Физелер Fi-167


авион Физелер Fi-167

Физелер Fi-167 / Fiеzeler Fi-167  је немачки једномоторни, двоседи, двокрилни авион са отвореном кабином, који се користио као торпедни авион, лаки бомбардер и авион за везу, у Југословенском ратном ваздухопловству популарно је назван "Велика рода" и сужио је као авион за везу Врховног штаба..

Пројектовање и развој

Са почетком изградње првог немачког носача авиона "Граф Зеппелин" 1937. године две фирме за производњу авиона, Фиеселер и Арадо, добиле су захтев од Немачког министарства ваздухопловства за израду прототипова торпедних бомбардера за кориштење са носача авиона. До лета 1938. извршена су тестирања приспелих авиона Фиеслеров Fi 167 (Fieseler Fi 167) и Арадо Ar 195 (Arado Ar 195). Фиеслеров авион се показао бољим у односу на арадов Ар 195.


Носач авиона "Graf Zeppelin"

Након два прототипа (Fi 167 V1 и Fi 167 V2) израђено је дванаест пред-серијских модела (Fi 167-0) са незнатним изменама. Авиони су надмашивали све постављене захтеве, имали су одличне особине и могли су носити око два пута више наоружања од предвиђеног. Као тада већ познати Fi 156 рода (Fieseler Fi 156 Storch) и Fi 167 је имао изненађујуће добре особине маневрисања како на малим тако и на великим брзинама а на покретни носач авиона могао је слетети готово вертикално.

При слетању на море у случају опасности Fi 167 је могао одбацити ноге стајног трапа а његов непропусни труп могао је одржавати авион довољно дуго на површини мора како би његова двочлана посада могла несметано напустити авион.

Технички опис

Конструкција трупа авиона је била потпуно метална, носећа конструкција је била од танкозидних челичних цеви високе чврстоће а облога је била направљена од дуралуминијумског лима. У трупу се налазила кабина са два кокпита у тандем распореду једно седиште иза другог. Кабински поклопци су направљени од плексигаса и отварали су се померањем уназад (шибери). У првом кокпиту је био пилот авиона а у другом је био стрелац који је био наоружан једним митраљезом MG 15 калибар 7,92mm.

Авион је био опремљен мотором Daimler-Benz DB 601 B са 12 цилиндара V распореда и снагом од 1175 KS. На вратилу мотора је била причвршћена трокрака метална вучна елиса са променљивим кораком. Између мотора и кабине пилота налази се резервоар за гориво капацитета 1.300 литара.

Фислер Fi 167 је двокрилац. Крила су му правоугаоног облика са заобљеним завршетком. Оба крила (доње и горње) су истих димензија, конструкција им је метална са две рамењаче а облога је од импрегнираног платна. Оба крила су изведена као троделна, ради лакше демонтаже и одржавања. Доње и горње крило су међусобно повезана (са сваке стране) са по паром металних упорница у облику слова N, које су међусобно унакрсно затегнуте челичним жичаним затезачима. Закрилца за управљање авионом се налазе и на горњим и доњим крилима и међусобно су повезана са две чврсте шипке. Оба крила су опремљена са предкрилцима. Захваљујући овакој опреми крила овај авион је имао стварно изванредна полетно слетна и маневарска својства.

Стајни трап се састојао од две независне фиксне ноге са амортизерима који су се налазили у стубовима ногу. Стубови стајног трапа и точкови су били обложени облогом од дуралуминијума у циљу смањења аеродинамичког отпора. Било је предвиђено да се ноге стајног трапа одбацују у случају принудног слетања на водену површину. Испод репа авиона се налазио трећи неувлачећи еластично окачен точак.

Техничке карактеристике


авион Физелер Fi-167 у 3 пројекције

Опште

име                   =Fieseler Fi 167

намена              =торпедни бомбардер, авион за везу

посада              =2 (пилот и стрелац)

број путника      =0

порекло             =Трећи рајх

произвођач        =Fieseler Flugzeugbau Kassel

први лет            =1938.

почетак производње  =1939.

уведен у употребу     =1941.

повучен из употребе  =1950.

статус                   =неактиван

први корисник       =немачко ваздухопловство (Luftwaffe)

број примерака      =29 (12 + 15 +2 прототипа)

Димензије

дужина                  = 11,40 m

размах крила         = 13,50 m

висина                   = 4,80 m

површина крила     = 45,50 m2

Маса

маса празан            = 3.100 kg

маса полетна          = 4.850 kg

Погон


Мотор DB 601 инсталиран на авионu Fi 167

КЕМ                       = DB 601 A (V 12)

КЕМ снага              = 864 kW

КЕМ снагаКС          = 1.175 KS

Перформансе

брзина максимална   = 320 km/h

долет                        = 1.300 km

плафон лета             = 7.500 m

брзина пењања         = 370 m/min 

Наоружање

1 x митраљез напред MG 17 калибар  7,92 mm и 1 х митраљез MG 15 калибар 7,92mm на другом седишту (стрелац)

1 х 1000 kg бомби,

1 х 500 kg бомби плус 4 х 50 kg бомби,

1 х 765 kg торпедо. 

Земље које су користиле Авион

* Трећи рајх

* НДХ

* Румунија

Оперативно коришћење


авион Физелер Fi-167

Авион Fieseler Fi 167 је пратио судбину носача авиона Гаф Цепелин јер је и био пројектован као торпедни бомбардер. Авион је требао да буде стациониран на носачу авиона и имао је карактеристике и опрему за слетање и полетање са носача. Међутим, када су бомбардери Бристол Бленим британског РАФ-а 9. септембра 1940. године бомбардујући Хамбург оштетили овај носач до те мере да се даље одустало од овог пројекта овај авион, Fi 167 је остао без своје платформа тј. носача авиона. С обзиром на своје добре карактеристике немачко ратно ваздухопловство и ратна морнарица је користила овај авион са промењеном наменом. Коришћен је као лаки бомбардер и патролни авион и био је стациониран на француској, белгиској и холандској обали.

За овај посао који су ови авиони са успехом радили није било довољно авиона, јер је у првој предсерији урађено само 12 авиона тако да је поручено још 15 ових авиона. Четири авиона Fi 167 из друге серије је додељено Афричком корпусу али ту није дошло до значајније примене с обзиром да је убрзо дошло до ваздушне надмоћи савезника па су 1943. године ови авиони повучени са Афричког ратишта. Девет ових авиона Немци су до лета 1943. године држали у Холандији, затим су они били у Румунији, а у септембру 1944. Немачка је пребацила 10 ових авиона у зракопловство пронемачке независне државе .

Авион Fieseler Fi 167 је у служби Луфтвафе остао до новембра 1944. године. Последњу велику мисију је овај авион извршио 6. јуна 1944. правећи лет над плажама Нормандије током савезничке операције Оверлорд (искрцавање савезника у Нормандији). Током ове мисије два три- Fi 167 су уништени, једног је оборио амерички ратни брод, а друге Спитфајери британског РАФ-а.

Авион у Југославији


авион Физелер Fi-167 у Топуском 1944. год.

У току Другог светског рата овај авион се успешно користио на подручју Балкана, јер су његове основне карактеристике (кратке полетно слетне стазе и велика носивост) погодовале Балканском ратишту које се одликовало брдовитом пределу и партизанском начину ратовања противника. Овај авион су на Балкану користили Луфтвафе и Зракопловство Независне државе Хрватске. У току 1944. године хрватско зракопловство је имало 10 ових авиона. Најчешће је коришћен као авион за везу и дотурање ратног материјала својим јединицама које су се налазиле у окружењу партизанских одреда НОВ-а.

Прво прелетање овог авиона из састава ваздухопловства НДХ десило се 1944. године. Наиме, 25.09.1944. године приликом дотура материјала за Босанску Градишку, полетевши са аеродрома Загреб - Боронгај, поребегли су у НОВЈ из зракопловства НДХ и слетели на летилиште Главног Штаба Хрватске у Топуском: пилоти бојници Ромео Адум и Матија Петровић на авиону Физлер Fi 167. Овај авион је одмах пребазиран на острво Вис где је служио за везу Врховног Штаба НОВЈ.

За овај авион је везана погибија генерала Владе Ћетковића команданта 8. корпуса НОВЈ. Авион Fieseler Fi 167 је 17. октобра 1944. слетео на аеродром Тичево (близу Дрвара),  где се налазио штаб  8. Корпуса. По предаји поште, у авион се укрцао генерал Владо Ћетковић. На повратној маршрути за Вис, код села Врдово, наш авион су грешком напали енглески ловци и оборили га. Том приликом је уништен авион, погинуо генерал В. Ћетковић а остали чланови посаде су рањени.

По завршетку рата четири авиона овог типа заробљених од Луфтвафе и Зракопловства НДХ коришћени су у периоду од 1944. до 1949 године у Ратном ваздухопловству југословенске армије и популарно су звани "Велика рода".

 

Види још

Литература

  1. Команда РВ и ПВО,Чувари нашег неба, Војноиздавачки завод, Београд, 1977.
  2. Nowarra, Heinz J. (1993). Die Deutsche Luftrüstung 1933-1945: Band 2 Flugzeugtypen Erla - Heinkel. Koblenz: Bernard & Graefe Verlag. p. 41. ISBN 3-7637-5466-0.
  3. Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6
  4. Савић, Драган; Лет на другу страну, Лет - Flight (YU-Београд: Музеј југословенског ваздухопловства) 1: стр. 241-252. ISSN: 1450-684X.
  5. В. Микић; Немачка авијација у Југославији 1941 - 1945, ВИИВЈ, Београд, 1998.
  6. В. Микић; Зракопловство НДХ 1941 - 1945, ВИИВЈ, Београд, 2000.
  7. Институт за савремену историју Београд, Народни хероји Југославије Књига 1.,Удружени издавачи, Београд, 1982.

Спољашње везе

  1. http://www.german-navy.de/kriegsmarine/aviation/carrierbased/fi167/
  2. http://www.airwar.ru/enc/sww2/fi167.html
  3. http://www.warbirdsresourcegroup.org/LRG/fi167-history.html
  4. http://www.luftarchiv.de/index.htm?/flugzeuge/fieseler/fi167.htm
  5. http://www.aviastar.org/air/germany/fi-167.php
  6. http://www.natureandtech.com/?cat=55
  7. http://www.fliegerweb.com/de/lexicon/Geschichte/Fieseler+Fi+167-162
  8. http://www.avionslegendaires.net/avion-militaire/fieseler-fi-167/