Петљаков Пе-2


авион Петљаков Пе-2

Петљаков Пе-2 / Пе-2  је совјетски вишенаменски двомоторни авион. Коришћен је током Другог светског рата као висински ловац, ловац бомбардер, средњи бомбардер, обрушавајући бомбардер, јуришни бомбардер и извиђачки авион. Био је брз, покретан, отпоран и веома ефикасан у дејству ваздух-земља, при обрушавању директно на циљ на земљи. Произведен је у кратком временском периоду у великом броју, од 11.202 примерака.

Пројектовање и развој

Владимир Петљаков је конструисао Пе-2 док је био у затвору због оптужбе да намерно одуговлачи са радом на бомбардеру Тупољев АНТ-42. У затвору је постављен на чело тима за конструкцију ловца за пратњу АНТ-42 са ознаком ВИ-100. Прва два прототипа су полетела 22. децембра 1939. године. То су били веома модерни авиони са кабином под притиском, потпуно металном конструкцијом, турбопуњачима а пуно електричних система. Понашање прототипова је у потпуности задовољило па је наређена серијска производња.

Када је серијска производња била спремна, од Ратног ваздухопловства је стигао захтев за промену намене авиона, од ловца за пратњу на великим висинама, у тактичног бомбардера за обрушавање. Петљаков са тимом је добио 45 дана да изврши измене. Авион је поједностављен, избачена је кабина под притиском и турбопуњачи на моторима. Аеродинамичке кочнице за обрушавање су додате, додато је место за бомбардера а извршен је и низ аеродинамичких побољшања. Додат је простор за бомбе у трупу као и мањи у оплатама мотора. Први авион је полетео 15. децембра 1940. године а испоруке јединицама су почеле у пролеће 1941. године.

Владимир Перљаков, нажалост, није доживео да види пуну афирмацију свог авиона, погинуо је у авионској несрећи 12. јануара 1941. године. На челу конструкционог бироа наследио га је А. Путилов, а касније В. Мјасишћев. Они су наставили даљи развој ове летелице и направили су преко 20 варијанти овог авиоона.

Врлине Пе-2 су дошле до изражаја тек када се Совјетско Ратно ваздухопловство прегруписало после почетних успеха Немаца. Пе-2 се показао способан да избегне немачке ловце пресретаче и омогучавајући посадама прецизно бомбардовање. Током 1942. године авион је стално дорађиван на основу искустава борбених пилота. Продукт овог усавршавања је била Пе-2ФТ варијанта.

Велики број мањих варијанти је такође развијен као што су Пе-2УТИ -тренажна варијанта са дуплим командама, Пе-2М са тешким наоружањем, Пе-2К са ракетним бустерима.

Технички опис


авион Петљаков Пе-2

Пе-2 је нискокрилни двомоторни авион потпуно металне конструкције опремљен двама водом хлађена линијска мотора М-105 ПФ снаге 810 kW (1100KS) са центрифугалним компресором. Сваки мотор је био снабдевен трокраком металном елисом променљивог корака. Хладњаци за воду се налазе у крилима авиона а за уље у гондолама испод мотора. Резервоари за гориво су се налазили у трупу авиона, у централном делу крила и у гондолама мотора. Празан простор у резервоарима је попуњаван инертним гасом због смањења ризика од избијања пожара из истих разлога је вршено хлађење издувних гасова из мотора. 

Труп авиона је конструисан као центроплан (труп, средишни део крила, мотори и стајни трап представљају једну конструктивну целину), округлог је попречног пресека, монокок изведбе направљене од алуминијумске легуре како носећа конструкција тако и облога.

Крила су облика једнакокраког трапеза са заобљеним крајевима. Такође су металне конструкције од алуминијумских легура и облога од алуминијумског лима заковане закивцима.

Стајни трап је био увлачећи, предњи точкови су били опремљени хидрауличним кочницама и ниско притисним гумама. Точкови су се у току лета увлачили уназад у гондоле испод мотора. У ногама стајног трапа су се налазили уљни амортизери. Испод репа се налазио клавирски гумени неувлачећи точак.

Бомбардерско наоружање које је било разноврсно ношено је у трупу авиона и подвешано испод крила, тј. трупа. У току развоја и производње авиона оптерећење бомбама се кретало од 700 до 2.000 килограма.

Варијанте авиона Петљаков Пе-2

  • Пе-2 - стандардни авион из серијске производње,
  • Пе-2ВИ - висински ловац са кабином под притиском,
  • Пе-2Д - троседи бомбардер са мотором ВК-107А, септембар 1944. године,
  • Пе-2И - двоседи бомбардер са промењеним трупом, повећан распон, бомбе 1000 kg, два митраљеза 12,7mm и моторима ВК-107А снаге 1650 KS,
  • Пе-2К - модел који је имао крила, гондоле за мотор и стајни трап пројектован за авион Пе-2И и моторе ВК-105ПФ-1
  • Пе-2М - троседа варијанта авиона са мобилним уређајем ВУ 5-20
  • Пе-2М-1 - верзија са мотором М-1
  • Пе-2М-82 - верзија са мотором М-82
  • Пе-2МВ - модификација у наоружању: два топа 20 mm ШВАК, два митраљеза 12,7mm и један митраљез 7,62mm у леђној куполи,
  • Пе-2Р(1) - дневни троседи извиђачки авион са 3 до 4 камере, три митраљеза 12,7mm и моторима ВК-105ПФ,
  • Пе-2Р(2) - дневни троседи извиђачки авион сличан моделу Пе-2Р(1), наоружан три топа 20 mm ШВАК и моторима ВК-107А,
  • Пе-2РД - стандардни авион Пе-2 са додатком ракетног мотора на течно гориво тестиран између 1943-45. године,
  • Пе-2С - двоседа варијанта намењена обуци пилота,
  • Пе-2УТ/У - двоседа варијанта намењена обуци пилота са задржаним пуним бомбардерским оптерећењем, са 4 митраљеза два митраљеза 12,7mm и два митраљеза 7,62mm
  • Пе-2Ф - варијанта са мотором М-105Ф,
  • Пе-2ФТ - модел сличан моделу Пе-2МВ без кочионих плоча,
  • Пе-2Ф3 - редизајниран кокпит а навигатор је имао два митраљеза 12,7mm,
  • Пе-2Ш - експериментални авион са два топа 20 mm ШВАК, један митраљез 12,7mm за паљбу по метама на земљи,
  • Пе-3 - тешки двомоторни ловац пресретач наоружан са: два топа 20 mm ШВАК, два митраљеза 12,7mm, два митраљеза 7,62mm и један митраљез 12,7mm у задњој куполи,
  • Пе-3 бис - ноћни ловац наоружан са: два топа 20 mm ШВАК, три митраљеза 12,7mm, два митраљеза 7,62mm, три бомбе тежине 100 kg и 8 ракете РС-82,
  • Пе-3М - двоседишни авион наоружан са: два топа 20 mm ШВАК, три митраљеза 12,7mm, и бомбе тежине 700 kg, произвођен 1943. године,
  • Пе-3Р - ловац или извиђач опремљен камерама,
  • Пе-6Б - стандардни серијски бомбардер из 1944. године, побољшаног дизајна, наоружан са: три митраљеза 12,7mm и један митраљез 7,62mm
  • Пе-27 - верзиоја бомбардера септембар 1944. године, опремљем моторима ВК-107А, наоружан са: три топа 20 mm ШВАК и бомбардерским оптерећењем до 2000 kg.

Техничке карактеристике


Цртеж авиона Петљаков Пе-2

Опште

име                   = Петљаков Пе-2

намена              =вишенаменски: ловац, бомбардер, извиђач

посада              = 2 до 3 у зависности од варијанте

број путника      =0

порекло             =СССР

произвођач        = Казањ, Москва, Иркутск

први лет            =22. децембар 1939.

почетак производње  =1940.

уведен у употребу     =1940.

повучен из употребе  =1954.

статус                   =неактиван

први корисник       =ВВ Совјетског Савеза

број примерака      =11.202

Димензије

дужина                  = 12,60 m

размах крила         = 17,60 m

висина                   =  3,42 m

површина крила     = 40,50 m2

Маса

маса празан            = 5.951 kg

маса полетна          = 7.770 kg

Погон

КЕМ                       = 2 х Климов М-105 ПФ

КЕМ снага              = 2 x 940 kW

КЕМ снагаКС          = 2 x 1260 KS


Мотор Климов М-105 ПФ авиона Петљаков Пе-2

Перформансе

брзина максимална   = 579 km/h

долет                        = 1315 km

плафон лета             = 8.800 m

брзина пењања         = 430 m/min 

Наоружање

Авион је био наоружан:

* 2 х митраљез 12,7 mm

* 2 х митраљез 7,62 mm

* 1600 kg бомби и

* 8 до 10 ракета РС 82 mm

Земље које су користиле Авион Пе-2

Оперативно коришћење


Производна линија авиона Петљаков Пе-2

Пе-2 као обрушавајући бомбардери су се одликовали великом прецизношћу гађања па су углавном коришћени за напад на мостове, оклопне јединице и бродове. Пе-2 је коришћен на свим деловима источног фронта, прошао је кроз битке за Москву, Стаљинград, Курск, Лењинград. На Балтичком и Црном мору масовно је коришћен против непријатељских бродова. Значајну улогу овај авион је одиграо у операцијама код Кенигсберга и поморске базе Пилау, а затим и у Берлинској операцији. Пе-2 је био основни бомбардер совјетског ваздухопловства и играо истакнуту улогу у постузању победе. Поред тога овај авион је коришћен и као извиђач и ловац. Био је популаран међу пилотима јер се одликовао брзином, окретљивошћу, поузданошћу, био је добро наоружан тако да је омогућавао лакше преживљавање у случају сукоба са непријатељем.

Осам авиона Пе-2 су за време Другог светског рата користили Финци који су их купили од Немаца. Немци су ове авионе заробили при ратним операцијама у Русији, поправили и продали Финцима. У пролеће 1944. године у Харкову је формиран Пољски ваздухопловни корпус који је у свом наоружању имао три пука Пе-2, који су учествовали у ратним операцијама за ослобођење Пољска и наставили до Берлинске операције. У току рата у Саратову је школавана група југословенских пилота који су летели на овим авионима.

Овај авион се производио у 4 фабрике авиона у Казању, Москви и Иркутску. Укупно је израђено 11.247 примерака авиона Пе-2 производња је обустављена у децембру 1945. године. У совјетском ваздухопловству ови авиони су убрзо после рата замењени модернијим авионима Ту-2.

После рата Пе-2 је употребљаван у низу земаља као што су Чехословачка, Бугарска, Мађарска, Кина, Пољска и Југославија. Авион Пе-2 је учетствовао и у Корејском рату где је при нападу на луке потопио је три и оштетио још пет транспортних бродова и потопио је два танкера.

Авион Пе-2 у Југославији

У јулу месецу 1945. године је на основу уговора са Совјетским Савезом Југославији испоручено 73 бомбардера Петљаков Пе-2 од којих је формирана посебна бомбардерска дивизија. Када је почетком 1947. године мировним уговором у Паризу Бугарској као чланици сила Осовине наметнута обавеза да смањи своје ваздухопловство, она је из својих вишкова уступила Југославији 59 авиона Петљаков Пе-2. Тако је југословенско РВ дошло у посед 132 авиона Петљаков Пе-2 од којих 123 Пе - 2ФТ оперативна бомбардера и 9 УПе - 2 школска авиона са дуплим командама за обуку пилота за Пе-2. Ови авион су били у служби Југословенског ратног ваздухопловства од 1945. до 1954. године када су замењени млазним ловцима бомбардерима Тандерџет F-84G.

Види још

Литература

      1. Јанић, Чедомир; Симишић, Јово. Више од летења - Осам деценија Аеропута и ЈАТ-а. Београд. 2007. ISBN 978-86-7086-004-9.
      2. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан. Кратака историја ваздухопловства у Србији . Београд: Аерокомуникације. 2011. ISBN 978-86-913973-1-9
      3. Јанић, Чедомир. ''Век авијације - [илустрована хронологија]''. Беочин: Ефект 1. 2003.(COBISS).
      4. Шавров, В. Б.  История конструкциий самолетов в СССР 1938 - 1950 гг.. Москва: Машиностроение. 2002. ISBN 5-217-03103-4.
      5. Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6

Спољашње везе

    1. http://www.airpages.ru/eng/ru/pe2.shtml
    2. http://www.airwar.ru/enc/bww2/pe2.html
    3. http://www.airvectors.net/avpe2.html
    4. http://ww2db.com/aircraft_spec.php?aircraft_model_id=102
    5. http://www.aviastar.org/air/russia/pe-2.php
    6. http://mig3.sovietwarplanes.com/pe2/pe2camo/pe2camo.htm
    7. http://www.ww2warbirds.net/ww2htmls/petlpe2.html
    8. http://vakul.ru/istoriya-aviacii/sovetskaya-aviaciya-vo-vremya-vtoroj-mirovoj-vojny/bombardirovshhik-pe-2/