авион Кодрон G.3 

Кодрон G.3  је француски једномоторни, двокрилни, двоседи, извиђачки авион коришћен у Првом светском рату. Пројектовали су га браћа Рене и Гастон Кодрон у току 1913 а први пут је полетео маја 1914. године. Коришћен је у преко 27 земаља широм света све до половине двадесетих година двадесетог века. Авион је био дрвене конструкције са крилима пресвучених платном, Уместо трупа имао је две решеткасте конструкције. Погонио га је ротативни мотор ваздухом хлађен са дрвеном вучном елисом.

Пројектовање и развој

Koдрон G.3 суконструисали Рене и Гастон Кодрон за војнепотребекао даљи развој њиховог ранијег авиона КодронG.2. Он је први пут полетео у мају 1914, и одмах након позитивних оцена његових карактеристика почела је серијска производња.

Авион Koдрон G.3 није био наоружан служио је као извиђач, међутим касније у току рата био је опремљен лаким малокалибарским митраљезом за властиту одбрану а понеки су носили и мале ручне бомбе тако да је служио и као лаки бамбардер.

На основу овог авиона касније је развијена двомоторна варијанта авион Кодрон G.4.

Технички опис


кабина авиона Koдрон G.3  

Koдрон G.3 је једномоторни двокрилац са неједнаким крилима (доња крила су краћа и ужа од горњих), која су међусобно била повезана упорницама и затежућим клавирским жицама. Крила су била древене конструкције пресвучене импрегнираним платном. На старијим авионима овог типа управљање авионом се изводило савијањем горњих крила. На новијим авионим овог типа била су за управљање уграђена крилца.

Труп авиона чине две решеткасте конструкције трапезастог облика које спајају  реп са конструкцијом крила. На крају репа су постављени вертикални и хоризонтални стабилизатори који су направљени од дрвене конструкције пресвучене импрегнираним платном.Кабина, правоугаоног попречног пресека, у облику гондоле је била довољно пространа, да има простора за смештај две особе: на првој позицији стрелац а пилот на другој. Мотор је постављен у носном делу авиона испред пилотске кабине. Између пилота и мотора налазили су се резервоари за гориво и уље. Авион је био опремљен са вучном дрвеном елисом фиксног корака. У авион Koдрон G.3 су уграђивани мотори седмоцилиндрични радијални ротациони мотори са ваздушним хлађењем произвођача Gnome снаге 60 kW, затим мотор Le Rhone 7С снаге 60kW или 10-то цилиндрични радијални ваздухом хлађени мотор Anzani снаге од 75 kW.

Стајни орган авиона је био класичног типа, напред је имао две фиксне ноге направљене од челичних цеви са удвојеним бициклистичким точковима, а испод репа се уместо на дрљачу, авион ослањао на решеткасту конструкцију трупа као трећу ослону тачку. Удвојени точкови су трпели лошије припремљене писте и толерисале грешке пилота при слетању. 


авион Koдрон G.3 muzejski primerak u Le Bourget 

Варијанте авиона Кодрон G.3

Авиони из фамилије Кодрон G.3 су се међусобно веома мало разликовали то су у ствари била прилагођавања основног типа G.3 разним потребама и варијације са различитим моторима. 

Кодрон  G.3 А2 - оригинална верзија са Gnome/Le Rhone ротационим мотором снаге 60kW

Кодрон  G.3 D2 - верзија школски двосед са дуплим командама коришћен у Русији и Блискон истоку

Кодрон  G.3 E2 - верзија школског авиона за основну обуку

Кодрон  G.3 R1 - школски авион коришћен у Француској и ваздушног корпуса САД-а

Кодрон  G.3 12 - верзија са звездастим 10-то цилиндричним мотором Anzani снаге 75kW

GOTA LD3; LD4 - верзијe које је производила немачка GOTA на основу заробљених примерака

 

Техничке карактеристике


цртеж авиона Кодрон G.3

име                   = Кодрон G.3[1][4]

намена              = извиђачки/лаки бомбардер/школски

посада              = 2 члана

порекло             = Француска

произвођач        = Société des avions Caudron

први лет            = 1914.

почетак производње  = 1914.

уведен у употребу     = 1914.

повучен из употребе  = 1926.

статус                   = неактиван

први корисник       =  Aéronautique Militaire

број примерака      = око 2.850

дужина                  = 6,40 m

размах крила         = 13,20 m

висина                   = 2,50 m

површина крила     = 28,10 m2

маса празан           = 445 kg

мотор Gnome 7 Кодрон G.3

маса полетна          = 735 kg

КЕМ                       = 1 х Gnome [6]/Le Rhone 7С[7]/Anzani

КЕМснага               = 1 x 60/60/75 kW

КЕМснагаКС           = 1 х 80/80/100 KS

Перформансе

брзина крстарења    =  90  km/h

брзина максимална  = 110 km/h

радијус кретања      =  180 km

долет                       =  359 km


мотор Anzani 10  Кодрон  G.3 12 

плафон лета             =  3.000 m

брзина пењања        =  100 m/min 

Корисници

Аргентина                     Италија

Аустралија                    Перу

Белгија                         Португалија

Бразил                         Пољска  

Кина                             Румунија

Колумбија                     Русија   

Данска                         Србија

Салвадор                     Шпанија

Финска                         СССР

Француска                    Турска

Грчка                            Велика Британија

Гватемала                     САД

Хондурас                      Венецуела

Немачка 

Оперативно коришћење


заробљени Кодрон G.3 под немачком заставом

Авион Кодрон G.3 је пре свега намењен за извиђање а користио се и као лаки бомбардер. Веома много се користио и као авион за обуку пилота. Кад је био наоружан, имао је један митраљезом Lewis калибра 7,7 mm, а могао је да понесе и неколико лаких бомби које је стрелац ручно избацивао из авиона.

Још се буквално није завршило ни испитивање овог авиона а већ је поћела серијска производња. У фабрици Кодрон је изграђено 1423 авиона (2450 укупно је изграђено у неколико фабрика у Француској), а грађени су по лиценци у неколико других земаља (233 примерака је направљено у Енглеској и 166 у Италији). Браћа Кодрон нису наплаћивала накнаду за лиценцна права овог авиона, као патриотски чин. Авион Кодрон G.3 је коришћен у 27 земаља широм света. О квалитету овог авиона говори и чињеница да је немачка фирма Гота на основу заробљених авиона Кодрон производила копије овог авиона.

Авион Кодрон G.3 се у току рата показао као чврст и поуздан авион. Французи су га користили на Западном фронту где су га користили за извиђање све до половине 1916. године када су га повукли са прве линије фронта због слабог наоружања и велике рањивости. После повлаћења са фронта авион је служио за споредне задатке (обука пилота и авион за везу). Аустралијски летећи корпус је користио овај авион у току кампање у Месопотамији током 1915-16. године. Италијани су га користили све до 1917. године за извиђање на северном фронту јер су тамо дошле до пуног изражаја две карактеристике овог авиона: брзо пењање и велики плафон лета[8], тако да је коришћен изнад Алпа. Енглези су авион користили све до октобра месеца 1917. године. Њихови авиони су били наоружани митраљезом и коришћен је као лаки бомбардер.

Adrienne Bolland тест пилот Кодрона је 1921. године овим авионом прелетела Анде између Аргентине и Чилеа. Тада је то био светски рекорд у висини лета за жене.

До данашњих дана су сачувана четири примерка ових авиона а изложени су као музејски примерци у РАФ-овом музеју у Енглеској, Музеју ваздухопловства и космоса у Ле Буржеу Француска, Војном музеју у Брислу Белгија и Ваздухопловном музеју у Рио де Жанеиро Бразил. Једна реплика се налази у музеју у Мадриду.

Коришћење авиона Кодрон G.3 у Србији 

На Солунском фронту од самог почетка била је само једна "кодронска" ескадрила G 89, у саставу Француске Источне војске. У њој су летели неки српски пилоти из друге групе у првој половини 1916. године. До краја лета 1916. године сви ови авиони су замењени новим авионима Фарман F 40, тако да ни српски пилоти нису имали прилике да дуже на њима лете, иако су се на њима обучавали у пилотским школама. Овај авион је био веома захвалан за обуку нових пилота јер је толерисао многе почетничке грешке пилота[2][3][5].

Галерија (аутор Драган Шалер)

авион Кодрон G.3  авион Кодрон G.3 у музеју

Види још

Референце

[1] О.Петровић, Н.Ђокић, Авиони и балони краљевине Србије, Српска Авијатика 1912-1918.,МЈВ, Београд,1993., ISBN 86-901403-1-X,

[2] Janić  Čedomir, (1988.), Začetnici avijacije - Ilustrovana istorija vazduhoplovstva, Beograd, Vuk Karadžić, ISBN 978-86-307008-7-3.

[3] Драган А. Лазић; Развој Југословенсњког ваздухопловства од 1918. до 1939. године, Београд, Војно Дело, лето/2012,

[4] http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_caudron_g3_en.php

[5] Јанић Ч., Петровић О., (2011.), Кратка историја ваздухопловства у Србији, Београд, Аерокомуникације, ISBN 978-86-913973-1-9

[6] http://issuu.com/chestnuts/docs/gnome_omega Uputstvo za motor Gnome

[7] http://issuu.com/chestnuts/docs/le_rhone_9c Uputstvo za motor Le Rhone

[8] Шавров, В.Б., История конструкиҋ самолетов в СССР до 1938 г.,Москва 2002., Машиностроение, ISBN 5-217-03112-3

 

Литература

1. Јанић, Чедомир; Огњан Петровић (2010.), Век авијације у Србији 1910-2010 225 значајних летилица. YU-Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-0-2.

2. С. Микић; Историја југословенског ваздухопловства, Шт. Д. Грегорић, Београд,1933.

3. Јанић Ч., Петровић О., (2011.), Кратка историја ваздухопловства у Србији, Београд, Аерокомуникације, ISBN 978-86-913973-1-9

4. Димитријевић, Бојан; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.

5. Драган А. Лазић; Развој Југословенсњког ваздухопловства од 1918. до 1939. године, Београд, Војно Дело, лето/2012,

6. Јанић, Чедомир (2003.),Век авијације - [илустрована хронологија]. Беочин: Ефект 1. (COBISS)

7. Angelucci, Enzo; Paolo Matricardi (1976.), Flugzeuge von den Anfängen bis zum Ersten Weltkrieg. Falken, Wiesbaden. ISBN 3-8068-0391-9.

8. Janić  Čedomir, (1988.), Začetnici avijacije - Ilustrovana istorija vazduhoplovstva, Beograd, Vuk Karadžić, ISBN 978-86-307008-7-3.

9. Fredriksen,John C., International warbirds: An ilustrated guide to world military aircraft 1914 - 2000., ABC-CLIO Inc., 2001., Santa Barbara,California, ISBN 1-57607-364-5 str.72

Спољашње везе

1. http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_caudron_g3_en.php

2. http://www.militaryfactory.com/aircraft/contractor.asp?thisCompany=Caudron

3. http://www.aviastar.org/air/france/caudron_g-3.php

4. http://earlyaviators.com/ecaudron.htm 

5. http://www.wwiaviation.com/Caudron.html

6. http://cdg.pagesperso-orange.fr/BorSuj03.html 

7. http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/caudron.html