Икарус "Први мај"


авион Икарус "Први мај"

Икарус 252 "Први мај" / Ikarus 252 "Prvi мaj" је југословенски једномоторни, двоседи, нискокрилни авион са затвореном кабином, који се користио као авион за почетну обуку и тренажу пилота и као туристички авион након Другог светског рата. Пројектовали су га инжењери Б. Богојевић и С. Зотовић а авион је први пут полетео 1946. године.

Пројектовање и развој

На конкурс одмах после рата 1946. године, кога је расписала Команда ваздухопловства да развије нове домаће авионе за потребе Аеро клубова у истој класи су се појавила два конкурента. Један авион кога су пројектовали инж. Борис Цијан и инж. Драгослав Петковић (Брале) и други кога су пројектовали инж. Бранко Богојевић и инж. Слободан Зотовић. Оба прототипа су изграђена у фабрици ИКАРУС у Земуну. Први авион је добио официјелни назив Икарус 251, а други Икарус 252. Оба прототипа су полетела први пут 1946. године. Након успешно завршених фабричких тестирања авиони су предати ВОЦ на оцену државној комисију. Након спроведеног детаљног испитивања прототипова, Комисија је закључила да је авион Икарус 251 погоднији за коришћење у Аеро клубовима, на основу чега је дато одобрење за његову серијску производњу. Овај авион је произведен серијски у фабрици Утва из Панчева у количини од 80 примерака а међу нашим ваздухопловцима био је познат као "Тројка".

Авион Икарус 252 је израђен у једном примерку као прототип, добио је назив "Први мај". Коришћен је у ВОЦ-у до 1948. године а онда предат Ваздухопловном савезу Југославије где је коришћен за намену за коју је и пројектован - обука и тренажа спортских пилота.

Технички опис


авион Икарус 252 "Први мај"

Авион Икарус 252 "Први мај" је једномоторни, двосед нискокрилац дрвене конструкције са фиксним стајним трапом, намењен је за основну обуку и тренажу спортских пилота.

Труп: Попречни пресек трупа авиона је био овалног облика. Носећа структура трупа авиона Икарус 252 је била дрвена. Носач мотора је била челична конструкција. Капотажа мотора и носач су били обложени алуминијумским лимом, на предњој старни капотаже се налазио отвор кроз који је улазио хладан ваздух за хлађење мотора а загрејани ваздух из моторног простора је излазио кроз "шкрге" које су се налазиле на бочним странама капотаже. Остатак трупа је пресвучен импрегнираним платном. У трупу авиона се налазила пространа кабина у коју су пилот и инструктор седели један поред другог. Авион је имао дупле команде. Кабина је била покривене поклопцем од плексигласа који се отварао повлачењем уназад (такозвани шибер поклопац).

Погонска група: Авион је био опремљен ваздухом хлађеним линијским четвороцилиндричним мотором са висећим цилиндрима (цилиндри су окренути на доле), Walter Mikron II снаге од 44 kW. На вратило мотора је била причвршћена двокрака дрвена вучна елиса непроменљивог корака. Пошто су код ових мотора цилиндри били окренути на доле (висећи), нису заклањали поглед пилоту. Издувне цеви из цилиндара мотора су изведене кроз капотажу мотора на трбух авиона тако да издувни гасови и бука нису сметали посади у кабини.

Крила су била дрвене конструкције, конзолна и самоносећа са две рамењаче, трапезастог облика са благо заобљеним крајевима, обложена импрегнираним платном. Оса крила је била управна на осу авиона. Покретни делови крила су имали конструкцију направљену од дрвета а облогу од импрегнираног платна и били су причвршћени за другу рамењачу.

Репне површине: Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца и висине су били направљени као дрвене конструкције, обложени импрегнираним платном.

Стајни трап овог авиона је био класичан фиксан са точковима на којима су се налазиле нископритисне гуме. Амотризација се обављала помоћу опруга које су се налазиле у носећим стубовима стајног трапа. Предње ноге стајног трапа су биле причвршћене за крила авиона. На репу авиона се налазио клавирски гумени точак који се у току лета није увлачио у труп авиона.

Техничке карактеристике


авион Икарус "Први мај" цртеж

Опште

име                   = Икарус 252 "Први мај" 

намена              = туристички, спортски, за обуку и тренажу

посада              = 2

број путника      = 0

порекло             = Југославија

произвођач        = Икарус Земун

први лет            = 1946.

почетак производње  = прототип

уведен у употребу     = 1948.

повучен из употребе  =

статус                   = неактиван

први корисник       = ЈРВ

број примерака      = 1

Димензије

дужина                  = 7,55 m

размах крила         = 10,20 m

висина                   = 2,10 m

површина крила     = m2

Маса

маса празан            = 382 kg

маса полетна          = 611 kg

Погон


Мотор Валтер Микрон II авиона Икарус "Први мај"

КЕМ                       = 1 х Валтер Микрон II (Walter Mikron II)

КЕМ снага              = 44 kW

КЕМ снагаКС          = 60 KS

Перформансе

брзина максимална   = 157 km/h

долет                        = 470 km

плафон лета             = 3.800 m

брзина пењања         = m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан.

Земље које су користиле Авион

Југославија

Оперативно коришћење

Авион у Југославији


Икарус 252 "Први мај" на првомајској паради у Београду

Авион је био нискокрилац дрвене конструкције са фиксним стајним трапом. Пилот и инструктор су седели један поред другог како би лакше пратили активности у току обуке јер су имали непосредну директну комуникацију између себе. Авион је опремљен линијским ваздушно хлађеним мотором Валтер Микрон II снаге 44 kW, који се одликовао економичношћу рада. Максимална брзина авиона је била 157 km/h, за полетање му је било потребно 185 m, а за слетање 205 m. Добро је подносио травнате полетно слетне стазе.

Авион је летео од 1948. у Ваздухопловном савезу Југославије где је служио за обуку цивилних и спортских пилота у аероклубовима. С обзиром да је био један од првих домаћих авиона коришћен је и у пропагандне сврхе учешћем на аеромитинзима и првомајским парадама. Кад је дотрајао (истекли му ресурси) замењен је авионом Утва Аеро 3.

Види још

Литература

  1. Команда РВ и ПВО,Чувари нашег неба, Војноиздавачки завод, Београд, 1977.
  2. Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6
  3. Рендулић, Златко (1996). Авиони домаће конструкције после Другог светског рата. Београд: Институт Лола.
  4. Жутић. Н. и Бошковић. Л., Икарус - Икарбус: 1923 - 1998,(Монографија 75 година Икаруса), Икарбус, Београд, 1999.
  5. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан (2011). Кратака историја ваздухопловства у Србији . Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-1-9

Спољашње везе

  1. http://vazduhoplovstvo.com/beslin-252-prvi-maj-ikarus/
  2. http://www.airwar.ru/enc/other/252.html
  3. http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=25743.0
  4. http://www.ebooklibrary.org/articles/eng/List_of_aircraft_(I)