Ерспид AS 10 Оксфорд


авион AS 10 Оксфорд

Ерспид AS 10 Оксфорд / Airspeed AS 10 Oxford  је британски двомоторни, вишеседи, нискокрилни авион са затвореном кабином, који се користио као путнички, лаки транспортни авион и авион за везу. Највећу примену је доживео у току Другог светског рата као школски авион за обуку пилота за летење на двомоторним авионима, навигатора, радио оператера, нишанџија бомбаша и стрелаца. Поред основне функције као школског авиона овај авион се користио још и као лаки бомбардер, извиђачко-патролни, лаки путнички, транспортни, санитетски авион, и као против подморнички авион. Произведено је преко 8.500 примерака ових авиона у периоду од 1938. до 1945. године, а коришћен је у око 30 земаља током другог светског рата и после њега све до 1960. године.

Пројектовање и развој


авиони AS 10 Оксфорд

AS.6 Envoy од кога је настао AS.10 Оксфорд

Убрзаним развијем Ваздухопловства у Великој Британији појавила се потреба 30-тих година двадесетог века за школским прелазним авионом за обуку пилота за вишемоторне авионе. Стога је британско министарство авијације 10.107.1936. године издало спецификацију засновану на тактичко техничким условима ОП.42 за овакав авион. Ерспид (Airspeed) је као одговор на ову спецификацију понудио авион који је развијен на бази његовог путничког авиона за 8 путника AS.6 Envoy кога је пројектовао Hessell Tiltman. За веома кратко време извршена је модификација овог авиона додавши му обртну куполу са митраљезом и носаче бомби. Тако је настао авион As.10 Оксфорд.

Авион Окфорд је замишљен као конзолни једнокрилац, са два мотора на крилима, полу-монокок конструкције трупа и дрвеним репним делом трупа. Конфигурација стајног трапа је конвенционална, предње ноге са точковима се увлаче у току лета у гондоле мотора а трећи неувлачећи точак се налази на репу авиона. Уобичајено се посада састоји од три члана, седишта се могу прилагодити потребама одговарајуће обуке. Кокпит је имао дупле команде и два места за пилота и било навигатор или другог пилота. Када се користи за обуку бомбаша нишанџију, други сет команди се одстрањује, а простор се користи за лежећи положај бомбаша који кроз провидни део кљуна авиона прати циљ и нишани. Када се авион користи за обуку навигатора, друго место је померено да се постави сто са картама. На крају пилотске кабине је било седиште радио оператера, окренуто ка репу авиона. У Оксфорду је леђна митраљеска купола лоцирана на средини авиона. На овај начин се летелица може користити за обуку навигатора, бомбаша, радио оператера, стрелца митраљеза и камермане. Авион As.10 Оксфорд се такође може користити као санитетски авион, када се уместо седишта поставе носачи за носила.

Технички опис


Кокпит авиона AS 10 Оксфорд

Авион Ерспид AS 10 Оксфорд је двомоторни вишеседи авион конзолни самоносећи нискокрилац мешовите конструкције. Носећа конструкција трупа је направљена од челичних цеви и профила који су спојени аутогеним заваривањем а репни део је од дрвета. Предњи део трупа, мотори и део крила су обложени алуминијумским лимом који је закивцима причвршћен за носећу конструкцију. Oстали делови трупа су обложени дрвеном лепенком или импрегнираним платном. У предњем делу трупа се налазила пилотска кабина са два седишта (једно поред другог) и дуплим командама. Пилотска кабина је имала велике прозоре и провидан део крова што је омогућавало лепу прегледност околине авиона. Путничка кабина/товарни простор је био простран и у њега је било постављено 6 седишта, имала је по два велика прозора са сваке стране и врата са леве стране трупа. У авион се улазило са крила авиона.

Најчешће за погон овог авиона су коришћени два клипна радијална ваздухом хлађена мотора са седам цилиндара Armstrong Siddeley Cheetah X снаге 350 KS сваки, смештени на крила авиона. На вратилу мотора се налазила двокрака метална елиса са непроменљивим кораком. Поред поменутог мотора у авионе који су се производили у Канади уграђивани су мотори Pratt & Whitney R-985-AN6 Wasp Junior снаге 450 KS.


Центроплан авиона AS 10 Оксфорд

Крила авиона Ерспид AS 10 Оксфорд су са две рамењаче кутијастог типа. Конструкција је метална а облога делом од алуминијумског лима закивцима причвршћена за носећу конструкцију, а делом од дрвене лепенке или импрегнираног платна. Облик крила је једнакокраки трапез који се завршавао полукружно, а оса крила је управна на осу трупа авиона. Технолошки су крила подељена у три дела. Први део је заједнички са трупом - центроплан, тај део крила је трапезастог облика на којима су са предње стране причвшћени мотори а са задње закрилца, и две крајње конзоле са закрилцима и елеронима. 

Покретни делови крила (закрилца и елерони) су направљени као алуминијумска конструкција обложена алуминијумским лимом. У делу крила између мотора и трупа унутрашње шупљине крила (кутије) су смештени резервоари са горивом. Сваки од мотора је имао резервоар за уље. У крилима су били смештени рефлектори неопходни за слетање по мраку, а на крајевима крила су се налазила позициона светла.

Реп авиона се састоји од једног вертикалног стабилизатора и кормила правца и два хоризонтална стабилизатора који су причвршћена за труп авиона са кормилима дубине. Носеће конструкције репа су дрвене а облога је код хоризонталних стабилизатора од дрвене лепенке а остали делови су од импрегнираног платна. Управљачке површине кормило правца и кормило дубине су металне конструкције обложене такође импрегнираним платном.


Реп авиона AS 10 Оксфорд

Стајни трап му је класичан имао је две предње ноге са нископритисним гумама, предњи точкови су се уз помоћ хидрауличног уређаја увлачили уназад у носаче мотора у току лета, а задњи точак, само усмеравајући, који се у току лета није увлачио у труп авиона се налази на репу авиона. С обзиром да у гондоли мотора није било доста простора за смештај точка они су у увученом стању вирили изван облоге мотора. Војна верзија овог авиона је била наоружана: 1 х митраљез на обртној куполи Vickers K, калибра 7,7 mm. 16 х 5 kg бомби на спољним носачима.

Варијанте

  • AS 10 Oxford Mk I - авион за обуку бомбардера и стрелаца са моторима Armstrong Siddeley Cheetah X снаге 350 KS сваки.
  • AS 10 Oxford Mk II - авион за обуку радио оператера и навигатора, авион је без куполе.
  • AS 10 Oxford Mk III - авион за обуку радио оператера и навигатора, опремљен моторима Armstrong Siddeley Cheetah XV снаге 420 KS сваки.
  • AS 10 Oxford Mk IV - развојни модел авиона са моторима de Havilland Gipsy Queen IV. 
  • AS 10 Oxford Mk V - авион AS 10 са Pratt & Whitney R-985-AN6 Wasp Junior моторима снаге 450 KS сваки.
  • AS 65 Consul - послератна путничка верзија овог авиона.

Техничке карактеристике


авион AS 10 Оксфорд цртеж

Опште

име                   =Ерспид AS 10 Оксфорд

намена              =школски, путнички, транспортни

посада              =3

број путника      =8

порекло             =Велика Британија

произвођач        =Airspeed Ltd

први лет            =19.06.1937.

почетак производње  =1938. до 1945.

уведен у употребу     =1938.

повучен из употребе  =1958.

статус                   =неактиван

први корисник       =РАФ

број примерака      =8.586

Димензије

дужина                  =10,52 m

размах крила         =16,26 m

висина                   =3,38 m

површина крила     =32,30 m2


Мотор Armstrong Siddeley Cheetah авиона AS 10 Оксфорд

Маса

маса празан            =2.419 kg

маса полетна          =3.409 kg

Погон

КЕМ                       =2 х Armstrong Siddeley Cheetah X / 2 x Pratt & Whitney R-985-AN6 Wasp Junior

КЕМ снага              =2 x 261 kW / 2 x 330 kW

КЕМ снагаКС          =2 x 350 KS / 2 x 450 KS

Перформансе

брзина максимална   =309 km/h

долет                        =880 km

плафон лета             =7.180 m

брзина пењања         =408 m/min 

Наоружање

Авион је био наоружан:

1 х митраљез на обртној куполи Vickers K, калибра 7,7 mm.

16 х 5 kg бомби на спољним носачима.

Земље које су користиле Авион


авион AS 10 Оксфорд музејски примерак

  Аустралија                              Иран

  Белгија                                    Израел

  Белгијски Конго                       Холандија 

  Бурма                                     Нови Зеланд

  Цејлон                                    Норвешка

  Канада                                    Пољска

  Чехословачка                         Португалија

  Данска                                   Јужна Африка 

  Египат                                    Турска

  Француска                              Велика Британија

  Грчка                                      САД

  Индија                                    Југославија

 

Оперативно коришћење


авион AS 10 Оксфорд у лету

Авион Ерспид AS 10 Оксфорд се производио од 1938. до 1945. године а укупно је произведено 8.586 примерака. Пошто фабрика Airspeed није имала довољно капацитета да задовољи ратне потребе за авионима As 10 Оксфорд они су се још производили у фабрикама: de Havilland, Percival и Standard Motors-у. Авион се користио као путнички, лаки транспортни, авион за обуку, лаки бомбардер, извиђачко-патролни, санитетски и против подморнички авион. Највише се користио као школски авион а предност му је била, што се истовремено у току истог лета у њему обучавали пилоти вишемоторних авиона, бомбардери нишанџије, радио оператери, навигатори и стрелци. На овај начин драстично су смањени трошкови и време обуке.

После рата, 152 вишак Оксфорда су претворени у мале путничке авионе са 6-седишта за комерцијалне летове који се зове AS.65 Конзул. Неколико Оксфорда су коришћена током грчком грађанском рата. Иако авион "лаке" градње у свету је коришћен све до почетка 60-тих година двадесетог века.

Авион у Југославији


авион AS 10 Оксфорд у РВ и ПВО

Југословенско ратно ваздухопловство и противваздушна одбрана (РВ и ПВО) је у Великој Британији набавило 1951. године три а у Норвешкој два авиона AS 10 Оксфорд који су коришћени за прелазну обуку пилота за авионе де Хевиланд "Москито" који су пристигли као војна помоћ у РВ и ПВО и служили су све до 1959. године када су расхподовани. Ови авиони су имали шест седишта, два члана посаде па су поред обуке пилота служили су за лаки транспорт људства и материјала на кратким локалним линијама.

Види још

Литература

  1. Команда РВ и ПВО,Чувари нашег неба, Војноиздавачки завод, Београд, 1977.
  2. Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6
  3. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан (2011). Кратака историја ваздухопловства у Србији . Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-1-9
  4. Јанић, Чедомир. ''Век авијације - [илустрована хронологија]''. Беочин: Ефект 1. 2003.(COBISS).
  5. Јанић, Чедомир. Годишњак српског ваздухопловства за 2007. Београд: Аерокомуникације. 2007. ISSN 1820-9122
  6. Грујић,З; Авијација Србије и Југославије 1901 - 1994, НИУ "Војска", Београд, 1997., ISBN 86-335-0019-1

Спољашње везе

  1. http://www.fleetairarmarchive.net/aircraft/Oxford.htm
  2. http://www.airwar.ru/enc/other2/as10.html
  3. http://www.skytamer.com/Airspeed_AS.10_Oxford_I.html
  4. https://shortfinals.wordpress.com/2011/11/20/airspeed-oxford-iwm-duxford-a-plane-with-literary-connections/
  5. http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_airspeed_oxford_en.php
  6. http://www.bombercommandmuseum.ca/airspeedoxford.html
  7. https://www.aviationsmilitaires.net/v2/base/view/Model/202.html
  8. http://britishaviation-ptp.com/airspeed_as10.html
  9. http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/271/126/Airspeed-AS-10-Oxford
  10. http://www.luftfahrtmuseum.com/htmi/itf/oxfrd.htm
  11. http://aviadejavu.ru/Site/Arts/Art6992.htm
  12. http://www.aviastar.org/air/england/airspeed_oxford.php
  13. http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=462
  14. http://forum.valka.cz/topic/view/6612/Airspeed-Oxford-Mk-I
  15. http://www.airvectors.net/avanson.html
  16. https://www.haf.gr/en/history/historical-aircraft/airspeed-oxford-mk-i-ii/