Авион Физир ФН (Физир наставни) је југословенски школски двоседи једномоторни двокрилни авион намењен основној (почетној) обуци пилота, како цивилних тако и војних. Користио се у Војном Ваздухопловству Краљевине Југославије (ВВКЈ) и у Југословенском Краљевском Аероклубу (ЈКАК) "Наша Крила" између два светска рата [1]. Пројектовали су га инжењери Р.Физир и Д.Станков. Овај авион је био веома успешан школски авион, а летео је нашим небом од 1931. до 1950. године
Пројектовање и развој
Први прототип авиона Физир ФН (Физир наставни) пројектован је и израђен 1929. године у „мајсторској радионици“ инж. Рудолфа Физира у Петроварадину.
Физир ФН је био школски, једномоторни двосед, двокрилац са по једним паром упорница са сваке стране. Крила су на крајевима била заокругљена а закрилца су се налазила и на доњим и на горњим крилима. Стајни трап је био фиксан са зглобовитом осовином. Амортизација је била или помоћу опруга и гумених котурова (старији типови) или помоћу прстенова од сандова (новији типови). Конструкција трупа и крила је била дрвена пресвучена платном. У току свог производног века авион је стално усавршаван, мењани су му мотори тако да је постојало неколико типова ових авиона у зависности од мотора:
1. Физир ФН - Мерцедес - са мотором Мерцедес 88kW,
2. Физир ФН - Валтер - са мотором Валтер 88kW и
3. Физир ФН - Марс - са мотором Валтер-Марс 106kW, (хидроавион звани „Мали Физир").
"Мајсторска радионица“ инж. Физира није имала капацитета за индустријску производњу авиона, њихова област рада је било пројектовање и израда прототипова. И ако мала, ова радионица је одиграла значајну улогу у развоју југословенског ваздухоплоства јер су у њој стасали и обучили се инжењери који су касније постали занчајна имена нашег ваздухопловног инжењерства. Многи прототипови успешних авиона из ове радионице су се касније производили у фабрикама авио индустрије Југославије.
Техничке карактеристике
Опште
Намена = школски авион за основну обуку
Посада = 2 члана
Произвођач = Змај из Земуна, Рогожарски из Београда и Албатрос из Ср. Митровице
Први лет = 1930.
Почетак производње = 1930.
Димензије
Дужина = 8,80 m
Размах крила = 11,20 m
Висина = 3,10 m
Површина крила = 32,50 m²
Маса
Празан = 820 kg
Макс. тежина при узлетању = 1.426 kg
Погон
Клипно-елисни мотор = 1 мотор Валтер NZ-120
Снага = 88 kW
Перформансе
Макс. брзина на Hopt = 120 km/h
Макс. брзина на H=0 = 140 km/h
Долет = 540 km
Плафон лета = 6.500 m
Оперативно коришћење
Прва три авиона Физир ФН произвела је фабрика авиона Змај за потребе Југословенског Краљевског Аероклуба. Ови авиони су регистровани јуна месеца 1930. године и добили ознаке UN-PAK, -PAL, -PAM (пререгистровано YU-PAK, -PAL,-PAM). Због одличних летних карактеристика Команда ваздухопловства је одлучила да њиме замени све школске авионе који су се до тада налазили у употреби за основну обуку. Тада су се у пилотским школама за основну обуку користили следећи авиони: Икарус-ов ŠB 1 (Мали Бранденбург) са мотором Мерцедес 73kW (100 КС) произведен 1924. године и Змај-ев авиона Арно HD-320 са моторима Салмсон од 90 kW (120 КС) произведен 1928. године. Почев од 1931. године када је Змај произвео и испоручио прву серију од 20 Физира ФН са звездастим мотором Валтер и 10 са редним мотором Мерцедес од 120КС, па до 1939. године Змај је произвео 137 примерака, Рогожарски 40 комада, а 1940. године фабрика Албатрос у Сремској Митровици израдила је још 20 авиона овог типа [2]. Пре рата је за Морнаричко ваздухопловство урађено четири хидро Физира ФН са пловцима и појачаним моторима Валтер Марс од 106kW. Последњих 10 авиона Физир ФН рађено је од 1943. године у Змају за потребе ваздухопловства НДХ, али су завршени тек по ослобођењу па су предати на употребу Ваздухопловном савезу Југославије. Заробљени авиони ЈКВВ су у току Другог светског рата коришћени у италијанској авијацији у Албанији и у НДХ. Авиони Физир ФН су били поуздани, лаки за летење и одржавање тако да су се задржали у употреби дуги низ година (скоро до 1950. године) за основну обуку пилота како војних тако и цивилних тј. спортских.
Земље које су користиле Авион Физир ФН
Италија
Хрватска - НДХ
Краљевина Југославија
СФР Југославије
Галерија
Физир ФН са Валтеровим мотором | Физир ФН са Мерцедесовим мотором | Хидро верзија Физира ФН са мотором Марс |
Сачувани примерци
До данас су сачувана два примерка овог авиона један приметак се налази у Музеју ваздухопловства на аеродрому "Никола Тесла" у Београду а обновљена хидро варијанта Физира ФН се чува у Техничком музеју у Загребу.
Види још
Фабрика авиона Змај Земун
Фабрика Авиона Рогожарски А. Д.
Референце
[1]. В. Илић., Школе војног ваздухопловства Краљевине СХС/Југославије, Лет 3/2004. Београд, 2004.
[2]. О. Петровић., Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део II: 1931 – 1941.), Лет 3/2004. Београд, 2004.
Литература
- Зачетници авијације, ИРО „Вук Караџић“ и „Службени лист СФРЈ“, Београд, 1988.
- Д. Лучић: Основи практичне аеродинамике са описима аероплана, Библиотека „Ваздухопловног Гласника“, Нови Сад, 1936,
- О. Петровић., Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део II: 1931 – 1941.), Лет 3/2004. Београд, 2004.
- 3. Ж. Вељовић., Пет деценија Змаја, ИПМ Змај Земун, 1972.
- В. Илић., Школе војног ваздухопловства Краљевине СХС/Југославије, Лет 3/2004. Београд, 2004.
- Војна енциклопедија, Београд, 1971.
- С. Микић; Историја југословенског ваздухопловства, Шт. Д. Грегорић, Београд,1933.
- Ш. Оштрић и М. Мицевски.; Летећи Чунови: Чамци који лете - летилице које плове, Изложба фотографија, Галерија '73, Београд, 14-27. септембра 2007. год.
- В. Микић; Зракопловство НДХ 1941 - 1945, ВИИВЈ, Београд, 2000.
- Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан; (2010) . Век авијације у Србији 1910—2010, 225 значајних летелица. Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-0-2.
- Isaić, Vladimir; Danijel Frka (2010) . Pomorsko zrakoplovstvo na istočnoj obali Jadrana 1918-1941. (prvi dio). Zagreb: Tko zna zna d.o.o.. ISBN 978-953-97564-6-6.
- Grey, C.G. (1972). Jane's All the World's Aircraft 1938.London: David & Charles. стр. 47d-48d. ISBN 0715 35734 4.
- Gunston, Bill (1989). World Encyclopaedia of Aero Engines (2 ed.). Wellingborough: Patrick Stephens Ltd. ISBN 978-1-85260-163-8.
- Савић, Драган; Лет на другу страну, Лет - Flight (YU-Београд: Музеј југословенског ваздухопловства) 1: стр. 241-252. ISSN: 1450-684X.
Спољашње везе
- http://www.airwar.ru/enc/other/fizirfn.html
- http://www.muzejrv.mod.gov.rs/pages_files/parter_files/partexpo/fn_files/fn.html „Zmaj Fizir nastavni "FN"“ . Музеј ЈРВ: www.muzejrv.mod.gov.rs
- http://www.acmereplicas.com/WW2aircraft39-45.html