Weishaupt Verlag. pp. 399. ISBN 3-900310-03-3
  3. Angelucci, Enzo; Paolo Matricardi. Flugzeuge von den Anfängen bis zum Ersten Weltkrieg. Wiesbaden: Falken-Verlag E. Sicker. 1976. ISBN 978-3-8068-0391-4.
  4. О. Петровић; Н.Ђокић, Авиони и балони Краљевине Србије. Српска авијатика 1912-1918. Музеј југословенског ваздухопловства, Београд, 1993. ISBN 86-901403-1-Х.
  5. Gunston, Bill (1993). World Encyclopedia of Aircraft Manufacturers. Annapolis: Naval Institute Press.
  6. Günter Kroschel, Helmut Stützer: Die deutschen Militärflugzeuge 1910 – 1918. Lohse-Eissing, Wilhelmshaven 1977, ISBN 3-920602-18-8.
  7. Микић, Сава (1933). Историја југословенског ваздухопловства. YU-Београд: Штампарија Д. Грегорић.
  8. О. Петровић; Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део I : 1918 – 1930.), Лет 2/2000. Београд, 2000.

Спољашње везе

  1. http://www.airwar.ru/enc/other1/aviatb1.html
  2. http://www.wwiaviation.com/Aviatik-AG.html
  3. http://flyingmachines.ru/Site2/Crafts/Craft25572.htm
  4. http://www.thisdayinaviation.com/tag/aviatik-b-ii/
  5. http://www.aviastar.org/air/austria/aviatik_b-2.php
  6. http://stephenesherman.com/aviatik-bii/
  7. http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/370/126/Aviatik-B-II
  8. http://forum.valka.cz/topic/view/61530/Aviatik-B-II-serie-32
  9. http://www.luftfahrtmuseum.com/htmi/itf/avib2.htm