Компер свифт CLA.7


Авион Компер свифт CLA.7

Компер свифт CLA.7 / Komper svift CLA.7 (енгл. Comper Swift CLA.7) је енглески једномоторни, једноседи, висококрилни лаки авион, који се користио као спортски авион, између два светска рата.

Пројектовање и развој

Николас Компер (енг. Nicholas Comper) пилот поручник напустио је марта месеца 1929. године сигурну службу у РАФ-у и оснавао властиту фирму за пројектовање и производњу авиона Comper Aircraft Company.

У току пословања фирме 1929 до 1934. године конструисано је и произведено неколико авиона а најуспешнији је био Компер свифт мали лаки једномоторни висококрилац потпуно дрвене конструкције са крилима обложених платном. Авион је први пут полетео 1930. године и то успешно са мотором ABC Scorpion снаге 30 kW. Исте године је направљено још седам авиона са различитим моторима Salmson AD.9 и  Pobjoy P и R. У последња три, фабрички уграђених мотора у авионе Компер свифт били су мотори  de Havilland Gipsy и Gipsy Major а један од тих авиона купио је Принц од Велса будући краљ Велике Британије Едвард VIII.

Технички опис


Авион Компер свифт CLA.7 конструкција кљуна авиона

У авионе Компер Свифт CLA.7 су уграђивани мотори који су побројани у поглављу Варијанте авиона са снагам  од 30 kW до 97 kW. Вучна двокрака дрвена елиса фиксног корака је била повезана са погонским мотором или директно или преко редуктора што је зависило од врсте мотора.

Труп авиона је био потпуно направљен од дрвета како носећа конструкција тако и оплата од шперплоче. Предњи део авиона (до прве кабине) је био обложен делом са алуминијумским лимом. Између мотора и кабине налазио се резервоар за гориво. Резервоар је противпожарним зидовима био одвојен од мотора и пилотске кабине. У трупу су се налазилa једна кабина.

Носећа конструкција крила је била од дрвета са две рамењаче, а облога је била од импрегнираног платна. Крила су са обе стране била подупрта упорницама у облику латиничног слова V. Корен упорница је био ослоњен на труп авиона а кракови упорница су били везани за рамењаче крила.

Крила су била правоугаононог облика са заобљеним крајевима. Нападна ивица крила је била управна на осу авиона. Крила су се веома лако могла склопити ка трупу у циљу транспорта или паркирања авиона у хангар.


Кокпит авиона Компер свифт CLA.7

Управљање авионом преко крилаца и кормила правца и висине обављао се уз помоћ сајли које су се кретале кроз труп и крила авиона преко ужетњача. Вертикални и хоризонтални стабилизатори као и кормило правца и висине као носећу конструкцију имају дрвену конструкцију а облогу од импрегнираног платна. Хоризонтални стабилизатори су са доње стране били подупрти упорницама.

Стајни трап је био класичан фиксан са независним гуменим точковима ниског притиска који су толерисали неравне полетно слетне стазе. У вертикалним носачима стајног трапа били су уграђени амортизери. На крају репа авиона налазила се еластична дрљача као трећа ослона тачка авиона.

Варијанте авиона Компер Свифт CLA.7

Авиони Компер Свифт CLA.7 се међусобно разликују само према уграђеним моторима:

* ABC Scorpion - авион са уграђеним боксер мотором ABC Scorpion снаге 30 kW.

* Salmson AD 9 - авион са уграђеним радијалним мотором Salmson AD 9 снаге 37 kW.

* Pobjoy R - авион са уграђеним радијалним мотором Pobjoy R снаге 56 kW.

* de Havilland Gipsy - авион са уграђеним линијским мотором Gipsy снаге 89 kW.

* de Havilland Gipsy Major III - авион са уграђеним линијским мотором Gipsy Major III снаге 97 kW. 


Авион Компер свифт CLA.7 цртеж у три пројекције

Техничке карактеристике

Опште

име                   =Компер свифт CLA.7

намена              =спортски

посада              =1

број путника      =0

порекло             =Велика Британија

произвођач        =Comper Aircraft Company Ltd. (1929 do 1934.)

први лет            =1930

почетак производње  =1930 до 1933. 

уведен у употребу     =1930.

повучен из употребе  =1959.

статус                   =неактиван

први корисник       =приватна лица

број примерака      =45

Димензије

дужина                  = 5,40 m

размах крила         = 7,32 m

висина                   = 1,61m

површина крила     = 8,36 m2

Маса

маса празан            = 245 kg

маса полетна          = 447 kg


Мотор Pobjoy R авиона Компер свифт CLA.7

Погон

КЕМ                       = 1 х Pobjoy R

КЕМ снага              = 1 х 56 kW

КЕМ снагаКС          = 1 х 75 KS

Перформансе

брзина максимална   = 225 km/h

брзина крстарења     = 190 km/h

долет                        = 611 km

плафон лета             = 6.705 m

брзина пењања         = m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан.

Земље које су користиле Авион Компер Свифт CLA.7

  •  Аргентина

Авион Компер свифт CLA.7 са Pobjoy R мотором

Оперативно коришћење

Укупно је произведено 45 примерака ових авиона који су служили за такмичења, спортско летење и тренажу пилота. У току другог светског рата постоје подаци за 4 авиона које је РАФ користио за време рата. Они су служили при борбеним јединицама као авиони за везу. 

Авион Компер Свифт CLA.7 у Југославији


Авион Компер свифт са југословенском регистрацијом

Слованачки индустријалац и заљубљеник у ваздухопловство, уједно и председник Обласног одбора Аеро клуба из Љубљане Радо Хрибар је августа месеца 1935. године купио у Великој Британији један половни (година производње 1932.) лаки спортски авион једносед Компер свифт CLA.7, регистарских ознака G-ABZZ. Авион је долетео из Велике Британије 12 августа и једно време летео под британском регистрацијом.

Незадовоњни величином авиона браћа Хрибар се овај авион у пролеће 1936. године продали пилоту др. С.Рапеу. Авион је регистрован августа 1936. године и добио је југослвенске ознаке YU-PDS а као власници овог авиона су се у регистру водили Р.Хрибар и др С.Рапе.

Авион је коришћен све до 19.03.1939. када је на љубљанском аеродрому дошло до несреће у којој је авион тотално уништен. Непосредно после полетања авиона Компер свифт CLA.7 регистарског броја YU-PDS, дошло је до пада авиона са 10 до 15 метара највероватније због превлачења. При удару у земљу авион је уништен, а пилот Алојз Подобник, који је био и клупски механичар је тешко повређен, пренет је у болницу где је после четири месеца преминуо од задобијених повреда приликом пада, а авион је расходован и брисан из југословенског регистра.

Сачувани примерци


Авион Компер свифт са de Havilland Gipsy мотором

Процењује се да је широм света сачувано у комплету или деловима око 8 примерака овог авиона и једна реплика која је у летном стању и учествује на разним аеромитинзима широм света.

Види још

Литература

  1. Крунић Чедомир; Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије, Књига 2, Аутор, Београд,2013, ISBN 978-86-901623-4-5
  2. О. Петровић; Цивилни аероплани Краљевине СХС/Југославије 1925 до 1941, Лет 1. Београд, 2004.

Спољашње везе

  1. http://www.airwar.ru/enc/law1/cla7.html
  2. http://www.goldenyears.ukf.net/reg_YU-.htm
  3. http://digitalna.nb.rs/wb/NBS/novine/politika/1939/03/21#page/7/mode/2up
  4. https://en.wikipedia.org/wiki/Comper_Swift
  5. http://jemaviation.co.nz/current/comper-swift/
  6. http://www.goodall.com.au/australian-aviation/comperswift/comper-swift.pdf
  7. http://www.rafmuseum.org.uk/documents/collections/X004-6194-Comper-Swift.pdf
  8. http://www.airplane-pictures.net/type.php?p=957
  9. http://www.dailykos.com/story/2012/12/18/1166067/-Comper-Swift-C-L-A-7-a-tiny-racer-with-big-performance