Ваздухопловне традиције Србије
  1. Ви сте овде:  
  2. Почетна
  3. Чланци

Ј-20 крагуј

Детаљи
Аутор: Сава
Категорија: Чланци
Објављено: 17 Април 2022
Погодака: 148
Крагуј.jpg
Ј-20 крагуј у лету.

Ј-20 крагуј је југословенски лаки наоружан авион, пројектовао га је Ваздухопловнотехнички институт, а финална производња је реализована у фабрици авиона Соко у Мостару.

Прототип авиона Ј-20 крагуја полетео је 1962. године, а серијска производња му је започета 1964. године. Произведене су две мање серије, укупно (14 + 27) 41 примерака.

Крагуј је малих димензија и једноставан за одржавање. Способан да полеће и слеће са кратких травнатих и неприпремљених стаза. Прототип је први пут полетео 21. новембра 1962. са пробним пилотом капетаном прве класе, Рудолфом Хумаром.

Опширније: Ј-20 крагуј

РУСКА ВИШЕНАМЕНСКА БЕСПИЛОТНА ЛЕТЕЛИЦА (БПЛ) „ГРОМ“

Детаљи
Аутор: Сава
Категорија: Чланци
Објављено: 01 Октобар 2021
Погодака: 74

БПЛ „Гром“ је у статусу тазвоја, имаће вишенаменска својства. Користиће све најсавременије руско авио наоружање у функциији уништавања линија непријатељске одбране, сачињене од снажних система ПВО.

Развој „Гром“-а је најављен општом информацијом и изложеном макетом летелице на изложби „АРМИЈА-2021“

Показна макета „Гром“-а, са планираним наоружањем

Опширније: РУСКА ВИШЕНАМЕНСКА БЕСПИЛОТНА ЛЕТЕЛИЦА (БПЛ) „ГРОМ“

Ваздухопловнотехнички институт (1946. – 1992.)

Детаљи
Аутор: Сава
Категорија: Чланци
Објављено: 18 Септембар 2015
Погодака: 211

 

 
1946. – 1992. године.

Ваздухопловнотехнички институт је био јединствена југословенска научноистраживачка и развојна институција, националног значаја, у домену ваздухопловних технологија. Плански је радио на реализацији и вођењу задатака из те области, у складу државне стратегије ослонца на властите снаге. Организационо и буџетски је био повезан за структуру Југословенске народне армије (ЈНА), у периоду свога постојања, од 1946. до 1992. године. У томе периоду је био носилац научноистраживачког и развојног рада, у домену ваздухопловне технике у ФНРЈ/СФРЈ.

Основан је 10. августа 1946. године, укинут је половином 1992. а кроз асимилацију неких његових преосталих делова у Војнотехнички институт копнене војске, настављена му је провизорна и минимизирана функција.

Опширније: Ваздухопловнотехнички институт (1946. – 1992.)

Нови авион

Детаљи
Аутор: Сава
Категорија: Чланци
Објављено: 18 Септембар 2015
Погодака: 115
Нови авион
НА5.JPG
Опште
Намена вишенаменска
Посада једносед/двосед
Развој Ваздухопловна индустрија СФРЈ са иностраном сарадњом.
Први лет планиран у 1995.
Димензије
Дужина 13,75 m
Размах крила 8,00 m
Висина 4,87 m
Површина крила 30 m²
Маса
Празан 6.000 kg
Нормална полетна 8.660 kg
Макс. тежина при узлетању 12.160 kg
Погон
Турбо-млазни мотор Snecma M88Y
Потисак ТММ 1 х 54,4 / 84,70 kN
Перформансе
Макс. брзина на Hopt 1,88 од брзине звука, макс. брзина са непроменљивом геометријом усисника
2.000 km/h
Плафон лета 17.000 m
Брзина пењања 16.500 m/min
 
Нови авион је био радни назив за југославенски програм вишенаменског надзвучног борбеног авиона. У радној комуникацији се користила и скраћеница НА.

Прве идеје о покретању тога програма настале су након полетања прототипа авиона Орао,1974. године. Програм је покренут ради опремања РВ и ПВО са борбеним авионима на бази стеченог искуства на Орлу и ради одржања континуитета запошљавања капацитета ваздухопловне индустрије, кроз властити развој и производњу. Та прва идеја се заснивала на надоградњи концепције авиона Орао, за развој његовог наследника, под називом Орао 2.

После прелиминарних разматрања и анализа, идеја је амбициозније артикулисана у развој напредног, вишенаменског ловачког авиона, четврте генерације. Та одлука је практично била искорак од ранијег послератног определења да ловачке авионе прве линије искључиво увозимо.

Опширније: Нови авион

АПАЧ

Детаљи
Аутор: м
Категорија: Чланци
Објављено: 18 Септембар 2015
Погодака: 77

АПАЧ је контејнер-летелица (крстарећа ракета), испуњена разорном муницијом за дејство по отпорним циљевима на тлу. Његов развој је започет у кооперацији Француске и Немачке. Када је Немачка одустала Французи су самостално наставили развој.

Пројектован је као модуларан, што му даје флексибилне могућности различитог пуњења, избора муниције и једноставије реализације у више варијанти.

Подкачиње се под авион – носач, лансира га пилот авиона сагласно задатку и условима извршења истог. Аутономно лети по задатој трајакторији према циљу, а у завршном делу се на исти самонаводи. Основна опција АПАЧ АП, масе од 560 kg и долета/домета самосталног лета од 140 km, користи се на авионима Мираж 2000 N и Рафал.

У идејном пројекту југословенског надзвучног авиона (НА), између осталог, усвојен и интегрисан  је АПАЧ АП као једна од опција ношењанаоружања.

Опширније: АПАЧ

  1. Су-57
  2. Институт ONERA
  3. Институт ЦАГИ
  4. Институт NASA

Страна 1 од 26

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Главни мени

  • Насловна
  • Чланци Владимира Лепојевића
  • Прикази
  • Вести
  • Биографије
  • Чланци
  • Историја
  • Статут и о Удружењу

Пријава

  • Заборавили сте лозинку?
  • Заборавили сте корисничко име?