Авион Физир ФН 

Авион Физир ФН (Физир наставни) је југословенски школски двоседи једномоторни двокрилни авион намењен основној (почетној) обуци пилота, како цивилних тако и војних. Користио се у Војном Ваздухопловству Краљевине Југославије   (ВВКЈ) и у Југословенском Краљевском Аероклубу (ЈКАК) "Наша Крила" између два светска рата [1]. Пројектовали су га инжењери Р.Физир и Д.Станков. Овај авион је био веома успешан школски авион, а летео је нашим небом од 1931. до 1950. године

Пројектовање и развој

Први прототип авиона Физир ФН (Физир наставни) пројектован је и израђен 1929. године у „мајсторској радионици“ инж. Рудолфа Физира у Петроварадину.

Физир ФН у Музеју ваздухопл. у Београду

Физир ФН је био школски, једномоторни двосед, двокрилац са по једним паром упорница са сваке стране. Крила су на крајевима била заокругљена а закрилца су се налазила и на доњим и на горњим крилима. Стајни трап је био фиксан са зглобовитом осовином. Амортизација је била или помоћу опруга и гумених котурова (старији типови) или помоћу прстенова од сандова (новији типови). Конструкција трупа и крила је била дрвена пресвучена платном. У току свог производног века авион је стално усавршаван, мењани су му мотори тако да је постојало неколико типова ових авиона у зависности од мотора:

            1. Физир ФН - Мерцедес - са мотором Мерцедес 88kW,

            2. Физир ФН - Валтер - са мотором Валтер 88kW и

            3. Физир ФН - Марс - са мотором Валтер-Марс 106kW, (хидроавион звани „Мали Физир").

"Мајсторска радионица“ инж. Физира није имала капацитета за индустријску производњу авиона, њихова област рада је било пројектовање и израда прототипова. И ако мала, ова радионица је одиграла значајну улогу у развоју југословенског ваздухоплоства јер су у њој стасали и обучили се инжењери који су касније постали занчајна имена нашег ваздухопловног инжењерства. Многи прототипови успешних авиона из ове радионице су се касније производили у фабрикама авио индустрије Југославије.

Техничке карактеристике


Мерцедесов мотор уграђиван у Физир ФН

Опште

Намена                     = школски авион за основну обуку

Посада                     = 2 члана

Произвођач              = Змај из Земуна, Рогожарски из Београда и Албатрос из Ср. Митровице

Први лет                   = 1930.

Почетак производње = 1930.

Димензије

Дужина                     = 8,80 m

Размах крила            = 11,20 m


Мотор Валтер NZ-120 уграђиван у Физир ФН

Висина                     = 3,10 m

Површина крила       = 32,50 m²

Маса

Празан                                  =    820 kg

Макс. тежина при узлетању   = 1.426 kg

Погон

Клипно-елисни мотор             = 1 мотор Валтер NZ-120

Снага                                    = 88 kW

Перформансе

Макс. брзина на Hopt       = 120 km/h

Макс. брзина на H=0        = 140 km/h

Долет                               = 540 km

Плафон лета                     = 6.500 m


Мотор Валтер Марс уграђиван у хидро Физир ФН

Оперативно коришћење

Прва три авиона Физир ФН произвела је фабрика авиона Змај за потребе Југословенског Краљевског Аероклуба. Ови авиони су регистровани јуна месеца 1930. године и добили ознаке UN-PAK, -PAL, -PAM (пререгистровано YU-PAK, -PAL,-PAM). Због одличних летних карактеристика Команда ваздухопловства је одлучила да њиме замени све школске авионе који су се до тада налазили у употреби за основну обуку. Тада су се у пилотским школама за основну обуку користили следећи авиони: Икарус-ов ŠB 1 (Мали Бранденбург) са мотором Мерцедес 73kW (100 КС) произведен 1924. године и Змај-ев авиона Арно HD-320 са моторима Салмсон од 90 kW (120 КС) произведен 1928. године. Почев од 1931. године када је Змај произвео и испоручио прву серију од 20 Физира ФН са звездастим мотором Валтер и 10 са редним мотором Мерцедес од 120КС, па до 1939. године Змај је произвео 137 примерака, Рогожарски 40 комада, а 1940. године фабрика Албатрос у Сремској Митровици израдила је још 20 авиона овог типа [2]. Пре рата је за Морнаричко ваздухопловство урађено четири хидро Физира ФН са пловцима и појачаним моторима Валтер Марс од 106kW. Последњих 10 авиона Физир ФН рађено је од 1943. године у Змају за потребе ваздухопловства НДХ, али су завршени тек по ослобођењу па су предати на употребу Ваздухопловном савезу Југославије. Заробљени авиони ЈКВВ су у току Другог светског рата коришћени у италијанској авијацији у Албанији и у НДХ. Авиони Физир ФН су били поуздани, лаки за летење и одржавање тако да су се задржали у употреби дуги низ година (скоро до 1950. године) за основну обуку пилота како војних тако и цивилних тј. спортских.

Земље које су користиле Авион Физир ФН

 Италија

 Хрватска - НДХ

 Краљевина Југославија

 СФР Југославије 

Галерија

Физир ФН са Валтеровим мотором  Физир ФН са Мерцедесовим мотором  Хидро верзија Физира ФН са мотором Марс  

Сачувани примерци


Физир ФН хидро у Техничком музеју Загреб

До данас су сачувана два примерка овог авиона један приметак се налази у Музеју ваздухопловства на аеродрому "Никола Тесла" у Београду а обновљена хидро варијанта Физира ФН се чува у Техничком музеју у Загребу.

Види још

Физир ФП-2

Физир Ф1В

Рудолф Физир

Фабрика авиона Змај Земун

Фабрика Авиона Рогожарски А. Д.

Референце

 [1]. В. Илић., Школе војног ваздухопловства Краљевине СХС/Југославије, Лет 3/2004. Београд, 2004.

[2]. О. Петровић., Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део II: 1931 – 1941.), Лет 3/2004. Београд, 2004.

Литература

  1. Зачетници авијације, ИРО „Вук Караџић“ и „Службени лист СФРЈ“, Београд, 1988.
  2. Д. Лучић: Основи практичне аеродинамике са описима аероплана, Библиотека „Ваздухопловног Гласника“, Нови Сад, 1936,
  3. О. Петровић., Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део II: 1931 – 1941.), Лет 3/2004. Београд, 2004.
  4. 3. Ж. Вељовић., Пет деценија Змаја, ИПМ Змај Земун, 1972.
  5. В. Илић., Школе војног ваздухопловства Краљевине СХС/Југославије, Лет 3/2004. Београд, 2004.
  6. Војна енциклопедија, Београд, 1971.
  7. С. Микић; Историја југословенског ваздухопловства, Шт. Д. Грегорић, Београд,1933.
  8. Ш. Оштрић и М. Мицевски.; Летећи Чунови: Чамци који лете - летилице које плове, Изложба фотографија, Галерија '73, Београд, 14-27. септембра 2007. год.
  9. В. Микић; Зракопловство НДХ 1941 - 1945, ВИИВЈ, Београд, 2000.
  10. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан; (2010) . Век авијације у Србији 1910—2010, 225 значајних летелица. Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-0-2.
  11. Isaić, Vladimir; Danijel Frka (2010) . Pomorsko zrakoplovstvo na istočnoj obali Jadrana 1918-1941. (prvi dio). Zagreb: Tko zna zna d.o.o.. ISBN 978-953-97564-6-6.
  12. Grey, C.G. (1972). Jane's All the World's Aircraft 1938.London: David & Charles. стр. 47d-48d. ISBN 0715 35734 4.
  13. Gunston, Bill (1989). World Encyclopaedia of Aero Engines (2 ed.). Wellingborough: Patrick Stephens Ltd. ISBN 978-1-85260-163-8.
  14.  Савић, Драган; Лет на другу страну, Лет - Flight (YU-Београд: Музеј југословенског ваздухопловства) 1: стр. 241-252. ISSN: 1450-684X.

Спољашње везе

  1. http://www.airwar.ru/enc/other/fizirfn.html
  2. http://www.muzejrv.mod.gov.rs/pages_files/parter_files/partexpo/fn_files/fn.html „Zmaj Fizir nastavni "FN"“ . Музеј ЈРВ: www.muzejrv.mod.gov.rs
  3. http://www.acmereplicas.com/WW2aircraft39-45.html