ОВАЈ ПРВИ АЕРОПЛАН НИЈЕ ЛЕТЕО НЕБОМ СРБИЈЕ

Интернет

Век летова над Београдом

''Премијера и дернијера''

 

Зорица Јанковић Историчар и кустос Историјског музеја Београд

Први аероплан допремљен је у Београд возом из Загреба предвече 1. септембра 1910. године. Одмах сутрадан у граду су осванули плакати који су позивали Београђане да 3. септембра на Бањици, на коњском тркалишту, присуствују првом јавном летењу које ће на свом аероплану извести мађарски инжењер Секељи. Али све се завршило само на најави...

Немамо ваљаних података да ли је технички проблем био разлог за одустајање од првог летења у Београду или је у питању било нешто друго...

....................

Београд, 3.септембар 1910.

(Политика, суб. 21.авг. 1910./ 2)

 

АВИЈАТИЧАРИ У БЕОГРАДУ

Пре недељу дана некакав мађарски инж. Секељи начинио је читав џумбус у Загребу, где је био дошао са својим аеропланом и објавио да ће да лети. Загрепчани су нагрнули у масама да виде то летење и од њихових улазница пало је Секељу око 2.000 круна.

Али кад је сео на аероплан, направа није могла ни да се крене, а камо ли да лети. Загрепчани су онда почели да протестују и да траже своје паре назад, а кад се пронео глас да је Секељи већ одлетео са покупљеним парама, онда је настао прави лом. Морала је да се умеша и полиција и неколико жандарма чували су целу ноћ аероплан, као залогу докле се загрепчанима не врати њихов новац.

Сутрадан је Секељи откупио све те улазнице и зарекао се, да се неће маћи из Загреба, док не полети на свом ћудљивом аероплану. Па ипак се покајао и пре три дана кренуо се у Београд, где је стигао прекјуче (то би био 1.септембар) и објавио да ће сутра, 4.ов.м. летети.

Међутим ни београђани, који су до сада видели и окусили безброј секељи гулаша, нису имали ту срећу да виде секељи – аероплан. Пошто је узајмио од једног предузимача суму од 1.400 динара, Секељи је јуче прешао у Земун са још једним помоћником, да дочекају и спроведу до Београда аероплан.

Друга петорица његових помоћника покушали су јутрос да пређу у Земун, без сумње да виде шта Секељи тамо чини, али их је Савски комесаријат, по наредби Управе вароши, замолио да одустану од тог пута. И ови су се, као учтиви људи, покорили, али су категорички најавили да не могу летети без Секељија.

Аероплан је међутим ипак још синоћ стигао на Београдску железничку станицу и ту сада лежи, рђа, јер ''Секељи – бег нигде го нема''.

.......................

Београд, 5.септембра

(Политика, пон.23. авг.1910. / 3)

НЕМА ЛЕТЕЊА

Авијатичар Секељи, који је дошао био у Београд да на свом аероплану лети, па га ненадно нестало, вратио се јуче по подне у Београд, али не да лети већ да плати шта је коме дужан, па да заједно са аеропланом пређе опет у Земун.

Према томе нећемо бити те среће да га видимо кад лети.

........................

Извод: Владимир Лепојевић