Садржај / Contents / Inhalt / Содержание / Contenu / Contenidos / Conteúdo / 內容 / 内容物

Да би сте дошли до чланка који је предмет вашег интересовања потребно је да се курсором позиционирате на црвени део назива чланка и кликните левим тастером миша.


  1. Авиа BH-33 - Авиа BH-33
  2. АВИА FL.3 - АВИА FL.3
  3. Авиа Фокер F 39 - Авиа Фокер F 39
  4. Авиатик B II - Авиатик B II
  5. Авиатик Берг C - Авиатик Берг C
  6. Авиатик Берг D - Авиатик Берг D
  7. Авион Ресава - Авион Ресава
  8. Авион "Свети Ђорђе" - Авион "Свети Ђорђе"
  9. Авион "Срака" / Блоудек XIV - Авион "Срака" / Блоудек XIV
  10. Авро Циерва С.30А - Авро Циерва С.30А
  11. Аеро A-12 - Аеро A-12
  12. Аеро A-35 - Аеро A-35
  13. Аеропут ММС-3 - Аеропут ММС-3
  14. Албатрос D.III - Албатрос D.III
  15. Амиот 143 - Амиот 143
  16. Анатра ДС - Анатра ДС
  17. Ансалдо SVA - Ансалдо SVA
  18. Антонов Ан-2 - Антонов Ан-2
  19. Антонов Ан-12 - Антонов Ан-12
  20. Антонов Ан-26 - Антонов Ан-26
  21. Анрио HD-320 - Анрио HD-320
  22. Анрио HD-41H - Анрио HD-41H
  23. Бикер Bü 131 Јунгман - Бикер Bü 131 Јунгман
  24. Бикер Bü 133 Јунгмајстер - Бикер Bü 133 Јунгмајстер
  25. Бикер Bü 181 Бестман - Бикер Bü 181 Бестман
  26. Блерио XI - Блерио XI
  27. Блоудек XV - Блоудек XV
  28. Боинг 707 - Боинг 707
  29. Боинг 727 - Боинг 727
  30. Бреге 14 - Бреге 14
  31. Бреге 19 - Бреге 19
  32. Бристол Бленим Mk I - Бристол Бленим Mk I
  33. Бристол F.2 - Бристол F.2
  34. Воазен - Воазен
  35. Гернер G - Гернер G
  36. Гота GO 145 - Гота GO 145
  37. Груман G-164A Ag-Cat - Груман G-164A Ag-Cat
  38. Гурду - Лесер LGL B3 - Гурду - Лесер LGL B3
  39. Даглас C-47 / DC-3 - Даглас C-47 / DC-3
  40. Даглас DC-6 - Даглас DC-6
  41. Дајмлер-Клем L 20 - Дајмлер-Клем L 20
  42. Депердисен - Депердисен
  43. Девоатин D.1 - Девоатин D.1
  44. Девоатин D.9 - Девоатин D.9
  45. Девоатин D.27 - Девоатин D.27
  46. Де Хевиланд DH.60 Мот - Де Хевиланд DH.60 Мот
  47. Де Хевиланд DH.80А Пус Мот - Де Хевиланд DH.80А Пус Мот
  48. Де Хевиланд DH.82 Tiger Mot - Де Хевиланд DH.82 Tiger Mot
  49. Де Хевиланд DH.83 Фокс Мот - Де Хевиланд DH.83 Фокс Мот
  50. Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот - Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот
  51. Де Хевиланд DH.87 Хорнет Мот - Де Хевиланд DH.87 Хорнет Мот
  52. Де Хевиланд DH.89 Драгон Рапид - Де Хевиланд DH.89 Драгон Рапид
  53. Дитрих Гобит DP II - Дитрих Гобит DP II
  54. Доран AR.1 (2) - Доран AR.1 (2)
  55. Дорније Do 17 - Дорније Do 17
  56. Дорније Do 22 - Дорније Do 22
  57. Дорније Do D - Дорније Do D
  58. Дорније Do J - Дорније Do J
  59. Дорније Do Y - Дорније Do Y
  60. Дукс биплан - Дукс биплан
  61. Ефаг C - Ефаг C
  62. Икарус 214 - Икарус 214
  63. Икарус 215 - Икарус 215
  64. Икарус Аеро 2 - Икарус Аеро 2
  65. Икарус ИО - Икарус ИО
  66. Икарус ММ-2 или МИМА-2 - Икарус ММ-2 или МИМА-2
  67. Икарус Оркан - Икарус Оркан
  68. Икарус "Сиви соко" - Икарус "Сиви соко"
  69. Икарус ШМ - "Шимика" - Икарус ШМ - "Шимика"
  70. Иљушин Ил-14 - Иљушин Ил-14
  71. Иљушин Ил-18 - Иљушин Ил-18
  72. Јаковљев Јак 1 - Јак 1
  73. Јаковљев Јак 3 - Јак 3
  74. Јаковљев Јак 7 - Јак 7
  75. Јаковљев Јак 9 - Јак 9
  76. Јаковљев УТ-2 - Јаковљев УТ-2
  77. Јункерс G.24 - Јункерс G.24
  78. Јункерс Ju 52/3m - Јункерс Ju 52/3m
  79. Јункерс Ju 87 - Јункерс Ju 87
  80. Јункерс W.34 - Јункерс W.34
  81. КАМС 30E - КАМС 30E
  82. Капрони Ca.310 - Капрони Ca.310
  83. Клем L.25 - Клем L.25
  84. Кодрон C.27 - Кодрон C.27
  85. Кодрон C.440 - Кодрон C.440
  86. Кодрон C.510 - Кодрон C.510 Пеликан
  87. Кодрон C.635 - Кодрон C.635
  88. Кодрон G.3 - Кодрон G.3
  89. Кодрон G.4 - Кодрон G.4
  90. Компер свифт CLA.7 - Компер свифт CLA.7
  91. Кухељ KS-I - Кухељ KS-I
  92. Кухељ KS-II - Кухељ KS-II
  93. Летов Š-16J - Летов Š-16J
  94. Лисунов Ли-2 / Ли-3 - Лисунов Ли-2 / Ли-3
  95. Локид Електра - Локид Електра
  96. Лонер B.I - Лонер B.I
  97. Лонер TL - Лонер TL
  98. Мерћеп - комитски - Мерћеп - комитски
  99. Месершмит Bf 108 B-1 Таифун - Месершмит Bf 108 B-1 Таифун
  100. Месершмит Bf 109 - Месершмит Bf 109
  101. Месершмит Bf 110 - Месершмит Bf 110
  102. Моран Солниjе MS.230 - Моран Солниjе MS.230
  103. Моран Солниjе MS.406 - Моран Солниjе MS.406
  104. Национални Аероклуб Србије (НАКС) - Национални Аероклуб Србије (НАКС)
  105. Нијепор 10 - Нијепор 10
  106. Нијепор 11 - Нијепор 11
  107. Нијепор 12 - Нијепор 12
  108. Нијепор 21 - Нијепор 21
  109. Нијепор 23 - Нијепор 23
  110. Нијепор 24 - Нијепор 24
  111. Нијепор 27 - Нијепор 27
  112. Норт Америкен Т-6 Тексан - Норт Америкен Харвард
  113. Петљаков Пе-2 - Петљаков Пе-2
  114. Поликарпов По 2 - Поликарпов По 2
  115. Потез VIII - Потез VIII
  116. Потез XV - Потез XV
  117. Потез XXV - Потез XXV
  118. Потез 29 - Потез 29
  119. Потез 630 - Потез 630
  120. Раб-Каценштајн Kl-1 ласта - Раб-Каценштајн Kl-1 ласта
  121. Раб-Каценштајн RK-2 пеликан - Раб-Каценштајн RK-2 пеликан
  122. Раб-Каценштајн RK-9 - Раб-Каценштајн RK-9
  123. Р.А.Ф. BE 2c - Р.А.Ф. BE 2c
  124. РЕП Type F 1912 - РЕП Type F 1912
  125. Рогожарски АЖР - Рогожарски АЖР
  126. Рогожарски Бруцош - Рогожарски Бруцош
  127. Рогожарски RWD-8 - Рогожарски RWD-8
  128. Рогожарски RWD-13 - Рогожарски RWD-13
  129. Рогожарски ПВТ - Рогожарски ПВТ
  130. Рогожарски Р-100 - Рогожарски Р-100
  131. Рогожарски Р-313 - Рогожарски Р-313
  132. Рогожарски СИМ-VI - Рогожарски СИМ-VI
  133. Рогожарски СИМ-VIII - Рогожарски СИМ-VIII
  134. Рогожарски СИМ-X - Рогожарски СИМ-X
  135. Рогожарски СИМ-XI - Рогожарски СИМ-XI
  136. Рогожарски СИМ-XII-X - Рогожарски СИМ-XII-X
  137. Рогожарски СИМ-XIV-X - Рогожарски СИМ-XIV-X
  138. Румплер 6B - Румплер 6B
  139. Румплер C - Румплер C
  140. Саиман 200 - Саиман 200
  141. Савоја Маркети SM.79 - Савоја Маркети SM.79
  142. СИАИ S.13 - СИАИ S.13
  143. СИМ-II - СИМ-II
  144. Соко 522 - Соко 522
  145. Сопвит 1 1/2 стратер - Сопвит 1 1/2 стратер
  146. СПАД S.VII - СПАД S.VII
  147. СПАД S.XIII - СПАД S.XIII
  148. Спартан крузер - Спартан крузер
  149. Спитфајер - Спитфајер
  150. Свеп це-це - Свеп це-це
  151. Свеп минима - Свеп минима
  152. Фарман F.40 - Фарман F.40
  153. Фарман F.190 - Фарман F.190
  154. Фарман F.306 - Фарман F.306
  155. Фарман HF.20 - Фарман HF.20
  156. Фарман HF.7 - Фарман HF.7
  157. Фарман MF.11 - Фарман MF.11
  158. Феникс C.I - Феникс C.I
  159. Феникс D - Феникс D
  160. Физир ЛАФ - Физир ЛАФ
  161. Физир Ф1В - Физир Ф1В
  162. Физир ФА-1 - Физир ФА-1 (Физир Вега)
  163. Физир ФН - Физир ФН
  164. Физир ФП-2 - Физир ФП-2
  165. Физир ФТ-1 "Небојша" - Физир ФТ-1 "Небојша"
  166. Fi 156 Рода - Fi 156 Рода
  167. Физелер Fi-167 "Велика рода" - Физелер Fi-167
  168. Флит модел 10 - Флит модел 10
  169. Фридрихсхафен FF.49 - Фридрихсхафен FF.49
  170. Хајнкел Hе-8 - Хајнкел Hе-8
  171. Ханза Бранденбург Б.1 - Ханза Бранденбург Б.1
  172. Ханза Бранденбург Ц.1 - Ханза Бранденбург Ц.1
  173. Ханза Бранденбург К - Ханза Бранденбург К
  174. Ханза-Бранденбург W.13 - Ханза-Бранденбург W.13
  175. Ханза-Бранденбург W.18 - Ханза-Бранденбург W.18
  176. Хидроавион ФБА - Хидроавион ФБА
  177. Хокер Фјури - Хокер Фјури
  178. Хокер Хајнд - Хокер Хајнд
  179. Хокер Харикен - Хокер Харикен
  180. Уфаг C.I - Уфаг C.I
  181. Утва 251 Тројка - Утва 251 Тројка
  182. Утва 56/60 - Утва 56/60
  183. Утва 65 Привредник - Утва 65
  184. Утва 66 - Утва 66
  185. Утва 75 - Утва 75
  186. Утва 212 - Утва 212
  187. Утва 213 - Утва 213
  188. Утва Аеро 3 - Утва Аеро 3
  189. Злин Z-XII - Злин Z-XII
  190. Змај Р-1 - Змај Р-1
  191. Шчербаков Шче-2 - Шчербаков Шче-2

Дорније Do 28D-2


авион Дорније Do 28D

Дорније Do 28D-2 / Dornier Do 28D-2  је немачки двомоторни, лаки транспортни, висококрилни авион са STOL карактеристикама (полетање и слетање са кратких полетно слетних стаза). Пројектован је и произвођен у фирми Дорниер из Фридрихсхавена у периоду од 1966. до 1974. То је поуздан и издржљив авион који се и данас налази у оперативној употреби. Продат је у преко 30 земаља.

Опширније: Дорније Do 28D-2

Злин Z-526


авион Злин Z-526

Злин Z-526 / Zlin Z-526  је чехословачки спортски једномоторни, једноседи / двоседи, нискокрилни авион са затвореном кабином, који се користио као авион за обуку пилота, акробатско летење, тренажу пилота и вучу једрилица. Авион је био металне конструкције, пројектовао га је инжењер Сватоплук Замечник а производено је 325 комада у пероиду од 1966. до 1974. године а продат је у преко 20 земаља. 

Опширније: Злин Z-526

Соко Ј-20 Крагуј


авион Соко Ј-20 Крагуј

Соко Ј-20 Крагуј/ Soko J-20 Kraguj  је југословенски једномоторни, једноседи, нискокрилни авион са затвореном кабином, који се користио као лаки борбени авион. Пројектовао га је ВТИ (Ваздухопловни технички институт) из Београда-Жарково 1962. године за потребе ЈРВ и ПВО.

Производња је почела 1964., производио га је Соко из Мостара и направњено је укупно 41 авион и два прототипа. Намена му је била за герилско ратовање. Највише се користио за обуку и тренажу резервних пилота Југословенског ратног ваздухопловства. Одликовао се добрим летним особинама.

Опширније: Соко Ј-20 Крагуј

Фоланд Гнат


авион Фоланд Гнат

Фоланд Гнат / Folland Gnat  је британски једномоторни, једноседи, висококрилни авион на млазни погон са затвореном кабином, који се користио као ловачки и извиђачки авион након Другог светског рата. Авион је конструисао британски инжењер Теди Питер (Teddy Petter) а први прототип је полетео 11. августа 1954. године. Авион Гнат се производио у Великој Британији а по лиценци у Индији. Поред овога продат је још у Финској и Југославији. Иначе по својим летним карактеристикама сматран је за један од најбољих авиона тога доба.

Опширније: Фоланд Гнат

Локид Т-33


авион Локид Т-33 аут: О.Петровић

Локид Т-33 Шутинг стар / Lockheed T-33 Shooting Star  је Амерички једномоторни, двоседи, нискокрилни авион на млазни погон са затвореном кабином, који се користио као авион за обуку пилота или извиђање након Другог светског рата. Један од најуспешнијих школског авиона Lockheed Т-33А који је настао 1949. године, незнатном модификацијом ловачког авиона F-80. Укупно је произведено 5691 примерака Т-33А у погонима компаније Lockheed и био је окосница школског ваздухопловства у бројним ратним ваздухопловствима у свету, па и југословенског. Упркос томе што се већ скоро 50 година не производи, још увек је у употреби у неким земљама.

Опширније: Локид Т-33

МиГ 15


авион МиГ 15

МиГ 15  је совјетски ловачки авион на млазни погон који је пројектован у конструкционом бироу Микојан и Гуревић и био у служби у послератним годинама у Совјетском савезу, земљама Варшавског уговора и многим другим земљама. Први пут је полетео 1947. године уведен у употребу 1949. године и коришћен све до 1982. године. Произведен је у 18.000 примерака од чега 6.000 кроз лиценцну производњу.

Опширније: МиГ 15

Јак 23


Јаковљев Јак 23

Јаковљев Јак 23  је совјетски ловачки авион на млазни погон који је пројектован у конструкционом бироу Јаковљев и био у служби у послератним годинама у Совјетском савезу и земљама Варшавског уговора. Први пробни лет је имао 1947. године, ушао је у употребу 1950. а повучен је 1960-тих година прошлог века. Произведено је само 316 комада јер није могао да истрпи конкуренције свог ривала МиГ-15.

Опширније: Јак 23

DFS 230


Транспортна једрилица DFS 230

DFS 230 (ваздухопловна једрилица)  је немачка транспортна ваздухопловна једрилица мешовите конструкције, труп је направљен од челичне решеткасте конструкције обложен платном а крило је било дрвене конструкције. Једрилица је пројектована за превоз људи и материјала и користила се пре у току и након Другог светског рата. Највећи корисник ове једрилице је био немачка Луфтвафе а користили су је и савезници када их се докопају.

Опширније: DFS 230

Икарус 920


Једрилица Икарус 920

Икарус 920 (ваздухопловна једрилица)  је југословенска транспортна ваздухопловна једрилица коју је пројектовао најплоднији и најуспешнији пројектант једрилица у нас инжењер Иво Шоштарић. Једрилица је пројектована и направљена у периоду од 1948. до 1950. године а произведена је у земунској фабрици авиона Икарус.

Опширније: Икарус 920

Икарус 453MW


авион Икарус 453MW

Икарус 453MW / Ikarus 453MW је један из серије југословенских експерименталних авиона насталих у Конструктивној групи бр. 9 ГДВИ у периоду од 1947 до 1958. године. Конструисали су га је Драгољуб Бешлин и инж.Левачић 1952. године.

Опширније: Икарус 453MW

Икарус 452-2


авион Икарус 452-2 

Икарус 452-2 / Ikarus 452-2  је југословенски двомоторни, нискокрилни авион на млазни погон са затвореном кабином и стреластим крилима, развијен као експериментални авион на основу претходних млазних авиона Икарус 451М и 451ММ. Aвион је пројектовао наш авио конструктор Драгољуб Бешлин а направила га је фабрика авиона Икарус из Земуна. Први пут је полетео 24.јула 1953. године. Циљ овог пројекта је било проучавање и стицање искуства у примени стреластог крила а намера је пројектовање југословенског ловачког авиона пресретача на млазни погон.

Опширније: Икарус 452-2

Икарус 451ММ


авион Икарус T-451ММ "Стршљен II"

Икарус 451ММ / Ikarus 451MM  је група од три југословенска двомоторна, нискокрилна авиона на млазни погон са затвореном кабином, развијени на основу свог претходника млазног авиона Икарус S-451М "Зоља". У ову групу спадају авиони: једноседи Икарус J-451ММ "Стршљен" и Икарус T-451ММ "Стршљен II", и двоседи тренажни Икарус S-451ММ "Матица". Све ове авионе је пројектовао наш авио конструктор Драгољуб Бешлин а направила их је фабрика авиона Икарус из Земуна.

Опширније: Икарус 451ММ

Икарус 451M


авион Икарус 451M (аут. М.Газдић)

Икарус 451M / Ikarus 451M је југословенски експериментални, лаки јуришник, двомоторни, нискокрилни авион металне конструкције са млазним моторима. Конструисао га је Драгољуб Бешлин на основу свог претходног пројекта авиона Икарус 451 авиона у коме је пилот био у лежећем положају. Овај авион се одликовао малим димензијама и имао је као погонске клипне моторе. Избор да се од малог авиона реконструкцијом напарави млазни авион проузрокован је тиме што се на тржишту могао купити само мали млазни мотор. Авион Икарус 451М је први пут полетео 25. 10. 1952., а у служби у ЈРВ је био од 1952. до 1959. године. То је био први авион на млазни погон домаће производње. Убрзо затим пројектована је и модификована верзија овог авиона који је добио назив Икарус S 451M Зоља.

Опширније: Икарус 451M

Икарус B-5


авион Икарус B-5

Икарус B-5 / Ikarus B-5 је југословенски експериментални двомоторни, нискокрилни авион дрвене конструкције са затвореном кабином, у коме је пилот био у лежећем положају. Конструисао га је Драгољуб Бешлин на основу свог претходно не реализованог пројекта Б-1.

Направила га је фабрика авиона Икарус из Земуна, а први пут је полетео 10.09.1940. године. Након фабричког испитивања Команда војног ваздухопловства Краљевине Југославије је откупила авион, а на основу њега планиран је пројект обрушавајућег бомбардера. У Априлском рату су га заробили Немци и однели у Немачку где су га детаљно испитали.

Опширније: Икарус B-5

Икарус 451


авион Икарус 451

Икарус 451 / Ikarus 451 је југословенски експериментални лаки јуришни двомоторни, нискокрилни авион са затвореном кабином, у коме је пилот био у лежећем положају. Конструисао га је Драгољуб Бешлин на основу својих претходних пројеката, предратни Б-5 и послератни Икарус 232 "Пионир". Авион Икарус 451 је први пут полетео 22. септембра 1951., а у служби у ЈРВ је био од 1952. до 1957. године.

Опширније: Икарус 451

Икарус 232 "Пионир"


авион Икарус 232 "Пионир"

Икарус 232 "Пионир" / Ikarus 232 "Pionir" је југословенски експериментални двомоторни, нискокрилни авион са затвореном кабином, у коме је пилот био у лежећем положају. Конструисао га је Драгољуб Бешлин на основу свог предратног пројекта Б-5.

Опширније: Икарус 232 "Пионир"

Икарус "Први мај"


авион Икарус "Први мај"

Икарус 252 "Први мај" / Ikarus 252 "Prvi мaj" је југословенски једномоторни, двоседи, нискокрилни авион са затвореном кабином, који се користио као авион за почетну обуку и тренажу пилота и као туристички авион након Другог светског рата. Пројектовали су га инжењери Б. Богојевић и С. Зотовић а авион је први пут полетео 1946. године.

Опширније: Икарус "Први мај"

Икарус 231


авион Икарус 231

Икарус 231 / Ikarus 231  је југословенски једномоторни, једноседи, нискокрилни авион са затвореном кабином, који се користио као авион за везу (курирску службу) након Другог светског рата. Авион је био мешовите конструкције. Пројектовали су га инжењери Слободан Зрнић и Светозар Поповић а произвела га је фабрика Икарус из Земуна. Прототип је полетео 1948. у ЈРВ је служио до 1951. када је предат Ваздухопловном савезу Југославије где се задржао до 1958. године.

Опширније: Икарус 231

Икарус 211


авион Икарус 211 (аутор Шетина)

Икарус 211 / Ikarus 211  је југословенски једномоторни, двоседи, нискокрилни авион са отвореном кабином, који се користио као авион за почетну обуку пилота након Другог светског рата. Авион је био мешовите конструкције. Пројектовали су га инжењери Слободан Зрнић и Светозар Поповић а произвела га је фабрика Икарус из Земуна. Прототип је полетео 15.10.1947. у ЈРВ је служио до 1951. када је предат Ваздухопловном савез Југославије где је служио за обуку спортских пилота.

Опширније: Икарус 211

Иљушин Ил-2


авион Иљушин Ил-2

Иљушин Ил-2 / Iljušin Il-2  је совјетски једномоторни, једноседи, нискокрилни авион са затвореном кабином, који се користио као јуришни авион у току и након Другог светског рата. Припада авионима који су произведени у највећем броју примерака у светској историји ваздухопловства. Сматра се да је најбољи јуришни бомбардер у току Другог светског рата и да је међу три авиона у свету на коме је обучено највише пилота. Авион је са највише надимака као што су: „грбавац“, „летећи тенк“, „летећи пешак“, „оклопник“, „убица тенкова“, „касапин“, „црна смрт“, „гвоздени Густав“, „бетон бомбардер“ и „летећи трактор“, надимке су му углавном давали непријатељски војници и пилоти. Авион Иљушин Ил-2 Штурмовик (значи Олујна птица), добро је пројектован у условима оскудне технологије, у односу на престижну на западу. Показао се као веома ефикасан у извршавању борбених задатака, у оквиру своје намене.

Опширније: Иљушин Ил-2

Икарус IK-2


Икарус IK-2

Икарус IK-2 / Ikarus IK-2  је југословенски једномоторни, једноседи, висококрилни авион са затвореном кабином, који се користио као ловачки авион непосредно уочи и током Другог светског рата. Пројектовали су га инжењери Љубомир Илић и Коста Сивчев. Први прототип је полетео 22. априла 1935. Произведено је укупно 12 авиона и 2 прототипа у периоду од 1938. до 1940. године. На почетку Априлског рата било је исправно 8 авиона који су узели учешће у ратним операцијама. Четири заробљена ова авиона Немци су продали својим савезницима квислиншкој НД Хрватској. Крај рата није дочекао ни један авион.

Опширније: Икарус IK-2

Икарус S-49


Икарус S-49A 

Икарус S-49 / Ikarus S-49  је југословенски једномоторни, једноседи, нискокрилни авион са затвореном кабином, који се користио као ловачки авион непосредно после Другог светског рата. Настао је на бази предратног ловца Рогожарски ИКЗ пројектовали су га исти инжењери Љ. Илић, К. Сивчев и С. Зрнић. Када је инж.Илић емигрирао из земље његово место у пројектном тиму је попунио инж. С. Поповић. Серијски су се производила два типа ових авиона и то Икарус S-49А у 45 примерака и Икарус S-49С у 112 примерака. Авиони су се производили у земунској фабрици авиона Икарус у периоду од 1949. до 1954. године а коришћени су у Југосовенском ратном ваздухопловству (ЈРВ) од 1950 до 1961.године.

Опширније: Икарус S-49

Рогожарски ИКЗ


Рогожарски ИК-З

Рогожарски ИКЗ / Rogožarski IKZ  је југословенски једномоторни, једноседи, нискокрилни авион са затвореном кабином, који се користио као ловачки авион непосредно уочи и током Другог светског рата. Пројектовао га је тим инжењера Љубомир Илић, Коста Сивчев и Слободан Зрнић 1936. године. Први прототип авиона је израђен 1938. а серијска производња је отпочела 1940. у фабрици авиона Рогожарски А. Д. у Београду. Током Априлског рата учествовало је само шест авиона овог типа. Упркос томе ИК-3 се показао као равноправни противник у сукобу са немачким Месершмитима.

Опширније: Рогожарски ИКЗ

Икарус Курир


авион Икарус Курир

Икарус Курир / Ikarus Kurir  је југословенски једномоторни, троседи, висококрилни авион са затвореном кабином. Направљен по наруџбини Југословенског ратног ваздухопловства да замени дотрајале авионе Fi-156 Storch. Авион је нашао широку примену како у ратном ваздухопловству тако и у цивилној примени. Користио се као курир, извиђачки авион, санитетски авион, школски авион за обуку пилота, вучу једрилица, бацање падобранаца и транспорт људи и материјала. Пројектовали су га инжењери Б. Цијан и М. Мазовец а производила га фирма Икарус из Земуна.

Опширније: Икарус Курир

Фоке вулф Fw 44 штиглиц


авион Фоке вулф Fw 44 штиглиц

Фоке вулф Fw 44 штиглиц (DAR 9) / Focke Wulf Fw 44 Stiegletz  је немачки једномоторни, двоседи, двокрилац са отвореном кабином, који се користио као авион за обуку пилота и спортско ваздухопловство, пре у току и након Другог светског рата. Први пут је полетео лета 1932. године а поред Нацистичке Немачке производио се још у неколико земаља. Овај авион, произведен по лиценци у Бугарској је познат под именом DAR 9. 

Опширније: Фоке вулф Fw 44 штиглиц

Ерспид AS 10 Оксфорд


авион AS 10 Оксфорд

Ерспид AS 10 Оксфорд / Airspeed AS 10 Oxford  је британски двомоторни, вишеседи, нискокрилни авион са затвореном кабином, који се користио као путнички, лаки транспортни авион и авион за везу. Највећу примену је доживео у току Другог светског рата као школски авион за обуку пилота за летење на двомоторним авионима, навигатора, радио оператера, нишанџија бомбаша и стрелаца. Поред основне функције као школског авиона овај авион се користио још и као лаки бомбардер, извиђачко-патролни, лаки путнички, транспортни, санитетски авион, и као против подморнички авион. Произведено је преко 8.500 примерака ових авиона у периоду од 1938. до 1945. године, а коришћен је у око 30 земаља током другог светског рата и после њега све до 1960. године.

Опширније: Ерспид AS 10 Оксфорд