БОМБАРДОВАЊЕ БИТОЉА 5. НОВЕМБРА 1940. ГОДИНЕ
Битољ, велики, напредни и лепи град на крајњем југу Краљевине Југославије, изненада и без разлога бомбардовали су страни авиони 5.новембра 1940. године... Суверенитет Југославије, њене границе, њена територија, били су повређени на најгрубљи начин...
Југославија је доследно и предано водила мирољубиву политику и није била у ратном односу ни са једном другом државом.... Али у Европи је трајао рат од 1.септембра 1939. године и силе Осовине, у првом реду Немачка, биле су окупирале више држава, међу њима чак и велику Француску... Поред тога, Југославија је после анексије Аустрије од стране Немачке марта 1938. имала јаку и опасну Немачку за непосредног суседа, а већ је имала заједничку границу – Истра, Ријека, Задар – са Италијом, другим чланом Осовине.
Италија, која је са Мусолинијем на челу све време после Првог светског рата имала планове да разбије Југославију и преотме делове на које је „полагала право“ (Далмацију, Јадран...) после Лондонског уговора, била је 1939. извршила анексију Албаније. Тако је граница између Југославије и Италије била силно увећана...
Италија је, као и Аустроугарска, још у време Првог балканског рата (Скадарска криза...) имала империјалистичке планове у Албанији. Она је од новембра 1926. наметнула, Тиранским споразумом, свој протекторат у Албанији, а у априлу 1939. је окупирала и прикључила је италијанској круни. Виторио Емануеле Трећи, зет краља Николе од Црне Горе, тада је био краљ Италије, цар Абисиније и краљ Албаније...
Охрабрена лаким и великик успесима свога сввезника, Немачке, која је већ била окупирала Чешку, Пољску, Данску, Норвешку, Холандију, Белгију, Луксембург и Француску, а Британија, усамљена, водила очајничке ваздушне борбе да се одбрани – била је то позната Битка за Енглеску - Италија је решила да из своје провинције Албаније нападне и окупира Грчку. Дана 28.октобра 1940, пред зору, у три сата, упутила је Грчкој немогућ ултиматум, слично оном који је Немачка била дала Норвешкој, са роком од само три сата, али је покренула своје снаге већ око 5,30 часова и почела да прелази силом преко грчке северне границе. Ултиматум је био, разуме се, одбијен...
Почео је рат поред границе Југославије. Само недељу дана касније, 5.новембра, Битољ, који се налази на мање од 20 км од грчке границе, био је изненада и мучки бомбардован. Око југословенске јужне границе летели су борбени авиони и италијански и грчки, ловци
и бомбардери, бомбардовали су и водили ваздушне борбе... Појавиће се и борбени авиони још једне зараћене стране – Енглеске, која је била у обавези да Грчкој пружи помоћ, и која је већ око 1.новембра, на позив грчке владе, запосела острво Крит ( Черчил, Други светски рат, 2/490). Одмах је у Грчку била упућена једна ескадрила лаких бомбардера Бленхајм, као прва помоћ... Енглеска влада, председник Чемберлен, била се обавезала 7.априла 1939. да пружи помоћ Грчкој ако би нека сила угрозила независност и постојање грчке државе.
Ово је свакако био разлог да југословенска влада, опрезно и дипломатски, плашећи се изазова и опасности увлачења у рат, неколико дана говори у јавност како су Битољ бомбардовали авиони „непознате народности“, иако се одмах знало чији су били...
Политика, среда 6.новембра 1940./1
НЕПОЗНАТИ СТРАНИ АВИОНИ ПРЕЛЕТАЛИ СУ ЈУЧЕ У ТРИ МАХА НАШУ ТЕРИТОРИЈУ И
БОМБАРДОВАЛИ БИТОЉ
- Приликом ових бомбардовања у Битољу је било 9 мртвих и 21 рањен, а материјална штета је велика –
Синоћ је издато ово званично саопштење о бомбардовању Битоља од стране непознатих авиона:
„Данас 5.новембра (данас 5. новембра... ВЛ) између 13,40 и 15,10 часова авиони страног порекла у три маха прелетали су нашу територију, и летећи над Битољем бацили су на саму варош 21 бомбу. Од бачених бомби 19 су експлодирале. Причињена је такође велика материјална штета.
Предузете су одмах најстрожије мере да се свим средствима оружане силе онемогући даљи покушај повреде наше границе и напада на нашу територију.
Стручне комисије изаслате су да према подацима на лицу места утврде порекло ових авиона. По извршеној истрази Краљевска влада предузеће сходне кораке које овај инцидент намеће“.
.........
Политика, 5.новембра 1940./12 Атина, 5.нов. телефоном
У ЈУЧЕРАШЊИМ БОРБАМА НАД ЕПИРОМ САРАЂИВАЛИ СУ ЕНГЛЕСКИ И ГРЧКИ АВИОНИ
(...) у току ваздушних борби које су се данас у подне одиграле над Епиром енглески апарати сарађивали су са грчким авионима. Према званичном извештају један италијански авион је оборен.
..........
Политика, четвртак 7.нов.1940./1
БИТОЉ, ГРАД МУЧЕНИК, ХРАБРО И ХЛАДНОКРВНО ПРЕЖИВЕО ЈЕ ЈОШ ЈЕДНО СТРАДАЊЕ И ДАО НОВЕ ЖРТВЕ НА ОЛТАР ОТАЏБИНЕ
(...) за своју мирољубиву политику наша земља стекла је свестрано признање (...) због тога је вест (..) о бомбардовању Битоља у нашем народу изазвала огромно изненађење, гнев, огорчење и протесте...
Битољ, 6.новембра
(...) три авиона непознате народности засули су Битољ изненада бомбама које су падале на више места одједанпут.
После овог бомбардовања три авиона су се дигла високо и изгубили у ваздуху...
Друго још теже бомбардовање (Оба напада била су истог дана, 5.новембра...ВЛ)
(...) Три бомбардера долазила су поново.. Спуштали су се све ниже и ниже... Наједанпут проломио се ваздух од ужасне грмљавине... Овај напад који је почео око нешто после два и по часа трајао је свега десет минута. Друго бомбардовање било је теже него прво и много опасније по резултату. Дата су имена рањених (21) и погинулих (9)...
........
Политика, петак. 8. нов. 1940./6
ПОСЛЕ БОМБАРДОВАЊА БИТОЉ СЕ ВРАТИО НОРМАЛНОМ ЖИВОТУ
Битољ, 7. новембра – Данас је други дан од тешког бомбардовања Битоља. Народ се већ потпуно умирио.
..........
Политика, субота 9. нов.1940./1
СЛУЖБЕНО САОПШТЕЊЕ КРАЉЕВСКЕ ВЛАДЕ О КОРАЦИМА ПОВОДОМ БОМБАРДОВАЊА БИТОЉА
Поводом бомбардовања Битоља, у очекивању завршетка анкете која је у току, Краљевска влада учинила је потребан корак код влада у Атини, Риму и Лондону и изложила је овај случј повреде југословенске територије (...)
Битољ, 8 новембра
Данас је трећи дан после велике несреће коју је Битољ претрпео од бомбардовања (...). Од првог бомбардовања укупно је рањено (5) пет људи и двоје (2) је било убијено. Друго бомбардовање је било много страшније, погинуло је седам (7) лица и 16 је било рањено.
.........
Одмах после несреће која је задесила Битољ, у земљи је почело прикупљање помоћи за пострадале и за оправку града. Новчани прилози од установа и појединаца скупљали су се јавно преко уредништва Политике и одмах су у ратама упућивани у Битољ.
Политика, уторак 12. нов.1940./5
Председник општине града Битоља, г. Влада Ризевић, обавештава Уредништво и јавност да је град примио прву рату помоћи...
Уредништву Политике Београд
Градско поглаварство у Битољу потврђује пријем своте (...) прикупљених добровољних прилога на име помоћи пострадалим и оштећеним грађанима града Битоља од бомбардовања на дан 5.новембра т.г. (на дан 5. новембра!...ВЛ).
С одличним поштовањем,
Влад. Ризевић
Политика, петак 15.нов. 1940./2
НАШИ ЛОВАЧКИ АВИОНИ ОТЕРАЛИ СУ ЈУЧЕ ТРИ СТРАНА АВИОНА ПРЕКО ГРАНИЦЕ
Битољ, 14.нов.
Због приближавања страних авиона нашој територији и данас је у Битољу даван знак за узбуну. Са наших пограничних места према Лерину (Флорина, гр.) у 14.30 часова јављено је да су три авиона непознате народности прелетела на нашу територију и упутила се у правцу Битоља. Авиони су летели у борбеном поретку и налазили се на висини од преко 5.000 м.
(...) можда само неколико часака од времена када су над Битољем примећени страни авиони, са оближњих аеродрома узлетело је седам наших ловачких авиона и устремили су се у висину.
Страни авиони нагло су променили правац свога лета и брзо се изгубили ка граници, пре него што су наши апарати успели да се попну на висину на којој су се они налазили. Зато није дошло до борбе у ваздуху. Наши ловачки апарати пратили су стране авионе до грчко – југословенске границе и даље их нису гонили. После дужег патролирања дуж наше границе и над самим Битољем, наши ловачки апарати вратили су се у своје базе.
.........
Политика, субота 16.нов.1940./7
СИНОЋ СУ СТРАНИ АВИОНИ ЛЕТЕЛИ НАД БИТОЉЕМ Бгд. 15.нов.
Јављају из Битоља да су се вечерас у 20 час. и 8 мин. појавили над Битољем авиони страног порекла. Дат је знак за узбуну и протиавионска артиљерија ступила је у дејство, после чега су се ти страни авиони повукли.
.........
Политика, понедељак 18.нов. 1940./1
СТРАНИ АВИОНИ ЛЕТЕЛИ СУ ЈУЧЕ ПОНОВО НАД БИТОЉЕМ, А НА КИЧЕВО И НА
ДВА ОБЛИЖЊА СЕЛА БАЦИЛИ СУ И БОМБЕ
- Наша ПАА одбрана и авиони ловци прогонили су непознате нападаче -
- Људских жртава није било већ само материјалне штете –
Јутрос, 17.нов. око 4 часа летели су страни авиони над Битољем и Кичевом. Услед живе акције наше ПАА одбране и наших авиона ловаца који су се одмах подигли, страни авиони могли су да баце бомбе само у околини Кичева и недалеко од два оближња села, повлачећи се брзо и напушајући нашу ваздушну зону. Људских жртава није било и штете су само материјалне природе.
.........
Извештаји из Битоља објављени тих дана показују да је одмах после бомбардовања један број наших ловачких авиона био пребачен у околину града и да су тамо били у сталној борбеној приправности. Извештач је написао:
- ... „после само неколико часака, са оближњег аеродрома узлетело је седам наших ловачких апарата“...
- ... „наши авиони ловци одмах су се подигли“...
Може се закључити да је у непосредној близини Битоља, сасвим близу, морало бити уређено привремено ратно летилиште, са базом, одакле су могли брзо да полете и бране наше небо, слично оној 102. ескадрили Шестог пука која је због ових догађаја код Битоља била из Београда упућена у Мостар већ 7/8. новембра 1940...
О овој бази код Битоља изгледа да нема у нашој историји никаквих података. Да ли је сва
документација била изгубљена у рату и за време окупације?! Да ли је могуће да нико од пилота и старешина, учесника у тим догађајима, није оставио своје успомене за потомство и за историју и у њима дао неки податак о том великом догађају?!..
Не би било логично да се због бомбардовања Битоља пошаље у Мостар једна заштитна и дежурна ескадрила, о којој има података у литератури, и која ће остати у Мостару све до 5.априла 1941. (!), а да се то исто није урадило код самог Битоља, и прво тамо!...
Једини помен до сада нашли смо само у „Сећањима“ ратног пилота Богдана Рашића који је био код Куманова 6.априла 1941. године... Рашић је написао:
... „ на дан 5.новембра 1940. године италијански авиони бомбардују Битољ. Четврти (IV) ваздухопловни пук из Загреба са авионима „Хокер Харикен“ и једна ескадрила Шестог (VI)
ваздухопловног ловачког пука из Земуна, са авионима типа „Ме-109“, долази на положај код Битоља. Задржавајући се ту неко време, успели су ( вазд. наредник, пилот ловац Вучевић Ј. Никола ) да присиле један италијански бомбардер на принудно слетање“...
Овај догађај са принудним слетањем италијанског бомбардера код Битоља није помињан у нашој литератури. Зашто? Даље, пилот Рашић је свакако погрешио у вези ескадриле Шестог пука из Земуна – зна се поуздано да је ова ескадрила била пребачена у Мостар, а не код Битоља...
Бомбардовање Битоља у време мира било је велики, страшан и жалостан догађај и он је описан у нашој историји... Рад нашег ваздухопловства код Битоља после тог догађаја, и нарочито да се један страни бомбардер из једне од две, чак три, зараћене земље принуди да слети на нашу територију, јесу догађаји који би морали бити забележени у историји наше авијације...
Политика, уторак 19.нов.1940./1
ЛИКВИДИРАН ИНЦИДЕНТ БОМБАРДОВАЊА БИТОЉА
- Италијанска влада изјавла је нашој влади жаљење што су италијански авиони услед
нехотичне забуне бомбардовали Битољ 5. новембра –
- У исто време италијанска влада дала је начелан пристанак у погледу накнаде штете од онога бомбардовања –
Овлашћени смо да објавимо следеће службено саопштење:
„Анкетна комисија која је испитивала случај бомбардовања Битоља од 5. овог месеца (од 5. овог месеца!...ВЛ) утврдила је да су бомбе које су пале на Битољ бачене са авиона италијанског војног ваздухопловства.
Са резултатима анкете Краљевска влада упознала је 12. овог месеца италијанску владу, молећи је да по овом питању и са своје стране поведе истрагу.
Италијанска влада одговорила је 16. овог месеца да су збиља, услед нехотичне забуне, италијански авиони бомбардовали Битољ и изјавила је жаљење због овог случаја. У исто време италијанска влада дала је начелни пристанак у погледу накнаде штете причињене овим бомбардовањем.
На тај начин, благодарећи пријатељским односима који постоје између Италије и Југославије, овај инцидент има се сматрати као ликвидиран“.
........
Полазећи од начела да „нетачан податак није податак“, имали смо за циљ да покажемо и докажемо да је прави датум злосрећног и жалосног италијанског бомбардовања Битоља био дана 5. новембра 1940. године. Издвојили смо оне изворе који то јасно показују и у које се не може сумњати. Свако помињање овог датума у тим изворима подвучено је и наглашено у овом тексту.
Политика, 6.новембра: „Синоћ је издато званично саопштење... Данас 5.новембра авиони страног порекла ...“
Политика, 8. новембра, (из Битоља 7.новембра)... „Данас је други дан од тешког бомбардовања Битоља“...
Политика, 10.нов. -“са пуно огорчења и одлучности сачекало је Скопље ноћ 5. новембра“.
Политика, 12.нов. – председник битољске општине В. Ризевић јавља у Београд да је примљен „прилог на име помоћи пострадалим и оштећеним грађанима Битоља од бомбардовања на дан 5.новембра т.г.“...
Политика, 19.новембра, - службено саопштење Југословенске владе: „Анкетна комисија која је испитивала случај бомбардовања Битоља од 5. овог месеца, утврдила је да су бомбе које су пале на Битољ“...
- Војни пилот наредник Богдан Рашић, у својим „Сећањима“ помиње 5.новембар као дан када је био напад италијанских авиона на Битољ...
Бомбардовање Битоља од стране италијанских авиона, у тек започетом италијанско-грчком рату, било је:
5. новембра 1940. године.
Много пута у току протеклих 70 година у круговима ваздухопловаца, у ваздухопловној историјској литератури, и у јавности – у штампи поводом разних јубилеја – наводили су се погрешни датуми за овај догађај за који се писало да је био 5.и 6. новембра (у два дана) најчешће, а неки аутори су писали да је то било 6.новембра 1940. године.
Тако се у веома цењеној двотомној књизи великог познаваоца ваздухопловства и историје, Велимира Терзића, „Слом краљевине Југославије“, издање 1984. године, богатој и крцатој важним подацима, и копијама и факсимилима многих значајних докумената за историју, наводи погрешно датум бомбардовања Битоља. Неки од извора које је користио
Велимир Терзић већ је садржао погрешан датум и њега је Терзић с поверењем био преузео... Велики углед ове књиге допринео је да многи новинари пишући чланак или фељтон преузму тај податак, не сумњајући и његову тачност, и објаве га, умножавајући и ширећи на тај начин недопуштене грешке...
- Терзић, 1/293. - ...италијански авиони су 5.и 6. новембра бомбардовали Битољ...
- Терзић, 1/293. – После бомбардовања Битоља 5.и 6. новембра, Министарство војске и морнарице је наредило...
- Терзић, 2/640. – После бомбардовања Битоља 5. новембра (овде је тачан податак!) Кнез Павле је сменио 7. нов. Министра војске и морнарице генерала Милана Недића...
- Терзић, 2/825. у Регистру појмова,: Бомбардовање Битоља 5.и 6. новембра 1940.
Интернет – Југ. Краљевско ваздухопловство у Априлском рату. Сећање на хероје –
(... ) нарочито после бомбардовања Битоља од италијанске авијације 6.новембра...
Интернет Википедија: Битољ
Италијански авиони бомбардовали су Битољ 6.новембра 1940.
Интернет – Стари рам за слику Милана Недића
(...) смењен је почетком новембра, после италијанског бомбардовања
Битоља на дан 5.и 6. новембра 1940. године...
Интернет–Притисак фашистичких сила на Југославију. Југославија и италијанско грчки рат.
(...) италијанско бомбардовање Битоља 5.и 6. новембра било је вид опомене...
............
Мислимо да је јасно доказано да је
БИТОЉ БИО БОМБАРДОВАН, ДВА ПУТА У ИСТОМ ДАНУ,
5. НОВЕМБРА 1940. ГОДИНЕ
Београд, 2013. Владимир Лепојевић, дипл.руд.инж.
рез. кап. авијације-пилот
сребрна диплома пилота једрилице