Авион Утва 65 Привредник је једномоторни шедстоцилиндрични нискокрилац са фиксним стајним трапом намењен за рад у пољопривреди и шумарству. Био је металне конструкције израђен у фабрици авиона УТВА у Панчеву Југославија. Пројектантски радови на овом авиону су отпочети 1964. године а завршени 1965. када су и извршена пробна тестирања у ВОЦ-у. Пројектантски тим су чинили инжењери: Бранислав Николић са 40% учешћа, Мирко Дабиновић са 35% и Смиљан Цотич са 25% учешћа.
Пројектовање и развој
До почетка шездесетих година двадесетог века за пољопривредну авијацију су коришћени авиони који су пројектовани за друге намене па су се адаптирањем прилагођавали за ову намену. На светском тржишту су почели у то време да се појављују авиони пројектовани искључиво за потребе пољопривреде и шумарства. Предност ових авиона у односу на дотадашње се огладала како у технолошкој прилагођености тако и у економској исплативости. Подстакнути овим кретањима и у нашој ваздухопловној индустрији се дошло до закључка да је потребно направити домаћи пољопривредни авион. Тако се родила идеја о авиону Утва 65. Иако се са пројектовањем почело 1964. године очекивало се да ће се главна активност одвијати у току 1965. године и да ће те године полетети први прототип, те је због тога авион и доби назив Утва 65 Привредник. Основна карактеристика ових авиона је била да може да понесе што већи терет и да у случају потребе течност из резервоара може да избаци у року од 6 секунди.
С обзиром да авион може да понесе већи терет, он може са мањим бројем полетања и прелета да третира већу парцелу и тиме постиже јефтинији и продуктивнији рад.
Технички опис
Утва-65 је специјално дизајниран као пољопривредни авион. То је био једнoседи, једномоторни нискoкрилaц са подупртим крилима са горње стране. Крила су у суштини идентични онима које је имао висококрилац УТВА-60, са појачаним кореном крила и потпуно металне конструкције. Реп авиона је био такође као код авиона Утва-60, потпуно металне конструкције и нешто повећаних површина. Стајни трап је фиксан, класичан трицикл са неувлачећим ногама. На предњим ногама се налазе нископритисне гуме које добро подносе лоше припремљене полетно слетне писте. Испод репа се налази неувлачећи трећи точак.
Труп авиона Утва-65 је имао структуру од заварених челичних цеви, а оплата је била од алуминијумског лима. Кокпит пилота је био високо постављен у трупу авиона, што је омогућавало веома добру прегледност пилоту и повећао простор у трупу авиона за смештај хемикалија. Кабина пилота је била потпуно застакљена што је омогућавало добру прегледност и заштиту пилота од утицаја ваздушне струје и хемикалија. Резервоар за ђубриво или хемикалије, смештен у трупу авиона, имао је запремину од 0.75, кубних метара. Резервоар за хемикалије је направљен од стаклопластике чиме је отклоњен штетан утицај хемикалија на челичну структуру авиона. У случају да се авион у току лета нађе у невољи могуће је резервоар испразнити за 6 секунди. Систем за растурање хемикалија је имао распоређене дизне на излазној ивици крила.
У авионе Утва 65 су уграђиване три врсте мотора, то су били све Lycoming шестоцилиндрични боксер мотори са ваздушним хлађењем: GO- 480 B1А6 снаге 270 КС (200 kW), GO- 480 G1А6 снаге 295 KS (219 kW) и IO-540 K1A5 снаге 300кс (223 kW). Године 1973. пројектована је и направљена модификована верзија овог авиона названа Утва 65 Супер Привредник са мотором IO-540 A1A снаге 350кс (260 kW), којих је направљено свега 10 примерака.
Варијанте авиона Утва 65
Утва 65 Привредник GO - са моторoм Lycoming GO-480 снаге 270 / 295 КС
Утва 65 Привредник IO - са моторoм Lycoming IO-540 снаге 300 КС
Утва 65 Супер Привредник 350- са моторoма Lycoming IO-540 A1A снаге 350 КС
Техничке карактеристике
име = Утва 65 Привредник[3][4]
намена = пољопривредни авион
посада = 1 члан
порекло = Југославија
произвођач = Утва Панчево
први лет = 1965.
почетак производње = 1966.
уведен у употребу = 1966.
повучен из употребе = 1986.
статус = неактиван
први корисник = ЈАТ Привредна авијација
број примерака = 69
дужина = 8,46 (8,65)* m
размах крила = 12,22 (12,945) m
висина = 2,60 m
површина крила = 19,50 (20,534) m2
маса празан = 1.043 (1.170) kg
маса полетна = 1.800 (2080) kg
КЕМ = 1 х Lycoming GO-480 (Lycoming IO-540)
КЕМ снага = 1 x 201 do (260) kW
КЕМ снагаКС = 1 х 270 do (350) KS
Перформансе
брзина крстарења = 157 (163) km/h
брзина максимална = 179 (185) km/h
радијус кретања = 310 (200) km
долет = 620 (407) km
плафон лета = 2.000 (4.000) m
брзина пењања = 126 (132) m/min
*Вредности у заградама се односе на авион Утва 65 Супер Привредник 350.
Корисници
Југославија
Алжир
Турска
Индија
Бугарска
Судан
Оперативно коришћење
Укупно је произведено 69[1] (66[3]) авиона Утва 65 свих типова и они су углавном коришћени у привредној авијацији ЈАТ-а као пољопривредни авиони за прихрањивање вештачким ђубривом великих површина, затим за прскање хемикалијама у циљу заштите од штетних инсеката као и за прскање противу комараца. Два авиона су служила у Привредној авијацији у Осијеку а 5 авиона је од 1968. године коришћено у Алжиру за сличне потребе. Осам ових авиона је извезено у Турску а четири у Индију, два у Бугарску и два у Судан.[2][3]
Авион Утва 65 се у току експлоатације показао као веома добар и економичан и у употреби је био све до 1986. године када је повучен, значи коришћен је скоро 20 година.
Данас се више не користи ни један од ових авиона. Музејски примерак овог авиона је изложен у Музеју ваздухопловства у Београду на аеродрому "Никола Тесла".
Галерија
Авион Утва 65 Привредник изглед са бока | Авион Утва 65 Привредник изглед с преда | Авион Утва 65 Привредник у ниском лету |
Авион Утва 65 Привредник изглед са бока | Авион Утва 65 Привредник у музеју | Авион Утва 65 Привредник ЈАТ-ове ПА |
Види још
Референце
[1]. Zlatko Rendulić, Avioni domaće konstrukcije poslije Drugog svjetkog rata, Beograd 1996.
[2]. http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=18921.0
[3]. http://www.muzejvazduhoplovstva.org.rs/eksponati.php?jez=sr&id=54
[4]. Branislav Nikolić, Na sopstvenim krilima, Štamparija Topalović, Valjevo,2009., ISBN 978-86-912401-0-3
Литература
1. http://www.airwar.ru/enc/la/utva65.html
2. Zlatko Rendulić, Avioni domaće konstrukcije poslije Drugog svjetkog rata, Beograd 1996.
3. http://www.probertencyclopaedia.com/cgi-bin/res.pl?keyword=UTVA-65&offset=0
4. http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=18921.0
5. http://utva-avioni.herobo.com/?p=191
6. http://www.muzejvazduhoplovstva.org.rs/eksponati.php?jez=sr&id=54
7. Books Llc, Agricultural Aircraft: Utva 65, General Books LLC, 2010, ISBN 9781156385609
8. Branislav Nikolić, Na sopstvenim krilima, Štamparija Topalović, Valjevo,2009., ISBN 978-86-912401-0-3