Браћа Бреге:
Луј Шарл - Louis Charles, (1880 - 1955.)
Жак - Jacques, (1881 - 1939.)
су били пилоти, конструктори авиона и индустријалци. Луј Бреге је био познати француски конструктор авиона и пионир-пилот са дозволом бр. 52 од 19. априла 1910. године, касније један од оснивача Друштва Ер Франс.
Са својим млађим братом Жаком, који је имао политехничко образовање, разматрао је идеју изградње једног жироплана, претече хеликоптера. После првих опита у простору породичног предузећа (било је електротехничко...) они су свој жироплан приказали у Академији наука 1907. године. Касније се Жак повукао из пионирског рада на развоју ваздухопловства и посветио се другим занимањима. Овом пројекту са жиропланом Луј ће се вратити поново 1948. године.
Допринос
Луј Бреге оснива своје предузеће за израду авиона и његов први авион конструисан је у 1909. години. Са њим је био постављен 1911. светски рекорд брзине на стази од 10 км. Његови авиони држали су рекорде у подизању терета, чак и до преко 600 кг. Веома много се интересовао за превоз терета авионима, за будућу транспортну авијацију. Свој први хидроавион направио је 1912. године.
У почетку Првог светског рата његов авион за извиђање је у кризним тренуцима пред одсудну битку 1914. на Марни, близу Париза, донео драгоцене податке о распореду немачке војске и њеним правцима кретања, што је било од највећег значаја за одбрану Париза и победу у тој бици. У току рата произвео је прве француске бомбардере. Били су то Breguet – Michelin у 1915. и Breguet-14 1917. ( са мотором Renault од 300 кс, брзином 170 км/час, плафон лета 5.800 м и аутономија 3 часа), око 1.600 примерака. Укупно је његово предузеће у току рата направило и упутило на фронт пркео 8.000 авиона...
У фебруару 1919. оснива Друштво за ваздушну пошту, које ће бити и зачетак моћног предузећа ЕР Франс. Велики успех постигао је 1924. године када је произвео свој чувени Бреге-19 који ће бити прихваћен и у другим државама, куповином или производњом по лиценци. Југославија је 1926 -1927. направила фабрику авиона у Краљеву, склопила уговор на пет година са фирмом Луја Брегеа и у њој је произведено 425 авиона овог типа. Са увезених 150 и са два предсеријска, ваздухопловство војске Југославије имало је у служби 577 авиона Бреге-19., са којима се у ВВ летело преко 15 година. Од њих је 86 авиона дочекало рат априла 1941. године.
Луј Бреге је лично посетио ову фабрику у Краљеву у време свечаног отварања...
Луј Бреге је био носилац Ордена Ратни Крст, Витез од 1910, Официр 1920, Заповедник 1925. и 1952. Високи официр Легије Части.
Галерија
Бреге-Рихет жироплан из 1907. год. | Авион Бреге 1 из 1909. год. | Авион Бреге из 1910. год. |
Авион Бреге U1 из 1912. год. | Хидроавион Бреге H-U3 из 1913. год. | Авион Бреге 5 из 1915. год. |
Види још
Литература
- Лучић, Душан (1936) , Основи практичне аеродинамике са описима аероплана. Нови Сад: Ваздухопловни гласник.
- Јанић, Чедомир (2003), Век авијације - [илустрована хронологија]. Беочин: Ефект 1. (COBISS).
- Петровић, Огњан (2000), Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део I : 1918 – 1930.). Београд: Музеј југословенског ваздухопловства, Лет 2/2000. ISSN: 1450-684X.
- Петровић, Огњан (2004), Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део II: 1931 – 1941.). Београд: Музеј југословенског ваздухопловства, Лет 3/2004. ISSN: 1450-684X.
- Микић, В. Војислав (2000), Зракопловство Независне Државе Хрватске 1941-1945. године. Београд: Војноисторијски институт Војске Југославије. ID=72669708.
- Janić Čedomir, (1988.), Začetnici avijacije - Ilustrovana istorija vazduhoplovstva, Beograd, Vuk Karadžić, ISBN 978-86-307008-7-3.
Спољашње везе
- http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/breguet.html
- http://www.century-of-flight.net/Aviation%20history/airplane%20at%20war/upload5/Louis%20Charles%20Breguet.htm
- http://www.aviastar.org/helicopters_eng/breguet_gyro.php
- http://www.aviastar.org/helicopters_eng/breguet_g-2.php
- http://www.hydroretro.net/etudegh/breguet.pdf
- http://amisbreguet.free.fr/L_Breguet.htm
Београд, 2013. Владимир Лепојевић