
Сава Пустиња (Банатско Карађорђево 14.06.1936.) је ваздухопловни инжењер, магистар техничких наука, пензионисани генерал ппуковник Војске Србије, готово цео радни век је провео у Ваздухопловнотехничком институту у Жаркову био је у саставу пројектанских тимова и вођа пројекта најзначајнијих наших авиона. На крају радног века отишао је у пензију са места Помоћника Министра одбране, за војнопривредну делатност. Живи и ради у Београду, иако у деветој деценији свог живота, активно пише у оквиру тема из ваздухопловства и ваздухопловних технологија и активно се укључио у рад Удружења за неговање ваздухопловних традиција Србије.
Биографија
Сава Пустиња је рођен у Банатском Карађорђеву (општина Житиште) 14.06.1936. године, од оца Петра и маjке Саве (девојачко Бунчић), као једанаесто дете. Преживело и одрасло је осморо. Отац му је био добровољац, „солунац“, у Првом светском рату.
Кад се родиш у оваквој много чланој породици не остаје ти ништа друго него да будеш борац. Тако је и Сава изабрао ваздухопловну технологију и војни позив. Остао је доследан борац читавог свог живота. Све што је у животу постигао то је било захваљујући себи самом и своме раду.
Сава има многочлану породицу, ожењен је Садетом, има ћерку Татјану рођену 1963. године и сина Игора рођеног 1974. Ћерка има синове Стевана и Ивана, а Игор ћерку Алису и синове Филипа и Давида.
Школовање
Завршио је основну школу, у месту рођења, 1950. године. Средњутехничку машинску школу „Петар Драпшин“ у Београду, завршио је 1954. године, затим питомац Ваздухопловнотехничке академије у Жаркову, заједно са академијом пресељен је у Рајловац у трећој години и тамо је унапређен у потпоручника 1.9.1957. године. Уз рад је завршио Машински факултет у Београду, ваздухоплони смер 1968. године, а магистарске студије, у првој генерацији 1972. године и Високу војну школу оператике 1988. године (друга класа).
Радна биографија
После завршене Ваздихопловнотехничке академије, Сава Пустиња је распоређен на службу у Ваздухопловнотехнички институт (ВТИ) у Жаркову, где остаје све до 1992. године. Почео је као сарадник у сектору аеродинамика, где је провео већи део радног века, на разним дужностима, укључујући и Начелника сектора. Последњих седам година био је директор Института. Његова радна биографија се може начелно поделити на четири етапе:
Први део
Прву деценију рада у ВТИ-у Сава је провео у Експерименталној аеродинамици. Почео је рад у аеротунелима Т-32 и Т-33, а касније и у Т-35. У току тога десетогодишњег рада усавршио је више методологија мерења и експерименталног аеродиначког истраживања. Најзначајнији му је допринос што је први почео да развија уређаје и да уводи методе мерења дериватива стабилности у аеротунелима. Неки од тих уређаја су још увек у оперативној употреби.
У томе периоду је испитивао моделе авиона, пројектила и других објеката у аеротунелима. То су авиони „Јастреб", „Пеликан“ (лаки транспортни авион, није реализован), „Крагуј", "Ласта" (авион за везу, није реализован). Од пројектила је најпознатија "Маљутка".
Други део
Крајем 1968. године прешао је у оделење за аеродинамичке конструкције. Ту је радио у свим областима аеродинамичког пројектовања (прорачуна аеродинамичких параметара, перформанси, а посебно се фокусирарао на област стабилности и управљивости). То је био период интезивнијег увођења рачунарске технологије у процес рада Института, те је уводио нове метоте уз примену рачунарске технике, посебно у анализу и синтезу стабилности и управљивости авиона. То је посебно допринело решењу серијског авиона „Орао" и Г-4 супер галеб прототипова 1 и 2, где је разграничена надградња квалитета другог прототипа, који је на крају изабран и за серијски стандард. Такође је радио на гами лаких авиона, у оквиру Југословенско-Пољске сарадње. У оквиру те сарадње је пројектовао стабилност и управљивост основне варијанте авиона М-10. Касније је овај пројекат технолошки разрађен, развијен прототип и извршена индустријализација његове серијске производње, у фабрици авиона Утва, у познати авион Утва-75.
У томе оделењу је провео око једну деценију, с тим што је у другој њеној половини био и његов начелник. То је био период интезивног рада на пројекту авиона Орао и сарадње са Румунима, а и период развоја авиона Г-4 супер галеба. Почетком наредне деценије Сава је постављен на дужност начелника комплетног сектора Аеродинамике. Због кадровских околности, ускоро је био задужен и да паралелно води програм „Нови авион“, на нивоу целог Института. У току 1982. године, постављен је за помоћника директора института, као програмовођа за „Нови авион“.
Трећи део
Крајем 1985. године С. Пустиња је постављен за Директора института (ВТИ), с тим да и даље води програм „Нови авион“. Тако је остало све до 1992. године, када је Институт укинут. У томе периоду је значајно развијена инфраструктута Института, изграђене су многе лабораторије (пуштен је у рад трисонични тунел), уведена је информатика на свим креативним радним местима, интегрисана у јединствен систем. Институт је кадровски ојачан на 1.000 формацијских места. Урађен је Програм реализације за „Нови авион“, реализована је уговорена сарадње са фирмама Марсел Дасо и Бритиш аеоспејс. Одбрањен је Програм реализације на свим нивоима одлучивања. Очекивала се одлука Председништва СФРЈ за наставак реализације програма. До те одлуке никад није дошло, због распада СФРЈ.
![]() |
|
Посета команданта РВ Француске генерала Флериа ВТИ-у | С.Пустиња као директор Института прима страну делегацију |
У току 36 година рада у Институту, С. Пустиња је био члан готово свих тимова који су радили на кључним пројектима ВТИ-а.
Као Директор института, годинама је био члан комисаија за међуармијску сарадњу са Француском и Великома Британијом. Последњих неколико година је био и Копредседник Француско - Југословенске, и касније Руско - СРЈ војно-техничке комисије.
Четврти део
По укидању Института 1992. године, премештен је у Генералштаб ВЈ, на положај начелника Ваздухопловнотехничке управе. Ту дужност је обављао до лета 1994. године, када је постављен за Помоћника Министра одбране, за војнопривредну делатност. На свој захтев одлази у пензију 1.2.1996. године.
Пројекти авиона
Авион G-4 супер галеб | Авион J-22 орао | Нови авион |
Војна каријера
Све чинове, од потпоручника до генерала, дoбио је редовно, ни један ванредно и све у Ваздухопловнотехничком институту (ВТИ), изузев последњег. У чин генерал мајора унапређен је 22.12.1988. године, а као Помоћник Министра одбране, за војнопривредну делатност унапређен је у чин генерала ппуковника. За ревносну војну службу одликован је са 11 војних одликовања.
Библиографија
- С.Пустиња, Студија дериватива попречно-смерне стабилности
, Саопштење ВТИ-а, 1968. - С.Пустиња, Мерење ефикасности крилаца авиона у аеротунелу
- С.Пустиња, Алгоритамско управљање беспилотним летелицама, Конгрес механике, Башко поље, 1972.
- С.Пустиња, Нови прилази у управљању и пројектовању борбених авиона, Гласник РВ и ПВО, бр.5/1978.
- С.Пустиња, Правци и перспективе развоја борбене авијације у свету у блиској будућности, Гласник РВ и ПВО, бр.1/1989.
- С.Пустиња, ВАЗДУХОПЛОВСТВО, ГАЛАКСИЈА, Мај 1990.
- С.Пустиња, Достигнућа Ваздухопловнотехничког института у току 45 рада и развоја, Гласник РВ и ПВО, бр.4/1991.
- С.Пустиња, Потенцијали ваздухопловне индустрије СРЈ, Аеромагазин бр.24, Аеромагазин д.о.о., Београд, 2001., ISSN 1450-6068.
- С.Пустиња, Дефиниција програма "Новог авиона", Аеромагазин бр.29, Аеромагазин д.о.о., Београд, 2001., ISSN 1450-6068.
- С.Пустиња, MQ-1 Предатор, Аеромагазин бр.87, Аеромагазин д.о.о., Београд, 2012., ISSN 1450-6068.
- С.Пустиња, Генерације ловачких авиона са млазним моторима, Аеромагазин бр.88, Аеромагазин д.о.о., Београд, 2012., ISSN 1450-6068.
- С. Пустиња, Јурофајтер тајфун, Аеромагазин бр. 90. Аеромагазин д.о. о., Београд, 2012., ISSN 1450-6068.
- С. Пустиња, ВАЗДУХОПЛОВНА ТЕХНОЛОГИЈА СФРЈ УОЧИ РАСПАДА ДРЖАВЕ, Београд, 2017. године, 20вCOBISS.SR-ID 229259532, ISBN 978-86-920833-0-3
- С. Пустиња, ЛОВАЧКИ АВИОНИ, Београд, 2018. године, COBISS.SR-ID 264243212, ISBN 978-86-920833-1-0
- С. Пустиња, БЕСПИЛОТНЕ ЛЕТЕЛИЦЕ, Београд, 2020. године.
Литература
- Развој оружаних снага СФРЈ, 1945-1985, Ратно ваздухопловство и противваздушна одбрана, страна 519, Београд, 1989.
- Јовановић,Бранислав (2006.), 1.децембар 1918. - Сећања, Лума принт, Земун, ISBN 978-86-908577-2l