МиГ-21 (по Нато класификацији енгл. Fishbed) је совјетски ловачки авион пресретач, друге генерације. Пројектован је и развијен у истраживачко-пројектном бироу ОКБ Микојан. У руском жаргону је популарно називан балалајка (због сличности са музичким инструментом), а код многих других оловка (због сличности по облику). Произведено је само у Совјетском Савезу 10.158 примерака, поред тога производио се у Чехословачкој, Индији и у Кини (још око 2.000 примерака). То је авион са турбомлазним мотором, који је у целој светској ваздухопловној историји имао најмасовнију серијску производњу, у тој категорији, а у периоду после Корејског рата и у односу на све остале авионе. Он је и рекордер по дужини трајања серијске производње, у многим варијантама, од 1959. до 1985. године. Користио се у преко 50 држава, а у некима је још увек у употреби и после 50 година од првог увођења у оперативну употребу.
Развој
МиГ-21 је први совјетски ловац друге генерације, а касније варијанте се сврставају у трећу, што подразумева поред ватреног оружја, класичног бомбардерског наоружања, поседовање ракета кратког домета са самонавођењем и ракета средњег домета са полурадарским навођењем. У првој верзији (МиГ-21Е), био је изостављен топ, биле су само интегрисане ракете ваздух–ваздух, са IC самонавођењем. На време је закључено да је то погрешно и у новију верзију Миг-21Ф, уграђен је познати топ ГШ-23, са изванредним карактеристикама. То се касније показало као предност у борби са Фантомом, у Вијетнамском рату.
Развијен је као нужан одговор у трци у наоружању са западним војним блоком, у критичном периоду Хладног рата. Тадашњи ловачки авион МиГ-19 и ако је био светски рекордер у брзини, није био равноправан западним ловцима. Коришћена су проверена искуства у развоју традиционално супериорних ловачких авиона и умешно је са концепционим решењима ублажено заостајање у примени савремене технологије, у домену електронике и врхунских материјала. На рачун скромнијег опремања и ношења мање количине горива, сачуван је повољан однос потисак / маса авиона и са одличним аеродинамичким карактеристикама одличне маневарске карактеристике, посебно у вертикалној равни. Дат је нагласак на стварање предности у блиској борби, што је било пресудно у супростављању са Фантомом (који је без топа). Са ношењем мале количине горива, жртвована је утономија лета (свега је 1,52–1,9 часова), али је обезбеђена велика покретљивост и брзина успона, што је повољно за пресретање непријатељских авиона. Због те особине је фигуративно називан и скакач.
Аеродинамичка шема и концепција змаја МиГ-21, показали су се као одлична основа за развој великог броја варијанти авиона.
Његов развој има предисторију, још од раних педесетих година прошлог века, када је ОКБ Микојан завршио идејни пројекат и студију за прототип Ви-1, који је развијен 1954, године. Ово решење није задовољавало и направљен је репројекат у Је-2, па затим са делта крилом који је полетео 6. јуна 1955. године, а каније је усавршен у Је-5. Овај прототип је јавно промовисан у Москви, у јулу 1956. године. То је била промоција совјетског успешног авиона, који се прославио са више посебности и са успешном употребом у многобројним земљама света. То је био лаки ловац пресретач, са релативно малим потиском мотора, а ипак упоредив са америчким и другим ловцима, као што су F-104 старфајтер, и Мираж III.
Аеродинамичке шеме истраживачко развојних прототипова, у току дефиниције стандарда МиГ-21.
Производња
Фабрика | ||
Горки | 5.278 | П, Р, Бис |
Москва | 3.203 | за извоз |
Тбилиси | 1.677 | УС, У, УМ |
Резултати испитивања у лету су показали да је Је-5 бржи и окретнији, те је на крају и изабран за производњу, као серијски стандрд. То је било изненађење с обзиром на чињеницу да је исти имао доста проблема током свог развоја. Развијена су и нова три прототипа са ознаком Је-6, који су требало да буду коришћени за испитивање нових, поузданијих и снажнијих мотора Р-11 F-300 од својих претходника. Први лет, овог прототипа, је био 20. маја 1958. године, са пробним пилотом Владимиром Нефиедовом. Је-6 је демонстрирао свој квалитет кад је без проблема постигао М = 2, у хоризонталном лету. После осам дана, након овог успеха, изгубљен је овај авион и том приликом је погинуо пробни пилот Владимир Нефиедов. Проблем је настао у отказу мотора у току лета. Са одговарајућим модификацијама повећана је поузданост рада мотора и почела је серијска производња авиона МиГ-21.
Претпоставља се да је укупно произведено око 10.158 примерака МиГ-21 само у Совјетском Савезу, а у Чехословачкој, Индији и Кини око 2.000 примерака. Производили су се у три фабрике: ГАЗ 30 у Москви, ГАЗ 20 у Тбилисију. Фабрика у Горком је производила само двоседе за СССР, у Москви једноседе за извоз, а у Тибилисију једноседе и двоседе за обе потребе. Извиђачка верзија МиГ-21Р и МиГ-21бис, производили су се такође у Горком за обе потребе.
Технички опис
МиГ-21 је са нормалном аеродинамичком шемом, са троугластим крилом и целообртним хоризонталним репом. Основна структура је грађена од алуминијумске легуре, међусобно везивање елемената и подсклопова је закивањем. Труп је полумонокок конструкције са четири уздужника. Усисник је на предњем дела трупа, тип пито, са променљивим доводом ваздуха помоћу осносиметричног аксијално померљивог копља. У његов предњи део, уграђен је радар (на првим верзијама и даљиномер). Струјање ваздуха у усиснику се дели на два канала, који обилазе кабину, а затим се поново спајају у један канал, све до уласка у мотор. У предњем делу трупа, испред кабине, смештена је авионска опрема. За ту намену, на поду кабине се налази још један одељак. У задњем делу трупа је контејнер за смештај кочног падобрана ПТ-21УК, површине од 16 m2. Постављање и скидање мотора је олакшано преко оперативних конектора.
На труп авиона су интегрисане три површине аеродинамичких кочница, две полубочно напред и једна задња испод трупа. Са њиховим извлачем, испуњени су услови постизања успорења > 0,5g и промена уздужног трима авиона < 0,5 °. Принцип уградње аеродинамичких кочница приказан је на горњој илустрацији, десно.
Стајни трап је типа трицикл. Главне ноге су са једним плеуматским точком, профила 500 х 180 mm, диск кочницама и плочицама пресованим од метала и керамике. Носачи ногу су од челика 30ХГСНА.
Крило
Миг-21 је са делта крилом, са углом стреле нападне ивице од 57 ° са симетричним аеропрофилом ЦАГИ С-12, пројектованим за надзвучне брзине. Дебљина аерофила у корену крила је 4,2%, а на крају 2,5% (геометријско витоперење). Угао уградње крила је од 0 °, а угао диједра -2 °. На крајевима излазне ивице су крилца, површине од 1,18 m². На унутрашњем делу излазне ивице су закрилца, површине од 1,87 m², која се отклањају при полетању на 25 ° а на слетању на 45 °. На нападној ивици су мала преткрилца.
Кабина
Кабина је херметична, са проветравањем. Заптивање је реализовано са премазима од посебних синтетичких материја. Снабдева се ваздухом помоћу компресора, аутоматском регулацијом температуре и притиска. Поклопац кабине је од плексигласа са експлозивном врпцом за распрскавање у случају катапултирања пилота са седиштем. За случај отказа система за распрскавање поклопца или система за катапултирање, поклопац се може механички одбацити. Предње стакло је непробојно и штити пилота од метака и шрапнела. Изглед поклопца кабине је приказан на горњој илустрацији.
У првој партији производње авиона МиГ-21Ф-13, користило се избациво седиште са МиГ-19, у каснијим је интегрисано савршеније, испуњавањем услова напуштања авиона до брзине лета од 1.100 km/h и изнад висине 110 m. Због мале поузданости тога седишта МЗ, исто је замењено са КМ-1, класичне конструкције. Кабина авиона МиГ-21 је класична са класичним показивачко–управљачким системом, размештеним на инструменталној табли.
Верзије
Масовна производња и употреба авиона МиГ-21, резултат је компромисних задовољавања потреба педесетак земаља, које су се често разликовале. Са друге стране чувана је актуелност авиона МиГ-21, у временском периоду од неколико деценија, до развоја стандарда 3. генерације. То се могло испунити само на доброј основи почетног концепта, из чега је и произашао оволики број верзија:
- Је-2 (НАТО ознака: енг Faceplate): Прототип са стреластим крилом.
- Је-4 : Први прототип са делта крилом.
- Је-5 (НАТО ознака: енг Fishbed): Прототип за испитивање конфигурације делта крила.
- Је-6: Три авиона за испитивање за дефиницију стандарда серијског авиона.
- МиГ-21: Прва серија ловаца.
- МиГ-21Ф (НАТО ознака: енг Fishbed-B): Ловац, једносед за дневне летове (произведено 40 примерака). Носио је 2.260 литара горива у шест интегралних спремника. Авион је покретао турбо-млазни мотор са 57,48 kN потиска. Био је наоружан са два топа од 30 mm и могао је понети две бомбе до 500 kg.
- Је-50: Прототип са стреластим крилом.
- Је-66: Једносед израђен за постизање светског рекорда у брзини.
- Је-66А: Намењен за постизање рекорда постизања висине лета.
- Је-66Б:
- Је-76:
- Је-150: Прототип пресретача, основа за МиГ-21.
- Је-152 (НАТО ознака: енг Flipper): Већи од МиГ-21, постигао је три светска рекорда.
- МиГ-21Ф-13 (НАТО ознака: енг Fishbed-C): Једносед кратког долета предвиђен за летове по дану. Прва је верзија, која је имала масовну произведњу. Опремљен је са турбо-млазним мотором. Био је наоружан са две ракете ваздух-ваздух и са једним топом од 30 mm.
- МиГ-21ФЛ: Верзија за извоз. Производио се и у Индији као Type 77.
- МиГ-21И (НАТО ознака: енг Analog): Експериментална варијанта за дефиницију крила, намењеног за надзвучни Тупољев Ту-144.
- МиГ-21СПС: источно-немачка верзија.
- МиГ-21П (НАТО ознака: енг Fishbed-D): Ловац, пресретач, једносед.
- МиГ-21ПФ (НАТО ознака: енг Fishbed-D): Ловац, једносед, опремљен радаром РП21 сапфир.
- МиГ-21ПФ (СПС) (НАТО ознака: енг Fishbed-E)
- МиГ-21ПФМ (НАТО ознака: енг Fishbed-F): Једносед са новијим радарским системом и јачим мотором.
- МиГ-21ПФС (НАТО ознака: енг Fishbed-F): Једносед са новијим радарским системом и јачим мотором.
- МиГ-21 (НАТО ознака: енг Fishbed-G“): Пробни авион, намењен за кратко полетање и слетање.
- МиГ-21Р (НАТО ознака: енг Fishbed-H): Авион једносед намењен за тактичко извиђање, настао од МиГ-21ПФМ.
- МиГ-21РФ (НАТО ознака: енг Fishbed-J): Авион једносед намењен за тактичко извиђање, настао од МиГ-21МФ.
- МиГ-21С (НАТО ознака: енг Fishbed-J): Ловац, пресретач, једносед са спољним спремником за топ, за индијско ратно ваздухопловство.
- МиГ-21СМ: Борбени пресретач, једносед са турбо-млазним мотором Тумански Р-13.
- МиГ-21ПФВ: Верзија за велики плафон лета.
- МиГ-21М: Извозна верзија са турбо-млазним мотором Тумански Р-13, производио се у Индији по лиценци.
- МиГ-21МФ: Извозна верзија са турбо-млазним мотором Тумански Р-13.
- МиГ-21МФ (НАТО ознака: енг Fishbed-J): Ловац, једносед, опремљен РП-22 радаром, са турбо-млазним мотором Тумански Р-13-300.
- МиГ-21МФ-Р: Након што је 1995. бугарско ратно ваздухопловство повукло МиГ-21Р из употребе, група инжењера је модификовала авион, интегрисали су додатни спољни контејнер са опремом за извиђање.
- МиГ-21СМТ (НАТО ознака: енг Fishbed-K): вишенаменска ловачка верзија, са турбо-млазним мотором Тумански Р-13 и са повећаном количином горива.
- МиГ-21бис (НАТО ознака: енг Fishbed-L): Вишенаменска ловачка верзија, једносед, способан и за дејства по циљевима на земљи. Завршна је верзија у производњи. Покреће га турбо-млазни мотор Тумански Р-25-300. Спремници горива су капацитета од 2.880 литара. Са посебним накнадним сагоревањем мотори могу краткотрјно повећати потисак од 71 до 99 kN, у трајању до три минуте. Убрзање од 600 km/h до 1.100 km/h постиже за 18 секунди. Брзина пењања му је 225 m/s.
- МиГ-21бис (НАТО ознака: енг Fishbed-N): Вишенаменска ловачка верзија, једносед, способан и за дејства по циљевима на земљи.
- МиГ-21У (НАТО ознака: енг Mongol-A): Авион за обуку са два седишта, један иза другог.
- МиГ-21УС (НАТО ознака: енг Mongol-B): Авион за обуку са два седишта.
- МиГ-21УТ: Авион за обуку, двосед.
- МиГ-21УМ (НАТО ознака: енг Mongol-B): Авион за обуку са два седишта, настао од МиГ-21МФ.
- МиГ-21-93 бисон: Побољшана верзија намењена ваздухопловним снагама Индије.
- МиГ-21 ланцер: Побољшана верзија за румунско ратно ваздухопловство. Модификацију су направили Elbit of Israel и Aerostar of Romania.
- МиГ-21МФН: Побољшана верзија намењена чешком ратном ваздухопловству (навигацијска опрема и комуникацијски систем прилагођен НАТО стандардима)
- МиГ-21-2000: Авион једносед „за 21. век“ израђен за извоз.
Корисници
|
|
— Тренутна употреба,
—–– Бивша употреба,
|
СФРЈ је у периоду од 1962. до осамдесетих година прошлог века набавила 261 примерак авиона МиГ-21 (Ф-13 - 41, У - 18 (66-400 - 4 / 66-600 -14), Р - 12, ПФМ - 36, УС -7, M -25, МФ - 6, бис - 46, бис К - 45, УМ - 25 ).
Оперативна и борбена употреба
МиГ-21 је учестовао у више локалних сукоба од којих је свакако најзначајнији Вијетнамски рат. И поред одличних карактеристика северно-вијетнамски пилоти су се радије опредељивали за МиГ-19 због јачег и поузданијег топовског наоружања (3 топа од 30 mm наспрам 2 неефикасне ракете К-13 прве генерације). Захваљујући делта крилу МиГ-21 је био први совјетски авион који је могао да истовремено обавља и улогу ловца и улогу пресретача. МиГ-21 је лаки ловац који постиже брзину, адекватну 2 Маха, иако са релативно слабим турбомлазним мотором, а по карактеристикама се може упоредити са америчким F-104 старфајтер (F-104 Starfighter) и француским Мираж III (Dassault Mirage III).
Такође, интезивно је коришћен на Блиском истоку у сукобима седамдесетих година прошлог века од стране ратних ваздухопловстава Египта, Сирије и Ирака, а против Израела. Међутим, са увођењем у наоружање у израелско ратно ваздухопловство америчког ловца-бомбардера F-15 игл (енгл. F-15 Eagle) крајем седамдесетих година, МиГ-21 је тотално декласиран.
Учествовао је и на почетку сукоба у Авганистану али је веома брзо замењен са новијим авионима 3. генерације, МиГ-23 и МиГ-27.
Током рушења СФРЈ
У периоду од 1962. године, до почетка осамдесетих прошлог века, Југославија је купила 216 авиона МиГ-21.
У раним фазама међуетничких сукоба у Југославији од 1991. до 1995. Југословенска народна армија је користила МиГ-21 за дејства ваздух–земља, у периоду док сепаратистичке снаге нису располагале са ваздухопловним снагама. Авиони из ваздухопловних база у Словенији, Хрватској и Босни и Херцеговини су се преслоцирали у ваздухопловне базе у Србији и Црној Гори. Детаљна евиденција показује најмање седам оборених авиона Миг-21 од локалних снага у Хрватској и Босни. Обарани су са ракетама земља–ваздух (Стингер и Стрела-2). МиГ-21, са којим је пилотирао Емир Шишић, оборио је хеликоптер Европске уније, 7. јануара 1992. године.
Хрватске снаге су поседовале три авиона МиГ-21, један преко пребега пилота, официра ЈНА хрватске националности, 1992. године. Овај авион је уништен у борбеним сукобима, а остала два грешком од сопствених снага.
Не поштујући ембарго, на увоз оружја у све делове бивше Југославије, Хрватска је купила 40 авиона МиГ-21, од којих је ушло у оперативну употребу око 20. Ови авиони су коришћени у акцијама Бљесак и Олуја.*
Током НАТО агресије је уништено 33 примерка авиона МиГ-21, углавном на земљи.
Базирање авиона МиГ-21
Музеју ваздухопловства — Београд
Југославија је била дугогодишњи корисник авиона МиГ-21. Први авиони МиГ-21 уведени су у наоружање ЈРВ почетком 1962. године.**
Југословенско ратно ваздухопловство је набавило и увело у оперативну употребу 216 авиона МиГ-21 у неколико варијанти:
- МиГ-21У (НЛ-12М)***
- МиГ-21ПФМ (Л-14)
- МиГ-21УС (НЛ-14)
- МиГ-21Р (Л-14И)
- МиГ-21М (Л-15)
- МиГ-21МФ (Л-15М)
- МиГ-21УМ (НЛ-16)
- МиГ-21бис (Л-17K)
Распоред авиона МиГ-21 у базама ЈРВ
- 204. ловачко-авијацијски пук, Батајница. 126., 127. и 128. ловачка ескадрила.
- 117. ловачко-авијацијски пук, Жељава. 124., 125. ловачка и 352. извиђачка ескадрила.
- 83. ловачко-авијацијски пук, Слатина. 123., 130. ловачка ескадрила.
- 204. ловачко-бомбардерски авијацијски пук, Пула. 129. ловачка ескадрила.
- 129. центар за обуку, Батајница.
Напомене
* Југословенски авиони (изузев МиГ-29) нису поседовали IC мамце. За месец дана, од почетка сукоба, убрзано су опремљени сви авиони ЈРВ.
** Пред крај значајне употребе познатих америчких авиона F-84 тандерџет и F-86 сејбр у ЈРВ, озбиљно се размишљало о њиховом наследнику. Анализиране су могућности избора између домаћег Стршљена (пројектант Драгољуб Бешлин) и британског Гнат-а. Оба су детаљно испитивана у Ваздухопловнотехничком опитном центру, по свим елементима лета, експлоатације и борбених карактеристика. За ту сврху су купљена три Гнат-а (један је као експонат изложен у Музеју ваздухопловства). Није изабран ни један од ова два типа авиона, одлучено је да се ЈРВ опреми са МиГ-21.
*** Тада су у ЈРВ војни авиони имали класификацију према намени, али у латиничном писму. Примери: L са бројем од 10 до 20 ловачки авиони, J са бројем од 20 до 30 јуришни авиони, N са бројем од 60 до 70 наставни авиони (школски авиони).
Референце
- The Mikoyan MiG-21
- MiG-21 FISHBED J-7 (Jianjiji-7) / F-7 YF-110
- MiG-21 – naddźwiękowy ołówek
- MIG-21 ORIGINS
- MIG-21F FISHBED-A / MIG-21F-13
- INTERCEPTORS: MIG-21P / PF / PFS
- SECOND GENERATION: MIG-21R / MIG-21S / MIG-21M / MIG-21SM
- FINAL PRODUCTION: MIG-21SMT / MIG-21MT / MIG-21BIS
- MiG-21 FISHBED
- Описание
- MiG-21 Fishbed Specifications
- Характеристики
- MiG-21 FISHBED – Specifications
- mig-21
- МиГ-21бис
- Авијација без граница
- Austrian Radar Plots
- Einsatz
Спољашње везе
|