Боинг 727 / Boeing 727 је ускотрупни тромоторни авион за средње линије који може да носи до 189 путника. Први модел полетео је 1963. године и дуго је био најпопуларнији и најпродаванији путнички авион на свету.
Пројектовање и развој
После великог успеха Боинга 707 (Boeing 707), одговорни су знали да ће производну линију морати да прошире авионом за кратке и средње линије. У фебруару 1956. године Боинг је почео да анализира тржиште и потребе авио-компанија. Утврђено је да слаба инфраструктура на аеродромима захтева авион који може да слеће и полеће са кратких писта и може лако да се одржава.
"Прелиминарна дизајнерска група“ Боинга изнела је преко 70 различитих предлога за конструкцију новог авиона, уз процену да би могло да буде продато око 300 комада нове летелице, која би при томе задржала добар део конструкције тада већ популарног Боинга 707 (Boeing 707).
За боље перформансе била је потребна и нова конструкција крила, па је од самог почетка решено да мотори буду постављени на задњем делу авиона. Испробане су варијанте са два и четири мотора прикачена на задњи део трупа, али је на крају одлучено да авион има три мотора - по један са сваке стране трупа и трећи на врху трупа, испред репа. Иако је авион у почетку требало да добије Ролс Ројс Спеј моторе, Прат и Витни развио је касније веома популарни ЈТ8Д мотор управо за Боинг 727.
Крило новог авиона добило је предња закрилца која су значајно смањила дужину писте потребне за полетање, док су мотори добили могућност реверса, за што брже заустављање по слетању. Још два новитета битно су допринела популарности Боинга 727. Авион је добио своје механичке степенице у репу, помоћу којих су путници могли да излазе из авиона и на аеродромима који нису имали потребну опрему (покретне степенице). Поред тога, по први пут је инсталиран помоћни мотор (APU - Auxiliary Power Unit) који је омогућио да авион има хидраулички притисак, струју и могућност самосталног стартовања мотора на свим аеродромима и без икакве помоћи са стране.
Интересовање за нови авион показали су Јунајтид ерлајнс и Истерн ерлајнс и на основу њихових поруџбина од по 40 авиона, у августу 1960. године почела је производња првог прототипа.
Први Боинг 727 полетео је 9. фебруара 1963. године под командом капетана Лу Волика (Lew Wallick), а први званични лет у бојама Истерн ерлајнса уследио је 1. фебруара 1964. године. Компаније су биле изузетно задовољне перформансама и лаким одржавањем авиона, али је све већи раст путничког саобраћаја тражио веће капацитете него што је модел Боинг 727-100 могао да пружи.
У августу 1965. године донета је одлука да се направи и већа верзија овог типа авиона, Боинг 727-200. Једина значајна промена била су два дела трупа од по 3.05 метара дужине убачена испред и иза крила. Нортист ерлајнс била је прва компанија која је 14. децембра 1967. обавила лет овим типом авиона.
До тада је већ било продато преко 500 Боинг 727 авиона, а даљи раст потражње задовољен је моделом Боинг 727-200 адв (Boeing 727-200 adv) који је полетео 1971. године. Овај тип имао је ЈТ8Д-15 моторе и могао је уз много већи долет да носи и до 189 путника.
Последњи модел био је Боинг 727-200F који је био намењен само карго саобраћају и он је и одредио будућност овог авиона у новом добу авијације. Планиран је био и Боинг 727-300, али су увођење кокпита са два пилота и знатно ефикаснији мотори дали предност новом Боингу 757. Последњих 15 комада Боинга 727 у верзији -200F испоручени су 1984. године Федерал Експресу (FedEx).
Технички опис
Труп авиона Боинг 727 је је исти као код већ провереног авиона Боинга 707, направљен је потпуно од метала, полу-монокок конструкције према принципима сигурносне градње. Попречни пресек трупа је овалног облика. Оквири који се користе за труп имају различите радијусе: Горњи оквири су већи од доњих, тако да је труп, гледајући попречни пресек, издужен. Конструкција трупа онемогућава ширење пукотина које би се формирале у спољашњој оплати и на тај начин спречи потпуни распад структуре авиона.
Путничка кабина и има места за смештај највише 125 путника код модела 727-100, а 189 путника код модела 727-200. Путничка кабина код модела 200 је за 6,10 метара дужа него код модела 100. У једном реду има шест седишта са централним пролазом. У стандардној понуди у кабини се налазе две чајне кухиње и три тоалета.
На левој страни се налазе двоја врата за улаз и излаз путника димензија 183 × 86 cm, опционо предња врата могу бити опремљена властитим степеницама. У репу авиона испод мотора налазе се једна врата, која имају властите степенике у виду излазне рампе. За случај опасности постоје у области крила по двоја врата са сваке стране за хитни излаз.
На моторима се налазе турбопуњачи који одржавају притисак и климу у кабини. Простор за путнике, као и за терета су под притиском. Кабински прозори су правоугаоног облика. Осим тога, постоје мали округли прозори на вратима и шест ветробрана у кокпиту авиона.
Испод путничке кабине се налазе два складишна простора за терет испред и иза крила. Запремине ових простора зависе од типа авиона, а опремљени су и адекватним отворима за пуњење теретом.
Посада авиона Боинга 727 се састојала од три члана: капетан, копилот и инжењер лета. Основне компоненте авионике су електронски навигациони систем, комуникациони системи, аутопилот са везивањем за Инструмент Ландинг Систем, радар и радарски висинометром. Ова основна опрема могла се проширити у складу са захтевима купаца.
Авион Боинг 727 има стреласта крила са углом стреле која износи око 30° потпуно су метална израђена према сигурносним принципима. На предњој страни, већом дужином крила налазе се предкрилца која када се извуку у крајњи положај за око две трећине прошири водеће ивице крила. На задњој страни крила постављена су закрилца, аеродинамичке кочнице и елерони. Оваквом конструкцијом крила знатно су смањени полетно слетни путеви овог авиона. Крила су кутијастог типа па су у те празнине (кутије) смештени резервоари за гориво. У зависности од верзије Боинга 727, варира и запремина ових резервоара. Сви резервоари су повезане линијама горива. У хитним случајевима је могуће да се изврши претакање горива из једног резевоара у други.
Авион модел 727-100 имао је моторе Pratt & Whitney JT8D-1/7/9 са потиском у границама од 62,3 до 64,5 kN, док је модел 727-200 имао моторе Pratt & Whitney JT8D-9A/11/15/17/17R са потиском од 64,5 до 77,4 kN. Ове моторе је Pratt & Whitney развио специјално за овај авион, имали су риверсе (клапне које су усмеравале издувни млаз мотора у правцу кретања и на тај начин ефикасно кочили авион по завршеном приземљењу).
Реп авиона се састоји од једног вертикалног стабилизатора и кормила правца и два хоризонтална стабилизатора са кормилима дубине који су постављени на врх вертикалног стабилизатора тако да формира слово "Т". При дну вертикалног стабилизатора налази се улаз за ваздух трећег мотора који се налази у репу авиона. Носеће конструкције репа су металне а облога од алуминијумског лима причвршћена закивцима. Управљачке површине кормило правца и кормило дубине су металне конструкције обложене алуминијумским лимом.
Стајни тап авиона Боеинг 727 је система трицикл, састоји се од носне ноге стајног трапа са два точка и две главне ноге стајног трапа, која свака има по два точка. Главни точак је опремљен кочионим системом против-клизања. У лету носна нога се увлачи у труп авиона а главне ноге у крила.
Варијанте
- 727-100 - Први серијски произвођен авион Боинг 727. Први испоручен 1.02.1964. а последњи у октобру 1972. године. Укупно је произведено 572 авиона овог типа. По дужини трупа називан је још "кратки".
- 727-100C - Комби путничко теретна верзија, додата теретна врата и ојачани под и подне греде, постоје три варијанте овог авиона: 94 путника мешовити класе, 52 путника мешовите-класе и четири теретна палете (10.300 кг), oсам теретна палете (17.000 кг)
- 727-100KC - Авион код кога се за 30 минута од путничке ватијанте може направити карго верзија демонтажом седишта.
- 727-100KF - Теретни конверзија са моторима Ролс-Ројс турбофанс.
- Боинг, C-22A - Војна верзија авиона
- Боинг, C-22B - четири авиона направљена за националну гарду.
- 727-200 - Продужена верзија трупа 727-100 за 6.1 м, са снажнијим моторима и другим побољшањима. Први 727-200 летео 27. јула 1967. године, а добио ФАА сертификат 30. новембра 1967. Прва испорука је извршена 14. децембра 1967. године. Укупно је произведено 310 авиона 727-200, његово место је заузела варијанта 727-200 Advanced 1972. године.
- 727-200C - Комбинована путнико теретна верзија, направљен само један примерак.
- 727-200 Advanced - Напредна верзија 727-200, уведена 1970. године, са снажнијим моторима, повећање капацитета, повећана полетна маса, количина горива, повећан долет за скоро 50% и повећан конфор. Произведено је укупно 935 авиона Боинг 727-200 Advanced.
- 727-200F Advanced - Карго верзија авиона 727-200 Advanced, ојачана структура трупа, уграђена напред повећана теретна врата, мотори Pratt & Whitney JT8D-17A, постао доступан 1981. године. Ово је била последња производена варијанта авиона Боинг 727, направљено је 15 авиона за FedEx.
- Super 27 - Брзина повећана је за 80 km/h заменом два бочна мотора са ЈТ8Д-217 или ЈТ8Д-219.
- Боинг C-22C - Авион направљен за потребе USAF (Ратно ваздухопловство САД).
Техничке карактеристике
Опште
име =Boing 727-100/200
намена =путнички/транспортни
посада =3
број путника =125/189
порекло =САД
произвођач =Boeing Commercial Airplanes
први лет =9. фебруара 1963.
почетак производње =1963.
уведен у употребу =1. фебруара 1964.
повучен из употребе =
статус = активан
први корисник =Eastern Air Lines
број примерака =1.832
Димензије
дужина =40,59/46,69 m
размах крила =32,92/32,92 m
висина =9,72/9,60 m
површина крила =153,30/153,30 m2
Маса
маса празан =39.800/44.000 kg
маса полетна =76.700/78.000 kg
Погон
ТММ =3 x P&W ЈТ8Д-7(-9)/ЈТ8Д-11(-9)
ТММ потисак = 3 x 63,55/68,00 (65,80) kN
Перформансе
брзина максимална = 992/995km/h
долет =4.180/2.780 km
плафон лета =12.800/10.000 m
брзина пењања = m/min
Наоружање
Авион није био наоружан.
Земље које су користиле Авион Боинг 727
Оперативно коришћење
Укупно је продато 1.832 комада овог авиона, што га је учинило најбољим икад продаваним авионом, све док ту титулу није преузео Боинг 737. Мада је пројектован и намењен унутрашњим кратким и средњим линијама у САД-у, Боинг 727 је због своје поузданости и квалитета нашао примену и у међународном саобраћају. У току производње и развоја непрестално је усавршаван и прилагођаван захтевима тржишта у погледу дозвољене буке и економичности. Продаван је и коришћен широм света као путнички, карго и ВИП авион. ФедЕкс у је овај авион био окосница флоте све до 2000. године. Високо постављени мотори су штитили овај авион од упада страног тела тако да су ови авиони успешно коришћени и на аеродромима са лошијим пистама (шљунковите). Док је поседовање властитих степеница за улаз и излаз путника као и уградња АПУ (APU - Auxiliary Power Unit) мотора омогућио коришћење и слабије опремљених аеродрома (обично локоалних). Задњна врата у облику платформе су била погодна за падобранце тако да је овај авион нашао и војну употребу као и употребу за специјалне операције.
Иако су ови авиони престали да се користе у путничком и чартер превозу 2003. године још и данас 2016. године могу се наћи примерци ових авиона који лете у карго саобраћају. Ове авионе су у путничком и чартер саобраћају заменили двомоторни, економичнији и тиши авиони Боинг 737-800 и Ербас 320 са два члана посаде.
Авион Боинг 727 у Југославији
Стално повећање евромедитеранског саобраћаја захтевало је да ЈАТ уведе авионе већег капацитета, па је од 1973 до 1981. године у флоту укључено 9 авиона Боинг 727-200 Advanced, од којих су прва два долетела јуна 1974. а трећи децембра исте године. Следећа два су преузета марта 1975. Након пет година у флоту ЈАТ-а су укључена још два Боинга 727-200, док су осм и и девети слетели у Београд 30. децембра 1981. године. Ови авиони су се успешно користили на домаћим и међународним линијама а повремено су изнајмљивани и другим авио компанијама. Последњи авиони овог типа су искључени из ЈАТ-ове флоте 2005. године.
Друга југословенска авио компанија Авиогенекс је 1983. године увела у своју флоту два авиона Боинг 727-200, трећи је уведен 1985. године а последња два 1990. године тако да их је укупно имала 5 комада. Сви ови авиони су коришћени за чартер летове на евромедитеранским линијама.
Два авиона Боинг 727 је југословенска влада купила за потребе Председника Југославије маршала Јосипа Броза Тита.
Први авион 727-200 је испоручен југословенској влади 1975. године и тада је добио војни серијски бој 14301 који је марта 1978. године промењен у 74301. Уписан је у регистар за цивилну ваздушну пловидбу 31. јула 1975. године, са регистарским бројем YU-AKH а као власник је назначен ЈАТ. У воној служби је од 14. августа 1975. до 1983,године. Продат је и ушао у флоту Авиогенеx-а од 01. 02. 1983. године где је остао до 1987. године. Током 1987. године био је изнајмљен данској авио комапнији Sterling Airways. Продат је 26. септембра 2006. америчкој компанији Pennant Aviation, Llc – Memphis, Tennessee (TN).
Други Боеинг 727 – 200, је испоручен југословенској влади 26. јуна 1975. године и тада је добио војни серијал 14302 који је марта 1978. године промењен у 74302. Уписан је у регистар за цивилну ваздушну пловидбу 20. марта 1975. године, са регистрацијом YU-AKD а као власник је назначен ЈАТ. У служби од 03. јула 1975. до 1983.године. И он је продат Авиогенеx-у и тамо лети од 01. 02. 1983. године где је остао до октобра 1986. године. Од октобара 1986 до априла 1987. године био је изнајмљен данској авио комапнији Sterling Airways, затим 1998. године македонској авио компанији МАТ. Након тога, исте те године авион је изнајмљен авио компанији Chanchangi Airlines Након Chanchangi Airlines летео за Cameroon AL. Августа 2005. године авион је летео за Lone Star Airways. Авиогенекс је и овај авион 26. септембра 2006. године продао америчкој компанији Pennant Aviation, Llc – Memphis, Tennessee (TN).
Види још
Литература
- Јанић, Чедомир; Симишић, Јово. Више од летења - Осам деценија Аеропута и ЈАТ-а. Београд. 2007. ISBN 978-86-7086-004-9.
- Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан. Кратака историја ваздухопловства у Србији . Београд: Аерокомуникације. 2011. ISBN 978-86-913973-1-9
- Јанић, Чедомир. ''Век авијације - [илустрована хронологија]''. Беочин: Ефект 1. 2003.(COBISS).
- Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6
- D.Simons, T.Withigton, Die Geschichte Der Fliegerei-vom ersten Doppeldecker bis zum modernen Airbus, Parragon Books Ltd, ISBN 978-1-4054-8950-8
- Јанић, Чедомир. Годишњак српског ваздухопловства за 2007. Београд: Аерокомуникације. 2007. ISSN 1820-9122
Спољашње везе
- http://www.boeing.com/history/products/727.page
- http://www.airwar.ru/enc/aliner/b727-200.html
- http://www.airwar.ru/enc/aliner/b727-200a.html
- http://www.airvectors.net/avb727.html
- http://mashable.com/2016/02/26/boeing-727-last-flight/#uCfdgLzeamqR
- http://www.airliners.net/aircraft-data/boeing-727-200/90
- http://www.airlinereporter.com/2015/08/first-boeing-727-prepares-last-flight/
- http://rbogash.com/ual727tx.htm
- http://www.modli.rs/flying/cockpitview/tributeB727.html
- http://www.otpisani.niceboard.com