Браћа Моран:
ЛЕОН - LEON, (1885 – 1918. )
РОБЕР - Robert-Charles, (1886 - 1968. )
су били пилоти и конструктори авиона а затим и фабриканти. После првог младалачког заноса са бициклизмом, као и већина других младих људи онога времена, и мотористиком, посветили су се ваздухопловству.
Леон је већ 19.априла 1910. добио пилотску дозволу бр. 54... Мало касније, 19. јула, поставио је на „Блериоу“ светски рекорд брзине од 106,508 км/час, а 3. септембра оборио је постојећи рекорд висине попевши се на 2584 м.
У трци за високу награду Мишлен, браћа су са двоседом „Блерио“ имали тежак удес 5.окт.1910. убрзо после полетања у Issy les Moulineux поред Париза. Обојица су имали преломе ноге, Шарл и ишчашење кука, имали су и друге друге повреде, нарочито по лицу. И поред тешког случаја прездравили су и вратили се ваздухопловству.
Браћа су 10. окт. 1911. са (инж.?) Рејмоном Солнје ( Raymond Saulnier), који је претходно сарађивао са Лујом Блериом, основали заједничко предузеће под именом „Анонимно аеропланско друштво Моран – Солнје“.
У овом предузећу Роберт Моран је био први пробни пилот. Он је основао и предузеће за ваздушни транспорт – Compagnie des Messageries Aeriennes ) и пилотску школу Моран – Солнје.
Заједничко предузеће Моран – Солнје произвешће велики број модела врло добрих и тражених авиона – само до 1918. године, имали су 19 различитих модела, од којих је 7 било ловачких, наколико извиђачких, затим за обуку и спорт, и један хидроавион 1913... Предузеће је радило до 1965. године, када је постало филијала познатефирме Sud - Aviation, а до тада су имали преко 90 сопствених модела.
Са њиховим авионима постављени су били многи рекорди у брзини, висини и прелету.Ролан Гаро ( Roland Garros ), који од Блериоа прешао у фирму Моран-Солнјеи био код њих као пробни пилот, прославио је и себе и њихове авионе. Неколико пута су овим авионима поправљани рекорди висине и брзине и освајане су многе награде.
Ролан Гаро је 1912. је у Тунису, на свом сопственом авиону Моран-Солнје померио рекорд висине на 5.610 м, затим је направио подвиг и долетео из Туниса у Рим, што је био први лет у историји између два континента. Онда је у 1913. на Морану истог типа, са мотором од 6о кс, прелетео за 7 час и 53 мин, Средоземно море из Фрежиса у јужној Француској до Бизерте у Тунису.
Браћа Моран, заједно са Рејмоном Солнје имају велике заслуге за развој ваздухопловства.
Види још
Литература
- Команда РВ и ПВО,Чувари нашег неба, Војноиздавачки завод, Београд, 1977.
- Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6
Спољашње везе
- http://www.appl-lachaise.net/appl/article.php3?id_article=1123
- http://www.stleger.info/les72StLeger/region4/94.1910avion.htm
- http://www.earlyaviators.com/emorane1.htm
- http://www.janinetissot.fdaf.org/jt_morane_leon.htm
- http://aviatechno.net/brevets/images_brevets.php?image=54
- http://aviation.maisons-champagne.com/dir.php?centre=04-bio-morane&menu=11
- http://www.universalis.fr/encyclopedie/robert-morane/
- http://www.morane-saulnier733.fr/3.html
Београд, 2013. Владимир Лепојевић