Утва 213


Авион Утва 213

Утва 213 / Utva 213  је југословенски једномоторни, двоседи, нискокрилни авион са затвореном кабином, који се користио као авион за прелазну обуку војних пилота, непосредно после Другог светског рата. Авион је пројектован и прототип направљен у земунском Икарусу и добио име Икарус 213, а серијска производња је обављенa у Фабрици авиона Утва у Панчеву па је због тога дошло до промене имена авиона у Утва 213.

Пројектовање и развој

Овај авион за прелазну и борбену обуку конструисали су одмах по завршетку Другог светског рата инжењери Конструкторске групе бр. 2 Иво Шоштарић, Стеван Чурић, Мирко Дабиновић и Станко Марјановић. Приликом пројектовања овог авиона конструктори су имали низ ограничења која су утицала на коначно решење. Конструктори су имали на располагању клипни, линијски мотор Renger, с двостепеним механичким компресором . Мотор је развијао снагу од 382 kW ( 520 KS ) . Мала чеона пројекција мотора је омогућила обликовање трупа за мали чеони отпор. При избору материјала, за градњу структуре авиона, конструктори су се определили за дрво, пошто још није постојала домаћа производња алуминијума. Овај избор је био практичан и повољан с аспекта масе структуре, али је био неповољан због малог века трајања. Одабрана је, полумонокок конструкција трупа и решетка од дрвета покривена лепенком. Површина, ниско постављеног крила, је добро усклађена с оствареном масом авиона. Усвојен је класичан стајни трап с репним точком, с увлачећим главним ногама. Прототип је први пут полетео 14. октобра 1948. године, а по окончању испитивања и извршеним модификацијама серијски је рађен у фабрици авиона „Утва” у Панчеву од 1951. до 1955. и направљено је 196 авиона. Највећа разлика између прототипа и серијских авиона била је у стајном трапу који је код прототипа био сличан оном на Штормовику Ил-2 (увлачио се уназад у гондолу испод крила), док се код серијских авиона увлачио у корен крила ка трупу. Током производње такође су вршене измене, од којих је најзначајнија усвајање троделног крила (213-3), а десет авиона је прерађено за вучу мета под ознаком 213-Т.

Технички опис

Авион утва 213 је једнокрили, самоносећи нискокрилни, двоседи једномоторни авион дрвене конструкције. Попречни пресек трупа авиона је облог облика. Авион је био опремљен ваздухом хлађеним линијским дванаестоцилиндричним V мотором са висећим положајем цилиндара (цилиндри су окренути на доле), Renger SVG-770C-B1 снаге од 330 kW. Пошто су код ових мотора цилиндри били окренути на доле (висећи), нису заклањали поглед пилоту. Издувне цеви из цилиндара мотора су изведене кроз капотажу мотора на трбух авиона тако да издувни гасови и бука нису сметали посади у кабини. На облози мотора са предње стране испод вратила мотора се налазио троугласти отвор за улаз ваздуха за хлађење мотора, док су са обе стране капотаже налазили отвори кроз који је излази топао ваздух после хлађења мотора. На вратилу редуктора мотора је била причвршћена двокрака вучна, елиса америчког произвођача Hamilton, променљивог корака и пречника 2,74 m. Носач мотора је био направљен од танкозидих заварених цеви а капотажа мотора је била од алуминијумског лима. Резервоари за гориво и уље су били смештени између мотора и кабине авиона.

Носећа структура трупа авиона 213 је била монокок дрвена (попречна ребра) а облога дрвена вишеслојна лепенка. У трупу авиона се налазила пространа кабина у коју су била смештена два кокпита у тандем распореду (један иза другог) за инструктора и пилота ученика. Ученик је седео на првом седишту а инструктор на другом. Авион је има дупле команде. Кабина је била покривена поклопцем од плексигласа који се отварао повлачењем уназад (такозвани шибер поклопац).

Крила су била дрвене конструкције, конзолна и самоносећа са две рамењаче, трапезастог облика са благо заобљеним крајевима, обложена вишеслојном дрвеном лепенком. Лепенком су били обложени и покретни делови крила. Нападна ивица крила је била управна на осу авиона. 

Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца и висине су били направљени као дрвене конструкције, обложени дрвеном лепенком.

Стајни трап овог авиона је био класичан увлачећи. Ноге стајног трапа са точковима су се у току лета увлачила у корене крила. У ногама су се налазили уљно-пнеуматски амортизери, а увлачење ногу стајног трапа се обављало хидрауличним путем У точковима су биле уграђене кочнице. На репу авиона се налазио клавирски гумени точак који се у току лета није увлачио у труп авиона.

Техничке карактеристике

Опште

име                   =Утва 213 (Икарус 213)

намена              =школски

посада              =2

број путника      =0

порекло             =Југославија


Авион Утва 213 цртеж у две пројекције

произвођач        =Утва Панчево

први лет            =14.10.1948.

почетак производње  =1951 до 1955.

уведен у употребу     =1951.

повучен из употребе  =новембар 1960.

статус                   =неактиван

први корисник       =Југословенско ратно ваздухопловство.

број примерака      =196

Димензије

дужина                  =11,52 m

размах крила         =11,00 m

висина                   =3,57 m

површина крила     =17,98 m2

Маса

маса празан            =1.824 kg

маса полетна          =2.200 kg

Погон


Мотор Ranger V-770 који погони авион 213

КЕМ                       = 1 х Renger SVG-770C-B1

КЕМ снага              = 1 х 330 kW

КЕМ снагаКС          = 1 х 450 KS

Перформансе

брзина максимална   =362 km/h

долет                        =713 km

плафон лета             =7.350 m

брзина пењања         = m/min 

Наоружање

  • Стрељачко, 2 митраљеза 7.92 mm МГ-15 са по 75 метака сваки
  • Бомбе, 4 бомбе од 25 kg или 2 бомбе од 50 kg

Земље које су користиле Авион

* ФНРЈугославија / СФРЈугославија

Оперативно коришћење

Испорука серијски произвођених авиона Утва 213 је започела 1952. године током које је испоручено 50 апарата. Следеће 1953. године испоручено је још 65 а 1954. године 63 авиона типа 213. Коначно 1955. године завршено је и предато РВ и последњих 17 авиона тако да је укупно, укључујући и прототип прозиведено 196 авиона типа 213. У међувремену је усвојено ново троделно крило па су авиони са оваквим крилом означени као 213-3. Ово крило је имало углавном предност у лакшој производњи, уградњи а и одржавању иначе су перфомансе авиона са обе врсте крила биле практично идентичне. Авиони 213 рађени од пролећа 1954. г. су завршени са новим крилима а истовремено су и неки раније завршени добили, накнадно нова крила. Авиони са трокрилним крилима су добили ознаку 213-3. Десет од њих је било оспособљено за вучу мета и они су означавани са 213-3Т.

Авион 213 је представљао успешан завршетак идеје о прелазном авиону која је изражена на конкурсу 1946. године. На њему је успешно школован велики број војних пилота. Ипак, његова мана била је дрвена конструкција због чега није могао дуже да се задржи у употреби, премда је пре појаве школског млазног авиона још постојала потреба за авионом те категорије. У то време већ је примана америчка војна помоћ и, поред осталог, примљена је једна већа количина звездастих мотора са ваздушним хлађењем Pratt Whitney R-1340 AN-1 од 442 кW (600 КС) при земљи. Тада је урађен прелазни авион 522 који је, у ствари, био верзија авиона 213 урађена потпуно као метална конструкција са мотором PW Р-1340 AN-1.

Види још

Литература

  1. Бранислав Николић, На сопственим крилима, Штампарија Топаловић, Ваљево, 2009., ISBN 978-86-912401-0-3
  2. Жутић. Н. и Бошковић. Л., Икарус - Икарбус: 1923 - 1998, Икарбус, Београд, 1999.
  3. О. Петровић., Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део II: 1931 – 1941.), Лет 3/2004. Београд, 2004.
  4. Zlatko Rendulić, Avioni domaće konstrukcije poslije Drugog svjetkog rata, Beograd 1996.
  5. Команда РВ и ПВО,Чувари нашег неба, Војноиздавачки завод, Београд, 1977.
  6. Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6

Спољашње везе

  1. http://www.airwar.ru/enc/other/213.html
  2. http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=12264.0
  3. http://www.muzejvazduhoplovstva.org.rs/eksponati.php?jez=sr&id=49
  4. http://vazduhoplovstvo.com/ikarus-utva-213-vihor/
  5. http://utva-avioni.herobo.com/?p=22
  6. http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft33893.htm
  7. http://www.picsearch.com/Ikarus-213-pictures.html
  8. http://airspot.ru/catalogue/aircrafts/manufacturer/Ikarus
  9. http://forum.valka.cz/topic/view/176372/Utva-213