акробатске групе „Плави анђели“.
Оперативна употреба
Сједињене Америчке Државе
Макдонел Даглас је испоручио свој први F/A-18 хорнет 13. септембра 1978. године. Тај авион је имао плаву и бијелу боју, са ознакама америчке морнарице, лево и америчких маринаца са десне стране. Авион је направио први лет 18. новембра исте године. Хорнети су уведени у оперативну употребу у амерички марински корпус 7. јануара 1984. године.
Пошто је произведено 380 F/A-18А примерака, компанија је прешла на производњу варијанте F/A-18C у септембру 1987. године. Када је А-6 интрудер изашао из употребе 1990. године, те га је заменио F/A-18.
Аустралија
Краљевско ваздухопловство Аустралије је наручило 57 F/A-18A једноседа и 18 F/A-18B двоседа. У употреби се тренутно налази 71 примерак, док су 4 страдала. Планови су да се авиони до 2015. године, замене са F-35 лајтнинг II.
Аустралијска влада је одлучила да 2007. године, набави 24 F/A-18F супер хорнета, блок 2, са трошковима приближно од 6 милијарди долара у току 10 година. Њима ће се придружити F-35. Супер хорнети ће бити стационирани у бази Амбрелеј (енгл. Base Amberley).
Аустралија је 2001. године, послала 4 своја авиона на острво Дијего Гарсија, на ком се налази америчка војна база, а у циљу учествовања у операцији против Талибана у Авганистану. Ради учествовања у нападима при инвазији на Ирак, 2003. године, 75. екскадрила је са 14 авиона стационирана у Катару, а заменили су их Супер хорнети, у марту 2015.
Канада
Канада је била прва земља у коју су испоричени Хорнети. Они су били први купци. Хорнети су у Канадском ваздухопловству заменили CF-104 старфајтер (енгл. CF-104 Starfighter), CF-101 вуду (енгл. CF-101 Voodoo), и CF-116 фридом фајтер (енгл. CF-116 Freedom Fighter). Канадско ваздухопловство је наручило 98 примерака F/A-18A, (Канадска ознака CF-188A/CF-18A)) и 40 примерака F/A-18B (Канадска ознака CF-188B/CF-18B).
Летилице ће проћи кроз процес модернизације, који укључује побољшану опрему и нова конструктивна решења, у циљу продужавања оперативног века авиона до 2020. године. Варијанта F/A-18A ће бити доведена на стандард F/A-18C, док ће F/A-18B бити унапређена на ниво F/A-18D. Укупно 80 летелица, од којих 62 F/A-18A и 12 F/A-18B, проћи ће процес модернизације. Према подацима за 2003. годину Канада располаже са 123 Хорнета који су у употреби, док их је 15 изгубљено.
Током Заливског рата, 1991. године, Канада је учествовала са својих 26 Хорнета који су били базирани у Катару. У јуну 1999. године канадски авиони су коришћени приликом агресије на СРЈ, а били су стационирани у италијанској бази Авијано.
У јулу 2010. године канадска влада је објавила планове за замену преосталих CF-18 са 65 F-35 лајтнинг II, чије испоруке би требало да почну у 2016. године.
Финска
Финско ратно ваздухопловство (Suomen Ilmavoimat) је уговорило 64 примерка авиона типа Хорнет, у варијантама „C“ и „D“, са почетком испоруке 7. јуни 1995. године. Хорнети су заменили њихове старе авионе МиГ-21бис и Сааб 35 дракен, у оперативној употреби финског ваздухопловства. У почетку су се користили само за противваздухопловну одбрану, па F/A-18C добија локални назив ASPJ (енгл. Airborne-Self-Protection-Jammer). У принципу је Хорнетима била првобитна намена противваздухопловна одбрана, али са електронским системима које поседују они су могли нападати и циљеве на земљи и мору.
Један ловац је уништен у ваздуху приликом судара, 2001. године, а оштећени F-18C је обновљен у варијанту F-18D. За то је морао да се прибави канадска технологија за стандард CF-18B. Модификовани авион се срушио током пробног лета у јануару 2010. године. Закључено је да је узрок несреће, отказ серво цилиндра од команде хоризонталног репа.
Финска је унапредила своје F-18 новом опремом, укључујући кацигу са приказом спољне ситуације, новим кабинским приказивачима, сензорима и НАТО стандардом података слој веза. Неколико преосталих Хорнета ће бити опремљено да носе убојна средства ваздух-земља, као што је AGM-158 JASSM, у ствари враћају се оригиналној вишенаменској конфигурацији F/A-18. Надоградња обухвата набавку и интеграцију нових ракета ваздух-ваздух AIM-9X сајдвиндер и AIM-120C-7 AMRAAM. Ова надоградња процењује се да бити завршена до 2016. године. Након надоградње авиони ће остати у оперативно употреби до периода 2020—2025. године
Кувајт
Кувајтско ваздухопловство (Al Quwwat Aj Jawwaiya Al Kuwaitiya) располаже са 32 летилице F/A-18C/D хорнет. Авиони су поручени пре ирачке инвазије на Кувајт августа 1990. године. Њихова испорука је отпочела 8. октобра 1991. године. F/A-18C/D хорнет су у кувајтским снагама заменили старе A-4KU скајхок.
Малезија
Краљевско ваздухопловство Малезије (Tentera Udara Diraja Malaysia ) у свом саставу има осам авиона F/A-18D.
Шпанија
Шпанско ратно ваздухопловство је наручило 60 EF-18А примерака и 12 EF-18B примерака Хорнета („E“ је ознака за Шпанију ), док их Шпанско ратно ваздухопловство означава као C.15 (једносјед ) и CE.15 (двосед ).[30] Испорука летелица Шпанији, започела је 22. новембра 1985. године. Тренутно су сви ти авиони унапређени у стандард F/A-18А+/Б+, који је сличан F/A-18C/D (ова верзија поседује последњу генерацију рачунара задатака, који управља оружјем у датој мисији, сетове за складиштење података, нове електро инсталације и друга унапређења као што су AN/AAS-38B NITE хавк таргетинг (енгл. AN/AAS-38B NITE Hawk targeting), за ноћно обележавање циљева).
Шпанија је 1995. године, изразила је жељу за куповином 24 бивших америчких F/A-18А и опцијом са још шест. Ти авиони су унапређени, али нису достигли стандард EF-18А+.
Шест примерака шпанских F/A-18 је изгубљено.
Шпански авион и су коришћени за земаљске нападе на Србе у Босни, и у бомбардовању СРЈ под НАТО командом. Током тих напада били су стационирани у бази Авијано коју су дијелили заједно са канадским и америчким F/A-18. Током догађаја у Либији, четири Шпански Хорнета учествовала су у спровођењу зоне забране летова.
Швајцарска
Швајцарско ваздухопловство (Switzerland's Luftwaffe) посједује 34 летилице F/A-18, од тог су 26 F/A-18A/C/D. Један F/A-18Д је изгубљен, у удесу. Испорука авиона Швајцарској је почела 25. јануара 1996. године.
Крајем 2007. године Швајцарска је захтевала да њени F/A-18A/C/D буду укључени у програм модернизације, који се тада одвијао у Америци, у циљу продужења оперативног века својих авиона. Модернизација је укључивала унапређену опрему, нови главни рачунар и 44 сета опреме за електронску заштиту AN/ALR-67v3 ECM.
Борбена употреба
У току своје оперативне употребе, Хорнети су имали и борбена дејства, у неколико локалних ратова и криза.
Заливски рат
Два америчка F/A-18 су уништена заједно са њиховим пилотима за време трајања Заливског рата. 17. јануара 1991. године, првог дана рата, поручник Скот Спеичер који је летио на Хорнету са ознаком ВФА-81, оборен је од стране Ирачког авиона МиГ-25, пилот се и даље води као нестао у акцији. Другим F/A-18 је управљао поручник Роберт Двајер, који се званично водио као погинуо у борби, његов авион је оборен под неразјашњеним околностима.
Са друге стране пилоти F/A-18 су оборили два Ирачка авиона током борби, оба оборена авиона су била МиГ-21. Првог дана рата два Хорнета су полетела са америчког носача авиона (енгл. Saratoga) у мисију бомбардовања аеродрома на северозападу Ирака, у току лета су спазила два ирачка авиона типа МиГ-21. Хорнети су оборили МиГ-ове и наставили летети према планираном циљу, који су успешно бомбардовали. То је уједно случај, да авиони који су полетели у мисију бомбардовања земаљских циљева, уђу у борбу у ваздушном простору без одбацивања борбеног терета намењеног за планирани основни задатак и да оборе непријатељске авионе, а касније изврше и свој почетно планирани задатак бомбардовања. О издржљивости Хорнета сведочи чињеница да је био случај када је погођен топовима у оба мотора, и у крило, наставио је да лети 201 km, до своје базе. У току трајања Заливског рата, 10 Хорнета је оштећено, док су два оборена.
Босна и Савезна Република Југославија
Авиони F/A-18A/C Америчке морнарице, заједно са авионима F/A-18A/C/D америчких маринаца су коришћени за нападе на Србе у Босни, као и за НАТО бомбардовање СРЈ 1999. године.
носача авиона Кити ховк
Ирак
Током операције Ирачка слобода, коришћени су Хорнети Америчке морнарице, варијанте F/A-18A/C (као и новије F/A-18E/F). Тада су полетали са носача авиона који су били смештени у северном Арабијском мору. Касније, у конфликту су коришћене унапређене верзије A+, C, D, полетали су из база у Ираку. Један F/A-18C је случајно оборен у пријатељској ватри, на самом почетку сукоба, када га је систем патриот заменио за ирачки авион и оборио. Два авиона су се сударила изнад Ирака у мају 2005. године. У ниском лету, у јануару 2007. године, сударила су се два морнаричка F/A-18E/F супер хорнета и срушили су се у Персијском заливу.
Либија
Авиони F/A-18 хорнет су први пут употријебљени у борби априла 1986. године, када је летелица са ознаком VFA-131 полетела са америчког носача авиона УСС Корално море и напала либанске снаге противваздухопловне одбране у операцији Преријска ватра, током напада на Бенгази у склопу операције Кањон Ел Дорадо.
Варијанте
F-18A/B
F/A-18А је једносед, док је F-18A/B двосед. Простор за друго седиште је обезбеђен премештањем дела опреме и смањењем резервоара за 6 процената горива. Двосед је потпуно борбено способан, а првенствено се користи за обуку пилота. Радар Хјуз AN/APG-65 (енгл. Hughes AN/APG-65) је замењен радаром Хјуз АН/АПГ-73, 1992. године. Који поседује далеко боље перформансе, од свог претходника. Варијанте „A“, која је опремљена новим радаром, носи ознаку F/A-18A+.
F-18C/D
F/A-18C је једносед, а F/A-18D је двосед. Варијанта „D“ може бити за обуку пилота, или као борбени авион који делује у свим временским условима. Код таквог, борбеног двоседа, на задњем сједишту се налази руковалац оружјем и сензорима. Примарни корисник варијанте „D“ је морнарица, која га користи како за ноћне нападе, тако и за блиску подршку копненим снагама.
F/A-18C/D варијанте, су настали унапређивањем Хорнета током 1987. године, које је укључивало: радар, опрему, и интеграцију нових ракета, ваздух-ваздух AIM-120 AMRAAM, ваздух-земља AGM-65 маверик и ваздух-море AGM-84 харпун. Остала унапређења укључују нова Избацива седишта Мартин-Бакер, синтетичке додатке радару за остамрање на доле, пилоту омогућава да лоцира циљеве и при слабој видљивости. „C“ и „D“ варијанте испоручиване од 1989. године, такође су укључивале побољшања борбених спсобности ноћу, Хјузов топлотни навигатор AN/AAR-50, Лорал AN/AAS-38 NITE хавк (енгл. Loral AN/AAS-38 NITE Hawk FLIR) инфрацрвени систем нишањења као и два приказивача у боји.
Варијанта „D“, у 48 примерака, је оспособљена за управљање топом помоћу оптоелектронског сензора. Ти авиони носе ознаку F/A-18D (RC).
Почетком 1992. године, Хорнети су добили моторе F404-GE-402, који дају 10 процената више максималног статичког потиска и као такви постали су стандарни за „хорнете“. Од 1993. године, систем AAS-38A NITE хавк је добио ласер великог домета, омогућавајући му да сам означава циљеве, касније је варијанти AAS-38B додата могућност да се нападају циљеви које означавају ласери других летелица.
F-18E/F супер хорнет
Види главни чланак: F-18E/F супер хорнет
Једносед је F/A-18Е и двосед F/A-18E/F, носи име и пројектни концепт основног F/A-18, али са радикалном изменом. Супер хорнет има долет већи за 25 процената, већу носивост, моћније двопроточне турбомлазне моторе Џенерал електрик F414, који су базирани на F404, из основног Хорнета, и унапређене системе опреме. Ова летелица се тренутно налази у производњи, а очекује се реализација броја примерака, довољна за 22 ескадриле. Варијанта EA-18G гловер (енгл. EA-18G Growler) је опремљена за електронско ратовање, и представља модификовани F-18F, који је уведен у производњу 2007. године. Гловер ће заменити морнарички EA-6B провлер (енгл. EA-6B Prowler).
F-18 / друге САД варијанте
- RF-18
Овај назив носи извиђачка летелица, која је настала од верзије F/A-18A. Први од два прототипа, полетео је у фебруару 1984>. године, али та варијанта није ушла у серијску производњу.
- TF-18А
Двосед, служио је за обуку пилота, касније је преименован у F/A-18B.
- F-18D(CR)
Варијанта двоседа извиђача за Амерички марински корпус. F-18D(CR), намењен је да замени RF-4B фантом || извиђач. Никад није реализован у произодњи.
- F-18 HARV
F/A HARV-18 је једносед којег је НАСА преуредила у циљу својих истраживања. Програм је трајао од априла 1996. године.
- X-53 актив аероеластик винг
Настао од F/A-18, когa је НАСА преуредила, да би демонстрирала активну аероеластичну технологију крила, у децембру 2006. године.
F-18 / извозне варијанте
- (А)F/A-18А/B
- (А)F/A-18А, једносед, за Краљевско аустралијско ваздухопловство.
- (А)F/A-18B, двосед, за обучавање у Краљевском аустралијском ваздухопловству.
- CF-18 Хорнет
- CF-18А, једносед намењен Канадском ваздухопловству, које их је означило CF-188А хорнет.
- CF-188B, двосед, за обучавање пилота намењен Канадском Ваздухопловству, које их је означило као CF-188B хорнет.
- EF-18 хорнет
- EF-18A, једносед, намењен Шпанском ваздухопловству, које их означава као C.15.
- EF-18B, двосед, за обучавање пилота у Шпанском ваздухопловству, које их означава као CE.15.
- KAF-18 хорнет
- KAF-18C, једносед намењен Кувајтским Ваздушним снагама.
- KAF-18D, двосед, за обучавање пилота у Кувајтском Ваздухопловству.
- F-18C/D хорнет, Фински
- Намењени Финским Ваздушним снагама. Првих 7 примерака варијанте „D“ је склопио Макдонел Даглас, док је преосталих 57 једноседа склопио фински произвођач војне опреме, Патриа.
- F-18C/D хорнет
Намењени Швајцарском ваздухопловству.
Корисници
- Аустралија - 55 F/A-18A и 16 F/A-18B у оперативној употреби 2008. године.
- Канада - 138 CF-18 хорнет
- Кувајт 28 F/A-18C и 7 F/A-18D у оперативној употреби у новембру 2008. године.
- Малезија - 8 F/A-18D у оперативној употреби у новембру 2008. године.
- Финска - 55 F-18C и 7 F-18D у употреби у 2015. години.
- Шпанија - 30 EF-18А+
- Швајцарска - 28 F/A-18C и 5 F/A-18D у оперативној употреби у октобру 2015. године.
- САД - 314 F/A-18A/B/C/D хорнета у оперативној употреби 2015. године.
- Истраживачки центар за испитивање авиона у лету, који припада институцији NASA, поседује четири F/A-18.
Карактеристике
Параметри | Подаци | |
---|---|---|
F/A-18C/D хорнет | F/A-18E/F супер хорнет | |
Дужина: | 17,07 m | 18,32 m |
Размах крила: |
|
|
Висина: | 4,66 m | 4,88 m |
Површина: | 37,16 m² | 46,45 m² |
Аеропрофили: | NACA 65A005 (корен крила); 65A003.5 (врх крила) |
NACA 65A005 (корен крила); 65A003.5 (врх крила) |
Специфично |
|
|
Маса празног: | 10.455 kg | 13.864 kg |
Номинална маса: | 16.850 kg | 21.320 kg |
Максимална маса: | 25.401 kg | 29.937 kg |
Максимално гориво: |
5.126 kg |
|
Оптимална брзина: | 1.915 km/h (М = 1,8) | 1.915 km/h (М = 1,8) |
Плафон лета: | 15.240 m | 15.240 m |
Успон: | 15.240 m/min | — |
Радијус дејства ♦: |
|
|
Долет: |
|
|
Аутономија лета ♣: | 1 h 45 min 2 | 2 h 15 min 2 |
Посада: |
|
|
Максим. маса оружја: | 7.711 kg | 8.030 kg |
Погон: | два двопроточна турбомлазна мотора Џенерал електрик F404-GE-402 |
два двопроточна турбомлазна мотора Џенерал електрик F414-GE-400 |
Потисак ♥: |
|
|
Потисак / маса авиона: |
|
|
Јединична цена ♠: | 29 милиона USA $ | 57 милиона USA $ |
— ЛЕГЕНДА
|
||
Топ: | M61 Вулкан, 1× 20 mm, 578 граната | M61 вулкан, 1× 20 mm, 578 граната |
Ракете |
|
|
Ракете |
|
|
Ракете ваздух - брод: |
|
|
Бомбе |
|
|
Радар: |
|
|
Радарско упозорење: |
|
|
Противракетно упозорење: |
|
|
Пасивна заштита: |
|
|
Активни ометачи: |
|
|
Средства | F/A-18A/B хорнет | F/A-18C/D хорнет | F/A-18E/F супер хорнет | ||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
№ места | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 1 | 1,5 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 8,5 | 9 |
AIM-9 сајдвиндер | ♥ | ♥♥ | ♥♥ | ♥♥ | ♥♥ | ♥ | ♥ | ♥♥ | ♥♥ | ♥♥ | ♥♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥♥ | ♥♥ | ♥♥ | ♥♥ | ♥ | ♥ | |||||||||
AIM-7 спероу | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | |||||||||
AIM-120 AMRAAM | ♥♥ | ♥♥ | ♥ | ♥ | ♥♥ | ♥♥ | ♥ | ♥♥ | ♥♥ | ♥ | ♥ | ♥♥ | ♥♥ | ♥ | |||||||||||||||
AGM-65 маверик | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | |||||||||||||||||||
AGM-84 харпун | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | |||||||||||||||||||||
AGM-84H SLAM-ER | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | |||||||||||||||||||||||
AGM-88 HARM | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | |||||||||||||||
AGM-154 JSOW | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | |||||||||||||||||||||
AGM-158 JASSM | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | |||||||||||||||||||||||||
Mark 82/83 | ♥♥ | ♥♥ | ♥ | ♥♥ | ♥♥ | ♥♥ | ♥♥ | ♥ | ♥♥ | ♥♥ | ♥ | ♥♥ | ♥♥ | ♥ | ♥♥ | ♥♥ | ♥ | ||||||||||||
GBU-10/12/16 | ♥♥ | ♥♥ | ♥♥ | ♥♥ | ♥ | ♥♥ | ♥♥ | ♥ | ♥♥ | ♥♥ | ♥ | ||||||||||||||||||
GBU-24 | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | |||||||||||||||||||||||
GBU-31/32/38 JDAM | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | |||||||||||||||||||||
Резерв. горива | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ♥ | ||||||||||||||||||
Давање горивa
у ваздуху |
♥ |
Напомене
[a] - У овом упоредном прегледу су приказана решења и за варијанту F/A-18E/F супер хорнет због сагледавања разлика, и ако је он обрађен у засебном чланку.
- Нумерација места подвешавања оружја, чита се с лева на десно. Бројеви 1 и 9 су за лансере IC ракета на крајевима крила, бројеви 2, 3, 7 и 8 су везне тачке испод крила, а 4, 5 и 6 су испод трупа.
- 1,5 и 8,5 се односи на две нове везне тачке на F/A-18E/F супер хорнету
- На све везне тачке, означене ♥, могу да прихвате контејнер с топом.
- Ознака ♥♥ значи да се на овом везном месту може подкачити два контејнера с топом.
- Многи F/A-18A/B хорнети, који су у оперативној употреби, накнадно су модернизовани и могу да користе новије оружје, као што је наведено.
- Везна тачка под 5 на F/A-18E/F супер хорнету може да прихвати спољни резервоар горива за 50% веће запремине од решења на претходној варијанти F/A-18C/D хорнет.
- F/A-18C/D хорнет је оспособљен да носи оружје: скоро све кластер бомбе CBU серије, атомско оружје од типа B57 и B61, све врсте НАТО ракета.
Види још
- F/A-18E/F супер хорнету
- F-16 фајтинг фалкон
- МиГ-29
- F-14 томкет
Извори
- Jenkins 2000, pp. 186–87
- F/A-18A/B Hornet
- The MDD F/A-18 Hornet & Boeing Super Hornet
- Kelly 1990
- VFAX Naval Fighter Attack Experimenta
- NORTHROP YF-17
- FAS F/A-18 Hornet
- Northrop's F-18L
- F/A-18A/B DESCRIBED
- F-18 High Angle-of-Attack (Alpha) Research Vehicle
- THE ROLE OF HORNET-D IN THE MARINE AIR GROUND TASK FORCE AIR COMBAT ELEMENT
- Navy, Marines Eye JSF Dough to Keep F-18s Flying
- F/A-18 Hornet First Fligh
- F/A-18 Hornet First Fligh
- Air Task Group Deploys
- HORNET IN FOREIGN SERVICE
- Auditing the CF-18 IMP — CF-18 Incremental Modernization Project
- Not Your Father's Hornet — the CF18 Incremental Modernization Program
- Hornet-onnettomuuden taustalla vikaantunut ohjausjärjestelmän servosylinteri
- Kuwait Air Force: Order of Battle
- OPS Daulat: F/A-18D Hornet close air support and interdiction
- España envía a Italia cuatro aviones F-18 para participar en la operación contra Gadafi
- Swiss Hornets reach 50,000 flight hours milestone
- Miller 2002
- Смиљанић, Спасоје (2009.). „Агресија НАТО на СРЈ” (на ((sr))). Војска Југославије у одбрани од агресије 1999. године, књига прва. Београд. pp. 47-75.
- 2 Navy Fighter Jets Crash In Persian Gul
- Jenkins 2000
- Boeing F/A-18E/F Super Hornet
- F/A-18E/F Super Hornet
- F-18 High Alpha Research Vehicle (HARV) fact sheet
- Directory: World Air Forces
- CF-18 Hornet in Canadian Service
- Hornet-kalusto saavuttaa suorituskykynsä huipun
- Schweizer Militärflugzeug in Frankreich abgestürz
- Global F/A-18 Hornet Fleets: Keeping ‘Em Flying
- F/A-18 Hornet, McDonnell-Douglas
- F/A-18 Hornet Multi-Role Fighter
- Designations of U.S. Nuclear Weapons
Литература
- Donald, David; March, Daniel J. (2001). Carrier Aviation Air Power Directory: The World's Carriers and Their Aircraft 1950 - Present. AIRtime Publishing, Incorporated. pp. 122-. ISBN 978-1-880588-43-7.
- Tillman, Barrett (1990). MiG Master: The Story of the F-8 Crusader. Annapolis, Maryland: Naval Institute Press. ISBN 978-0-87021-585-8.
- Donald, David (2005). Warplanes of the Fleet. AIRtime. ISBN 978-1-880588-81-9.
- Senior, Tim (2003). F/A-18 Hornet, The AirForces Monthly book of. AirForces Monthly. ISBN 978-0-946219-69-8.
- Kelly, Orr (1990). Novato, California. Novato, California: Presido Press. ISBN 978-0-89141-344-8.
- Miller, David (2002). St. Paul, Minnesota. St. Paul, Minnesota: MBI Publishing Company. ISBN 978-0-7603-1346-6.
- Jenkins, Dennis R. (2000). F/A-18 Hornet: A Navy Success Story. New York: McGraw-Hill. ISBN 978-0-07-134696-2.
- Spick, Mike (2000). The Great Book of Modern Warplanes. Salamander Books, Limited. ISBN 978-1-84065-156-0.