Сопвит 1 1/2 стратер


Авион Сопвит 1 1/2 стратер, аут: О.Петровић

Сопвит 1 1/2 стратер / Sopvit 1 1/2 strater (енг. Sopwith 1½ Strutter) је енглески двокрилни једномоторни авион са један / два члана посаде који се користио као бомбардер, извиђач или ловац у току Првог светског рата. Уведен је у наоружање 1916. године а производио се у Енглеској и Француској у три верзије. Сматра се првим стратешким бомбардером у историји ваздухопловства. Пројектовала га је и поризводила британска фирма Sopwith Aviation Co. 

Пројектовање и развој

Авион Сопвит 1 1/2 стратер је пројектовао инж. Хералд Смит из Sopwith Aviation Co. на основу претходника,  нешто мањег двоседа "Сигнист Бус" са Gnome ротативним мотором снаге од 60 kW. Ново пројектовани авион је имао повећане димензије и мотор Clerget снаге 82 kW. Био је дрвене конструкције углавном облепљен платном. 

Прототип авиона је упркос неповољним временским условима успешно тестиран од 16. децембра 1915. до 24. јануара 1916, а од фебруара месеца коришћен је у Ратној морнарици Велике британије. Адмиралитет је поручио једноседи далекометни бомбардер дугог домета са додатним резервоаром уместо седишта извиђача. Два месеца касније, РАФ је поручио ове авионе за своју употребу као двоседе извиђаче и бомбардере тада авион и добија заванични назив под којим је познат Сопвит 1 1/2 Стратер (енг. Sopwith 1½ Strutter).

Технички опис


Носећа конструкција авиона Сопвит 1 1/2 стратер

У авионе Софвит 1 су уграђивани радијални ваздухом хлађени мотори Clerget 9B снаге од 110 до 145 KS или Le Rhone снага 80 до 135 KS. На вратило мотора се директно постављала двокрака дрвена елиса фиксног корака.

Носећа конструкција трупа авиона је била потпуно направљена од дрвета, од челичних цеви је био направљен носач мотора, стајни трап и носач горњег крила а оплата је била углавном од импрегнираног платна само је кљун авиона, (мотор и носач мотора) био обложен алуминијумским лимом. У трупу су се налазиле две кабине у тандем распореду (једна иза друге). Резервоар за гориво се налазио између два кокпита тако да је потрошња горива у току лета минимално утицала на померање тежишта авиона.

Крила су била дрвене конструкције пресвучена импрегнираним платном релативно танког профила са две рамењаче. Крилца за управљање авионом су се налазила на горњим и доњим крилима, ова крилца су међусобно била повезана крутом шипком. Крила су између себе била повезана са сваке стране по једним паром паралелних дрвених упорница аеродинамички обликованих. Затезачи су били од клавирске челичне жице. Оба крила су имала облик правоугаоника са благим полукружним завршетком, стим што је горње крило било је померено према кљуну авиона у односу на доње. Осе крила су биле управне на осу трупа авиона. Горње крило је било прилично издигнуто у односу на труп авиона што је омогућавало пилоту бољу прегледност из кабине и лакше напуштање авиона у случају опасности. Део горњег крила који се налазио изнад пилотске кабине је уместо импрегнираног платна имало облогу од провидног материјала што је омогућавало пилоту да има преглед небеског свода изнад авиона. На горњој површини доњег крила непосредно уз труп са обе стране постојале су аеродинамичке кочнице које су се отварале када је било потребе да се смањи брзина авиона.

Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца и висине су била направљена од дрвета пресвучена платном. Хоризонтални стабилизатори су са доње стране били подупрти упорницама које су се ослањале на труп авиона а са горње стране су затезачима била везана за вертикални стабилизатор.

Aвион је имао класичан фиксни стајни трап са крутом осовином и два точка опремљена гумама високог притиска напред и еластичну дрвену дрљачу на репу авиона. Стајни орган је био направљен од челичних цеви, а амортизери су били од гумених ужади.

Варијанте авиона Сопвит 1

  • Sop 1 A2 - Извиђач двосед.
  • Sop 1 B2 - Бомбардер двосед.
  • Sop 1 B1 - Бомбардер једносед

Техничке карактеристике


Авион Сопвит 1 цртеж у три пројекције

Опште

име                          =Сопвит 1 1/2 стратер

намена                     =бомбардер, извиђач и ловац

посада                      =2

порекло                     =Велика Британија / Француска

произвођач                =Sopwith Aviation Co./Hanriot

први лет                    =дец.1915.

почетак производње  =1916.

уведен у употребу     =1916.

повучен из употребе  =1918.

статус                       =неактиван

први корисник            =РАФ / Француско АМ

број примерака          =1.500 (Британија) и 4.200 (Француска)

Димензије

Мотор Clerget 9B

дужина                  =7,70 m

размах крила        =10,21 m

висина                   =3,12 m

површина крила     =32,16 m2

Маса

празан               =593 kg

полетна             =977 kg

Погон

КЕМ                  =1 × Clerget 9B ротативни мотор

КЕМснага          =1 х 97 kW

КЕМснага_КС    =1 х 130 KS

Перформансе

брзина крстарења  =142 km/h

брзина                   =162 km/h

долет                    = 560 km

плафон лета         = 4.730 m

брзина пењања     =216 m/min

Наоружање

Авион је био наоружан:

1 x митраљез Vickers 303, калибра 7,7mm (напред фиксни синхронизовани, којим гађа пилот кроз обртно поље елисе. Ово је био први британски авион који је имао синхронизовани митраљез.) и

1 или 2 х Lewis 303, калибра 7,7mm (назад којим гађа извиђач/стрелац)

125 kg укупне тежине бомби.

Земље које су користиле Авион Сопвит 1

* Авганистан     Мексико

* Аргентина      Пољска

* Аустралија     Румунија

* Белгија           Царска Русија

* Бразил           СССР

* Естонија         Шведска

* Француска      Швајцарска

* Грчка              Краљевина Србија

* Холандија      Украјина

* Јапан             Велика Британија

* Летонија        САД

* Литванија 

Оперативно коришћење

Авион Сопвит 1 1/2 стратер је један од првих модерних бомбардерских авиона који је у наоружање РАФ-а уведен почетком 1916. године. Пошто се показао као веома успешан бомбардер и извиђач, Французи су откупили лиценцу за његову производњу и производили га у више фабрика у три верзије. У Велкикој Британији овај авион је произведен у око 1.500 примерака а производиле су га фирме Fairey Aviation, Hooper & Co, Mann, Egerton & Co, Ruston, Proctor & Co, Vickers Ltd, Wells Aviation и Westland Aircraft. У Француској је овај авион произведен у око 4.200 примерака а производиле су га фирме Liore et Olivier, Hanriot, Amiot, Bessoneau, Darracq, REP и Sarazin Freres. У Великом рату је учествовао на свим ратиштима на којима су учествовали Енглези и Французи. Авион је био добро наоружан напред је био стандардно опремљен Викерсовим синхронизованим митраљезом калибра 7,7 mm а на другом кокпиту је обично имао митраљез Левис такође калибра 7,7 mm, а могао је да понесе и 60 kg бомби. Током рата Холандија је купила неколико ових авиона за своје ратно ваздухопловство.

Преко 100 Сопвит 1 1/2 стратера је произведено у Русији у фирмама Дукс и Лебедев, поред тога, велики број ових авиона је набављен директно из Британије и Француске. Добар број ових авиона је остао у употреби за време Социјалистичке револуције а користиле су га обе стране током руског грађанског рата и касније у току пољско-совјетског рата. Три заробљена ова авиона током тог рата користили си Пољаци у току 1919-1920. Неки од заробљених авиона су коришћени и у балтичким државама.

Амерички Екпедициони Корпус је купио 384 двоседа извиђача и 130 бомбардера једноседа из Француске у току 1917-18. Иако су се углавном користили за обуку, оперативно је коришћено око 90 авиона. Америчка морнарица користи велики број двоседа Сопвитса као бродске авионе у раним послератним годинама.

Стратер је такође користила и Јапанска царска војска (ратно ваздухопловство) - неки примери који су коришћени у јапанском експедиције у Сибиру током 1918. године. После рата авион Сопвит 1 је коришћен за цивилне потреба у Аргентини, Француској, Јапану, Шведској, Швајцарској и Великој Британији.

Авион Сопвит 1 у Краљевини Србији

Авион Сопвит 1 1/2 стратер, на Солунском фронту

У Великом рату на Солунском фронту није постојала ни једна ескадрила комплетно опремљена овим типом авиона, али су их користили Французи, Енглези и Срби. У Српској авиатици је постојао само један примерак овог авиона означен бројем N38 који је летео у саставу ловачке ескадриле такозване Њепорско одељење. То је био авион кога је произвела француска фирма Hanriot по лиценци Sopwith Aviation Co., па му је званичан назив био Hanriot Sop 1 A2. Авион је био наоружан се два митраљеза (напред и назад) и на њему је летео пилот Бранко Вукосављевић (касније први командант ВВКЈ). У једној ваздушној борби на Солунском фронту пилот Б. Вукосављевић је рањен а авион је био оштећен до те мере да га је било неисплативо поправљати па је као такав расходован. Код српских пилота овај авион је био познат као "сопфис".

Сачувани примерци


Авион Сопвит стратер у лету 2006. године

Неколико оригиналних примерака авиона Сопвит 1 1/2 стратер се чува у музејима:

* Белгија - Музеј Koninklijk Legermuseum/Musée Royal de l'Armée, у Бриселу.

* Француска - Музеј Musée de l'Air et de l'Espace, аеродром Ла Бурже у Паризу.

Француска - Један авион Sop.1B.2 се налази у Association Memorial Flight, La Ferté-Alais недалеко од Париза

* Нови Зеланд - Бивши аргентински примерак рестауриран на Флориди сада се налази код The Vintage Aviator Limited на Новом Зеланду.

Поред ових авиона у свету се налази и неколико реплика ових авиона у приватним збиркама.

Види још

Литература

  1. Angelucci, Enzo; Paolo Matricardi. Flugzeuge von den Anfängen bis zum Ersten Weltkrieg. Wiesbaden: Falken-Verlag E. Sicker. 1976. ISBN 978-3-8068-0391-4.
  2. О. Петровић; Н.Ђокић, Авиони и балони Краљевине Србије. Српска авијатика 1912-1918. Музеј југословенског ваздухопловства, Београд, 1993. ISBN 86-901403-1-Х.
  3. Микић, Сава (1933). Историја југословенског ваздухопловства. YU-Београд: Штампарија Д. Грегорић.

Спољашње везе

  1. http://www.airwar.ru/enc/fww1/strut.html
  2. http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=585
  3. http://memorial.flight.free.fr/Strutteruk.html
  4. http://www.globalaviationresource.com/v2/2015/02/09/aviation-feature-apss-sopwith-1-12-strutter-project/
  5. http://wp.scn.ru/en/ww1/f/115/104
  6. https://greatwarflyingmuseum.org/the-aircraft/sopwith-1-12-strutter/
  7. http://www.belgian-wings.be/Webpages/Navigator/Photos/MilltaryPics/ww1_precurseurs/Sopwith%20Strutter/Sopwith%20Strutter%20Frontpage.html
  8. http://www.aerodromerc.com/WWI/Sopwith_1_Strutter/S_Strutter.pdf
  9. http://flyingmachines.ru/Site2/Crafts/Craft25442.htm
  10. http://flyingmachines.ru/Site2/Crafts/Craft25442.htm
  11. http://wio.ru/ww1a/sopw112.htm
  12. http://www.theaerodrome.com/aircraft/gbritain/sopwith_strutter.php
  13. https://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1956/1956%20-%201390.html
  14. http://www.aviastar.org/air/england/sopwith_strutter.php