Кодрон G.4


Авион Кодрон G.4

Кодрон G.4 / Kodron G.4 (фра. Caudron G.4) је француски двокрилни двомоторни авион са два члана посаде који се користио као бомбардер у току Првог светског рата. Уведен је у наоружање 1915. године а производио се у Француској и Кодроновој филијали у Великој Британији а по лиценци у Италији. 

Пројектовање и развој

Кодрон G.4 је био двомоторни двокрилац, који се користио као извиђачки авион и бомбардер током Првог светског рата. Пројектовали су га браћа René и Gaston Caudron као побољшање њиховог претходног једномоторог авиона Кодрон G.3, који је био поуздан извиђачки авион, али није могао носити бомбе, а захваљујући својој конструкцији (мотор у кљуну авиона са вучном елисом), било је тешко да се уклопи наоружање за одбрану авиона с обзиром да у то време није постојао систем за синхронизацију обртања елисе и окидања митраљеза.


Авион Кодрон G.4 у музеју

У циљу решавања ових проблема, Кодрон G.4 је замишљен као двомоторни развој авиона G.3, имао је сличну конзолу са две кабине у тандем распореду као G.3, и два ротативна мотора Le Rhône C 9 или радијалне моторе Anzani 10, постављене на подупирачима (балдахинима) између крила са обе стране гондоле. Распон крила је повећан и имао је четири кормила правца на репу уместо два колико је имао G.3. То је омогућило да извиђач/стрелац буде позициониран у носу гондоле наоружан једноцевним или двоцевним митраљезом са великим опсегом ватреног дејства, а додатна (моторна) снага је дозвољавала носивост бомби од 100 кг. Прототип авиона Кодрон G.4 први пут је полетео марта месеца 1915. године.

Технички опис

Koдрон G.4 је двомоторни двокрилац дрвене конструкције са неједнаким крилима (доња крила су краћа и ужа од горњих). Крила су била древене конструкције, са две рамењаче танког профила, пресвучена импрегнираним платном. Она су међусобно била повезана упорницама и затежућим клавирским жицама. Са сваке стране крила авион је имао по два пара вертикалних паралелних дрвених упорница и један пар косих упорница које су спајале крајеве крила. На авионима овог типа била су за управљање уграђена крилца само на горњим крилима.

Труп авиона чине две решеткасте конструкције трапезастог облика које спајају  реп са конструкцијом крила. На крају репа су постављени вертикални и хоризонтални стабилизатори који су направљени од дрвене конструкције пресвучене импрегнираним платном. Кабина, правоугаоног попречног пресека, у облику гондоле је била довољно пространа, да има простора за смештај две особе: на првој позицији стрелац а пилот на другој.

Авион је био опремљен са два мотора најчешће, ротативни мотор Le Rhône C 9, ваздухом хлађени звездасти мотор снаге 60 kW или радијални звездасти мотор ваздухом хлађен Anzani 10 снаге од 75 kW.


Авион Кодрон G.4 у музеју предњи изглед

Ови мотори су били смештени у гондоле које су се налазиле између крила на носачима који су испод доњег крила били повезани за конструкцију трупа и стајни трап. На вратила мотора су биле причвршћене вучне дрвене двокраке елисе фиксног корака. Резервоари за гориво и уље су се налазили у гондолама иза мотора. Гондоле мотора су биле обложене алуминијумским лимом и дрвеном лепенком, аеродинамички обликоване. Мотори су имали заштитне лимене облоге које су поред заштитног својства побољшавале хлађене мотора.

Стајни орган авиона је био класичног типа, напред је имао две фиксне ноге направљене од челичних цеви са удвојеним бициклистичким точковима, а испод репа се уместо на дрљачу, авион ослањао на решеткасту конструкцију трупа као трећу ослону тачку. Удвојени точкови су трпели лошије припремљене писте и толерисале грешке пилота при слетању.

Варијанте авиона Кодрон G.4

Авиони из фамилије Кодрон G.4 су се међусобно веома мало разликовали то су у ствари била прилагођавања основног типа G.4 разним потребама и варијације са различитим моторима.

  • A.2 - извиђачка верзија овог авиона опремљена радио уређајем
  • B.2 - бомбардерска верзија овог авиона могла је да понесе 100 kg бомби
  • E.2 - школски авион са дуплим командама
  • G.4 IB - оклопљена бомбардерска верзија овог авиона

Техничке карактеристике


Авион Кодрон G.4 цртеж у три пројекције

Опште

име                          =Кодрон G.4

намена                     =бомбардер

посада                      =2

порекло                     =Француска

произвођач                =Société des avions Caudron

први лет                    =1915.

почетак производње  =1915.

уведен у употребу     =новембар 1915.

повучен из употребе  =1925.

статус                       =неактиван

први корисник            =Aeronautique Militaire

број примерака          =1.421

Димензије

дужина                  = 7,20 m

размах крила         = 16,88 m

висина                   = 2,60 m


Мотор le Rhone 9C

површина крила     = 36,80 m2

Маса

празан               = 850 kg

полетна             = 1.310 kg

Погон

КЕМ                  = 2 x le Rhone 9C ротативни

КЕМснага          = 2 x 60 kW

КЕМснага_КС    = 2 x 80 KS

Перформансе

брзина крстарења  = 114 km/h

брзина                   = 130 km/h

долет                    = 520 km

плафон лета         = 4.000 m

брзина пењања     = 125 m/min

Наоружање

Авион је био наоружан са:

1 или 2 митраљеза Викерс или Левис калибра 7,7mm и

100 kg слободно падајућих бомби.

Земље које су користиле Авион Кодрон G.4


Авион Кодрон G.4 у извиђању над Верденом 1917.

* Белгија

* Колумбија

* Француска

* Финска

* Краљевина Италија

* Краљевина Србија

* Португалија

* Румунија

* Царска Русија

* СССР


Авион Кодрон G.4 на ратном аеродрому

* Велика Британија

* САД

* Венецуела

Оперативно коришћење

Авион Кодрон G.4 се производио у Француској Италији и Великој Британији. У Француској је произведено укупно 1.358 примерака, у Италији у фирми АЕР је направљено додатних 51 примерак, а у британској филијали Кодрона производено је 12 авиона Кодрон G.4.

Кодрон G.4 је ушао у оперативну службу у француско ратно ваздухопловство новембра месца 1915. То је био први двомотором авиона у служби РВФ. Кодрон G.4 је коришћен за бомбардовања дубоко иза линије фронта, користили су се за напад на циљеве до Рајне. Повећање губитака довели су до његовог повлачења из мисија дневног бомбардовања у јесен 1916. 


Авион Кодрон G.4 - наоружање

Британска Поморска авијација (РНК) је користила G.4 као бомбардере, за нападе на немачке базе у Белгији. На крају је замењен у РНК авионима Хандли Паге (100 авиона) у јесен 1917. године. Италијански Кодрон G.4 се показао успешним за борбу у планинским фронтовима у Алпима, где је његов високи плафон лета дошао до пуног изражаја и показао се веома корисним. G.4 је такође користио на источном фронту у ваздухопловству Царске Русије за потребе извиђања. Финско ваздухопловство је купило један G.4 као и два G.3с авиона 26. априла, 1923. године. G.4 је коришћен као санитетским авионом у 1923.

Авион Кодрон G.4 у Краљевини Србији

Авион Кодрон G.4 је био први двомоторни авион на коме су летели наши пилоти од формирања ваздухопловства у Србији. Користио се на Солунском фронту за разне задатке извиђања и бомбардовања.

Види још

Литература

  1. Angelucci, Enzo; Paolo Matricardi. Flugzeuge von den Anfängen bis zum Ersten Weltkrieg. Wiesbaden: Falken-Verlag E. Sicker. 1976. ISBN 978-3-8068-0391-4.
  2. О. Петровић; Н.Ђокић, Авиони и балони Краљевине Србије. Српска авијатика 1912-1918. Музеј југословенског ваздухопловства, Београд, 1993. ISBN 86-901403-1-Х.
  3. Микић, Сава (1933). Историја југословенског ваздухопловства. YU-Београд: Штампарија Д. Грегорић.
  4. Janić Č, Petrović O, Short History of Aviation in Serbia, Beograd, Aerokomunikacije, 2011. ISBN 978-86-913973-2-6
  5. Борис Циглић, Крила Србије Ваздухопловна команда и авијатика српске војске, Београд, 2009. Инфинитас, ISBN: 978-86-6045-005-2.
  6. Ilustrovana Enciklopedija Vazduhoplovstva, Začetci avijacije - Kralj brzine, Beograd V.Karadžić, SL, 1988, ISBN 86-307-0087-4

Спољашње везе

  1. http://www.airwar.ru/enc/bww1/caudrg4.html
  2. https://en.wikipedia.org/wiki/Caudron_G.4
  3. http://airandspace.si.edu/collections/artifact.cfm?object=nasm_A19190008000
  4. http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=580
  5. http://www.wwiaviation.com/Caudron.html
  6. http://www.theaerodrome.com/aircraft/france/caudron_g4.php
  7. http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/caudron.html
  8. https://www.flickr.com/photos/landoni/2737393738
  9. http://www.avionslegendaires.net/avion-militaire/caudron-g-4/
  10. http://wio.ru/ww1a/caudron.htm
  11. http://www.aviastar.org/air/france/caudron_g-4.php
  12. http://www.bredow-web.de/Air_and_Space/Alte_Flugzeuge/Caudron_G4/caudron_g4.html