|
Сухој Су-25 (рус. Сухой Су-25), (НАТО назив јез енг Froogfoot) је двомоторни авион, једносед, намењен за блиску подршку и противоклопну борбу. Пројектован је у Совјетском Савезу, налази се и данас у употреби у ратним ваздухопловствима Русије, чланица Заједнице независних држава и неколико других страних земаља. Први прототип је полетео 22. фебруара 1975. године. Након завршених испитивања, авион се серијски производио од 1978. године, у Тбилисију у совјетској републици Грузији. Убрзо су развијене и усвојене његове варијанте двоседа Су-25УБ, варијанта за вучу мета у лету у ваздушном простору Су-25БМ и извозна варијанта Су-25К. Неколико примерака авиона Су-25, надограђени су у стандард Су-25СМ, 2012. године. Варијанте Су-25Т и Су-25ТМ су такође познате са ознаком Су-39. Резултат су наставка развоја, а не производе се у значајније већем броју примерака.
Развој
Авион Су-25 који је пројектовао ОКБ Сухој, развијен је на резултатима истраживања спроведених касних шездесетих година двадесетог века, у циљу дефинисања тактичко-техничких захтева новог јуришног авиона, поштујући ефекте чувеног авион Иљушин Ил-2 за време Другог светског рата, који је остао синоним за све руске јуришне авионе. Захтев је да, сходно промењеној ратној доктрини, изводи борбене операције применом конвенционалног оружја. Су-25 је тешко наоружан топом ГШ-30-2, калибра 30 mm и за различитим експлозивним средствима ваздух-земља, укупне маса око 4.400 kg. На одређен начин, представља еквивалент америчком јуришном авиону A-10 тандерболт II (мада би се пре могао упоредити са Нортропом YA-9 који је изгубио на конкурсу америчке авијације за избор новог јуришног авиона). Исте спецификације довеле су до развоја јуришне варијанте МиГ-27 од руског ловца МиГ-23, иако између ова два авиона нема никакве сличности.
Конкуренција између познатих совјетских ваздухопловних развојних организација је била велика. Најзначајнији резултати су били са пројектима Ил-102 и Т-8 (Сухој). Модерним погледима на јуришни авион заправо су одговорили само предлози Ил-102 и Т-8. Пројекат Ил-102 је развијен од млазног јуришног авиона Ил-40. Основна карактеристика, Иљушиновог новог пројекта је била максимално поједностављен авион.
Сухој је предложио потпуно нови пројекат означен са Т-8, који је годинама развијао његов пројектни биро. Захваљујући бољем нишанском систему, мањим габаритима и мањој маси од Ил-102, Су-25 је добио предност и у јесен 1969. године је победио на конкурсу. Програм ИЛ-102 је обустављен.
Први прототип Сухоја Су-25 под ознаком Т-8-1 полетео је 22. фебруара 1975. године. Проблеми у развоју одложили су његово увођење у оперативну употребу све до априла 1981. године.
Пројекат
Концепција
Од самог почетка, пројекат, Т-8 (Су-25), представљао је развој једноставног авиона за производњу и за минимално време и обим радова на одржавању, способног да извршава сложене оперативне задаткте за подршку копнених снага. Као резултат тога, Су-25 је пројекат за који је потребна минимална обука летача и особља за одржавање на земљи. Време припреме авиона за одлазак на задатак је занемарљиво кратко. Посебна предност је аутономија употребе и изван аеродрома са посебним стандардима, чак је оперативан и са полуприпремљених земљаних стаза.
Авион Су-25 је класични двомоторни подзвучни авион, једносед, класичне аеродинамичке шеме, висококрилац. Крило је трапезано негативног диедра, са углом стреле нападне ивице од 20°. Под крилом се налазе 10 подвесних носача за наоружање и дрруге спољне терете, по којима је авион добио популарни назив „Чешаљ“. Хоризонтални реп је такође класични трапезног облика и са крмилом висине, такође и вертикални реп је класичан. Попречни пресек трупа авиона је елипсастог и правоугаоног облика. Састоји се из три конструктивне целине (склопа).
Конструкција и распоред склопова
Структура авиона је класичне технологије, састављена о склопова добијених међусобним везивањем елемената закивањем: оквира, уздужника, ребара, рамењача, носећих окова и оплате. За израду ових елемената коришћени су класични материјали – првествено метали: алуминијумске легуре у нивоу (до 60% од укупне масе змаја летелице), легуре магнезијума, (2% масе змаја летелице), легуре титана, (13,5% масе змаја летелице), чепика (19% масе змаја летелице) и других материјала (3% од масе змаја летелице).
Предњи – кабински део трупа интегрише кабину пилота, системе опреме и предњу ногу стајног трапа. Централни део трупа повезује крило, моторе и главне ноге стајног трапа. Задњи део трупа, на коме су интегрисане обе репне поврине и контејнер за кочиони падобран. Стајни трап је увлачећи, система трицикл, предња носна нога се увлачи у труп авиона а главне ноге, када су извучене, точкови су им испод крила, а у току лета се увлаче у труп авиона. Положај главних ногу стајног трапа је такав да не смета подвешавања оружја и спољних резервоара за гориво. Морнаричка верзија овог авиона је опремљена системом за напајање горивом у лету, као и куком за заустављање при слетању на носач авиона. Авион Су-25 је веома добро наоружан а конкретно ношење наоружања зависи од варијанте и планиране мисије авиона.
Спесификасије склопова и елемената структуре и система опреме авиона Су-25.
- 1 – Топ GSh-30-2
- 2 – Аеродинамичке кочнице
- 3 – Елекронске противмере
- 4 – Ласерски систем Клен-ПС
- 5 – Опрема, електроника БРЭО
- 6 – Антене за идентификацију
- 7 – Пито ВД-18Г-3М
- 8 – Контејнер кочног падобрана
- 9 – Резервоар горива
- 10 – Главна нога стајног трапа
- 11 – Избациво седиште К-36Л
- 12 – Чеоно стакло
- 13 – Перископ
- 14 – Млазни мотор
- 15 – Усисник ваздуха
- 16 – Антене РСБН 6Ц
- 17 – ПВД-7
- 18 – Предња нога стајног трапа
- 19 – Поклопац кабине
- 20 – Приказивач у кабини АСП-17
- 21 – Склапајуће степенице
- 22 – Рамењача
- 23 – Закрилце
- 24 – Предкрилце
- 25 – Крмило правца са пригушивачем
- 26 – Крилце
- 27 – Мамци АСО-2В
- 28 – Антене СПО-15
- 29 – Крмило висине
- 30 – Споњни носачи терета БДЗ-25
- 31 – Покретач мотора АПУ-60
Погон
Параметри мотора Турмански Р-195 | |
---|---|
Параметри | Вредности |
Потисак | 43 kN / 45 kN (ванредно) |
Дужина | 7.880 mm |
Пречник | 805 mm |
Пречник издувника | 547 mm |
Маса (сув) | 574 kg |
Потрошња горива |
0.89 |
Проток ваздуха |
66 |
Температура гаса на турбини | 930° C |
Ресурс између два ремонта | 500 часова |
Варијанте серијских авиона Су-25 / Су-25УТ / Су-25Т / Су-25БМ погоне Мотори (2 х Турмански Р-195), без допунског сагоревања, интегрисани су бочно на труп, у кореном делу полу-крила. Потисак им је близу 2 х 43 kN / 45 kN (у ванредним случајевима). Међутим, модернизација Су-25 је обухватила и измену обилазнице језгра мотора Р-195, што је допринело повећању потиска на 50 kN у ванредним случајевима.
Систем за гориво се састоји од 4 резервоара, у трупу су смештена два, а у сваком полу – крилу по један. Резервоари за гориво су самозаптивајући, додатни оклоп је уграђен између мотора и централног дела трупа. У издумне цеви мотора уграђене су мреже (завесе), за умањење димног трага.
Су-25 је опремљен бочним уводницима ваздуха, са косим улазним пресеком и лучном спољном страницом. Усисници прелазе у канале овалног пресека и директно уводе ваздух у компресоре мотора, са минималним губитцима.
Бочно, између страница трупа и улазних делова усисника ваздуха налазе се клинасти одвајачи граничног слоја акумулираног на површини трупа, ширине од 60 mm. Да би се побољшаo довод ваздуха на великим нападним угловима, а раван улазног пресека је закошена за 7 степени.
Кабина и опрема
Заштита пилота и повећање преживљавања авиона
Кабина омогућава добру прегледност пилоту како у фазама полетања и слетања тако и при лету авиона. Под притиском је и са извацивим седиштем К-36Л (лака верзија од К-36Д), спашава на свим висинама при брзинама 0-1000 km / h. Су-25 је значајно повећано преживљавање са неопходним мерама, које су пеналисане повећањем нормалне полетне масе за 7,2% или 1050 kg, витални системи су дуплирани, a кабина је обложена титанијумским оклопом (плочама):
- - Дебљина бочних плоча оклопљене кабине - 24 mm (титан)
- - Задњи зид оклопљене кабине - 10 mm (титан)
- - Предњи зид оклопљене кабине - 24 mm (титан)
- - Оклопљен патос кабине - 10 mm (титан)
- - Предњи оклоп уређаја кавине - 57 mm
- - Може да издржи удара до 50 метака, каливра од 12,7 mm
- - Пречник пилотске палице - 40 mm
- - Ветробран - 65 mm оклопни триплекс.
- - Заштита потиљка пилота - 6 mm
Опрема
Носни део трупа је опремљен са препознатљивим удвојеним Пито цеви, декорисаним са навигационим антенама, обухвата главну - ХП-18г-3М и резервну - ЦВП - 7.
Системи опреме такође укључују:
- Доплер радар DISS-7.
- Пријемник SRO за противрадарско упозорење (RWR).
- Радар за навођење SPO-15 и систем упозорења (RHAWS).
- Идентификација-пријатељ-непријатељ SO-69 или - (IFF) предајник.
- Авио-навигациони и систем за слетање.
- Комплет радио уређаја, укључујући и један за директну комуникацију са копненим трупама.
У корену вертиикалног репа, уграђена је антена RWR и систем за инструментално слетање. Двоструки кочиони падобрани су у контејнеру испод вертикалног репа, а на врху тога простора су системи IC и протирадарски мамци, АСО-2Б, са укупно 128 патрона.
Наоружање
У Арсеналу овог авиона су топови, ракете ваздух-ваздух, вођене ракете ваздух-море, невођене ракете ваздух-земља, калибра 57 до 340 mm и класичне слободно падајуће авио-бомбе разног калибра и намене. Поред оптичког нишана авион је имао и ласерски даљиномер и нишан и остале уређаје који су му омогућавају дејство преко целог дана и у лошим временским условима.
Наоружање авиона Су-24 | |
---|---|
Спољни носачи | 8 (10) |
Спољна ворбена носивост | 4.340 kg |
Стандардна спољна носивост | 1.340 kg |
Топ ГШ-30-2 (уграђен) | |
Врој | један |
Калибар | 30 mm |
Бојеви комплет | 250 граната |
Митраљези ГШ-23Л (у подвесним контејнерима) | |
Калибар | 23 mm |
Бојеви комплет | 260 метака |
Вомве | |
Класичне слободно падајуће авио бомбе | ФАБ-100; ФАБ-250; ФАБ-500 и Касетне бомбе |
Ракете | |
Ваздух - ваздух | Р-60 |
Ваздух - земља | С-5; С-8; С-13; НАР; С-24Б; С-25 |
Ваздух - море | Х-23; Х-25; Х-29 |
Приказивање наоружања авиона Су-25
Варијанте
Варијанте авиона Сухој Су-25 | |
---|---|
Су-25 | Прва варијанта серијсог авиона. |
Су-25УБ | Школско борбени двосед, серијски авион. |
Су-25УТ, Су-28 | Школска верзија, двосед. |
Су-25УБК | Извозна варијанта Су-25УБ |
Су-25УТГ | Двосед, за испитивање могућности слетања на копнену и палубну (бродску) подлогу. |
Су-25БМ | Авион - тегљач мета за обуку у гађању, у ваздушном простору. |
Су-25К | Извозна варијанта Су-25 |
Су-25Т | Против-тенковски јуришни авион, са новим оружјем и опремом. |
Су-25ТК | Извозна варијанта Су-25Т |
Су-25ТМ, Су-39 | Против-тенковски јуришни авион, за све временске услове. |
Су-25СМ |
Модифициран и побољшан у домену нападно-навигасјског система, опреме у кабини, погона и наоружања. Су-25СМ на ваздухоплвној изложби МАКС-2011, у Москви. |
Оперативна употреба
Произведено је око 700 примерака авиона Су-25, периоду од 1980. до 1992. године.
Рат у Авганистану (1979-1989)
Су-25 је показао значајну предност у односу на свог конкурента Јак-38 и већ у пролеће 1980. године, распоређена су 4 примерка у Авганистану. Од средине 1981. године, укључен је цео ескадрон Су-25, а 1984. повећано је на пук. Борбена искуства су указивала на велико преживљавање и управљивост при нападу авиона. Главни задатак авиона Су-25 је био нападно дејство на војне циљеве у планинским областима и на структуру под контролом авганистанских побуњеника. Релативно мала брзина лета му је омогућавала прецизност при нападу.
Су-25 је у Авганистану добио надимак рус. Грач (гавран), постао је најпознатији борбени авион. Након појаве преносних ракета земља-ваздух Стингер у наоружању муџехадина, у 1987. години, подвргнут је модернизацији, у циљу повећања преживљавања.
Током рата у Авганистану, Су-25 је укупно ланисирао 139 вођених ракета свих врста на положаје муџахидина. У просеку, сваки авион је направио 360 летова годишње, укупно знатно више од било којег другог борбеног авиона у Авганистану. До краја рата, скоро 50 Су-25 су распоређени у авганистанске авио база, изведено је укупно 60.000 летова. Између првог распоређивања у 1981. и краја рата 1989. године, изгубљена су око 23 авиони у борбеним операцијама, а око 9 је уништено на земљи на стајанци.
Ирачко-ирански рат
Сухој Су-25 је уведен у оперативну употребу у ирачко ваздухопловство у другој половини осамдесетих година двадесетог века. Према неким изворима, они су корисшћени врло интензивно у томе рату. Током рата ирачки Су-25, направили су око 900 борбених летова. У једном инциденту снимљено је да је ирачки Су-25 оборен од иранском ракетом земља-ваздух, пилот се успешно катапултирао. После рата, Садам Хусеин је одликовао све ирачке пилоте на Су-25, са највишим војним одликовањем.
Заливски рат (1991.)
Током Заливског рата ирачки Су-25 нису летели, али су претрпели велике губитке. Супериорност коалиционих снага је била велика, па и потпуна превласт у ваздушном простору. Седам авиона Су-25 су прелетела у Иран, 25. јануара 1991. године, где су укључена у њихово ваздухопловство, два су оборили амерички ловци F-15 игл, током покушаја да полете. Остали су уништени на земљи. Укупно је Ирак изгубио 31 авион Су-25.
Абхазијски рат (1992.—1993.)
Грузија је у овом сукобу користила своје авионе Су-25. Неколико тих авиона су оборени од стране абхазијске противваздухопловне одбране. Познат је најмање један случај учешћа Су-25, Руског ратног ваздухопловства.
Рат за Нагорно-Карабах (1991.—1994.)
Су-25 је био први борбени авион који је учествовао у Рату за Нагорно-Карабах. У априлу 1992. године, пилот Руског ратног ваздухопловства, азербејџанског порекла Вагиф Курбанов превегао је са авионо у Азербејџан и летова на њему у борбеним мисијам, све док није био оборен. Касније, Азербејџан је набавио још неколико авиона. До краја рата авионе Су-25 је имала и јерменска страна.
Азербејџан је укупно изгубио три Су-25, а Јерменија 2.
Први чеченски рат
Руски Су-25 је био основни борбени авион који је користило Руско ратно ваздухопловство у борбеним операцијама у Чеченији. На почетку борби, ова јуришна авијација је уништила све чеченске авионе. Најинтензивније су дејствовали авиони Су-25 у зиму и пролеће 1995. године, касније су се користили спорадично, због природе рата, након примирја у јуну. Извели су око 9.000 летова, од чега око 5.300 летова са директним деством, током чеченског рата, у периоду између 1994. и 1996. године, при чему су ови јуришници потврдили своју високу ефикасност. У тим операцијама је изгубљено 5 авиона Су-25 (четири су оборена, а један је отписан због оштећености). Упркос високом борбеном преживљавању Су-25, у једном случају обарања, непријатељском ватром из митраљеза ДШК великог калибра (12,7 mm) - метак је погодио пилота кроз бочно стакло поклопца кабине и усмртио га је.
Други чеченски рат
Су-25 Руског ратног ваздухопловства су интензивно коришћени током Другог чеченског рата, нарочито током прве фазе, када су руске снаге извршеле инвазију на самопроглашену Ичкерију. Изгубљено је до седам руских авиона Су-25, један до непријатељске ватре: 4. октобра 1999. године, Су-25 је оборен и убијен је пилот. Крила авиона су чечени ставили на постоље, на централном тргу у Грозном.
Други конгоански рат
Демократска Република Конго је купила 8 борбених авиона Су-25 у 1999. години. Због недостатка пилоти обучених пилота за борбене мисије ангажовали су их из Русије, Украјине и Белорусије.
Еритрејско-етиопски рат
Обе стране су имали Су-25 на почетку трећег дела борбе у периоду мај-јун 2000. године. Познати су напада авиона Етиопије вођеним ракетама Х-25 и Х-29. Еритрејски МиГ-29 је оборио етиопски Су-25, том приликом је пилот смртно страдао.
Сукоби у Републици Македонији (2001)
Македонско ваздухопловство је користило авионе Су-25 током сукоба са албанским сепаратистима. Авиони су вишеструко нападали. почев од 24. јуна 2001. године. Најуспешније су дејствовали 10. августа 2001. године, у селу Радуша, када су са Су-25 напали албанске екстремисте, који су из заседе и убили 16 македонских војника током претходна два дана.
Грађански рат у Обали Слоноваче
Током овог грађанског рата, владине снаге су користиле авионе Су-25 за борбено дејство по побуњеничким циљевима. Коришћени су за и напад Француског контигента у оквиру мировних снага, 6. новембра 2004. године. У томе нападу, убијено је девет припадника мировних снага, а рањено 37. Убрзо након тога, француски војници су узвратили, напали су ваздухопловну базу и на земљи уништили два Су-25.
Рат у Грузији (2008)
Сухој Су-25 је активан у ваздухопловствима Русије и Грузије. Током сукоба, званично је потврдило руско ваздухопловство губитак три Су-25, а још четири су тешко оштећена, што у великој мери премашило губитке и штету других типова авионима, који су учествовали у сукобу. Русија процењује да су уништели три грузијска Су-25, током рата, из Грузије то нико није потврдио.
Рат у Дарфуру
Према међународној организацији Амнести Интернатионал, Судан је у више наврата. са Су-25, нападао војне и цивилне циљеве у Дарфуру. Авиони су испоручени из Белорусије, у периоду 2008-2010. године, иако је био ембарго над Суданом од стране Уједињених Нација.
Рат на истоку Украјине
Украјинске оружане снаге распоредиле су авионе за дејство у ваздушном простору изнад источних региона, почетком пролећа 2014. године. Први задаци су им били углавном извиђање и "демонстрација силе". Украјински Су-25 су подржавали хеликоптере Ми-24, 26. маја 2014. године, током њихове војне операције повратка контроле аеродромома у Доњецку, током које су Су-25 лансирали ракете ваздух-земља. Контрола над аеродромом је поново успостављена, са 30-40 жртава на страни побуњеника. Један украјински Су-25 се срушио због техничког квара.
Су-25 је оборен, 16. јула 2014. године, украјински званичници су навели да га је оборио руски МиГ-29, ракетом Р-27Т. Русија је то демантовала. Два Су-25 су такође оборена у региону Доњецка, 23. јула 2014. године. Опет је оптужена Русија и следио је деманти.
Украјински Су-25 је оборен, 29. августа 2014. године, од стране побуњеника. Пилот је успео да се безбедно катапултира. Истога дана, побуњеници тврде да су оборили до четири Су-25.
Оружани сукоб у северном Ираку (2014)
Ирак је набавио половне авионе Су-25, који су им испоручени крајем јуна 2014. године. Они су имали прве борбене летове 25. децембра, у ваздушном простору изнад ирачком града Тикрит, где су се лоцирале снаге, екстремистичке организације „Исламска држава”.
Руска војна операција у Сирији
Авиони Су-25СМ користе се од 30. септембра 2015. године, у операцијама против терористичке организације тзв „Исламске државе”. Руси су распоредили Су-25СМ на аеродром у близини Латакија, Сирија, да подржи остале руске снаге у сиријској офанзиви против терориста, припадника тзв „Исламске државе”. Са њима су 2. октобра 2015. године уништили командна места терориста и заједно са осталом авијацијом су онеспособили њихова склоништа, складишта и осталу инфраструктуру.
Корисници авиона Су-25
Корисници авиона Сухој Су-25 | ||
---|---|---|
Држава, број авиона, илустрација и коментар | ||
Азербејџан – Азербајџан је тајним каналима обезбедио неколко примерака, а имали су и превеге с њима. Укупно вероватно 5 авиона Су-25. | Судан – До новембра 2008. године, имали су један Су-25, а после су наводно набавили 15 авиона из Белорусије. | Казахстан – Казахстан је набавио 12 једноседа Су-25 и два тренера Су-25УБ, у децембру 1995. године. |
Ангола – Први уговор се односи на 12 једноседа Су-25К и два двоседа Су-25УБ. Касније, је испорука допуњена још три са двоседа. | Туркменистан – После распада СССР-а, у Туркменистану је остало 46 примерака Су-25. Оператвно је било 18, 2004. | Чешка – Чешка је наследила двадесет четири Су-25К и један Су-25УБК. У децембру 2000. године, они су пензионисани и ускладиштени. |
Јерменија – Поседују авионе Су-25: 5 основних, 9 Су-25К и 1 Су-25УБК. То је у 2009. години. | Узбекистан – Након распада СССР-а, око 20 Су-25, Су-25УБ, и Су-25БМ остало је у њиховом власништву. | Северна Кореја – Северна Кореја је прва азијска земља која је нававила авионе Су-25, укупно 32 једноседа Су-25К и четири Су-25УБ. |
Бугарска – Двадесет Су-25К и три Су-25УБ су били у оперативној употреби 2004. године. | Украјина – Тренутно, украјинско ваздухопловство поседује око 60 Су-25, Су-25УБ, и Су-25УТГ. | Словачка – Словачка је наследила 12 Су-25К и један Су-25 УБК након распада Чехословачке. |
Замбија – У оперативној употреви имају један Су-25, од 2008. године. | Чад – Преузео 4 Су-25 и 2 Су-25УБ од Украјине у 2008. години. | Нигер – У току 2014. године, била су два Су-25 оперативна. |
Русија – Поседује смањену флоту Су-25, већином једноседа, мањи број двоседа Су-25УБ, и тегљача Су-25БМ. Поред тога, поседују малњи број Су-25Т против тенковске варијанте. Све у свему, 286 примерака Су-25 су у њиховој оперативној употреб од 2008. године. У току је модернизасија око једне трећине флоте. У оквиру тога се развија и морнарички двосед. | Етиопија – Пар Су-25Т и два борбена тренера Су-25УБК, испоручени су Етиопији у првом кварталу 2000. године. Двоседи, који су повучени из оперативне употребе Руског ратног ваздухопловства, модифицирани су у складу са посебним захтевима Етиопског ваздухопловства. Етиопљани су их користили у борбеним операцијама против еритрејиских побуњеничких група. | Белорусија – Белорусија је, после Русије, добила највећи број авиона Су-25. Седамдесет Су-25 и шест Су-25УБ су били оперативни, 2004. године. |
Перу – Перу је набавио 18 Су-25 крајем 1998. године из Белорусије, која им је обновила ресурс пре испоруке. Испоручено је 10 једноседа и осам тренера двоседа Су-25УБ. У фебруару 2013. године, од 18 Су-25, била су само 4 авиона оперативна. | ||
Демократска Република Конго – Крајем 1999. године, потписао уговор са Демократској Републиком Конго за испоруку 10 Су-25К. Гоговор је износио на 6 милиона америчких долара, а прва четири авиона су испоручена ваздухопловним транспортом Ан-124, у новембру 1999. Преосталих шест авиона испоручена су у јануару 2000. године. Један авион се срушио у децембру 2006. године у току рутинског лета, док се други срушио 30. јуна 2007., током прославе дана независности. | Иран – Седам ирачких авиона Су-25, 21. јануара 1991. године, прелетели су у Иран да би се избегло њихово уништавање од ваздухопловних снага коалиције, у току Заливског рата. Ове авионе су иранци присвојили и докупили су још шест нових примерака. Извештаји показују да су неки од авиона враћени у Ирак у јулу 2014. године, да би се повећала њихова борбена способност, у новим околностима у региону. | Екваторијална Гвинеја – Достављени су Екваторијалној Гвинеји, у 2005. години, 4 Су-25 и 2 борбена тренера Су-25УБ. Тренутни статус тих авиона није познат. |
Ирак – У лето 2014. године, са појавом исламских милитаната на северу Ирака, влада је брзо у Русији купила јуришне авионе. Тачан број купљених авиона у 2014. години није био познат. | ||
Грузија – У периоду СССР-а, Су-25 су се производили у Грузији. Само је мали број једноседа Су-25 доведен на оперативан стандард и уведен у састав ваздухопловѕтва. Поседују девет Су-25, различитих варијанти, од њих осам су Су-25КМ шкорпион (унапређена варијанте Су-25 у сарадњи са Израелом), од 2004. | Македонија – Република Македонија је купила три једноседа Су-25 и један двосед Су-25УБ, за потенцијалне напада албанских екстремиста. Авионе су купили од Украјине, након што су повучени из оперативне употреве у њиховом ваздухопловству. Авион су пензионисани 2004. године, а наводно су продати Грузији у 2005. Продаја се никада није догодила, а они су остали у близини аеродрома у Скопљу. |
Карактеристике
Карактеристике најбројнијих авиона (Су-25/Су-25К) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Опште | Перформансе | ||||||
Дужина | 15,53 m | Полетна
маса |
са 2xFAB-500 + 2xR-73E | 14.440 kg | |||
Висина | 4,80 m | максимална | 19.300 kg | ||||
Размах | 14,36 m | Стаза
полетања |
са нормалном масом | 500 m | |||
Површина крила | 33,7 m² | са максималном масом | 1.050 m | ||||
Угао стреле нападне ивице | 20° | Маса при
слетању |
нормална | 11.020 kg | |||
Погон | 2 × ТРД Р-195 | максимална | 13.200 kg | ||||
Потисак | 2 × 44.18 kN | Стаза
слетања |
са нормалном масом | 550 m | |||
Маса (празног) | 9.800 kg | са максималном масом | 750 m | ||||
Унутрашње гориво | 5.000 kg | Максимална брзина (Н=0 m) | 950 km/h | ||||
Пнеуматици гл. ногу | 840х360 mm | Максимални Махов број | 0,82 | ||||
Пнеуматик нос. ноге | 660х200 mm | Границе фактора аеродинамичког оптерећења | +6.5/-2.0 | ||||
Притисак, у два хидросистема | 210 kg/cm² |
Практични долет, |
без спољних терета |
на нивоу мора | 500 km | ||
Течност против залеђивања | 6 lit | на висини | 1.000 km | ||||
са 4 x ПТТ-800 | празни одбачени | 1.850 km | |||||
Види још
- Иљушин Ил-2
- Сухој Су-7
- Сухој Су-17
- Сухој Су-34
- Сухој Су-39
- Сухој - фабрика авиона
Извори
- Су-25 Грач
- The Sukhoi Su-25 Frogfoo
- SU-25 ORIGINS>
- Sukhoi Su-25 1975.
- SU-25 DEVELOPMENT
- Sukhoi Su-25, Su-39 ASCC codename: Frogfoot Ground-Attack Plane
- Су-25 Грач - бронированный штурмовик
- Su-25 (Su-28) Frogfoot Close-Support Aircraft, Russia
- SU-25 DESCRIBED / SU-25 IN AFGHANISTAN
- Su-25 FROGFOOT Grach (Rook)
- Armaments
- Су-39 (Су-25ТМ)
- Lessons of the five-day war
- Модификации Су-25 - штурмовик
- Су-25 в Афганистане
- НеСУщий смерть врагу
- Су-25 в мире
- Iraqi Air Force Equipment - Introduction
- Потери ВВС Ирака за 1988 - 91 гг.>
- Iran bolsters Su-25 fleet
- Послевоенная война Сухого>
- Грозное небо над Чечнёй
- Frontal and Army Aviation in the Chechen Conflict
- Aircraft by type
- Rebels Down Russian Plane In Chechnya
- RUSSIA/CHECHNYA TERRORISM LEADS TO WAR
- II Ethiopian Eritrean War, 1998 - 2000
- Gordon and Dawes 2004, pp. 100–102
- Nine French soldiers killed in Cote d'Ivoire
- France attacks Ivorian airbase>
- В Южной Осетии погибли 18 российских военных
- На новом Су-25 установлен комплекс радиоэлектронной борьбы самарского завода
- Georgia Air Force
- Дарфур: новые поставки оружия из Китая и России способствуют разжиганию конфликта
- Беларусь поставляет оружие в воюющий Дарфур
- В Днепропетровске разбился штурмовик Су-25
- Штурмовик Су-25 разбился в Днепропетровске из-за неисправности, пилот жив
- МОЛНИЯ: Ополчение применило авиацию под Дебальцево — 2 штурмовика СУ-25 нанесли удар по позициям 40-го батальона, — источник
- Штурмовики Су-25 обратили в бегство боевиков ИГ под Тикритом
- «Коммерсантъ» узнал подробности переброски российской авиации в Сирию
- Pentagon releases satellite images of Russian aircraft in Syria
- Russian Jets Destroy ISIL Command Post, Bunker in Syria
- Gordon and Dawes 2004, pp. 89–92.
- Disputed attack jets seen by U.N. envoys in Darfur
- Gordon and Dawes 2004, pp. 93–96.
- DIRECTORY: WORLD AIR FORCES
- Chadian Air Force
- Niger Risk Assessment 2014
- Russia to Field New Ground Attack Jet
- Куда летит российская авиация
- Congolese fighter jet crashes during display
- Iranian attack jets deployed to help Iraq fight Isis
- Ирак закупил истребители у РФ из-за задержки поставок США
- Gordon and Dawes 2004, p. 97.
- Gordon and Dawes 2004, p. 99.
- Aircraft Types
- Aircraft performance