Канадер CL-215 / Canadair CL-215 је канадски двомоторни, вишеседи, висококрилни авион потпуно металне конструкције са затвореном кабином, авион амфибија (конструкције летећи чамац) који се користио као против пожарни авион. Први пут полетео 1967. године, производио се од 1969 до 1990 у канадској фирми Canadair (ћерка фирме Bombardier), произведено је укупно 125 ових авиона и био је први у серији веома успешних против пожарних авиона ове фирме. У периоду од 1981 до 1994. године у Југословенском ратном ваздухопловству се користило 5 авиона Канадер CL-215, који су се са успехом користили за гашење шумских пожара и запрашивање против инсеката,1994. године ови авиони су продати Грчкој.
Пројектовање и развој
Идаја о пројектовању авиона првенствено за сузбијање шумских пожара које је због непроходности веома тешко гасити са тла рођена је 1963. године на Симпозијуму о борби против шумских пожара у Отави Канада. Канадска фирма за производњу авиона Канадер (Canadair) која је имала искуства са производњом хидроавиона Каталина (Consolidated PBY Catalina) па је на бази овог авиона направила пројект авиона амфибије у облику чамца који је могао да пуни резервоаре са водених површина (мора, језера и река) у току лета (без слетања) и на тај начин знатно повећао број дејстава изнад пожаром захваћеног подручја.
На основу урађеног пројекта већ почетком 1966. године донета је одлука да се иде у серијску производњу против пожарног авиона који је добио назив Канадер CL-215. Прототип овог авиона је први пут полетео 23. октобра 1967. године а практична примена почела јуна месеца 1969. године. Канадски провинција Квебек и француска Цивилна заштита су били први купци ових авиона. Они су коришћени за праћење шума и борбу против шумских пожара.
Квалитет и употребљивост овог авиона (који добија популарни назив "Водени бомбардер") су врло брзо доказани па је серијска производња почела 1969. године и трајала до 1990. У том периоду је произведено 125 авиона Канадер CL-215. У жељи да побољша авион фирма Канадер је код два авиона CL-215 извршила замену клипних мотора Pratt & Whitney R-2800 турбоелисним моторима Pratt & Whitney PW123AF који је добио ознаку CL-215Т. Иако су резултати овог експеримета били задовољавајући, авион CL-215Т се није серијски производио него се приступило препројектовању овог авиона и направљен је авион означен као CL-415 који је поред турбоелисних мотора са четворокраким елисама, имао побољшану аеродинамику и опрему. Овај авион који је добио ознаку Бомбардиер CL-415 је достојан наследник свог претходника, на тржишту се појавио 1993. године а његова производња траје до данашњих дана.
Технички опис
Авион Канадер CL-215 је двомоторни вишеседи авион-амфибија, слободно носећи висококрилац, металне конструкције у кога су уграђивани 18-то цилиндрични радијални клипни мотори са ваздушним хлађењем. Намена му је била пре свега против пожарни авион (водени бомбардер) али се користио и као путнички или транспортни авион. Као путничка варијанта имао је путничку кабину са 18 седишта а као карго је могао да понесе преко 3 t терета. Против пожарни авион је био опремљен резервоарима за воду и хемикалије и системом за пуњење резервоара у току лета. Конструкција авиона је била летећи чамац а стајни трап му је био типа трицикл предња нога му се увлачила у труп авиона а главне ноге у бочне странице трупа.
Труп авиона је монокок конструкција направљена од дуралуминијума како носећа ребра тако и облога (кора) трупа авиона. Облога трупа авиона за ребра и уздужне носаче је била причвршћена закивцима. Попречни пресек трупа је углавном правоугаоног облика.
Доњи део трупа је направљен у облику чамца са каскадом која је омогућавала лакше глисирање и одвајање авиона од водене површине. На доњем делу трупа су се налазила врата која су као код бомбардера отварала бомбалук али у овом случају нису испуштане бомбе него вода која се налазила у резервоару. По начину испуштања воде из авиона авион је добио назив "Водени бомбардер". Када авион захвата воду у лету, постоје испусти коју улазе у воду, па се услед брзине кретања авиона кроз њих вода под притиском пење у резервоар. Пуњење резервара запремине преко 5.000 литара траје свега десетак секунди.
У предњем делу трупа се налазила пилотска кабина са два седишта (једно поред другог) и дуплим командама. Пилотска кабина је имала велике прозоре (ветробране са брисачима и бочне прозоре) и прозоре на крову кабине што је омогућавало лепу прегледност околине авиона. На крову кабине се налазио и излаз на кров авиона. У самом кљуну авион су били смештени уређаји за загревање кабине, електронски и телекомуникациони уређаји, противпожарни уређај и радар ако је авион био опремљен тим уређајем.
Путничка кабина/товарни простор је био простран и у њега је било постављено 18 до 19 седишта (у зависности од намене авиона). Код путничке верзије овог авиона кабина је изнутра била обложена облогом за смањење буке. Пилотска кабина са путничком представља једну целину.
У против пожарној варијанти у трупу су се налазили резервоари за воду односно хемикалије (авион се користио и за запрашивање). Кабина има по четири велика правоугаона прозора са сваке стране и двокрилна врата са леве стране трупа. Са десне стране трупа се налазио отвор за случај опасности. Уклањањем седишта из путничког дела авиона (путничке кабине) добија се товарног простора у комбинацији са двокрилним вратима и високим крилом, које не смета при утовару и истовару терета, добија се прави Cargo авион. Авион је имао интерне резервоаре за гориво .
Погонска група: За погон авиона Канадер CL-215 су коришћена два клипна радијална ваздухом хлађена мотора са осамнаест цилиндара поређана у две звезде по девет цилиндара (дупла звезда) Pratt & Whitey R.2800-83AM снаге 1.566 kW сваки, смештени на горњој површини крила у кућишту мотора авиона су поред мотора били смештени резервоари за гориво и уље. На вратилу мотора се налазила трокрака Hamilton Standard Hidromatic метална елиса променљивог корака.
Крила авиона су са две рамењаче кутијастог типа. Облик крила је правоугаони а оса крила је управна у односу на труп авиона. Конструкција је метална а облога од алуминијумског лима закивцима причвршћена за носећу конструкцију. За предњу рамењачу су били причвршћени носачи мотора и пловци који су се налазили при крају крила и обезбеђивали су стабилно плутање и кретање авиона по узбурканом мору а за задњу рамењачу су була причвршћена закрилца и елерони.
Покретни делови крила (закрилца и елерони) су направљени као алуминијумска конструкција обложена алуминијумским лимом. У унутрашње шупљине крила (кутије) су смештени резервоари за гориво, инсталације и системи за управљање авионом. На нападној ивици крила се налазе рефлектори који су омогућавали слетање и при смањеној видљивости а на крајевима крила се налазе позиционе светиљке.
Репне површине: Вертикални и хоризонтални стабилизатори као и кормило правца, као носећу конструкцију имају конструкцију и облогу од дуралуминијума. На половини висине вертикалног стабилизатора се налази хоризонтални стабилизатор са кормилима висине. Хоризонтални стабилизатори са кормилима висине су били правоугаоног облика. Све ове репне површине су прилично велике што је омогућавало овом авиону велику маневарски способност што је била пожељна особина против пожарног авиона.
Стајни трап авиона је је био типа трицикл са предњом ногом са удвојеним точковима и нископритисним гумама која се увлачила потпуно у нос авиона. Две главне ноге су се у току лета увлачиле у бочне стране трупа авиона и конструисане су као тространа хоризонтална виљушка са ветикалним носачем. Точкови главних ногу стајног трапа су опремљени хидрауличним кочницама. У ногама стајног трапа су уграђени уљно пнеуматски амортизери и балонске гуме. У увученом положају главних ногу стајног трапа точкови су били изнад нивоа воде тако да нису стварали додатни отпор амфибији при кратању по води.
Варијанте
- CL-215-1A10 - оригинални модел авиона CL-215 са клипним моторима Pratt & Whitney R-2800, произведено 125 примерака .
- CL-215-6B11 - варијанта CL-215T: модернизован авион CL-215, код кога су клипни мотори замењени турбоелисним моторима PW123AF, извршена конверзија два авиона.
- CL-215-6B11 - варијанта CL-415: Canadair CL-415, (познат и под називом Bombardier 415) побољшана аеродинамика, опрема, турбоелисни мотори PW123AF, повећана брзина, капацитет резервоара и економичност. То је модел који се још налази у производњи.
авион Канадер CL-215 | авион Канадер CL-415 |
Техничке карактеристике
Опште
име =Канадер CL-215
намена =противпожарни/транспортни авион
посада =2
број путника =0 (18 путничка верзија)
порекло =Канада
произвођач =Canadair (Bombardier)
први лет =23.10.1967.
почетак производње =1969. - 1990.
уведен у употребу =1969.
повучен из употребе =
статус =активан
први корисник =Канада, Грчка, Шпанија
број примерака =125
Димензије
дужина =19,82 m
размах крила =28,60 m
висина =8,92 m
површина крила =100,33 m2
Маса
маса празан =12.160 kg
маса полетна =19.731 kg
количина воде =5.455 litara
колич. хемикалија =6.123 kg
носивост терета =3.200 kg (транспортна верзија)
Погон
КЕМ =2 х Pratt & Whitey R.2800-83AM
КЕМ снага =2 х 1.566 kW
КЕМ снагаКС =2 х 2.100 KS
пропелер: трокраки Hamilton Standard Hidromatic
Перформансе
брзина максимална =291 km/h
долет =2.094 km
плафон лета =4.450 m
брзина пењања =305 m/min
Наоружање
Авион није био наоружан.
Земље које су користиле Авион
Канада
Грчка
Италија
Немачка
Португалија
Шпанија
Тајланд
Турска
САД
Хрватска
Француска
Венецуела
Југославија
Оперативно коришћење
У периоду од 1969. до 1990. је произведено 125 ових авиона. Од тог броја два су направљена као путнички авиони немењени за приморски авио саобраћај а сви остали авиони су направљени као против пожарни авиони.
Канадер CL-215 је авион који је у стању узети са водене површине 5.455 литара воде за свега 12 секунда и транспортовати их на место где се треба гасити пожар. Први модел овог авиона је полетео 23. октобра 1967. године, а прва интервенција је била у јуну 1969. године. Покретала су га два клипна радијална мотора Pratt & Whitney R-2800 са 18 цилиндара. Негде су ове авионе звали и "Патак". Брзина којом се кретао док је захватао воду је била око 140-150 km/h. Стаза која му треба за захватање воде је око 1,5 километар. Занимљив је податак да сву количину воде испушта у једној секунди. Авион је имао могућност да узету воду меша са хемикалијама и тако повећава ефикасност у гашењу ватре. Капацитет је од око 75 до 125 захвата и испуштања воде у једном дану у зависности од удаљености пожара од захваталишта са водом. Авиони су се могли пунити водом и на аеродромима уколико су летилишта опремљена одговарајућом инфра структуром. У том случају број слетања и полетања у току једног дана су знатно мањи.
Ови авиони су продати у преко десет земаља али су се користили у знатно више земаља на бази изнајмљивања и помоћи у ванредним ситуацијама. Због својих летних особина, поузданости, дуговечности и капацитета сматрају се најбољим авионима у својој класи.
Запрашивање комараца авион Канадер CL-215 | Врата за бомбардовање авион Канадер CL-215 | Резервоари и компресор авион Канадер CL-215 |
Авион у Југославији
Ратно ваздухопловство ЈНА je пет Kанадера CL-215 набавило 1981. године и они су формирали ватрогасну ескадрилу ЈНА и све до избијања грађанског рата у Хрватској били смештени у бази Земуник крај Задра.
Ови авиони су две деценије успешно гасили пожаре широм Југославије а најчешће су коришћени у току летњих месеци на далматинском приобаљу, коришћени су чак и на Дебелом бријегу 1991. године док су испод њих беснели сукоби на дубровачком ратишту. У том периоду један од ових авиона Рег. број 72201 се срушио 11.07.1984. године недалеко од Задра, а четири су остала у оперативној употреби.
Колико су били успешни сведочи податак да један од некадашњих југословенских Канадера CL-215 и данас држи светски рекорд у броју бацања "водених бомби" у једном дану. Посада коју су чинили капетан Радован Катанић и копилот Радослав Кујунџић је гасећи велики пожар на острву Хвару 1983, извела чак 225 бацања воде за 24 сата, што је непревазиђен резултат у свету.
Током 1990. године због дешавања у Хрватској, ватрогасна ескадрила ЈНА је са војног аеродрома Земуник дислоцирана на подгорички аеродром. Средином 1995. године тадашње руководство СР Југославије сматрајући да се са шумским пожарима могу носити ватрогасне јединице, продали су четири преостала Канадера Грчкој. Али као што и обично бива, живот их је у пракси врло брзо демантовао, пожари бесне и на Приморју и у залеђу Црне Горе, и шумама Србије а пољопривредна авијација и локални ватрогасци не могу да зауставе ватру.
Поред коришћења Канадера у гашењу пожара ови авиони су се у Југославији користили и за борбу против инсеката (комараца и шумских штеточина).
Види још
Литература
- Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан (2010). Век авијације у Србији 1910-2010, 225 значајних летелица. Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-0-2.
- Команда РВ и ПВО,Чувари нашег неба, Војноиздавачки завод, Београд, 1977.
- Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6
Спољашње везе
- https://en.wikipedia.org/wiki/Canadair
- http://www.airwar.ru/enc/sea/cl215.html
- http://www.airliners.net/aircraft-data/canadair-cl-215-415/119
- http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_cl215_en.php
- http://www.skytamer.com/Canadair_CL-215.html
- http://www.airplane-pictures.net/type.php?p=1349
- http://www.bredow-web.de/Sinsheim-Speyer/Canadair_CL-215/canadair_cl-215.html
- http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=18988.0
- http://fireaviation.com/tag/cl-215/
- https://www.planespotters.net/Aviation_Photos/search.php?tag=canadair+cl-215
- http://www.planeta.rs/47/10%20aeronautika.htm
- http://www.automotosvijet.com/index.php/luxury-lifestyle/186-aeronautika-bih/18372-kanaderi-canadair-avioni