Гота GO 145


авион Гота Go 145

Гота GO 145 / Gota GO 145(нем. Gotha GO 145) је немачки једномоторни, двоседи, двокрилни авион са отвореним кабинама, који се користио од 1935 до 1945. године као школски авион и лаки бомбардер уочи и у току Другог светског рата. Поред Немачке произвођен је још у Шпанији и Турској. У Шпанији је коришћен и дуги низ година после Другог светског рата. Конструктор овог авиона је био дипл. инж. Алберт Калкерт (нем. Albert Kalkert), а први прототип је полетео први пут у фебруару месецу 1934. године.

Пројектовање и развој

Гота фабрика вагона која је за време Првог светског рата производила тешке бомбардере, обновила је производњу авиона 2. октобра 1933. Први произведени авион у обновљеној производњи је био Гота Go 145, двокрилац са два седишта кога је пројектовао дипл. инж. Алберт Калкерт, класична конструкције од дрвета са облогом од импрегнираног платна. Go 145 је имао фиксни стајни трап а покретао га је ваздухом хлађени мотор Аргус As 10C, са двокраком дрвеном вучном елисом. Први прототип је полетео фебруара 1934., а уследио је производни модел, Гота Go 145а , са дуплим командама за ученика и инструктора. 

Технички опис


авион Гота Go 145B са поклопцем кабине

Како у прототип авиона Гота Go 145, тако и код серијски прављене авионе уграђиван је осмооцилиндрични линијски ваздухом хлађен мотор обрнутог V распореда цилиндара Argus As 10C снаге 179 kW. На вратило мотора се директно постављала двокрака дрвена вучна елиса фиксног корака пречника 2,50 m. Авион је имао резервоар за гориво капацитета 180 литара и резервоар за уље од 25 литара.

За разлику од прототипа код серијских авиона, носећа конструкција трупа авиона је била потпуно направљена од танкозидих челичних цеви високе чврстоће. Предњи део авиона (капотажа мотора) је био обложен алуминијумским лимом, део трупа до прве кабине био је обложен дрвеном лепенком а остатак трупа је био обложен импрегнираним платном. У трупу су се налазиле две кабине у тандем распореду (једна иза друге). Стандардна верзија авиона је имала дупле команде.


авион Гота Go 145C наоружан митраљезом

Ивица кабине је била тапацирана кожом а испред оба кокпита налазио се стаклени ветробран који су штитили посаду од ветра. Авион, модел Go 145B је имао поклопац направљен од плексигласа. Труп је био правоугаоног попречног пресека са заобљеном горњом страном.

Крила су била дрвене конструкције пресвучена импрегнираним платном релативно танког профила са две рамењаче. Крилца за управљање авионом су се налазила и на горњим и доњим крилима. Крила су између себе била повезана са једним паром металних упорница у облку ћириличног слова И. Затезачи су били од клавирске челичне жице.

Оба крила су имала облик правоугаоника са полукружним завршетком, имала су исти размах, с тим што је горње крило било померено према кљуну авиона у односу на доње што је омогућавало пилоту лакше улажење и излажење из кабине. Ово је било веома значајно у случајевима напуштања авиона у не регуларним условима. 


Конструкција трупа Go 145

Горње крило је било стреластог облика а доње крило је имало нападну ивицу крила нормалну на осу трупа авиона. Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца и висине су била направљена од дрвета пресвучена платном. Хоризонтални стабилизатори су са доње стране били подупрти упорницама које су се ослањале на труп авиона а са горње стране су затезачима била везана за вертикални стабилизатор.

Aвион је имао класичан фиксни стајни трап са два независна точка опремљена гумама нисоког притиска напред и еластичну дрвену дрљачу на репу авиона. Точкови су били опремљени хидрауличним кочницама. Неки од модела овог авиона је имао точкове обложене аеродинамичким блатобранима у циљу смањена аеродинамичког отпора при лету авиона. Стајни орган је био направљен од челичних цеви, а амортизери су били смештени у вертикалне носаче.

 

Варијанте авиона Гота Go 145

  • Гота Go 145A - серијски школски авион са дуплим командама.
  • Гота Go 145B - модел авиона са затвореном кабином.
  • Гота Go 145C - модел као Go 145A са уграђеним митраљезом MG 15 калибра 7,92mm у другој кабини.

Техничке карактеристике


Авион Гота Go 145 у три пројекције

Опште

име                   =Гота Go 145

намена              =школски

посада              =2

број путника      =0

порекло             =Немачка

произвођач        =Gothar Waggonfabrik AG

први лет            =фебруар 1934.

почетак производње  =1936. до 1940.

уведен у употребу     =1936.

повучен из употребе  =1945.

статус                   =неактиван

први корисник       =Луфтвафе

број примерака      =1.182 (немачка производња)

Димензије


Мотор Аргус Аs-10 авиона Гота Go 145

дужина                  =8,70 m

размах крила         =9,00 m

висина                   =2,90 m

површина крила     =21,75 m2

Маса

маса празан            =800 kg

маса полетна          =1.380 kg

Погон

КЕМ                       =1 х Argus As 10C

КЕМ снага              = 179 kW

КЕМ снагаКС          = 240 KS

Перформансе

брзина максимална   =212 km/h

долет                        =630 km

плафон лета             =3.700 m

брзина пењања         = m/min 

Наоружање

Авион је био опционо наоружан једним митраљезом MG 15 калибра 7,92mm и са две бомбе укупне тежине до 100 kg на два подвесна носача испод трупа авиона.

Земље које су користиле Авион

* Аустрија

* Чехословачка

* Румунија

* Словачка

* Шпанија

* Турска

* Хрватска НДХ

* Југославија

Оперативно коришћење


авион Гота Go 145 наоружан бомбама

Авион Гота Go 145 се производио у Немачкој а на основу лиценце још у Шпанији (CASA 1145 L је летела дуго времена после рата) и Турској. Само у Немачкој је произведено 1.182 авиона. То је био први авион који је Гота произвела после Првог светског рата (за време Првог светског рата Гота је производила бомбардере). У Немачкој су се ови авиони производили у следећим фирмама: Gothaer Waggonfabrik AG, Gotha, Bayerische Flugzeugwerke Regensburg AG, Regensburg, Erla-Maschinenwerk GmbH, Leipzig, AGO Flugzeugwerke GmbH, Oschersleben,  Focke-Wulf-Flugzeugbau GmbH, Bremen  

У Турској су ови авиони по лиценци рађени у: Kayseri Tayyare Fabrikasi, Kayseri  а у Шпанији код: Construcciones Aeronauticas SA, Sevill

Авион је пре Другог светског рата коришћен као авион за основну обуку пилота немачког ратног ваздухопловства (Луфтвафе). Од 1942. године коришћен је на Источном фронту као лаки ноћни бомбардер (авион за узнемиравање) носио је по две бомбе малог калибра од 10 до 50 kg укупне масе до 100 kg. Опремљен јаким звучницима коришћен је као средство пропаганде.

Авион у Југославији

Један једини авион овог типа је био у служби Ратног ваздухопловства Југословенске Армије (РВ ЈА) 1944-1945. године. Нема поузданих података да ли је овај авион заробљен од Луфтвафе или Зракопловства НДХ. У РВ ЈА је коришћен је једно кратко време као авион за везу.

Сачувани примерци

Сачувана су само два примерка ових авиона који су у доста лошем стању и чекају на рестаурацију. Ови авиони се налазе у депоима музеја:

  • Gotha Go 145A - Museum für Verkehr und Technik. Berlin, Germany.
  • Gotha Go 145A - Norsk Luftfartssenter. Bodø, Norway.

Види још

Литература

  1. Команда РВ и ПВО,Чувари нашег неба, Војноиздавачки завод, Београд, 1977.
  2. Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6
  3. В. Микић; Немачка авијација у Југославији 1941 - 1945, ВИИВЈ, Београд, 1998.
  4. Stützer, Helmut; Die Deutschen Militärflugzeuge 1919-1934, Verlag E.S.Mittler & Sohn, Herford, 1994, ISBN 3-89350-693-4
  5. Nowarra, Heinz J. (1993). Die Deutsche Luftrüstung 1933-1945: Band 2 Flugzeugtypen Erla - Heinkel. Koblenz: Bernard & Graefe Verlag. p. 132. ISBN 3-7637-5466-0

Спољашње везе

  1. http://www.luftarchiv.de/index.htm?/flugzeuge/gotha/go145.htm
  2. http://www.airwar.ru/enc/other1/go145.html
  3. http://www.kulturstiftung-gotha.de/projekte/ab-2012/2013-aufbau-der-go-145.html
  4. http://www.klassiker-der-luftfahrt.de/geschichte/flugzeuge/trainings-doppeldecker-go-145/529764
  5. http://www.warbirdsresourcegroup.org/LRG/go145.html
  6. http://balsi.de/Weltkrieg/Waffen/Flugzeuge/Go-145.htm
  7. http://1000aircraftphotos.com/Contributions/Braas/4871.htm
  8. http://www.aviastar.org/air/germany/gotha-145.php
  9. http://www.worldlibrary.org/articles/gotha_go_145
  10. http://forum.valka.cz/topic/view/1166/Gotha-Go-145-A